![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mijn ouders waren atheïsten maar ik had een dikke (kinder)bijbel vanaf mijn 8/9 jaar. Ik las die helemaal, meer dan één keer. Omdat de wijkpastoor zo kwam zagen hebben ze me één keer naar de kathechismus laten gaan. ![]() ![]() ![]() Mijn zoon heeft dezelfde kinderbijbel gekregen, maar was toch niet geïnteresseerd. Zijn lagere school juf was getuige van Jehova: ze is méér dan eens langs gekomen om ons te bekeren, maar 't pakte niet. Haar onderwijs was wel wat te preuts. ![]() PS In de familie langs "onze" kant is niemand gedoopt, niemand voor de kerk getrouwd, naar het "vrij" onderwijs geweest, met de kerk begraven, geen communies. Eén van mijn grootvaders is uit zijn dorp moeten vertrekken omdat hij liberaal en vrijzinnig was. 1ste helft 20ste eeuw! ![]() Bij "de andere kant" was er wel een monseigneur in de familie (ik kwam hem nooit tegen), dus was de relatie koeltjes. ![]() Ach j�*, ik heb hier bijbels en korans in 3 �* 4 diverse talen en ik ben al wel meerdere keren naar een mis geweest: een gregoriaanse, een gospeldienst, een orthodoxe etc, enfin als 't "de moeite waard" was. (of toen de zoon van een collega jong stierf) Laatst gewijzigd door filosoof : 5 augustus 2008 om 02:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Europees Commissaris
|
![]() Kun je dat even vertalen in 't Vlaams?
![]() |
#83 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn kinderen hadden de vrije keuze: hun communie doen of niet, tot een geloof toetreden of niet. Toen mijn oudste zoon, zoals de rest van de klas, zijn communie wilde doen was de enige voorwaarde dat hij de bijbel zou lezen en me zeggen dat hij ook achter de inhoud ervan stond. Dat deed hij niet en hij heeft zijn lentefeest gevierd. De jongste heeft hem daarin gevolgd. Beiden -nu volwassen- beklagen zich dat absoluut niet. Ik meen dan ook dat ik mijn kinderen véél verdraagzamer en opener heb opgevoed dan vele gelovige ouders. Misschien mogen die daar een voorbeeld aan nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik was meteen -en voor altijd- genezen van mijn gelovigheid. En geloof het of niet: ik stond speciaal een uur vroeger op om voor het school de mis te volgen!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En precies d�*t is wat atheïsten zoals ik en vele anderen met mij niet doen. Voor mij is het een samenraapsel verhaaltjes die niet geschiedkundig onderbouwd zijn en die selectief aangepast werden. Zoiets als de Griekse en Romeinse legenden en sagen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Gouverneur
|
![]() Precies. En hoe lang gaat het nog duren eer het belastingaandeel van de atheïsten naar een 'neutraal' potje mag gaan i.p.v. er de diverse 'erkende godsdiensten' mee te sponsoren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uittreding houdt niet in dat je naam uit het doopregister wordt geschrapt. Wel wordt via een bijkomende registratie in het doopregister vermeld dat je bent uitgetreden. Door de uittreding neem je afstand van het lidmaatschap van de katholieke kerk op administratief vlak. Het gevolg is dat je op geen enkele wijze meer bij de kerk betrokken bent. Zo kan je bijvoorbeeld geen katholieke sacramenten meer ontvangen (vormsel, huwelijk, etc.) tenzij je je opnieuw laat dopen. Natuurlijk heeft je daad ook een belangrijke signaalfunctie voor de beheerders van de katholiek kerk en belangrijker, voor onze staat. Kerkfinanciering? Uittreding heeft geen onmiddellijk effect op de subsidiëring van de rooms-katholieke kerk. In ons land wordt deze berekend op basis van het aantal inwoners. Vanaf een minimum aantal inwoners is de oprichting mogelijk van een gesubsidieerde katholieke parochie, ongeacht de filosofische overtuiging van die inwoners. Hopelijk wordt er in de toekomst gedacht aan wetten en decreten die enerzijds rekening houden in hun verdeling met de keuze van de burger en er anderzijds voor zorgen dat de katholieke kerk betaald wordt op basis van zijn effectieve leden. Hoe treed je uit ? De wens tot uittreding moet schriftelijk gebeuren. Hiervoor volstaat een eenvoudige brief, waarin je je wens tot uittreding te kennen geeft en eventueel motiveert. Je vermeldt hierin duidelijk: Naam en geboortedatum. Daarnaast is het noodzakelijk te vermelden waar je gedoopt werd en waar je moeder woonde bij je geboorte, opdat men je zou terugvinden in het doopregister. De vraag tot uittreding dient gericht te worden aan het bisdom van je woonplaats. Bron: Vrije Universiteit Brussel / Unie vrijzinnige verenigingen België
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet te snel uittreden hoor mensen. Indien het ooit noodzakelijk is dat je vb. tijdelijk in Saoudi Arabia moet gaan werken, dan moet je een doopselbewijs hebben of je krijgt geen visum.
het zijn wel christenhonden, maar dat zijn wel nog "mensen van het boek". joden (alhoewel ook van het boek) mogen niet binnen en ongelovigen dus ook niet.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Gouverneur
|
![]() t.a.v. Andromeda:
Dank je. Ik ga er achteraan. Wat die sacramenten betreft: ook nu al ga ik nooit ter communie wanneer ik toch eens een dienst bijwoon (bijvoorbeeld bij een begrafenis). Ik vind dat namelijk hypocriet en kom er liever eerlijk voor uit geen volgeling te zijn. Wat niet betekent dat ik de dienst verstoor: ieder zijn zin. De gelovigen kijken dan vaak wel met grote ogen, maar daar trek ik me dus niets van aan. Laatst gewijzigd door kizzy : 5 augustus 2008 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Vreemdeling
|
![]() Voor zover ik weet gaat een betaald percentage naar de UVV. De vraag is natuurlijk in hoeverre atheisten zich vertegenwoordigd voelen door de Unie.
![]() |
#100 |
Minister
|
![]() Dan spreek je toch waarschijnlijk van jaren geleden? Het komt tegenwoordig heel vaak voor dat mensen niet naar de communie gaan, vooral op bruiloften en begrafenissen. Niemand kijkt daar nog van op.