![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha. Dan is dus ieder kunstwerk dat niet op een openbare plaats staat, hangt of ligt... een aanslag op de vrije meningsuiting. Dat lijkt me een nogal gratuite uitspraak.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees eens wat er staat: "... in de geciteerde brief..." In wat geciteerd werd staat dat er dus geenszins. En juist dat vroeg ik aan u: waar heeft de paus dat geschreven. Als antwoord verwijst u slechts naar een zinnetje van een journalist. Geen bewijsplaats dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee, je verdraait mijn woorden. Dit kunstwerk hangt wèl op een openbare plaats. Het onder druk zetten van het museum om dat kunstwerk te laten verwijderen is een aanslag op de vrije meningsuiting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Woorden betekenen iets, vandaar is het belangrijk de juiste terminologie te gebruiken, zelfs al meent u dat het niet belangrijk is. In ieder het geval, het is geen politieke handeling, het is al evenmin een plechtige uitspraak en het is in de verte verte geen machtsmisbruik. De paus of diens medewerkers hebben een brief geschreven wanneer ze hun opvattingen verwoorden. Dat is alles. Als u dat al als "machtsmisbruik" omschrijft, is dus iedere pauselijke of pastorale brief, ieder bisschoppelijk schrijven, ieder document van een congregatie als "machtsmisbruik". Natuurlijk is het dat niet. Net als iedereen heeft ook de paus en de christenen het recht zich te uiten, zelfs al bent u het niet met hen eens of meent u hen dat recht te moeten ontzeggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U schijnbaar niet te lezen. In ieder geval heeft u niet kunnen antwoorden op mijn vraag naar een bewijsplaats. U haalde slechts een zinnetje aan uit een artikel, niet het basisdocument waarover u zo steigert. Daarenboven is het zo dat de pauselijke brief - in tegenstelling tot wat u en anderen voortdurend menen - niet gericht is aan het museum, maar wel aan een politicus uit Zuid-Tirol. Die brief is niet integraal uitgebracht trouwens...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie wil het beeld uit het museum wil laten verwijderen, is bijvoorbeeld de Zuid-Tirolse politicus Pahl daarin gesteund door drie andere, Duitstalige politieke partijen. Bij de zaak blijven, PS! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet. De kunstenaar wordt immers in niets gehinderd om zijn beeld ergens anders te hangen. Trouwens, de heisa die in Zuid-Tirol rond dat beeld ontstond, heeft ook te maken met financiële middelen. Daarom ook dat de zaak behandeld wordt door drie politieke partijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En jij schijnbaar niet te schrijven...
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jazeker, ik trek het artikel in twijfel. Ook al omdat ik nu vaststel - uit de gegevens die gepubliceerd zijn op Radio Vaticana - dat het geen pauselijk schrijven betreft, maar slechts een van het Vatikaans Staatssecretariaat. En dan nog gaat het om een antwoord op een brief die eerder door de volksvertegenwoordiger Pahl aan het Vatikaan was gestuurd. De journalist is dus op twee zaken al fout: een niet uit de geciteerde brief uit te maken uitspraak fabriceren en die vervolgens aan de paus toeschrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier even de referentie geven voor wat ik eerder schreef, en waardoor al duidelijk wordt dat die journalist klakkeloos andere berichtgeving heeft herkauwd zonder ook maar enigszins het basisdocument te hebben gezien, laat staan gelezen te hebben:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() Meneer van den Berghe,
Bedoel je dat jouw Katholieke collega's liegen zoals er hier over bericht wordt ? http://kort.katholieknieuwsblad.nl/?id=5226 Wie moet ik nu geloven ? Jou ? De bron die jij citeert ? (wat lijkt op een zich indekkend Vatikaan) katholieknieuwsblad.nl ?
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Minister
|
![]() Het artikel dat jij als bewijs aanvoert komt van www.cathol.lu Dat is de portaal site van de katholieke kerk in Luxemburg.
