Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2007, 00:32   #81
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
jaja, iedereen weet dat ze in luxembourg geen gevoel voor humor hebben. Ah merde! Nu gaat hij zeggen dat ik een racistische uitspraak gedaan heb.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:19   #82
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De feitelijke kern van deze opgeblazen poco-storm luidt eigenlijk als volgt:
Blijkbaar is de werkvorm van deze 'racistische opmerking' toch een vrij frequent voorkomend economisch-maatschappelijk verschijnsel in de Afrikaanse streek mn Congo, vanwaar de heer Matumona afkomstig blijkt.
In deze contreien combineert men dit soms met boomklimwedstrijdjes, om zo snel en zo hoog mogelijk op te klimmen om favoriet te zijn, tot de volgende uitdager zijn kans waagt.

Daar is niks vernederend of racistisch aan, zou ik zo zeggen.
'Om ter eerste" in wat dan ook, is van alle tijden en culturen.
Much ado about nothing, dus.

Veel zal dan ook wel afhangen van de waardering die de trainer overheeft, voor de inspanningen en prestaties die de voetballer aflevert.
Of het ene met het andere verband houd, weet ik niet.

Echter, om het vermoeden van racisme in deze zaak iets ruimer dan binnen de Congolese landsgrenzen te situeren, stel ik voor om de diepgekwetste heer Matumona eens een andere naam te geven.
Laten we hiervoor even het pseudoniem Mr. Schwarz gebruiken en laat dit beloftevolle voetbaltalent nu eens afkomstig zijn, van in het verleden vanuit datzelfde Congo geimmigreerde overgrootouders naar, ik zeg maar wat, Schotland bv.

Is het dan ook even 'racistisch' als diezelfde trainer zou zeggen: " Doe je ruiten rokje om en ga nog wat met je doedelzak spelen..."

Of ergens afkomstig uit een verpauperde mijnstreek in Wales: " Kruip terug in je diepste put en kap nog wat kolen uit..."

Uit Oostenrijk: "Ga in de bergen nog wat jodelen in je beste lederhose, met een koeiebel rond je nek..."

Of Spanje: " Ga tussen de siesta's door, eens met de stieren spelen of appelsienen plukken..."

Frankrijk: " Met wat vin, pain en boursin, zult ge beter uwe plan kunnen trekken... "

Duitsland: " Over discriminatie en racisme, kunde gij maar beter zwijgen, mein Herr ..."

China: " Kunt ge daar niet wat rijst gaan kweken of CD-tjes kopieren of zo... "

Australie: " Ga nog wat op kangoeroe's jagen met uwen digidoodle dinges..."

Japan: " Mss kan je daar beter een karaoke- of sushibar openen... "

Mexico: " Ga maar wat cactussen tellen in je achtertuin of kweek ze..."

Nieuw-Zeeland: " Kunnen ze daar niet wat extra schapenkwekers gebruiken ..."

Italie: " Zeg, ga thuis eens wat spaghetti of zo gaan uitvinden...i

Belgie: " Go nor oas manneke, a moeder ee viskes gebakke..."

Enz, enz, keus genoeg blijkbaar.

De aangehaalde context van elk respectief land, betreft eveneens de vrij frequente en voorkomende economisch-maatschappelijke verwijzingen ernaar, die mee deel uitmaken van de 'cultuuridentiteit' van de betreffende periferie, hoewel opgesteld en bedoeld in karikaturale zinsbouw.
Is er hier dan ook sprake van zgn 'racisme' en hoe diep gaat dat kwetsen trouwens en is die zgn 'gekwetstheid' objectief wel meetbaar ? Hoe dan ?

Ik vermoed dat de poco-lakeien en het regime-advocaatje van de heer Matumona een iets minder grote muil zouden opzetten, mocht een van bovengenoemde hypothesen zich onverhoopt voordoen, wegens geen halve poot om juridisch op te steunen.

En dan had ik Mr. Schwarz nog niet eens een blanke of aziatische huidskleur toebedeeld.
Dan zou het CGKR helemaal geen vin meer verroeren...

Zoals we in de toekomst nog meer van deze idioterie zullen krijgen, in het kader van het behoud van Belgique, is dit weer een zoveelste vaudeville, die benaming nog zelfs niet waardig.
Maar zoals ik reeds hierboven stelde, much ado about nothing, dus.
Een waarheid als een koe.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:37   #83
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Een waarheid als een koe.
de krantencommentatoren denken er alleszins anders over.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 10:53   #84
Chrilord
Lokaal Raadslid

Standaard

Vermeersch heeft eens "multucultureel" willen doen,wel nu weet hij ook dat het hier gevaarlijk is goed willen doen voor zwarten.Zij zullen alles proberen om geld te verdienen,en liefst als slachtoffer.Dit is een waarschuwing voor iedereen die denkt goed te kunnen doen voor anders gekleureden:ze komen enkel en alleen om geld te verdienen en liefst op zo een mannier.En nog wat: nooit koop ik een KIA auto:dat ze die gaan verkopen in afrika.Laatste bedenking:wie wint er nu:die zwarte speler(mischien),IKA zeker(mooie mannier om te verdwijnen bij een ploeg die op sterven na dood is)en ...Vermeesch(kan zijn centen beter spenderen aan blanke spelertjes,die worden al jaren gediscrimineerd)
Oud 3 november 2007, 10:53   #85
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
De kranten mogen denken wat ze willen, ik denk het mijne.
Oud 3 november 2007, 11:02   #86
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrilord Bekijk bericht
...Vermeesch(kan zijn centen beter spenderen aan blanke spelertjes,die worden al jaren gediscrimineerd)
Zie KSK Beveren.
Oud 3 november 2007, 13:31   #87
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's niet meer dan 'normaal'.
De kranten mogen schrijven wat het Belgisch regime hen toelaat, niks meer.
Met partijgebonden hoofdredacteurs en het middeleeuwse censorship van het CGKR dat over elke autochtone schouder meeleest, zijn de meeste broodschrijvers noodgedwongen ingeperkt en mondgesnoerd in de beschrijving en artikelering van hun aangeduide of zelfgekozen onderwerpen.

De TV-zenders zijn eveneens in hetzelfde bedje ziek, al is dat helaas ook geen nieuws.
Een journalist die een kat een kat durft te noemen, schrijft of spreekt niet voor de spreekbuizen van het regime, wegens de evidente sine qua non ervan.

Dat u dat nog niet doorhad, verbaast me toch enigzins.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:50   #88
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoeveel krantencommentatoren spelen het spelletje mee van onze poco-hypocrieten?
Of men gaat iedere scheld-uiting op die manier behandelen, dus ook bvb "je bent een hoer" tegen een meisje zonder hoofddoek, of men stopt met dat poco-gezever die onder iedere steen gaan zoeken of ze ergens kabaal kunnen over maken wanneer het in hun hypocriet kraam past!
We mogen dan ook veronderstellen dat de advocaten-van-poco-dienst die brave jongen zullen geholpen hebben met de houding die hij moest aannemen...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 12:26   #89
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Wat ne zever weeral, een paar jaar geleden was ik in tunesië en ik vond dat nogal wat mensen daar dom waren, laten we zeggen het verstand van de apen nog niet benaderden.
Ik vind trouwens ook dat hollanders gierig zijn, de vuile keeskoppen. En nog iets, al die limburgers bij mijn in de les zijn zo traag onze blacky denkt nog rapper. En walen zijn zelfs nog dommer, die kunnen zelfs geen nederlands Ha. Misschien moeten we deze maar naar de broesse sturen.
Oei, ben ik nu ook een racist of doe ik nu zelf gewoon dom?

Laatst gewijzigd door maarte : 4 november 2007 om 12:26.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 12:39   #90
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Om eerlijk te zijn, ik vond dit te grof van Vermeersch, maar hoe zit dat met Onkelinx die Vlamingen "zwammen" noemde?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 12:50   #91
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Gewone reactie na de zoveelste slechte speeldag. Als Matumona wel degeleijk speelde of slechts een bad day had dan had Vermeersch niet zo gereageerd.

Niets racisme aan en zeker niet als je zijn vorige uitbarstingen beziet.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 12:57   #92
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Gewone reactie na de zoveelste slechte speeldag. Als Matumona wel degeleijk speelde of slechts een bad day had dan had Vermeersch niet zo gereageerd.