Die hebben op hun beurt het bericht overgenomen www.kathpress.at. Dat is de portaal site van de katholieken in Oostenrijk. Er is geen spoor naar het Vaticaan zelf. Je hebt je dus duidelijk niet op "eerste hand' gebaseerd. De versie op http://kort.katholieknieuwsblad.nl/?id=5226 wijkt daarbij zo ver af van jouw versie dat je niet kan spreken van een herinterpretatie. Een katholiek nieuwsblad dat leugens spreekt dan ? Het vaticaanse radio news kan je trouwens hier beluisteren: http://www.vatican.va/news_services/...mand2_ing.html
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen Laatst gewijzigd door De_Laatste_Belg : 30 augustus 2008 om 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vatikan: Papst griff nicht in Streit um "gekreuzigten Frosch" ein Citaat:
http://www.radiovaticana.org/ted/Articolo.asp?c=227436 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Minister
|
![]() Ik vraag mij ook af waarom je zo veel moeite doet om de bron in twijfel te trekken. Het artikel staat woordelijk op ongeveer alle news sites. Welke journalist moeten we dan in twijfel trekken ?
En nog meer bijzonder is de richting dat je de twijfels wil laten uitschijnen. Namelijk dat de paus niet persoonlijk betrokken is. Dit wijst er sterk op dat -en nu moeten we naar de voorwaardelijke wijs - ook jij het verkeerd zou vinden als de paus hier persoonlijk in betrokken zou zijn. Als dat niet zo is, laat dan je verdediging die gebaseerd is op het ontkennen dat de paus niet persoonlijk betrokken is maar vallen. Jouw onvermogen om klaar en duidelijk te verwoorden waarom een kikker aan een kruis beledigend is voor de katholieke christen spreekt ook boekdelen. Want dat betekent dat ook dit in een voorwaardelijke wijs moet gegoten worden. Vanuit jouw standpunt zou dat dan moeten zijn: Het kunstwerk ZOU veel christenen kunnen kwetsen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat het ding geen enkele belediging is voor de meerderheid christenen, deze die zich christen noemen maar niet elke dag praktiseren. Tenzij dat je ze een geweten schopt met aflaten en hel beschrijvingen. Zeg nu niet dat je wel kan, maar niet wil zeggen waarom het ding zo beledigend is. Je weet best dat wanneer je duidelijk de belediging kan aantonen ik de eerste zal zijn om te zeggen: Je hebt gelijk, dit kan niet. Je zou trouwens 'ape'trots moeten zijn dat een kunstenaar het symbool van 'lijden en verlossing' (gebruikt door jouw kerk) optilt tot een universeel symbool. In plaats van het symbool exclusief in eigendom te houden. De kunstenaar had niet eens de intentie om te kwetsen. Hij zag het als een zelfportret. Het symbool van 'lijden en verlossing' kan als universele symboliek op zoveel manieren uitgedrukt worden, zonder de intentie om één katholiek te kwetsen. bijvoorbeeld: De uitbeelding van een aan het kruis genageld Iraaks kind zonder benen. Als protest tegen ALLE OORLOGEN. of: De uitbeelding van een half-mens / half-robot figuur aan 't kruis. Als protest tegen de ellende van de robotisering. Het kan ook gebruik worden als kritiek op de Katholieke Kerk. En dan zeer duidelijk in een taal die door de kerk begrepen wordt. bijvoorbeeld: De uitbeelding van een aap aan het kruis om het creationisme te bekritiseren. of nog: De uitbeelding van een condoom aan het kruis om de AIDS politiek van de Kerk in vraag te stellen. Belangrijk daarbij is: Dat de kerk indien ze zich bekritiseerd voelt; de kritiek maar moet weerleggen met wijze woorden. En NIET het gebruik van het symbool, de taal namelijk, demoniseren. Besluit: De veroordeling van dit 'kunstwerk' of/en het protest van het Vaticaan is : ° een infantiele poging om zichzelf te beschermen. ° een ongeoorloofde poging tot censuur ° een neerhalen van het symbool voor lijden en verlossing ° een wegvluchten van eerlijke kritiek door de kritiek de mond te snoeren ° een bemoeienis die door de meerderheid van mensen als beledigend zou kunnen gezien worden ° oneerlijk
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Los nu van de discussie of de paus nu al dan niet die brief heeft geschreven, valt ook een andere bewering van PS in het water. Voortdurend kunnen we in haar berichten lezen dat de paus druk zou uitoefenen om het beeld uit het museum te verwijderen. Welnu, dat is manifest onwaar. Paus noch Vatikaan hebben geen enkele daad gesteld waaruit dit zou moeten blijken. In het geciteerde artikel (door PS zelf aangehaald) is daar trouwens geen sprake van. Wat zij steevast niet wil erkennen, is juist dat de druk om het beeld te verwijderen niet van paus of Vatikaan komt, maar wel van plaatselijke politici en politieke partijen. Er is trouwens in Zuid-Tirol ook een petitieactie gestart hieromtrent. |
|
![]() |
![]() |