Niets racisme aan en zeker niet als je zijn vorige uitbarstingen beziet.
Och joeng, klim in een boom en ga bananen eten . Vermeersch beledigt gewoon al zijn spelers of ze nu zwart, bruin of geel zijn dat maakt hem niet uit, hij behandeld ze gelijkwaardig = met af en toe een belediging. Ik eis trouwens ook gewoon het recht om te beledigen op en al die me dat wil verhinderen is een rund.
Voila haal nu het cgkr er maar bij
Oud 5 november 2007, 12:05   #93
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
jaja, iedereen weet dat ze in luxembourg geen gevoel voor humor hebben. Ah merde! Nu gaat hij zeggen dat ik een racistische uitspraak gedaan heb.
*geeuw*
Uw moppen zijn al van hetzelfde niveau als uw commentaar.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 12:08   #94
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En er zijn natuurlijk geen belangrijker problemen in onze en andere maatschappijen dan dat soort oeverloze geleuter, nietwaar?
Stel, had iemand tijdens een woedebui zoiets gezegd, dertig geleden of zo, geen kat had er aanstoot of aandacht aan gegeven. Nu staat het bijna gelijk met het plegen van een moord!
We mogen er inderdaad zeker van zijn dat onze gekleurde medeburgers nooit een dergelijke "racistische" opmerking zouden durven maken tov de "blanke" bewoners hier ten lande. Denk je het ook niet?
Maar geen kat die daarop zal reageren op "juridisch" niveau, uiteraard. Volledig onbelangrijk.
En sinds wanneer is dat gelijk aan moord?
En wat een onzin omdat ik vind dat dit racisme zou zijn mogen ze ons wel uitmaken?
Dat heb ik nergens gezegd.
Oud 5 november 2007, 12:09   #95
santos
Minister

Standaard

Citaat:
[/b][/u]
zoals? "ge had beter straatkeerder geworden" , "ge had beter op de markt gaan staan (met kokosnoten)", "dat is een bal, hoor, ge moogt daar tegen sjotten, dat is ni in sjokola"
Of zoals ik tegen u kan zeggen, ik ben gratis naar het onderwijs kunnen gaan en jij bent voor niets geweest.
Oud 5 november 2007, 12:11   #96
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Vermeersch heeft nooit "ge zijt nen aap" gezegd. Maar, wie het schoentje past, trekke het aan, de zwarte heeft dat wél zo verstaan, omdat hem aangeraden werd bananen te verorberen.
www.vandale.be >metafoor.
Oud 5 november 2007, 13:16   #97
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Den boom in, den boom in
Kust allemaal ons kloten
wij zullen hier wel spelen
de bleinen op ons poten
zuiver voor 't plezier van
nen hoop zakken in de zaal
kust allemaal ons kloten
de boom in allemaal

Dit is een zaak tussen speler en voorzitter. Wil speler ontslag nemen en schadevergoeding eisen, dat hij het doet. Net zoals de voorzitter misschien morgen kan beslissen de hele boel op te doeken.
Oud 5 november 2007, 13:27   #98
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Niet alleen de bewuste speler, maar ook sponsor "KIA" zegt hun contract met de club op. Ik vermoed toch dat die dat niet "zomaar" zullen doen.
idd !
Oud 5 november 2007, 14:11   #99
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Niet alleen de bewuste speler, maar ook sponsor "KIA" zegt hun contract met de club op. Ik vermoed toch dat die dat niet "zomaar" zullen doen.
interessante analyse deze morgen op radio 1. Conclusie was de gratuite recuperatie van de uitspraak van Vermeersch door anderen. Niet enkel in de eerste plaats door KIA (die zaten met een slecht sponsorcontract, waarvan een deel ook niet betaald was, problemen met de leasing, veel gestolen of beschadigde leasingwagens) en die nog voor ze club op de hoogte brachten van de stopzetting al een persconferentie hadden gegeven; allerlei managers die aan de arm van speler trokken omdat ze geld roken (want daags nadat de uitspraak was gevallen is de speler gewoon gaan trainen alsof er geen vuiltje aan de lucht was); ed.

Je kan Vermeersch veel verwijten, maar ne racist is het niet, daarvoor is hij te veel betrokken bij de "actie tegen racisme in het stadion".
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 14:18   #100
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
interessante analyse deze morgen op radio 1. Conclusie was de gratuite recuperatie van de uitspraak van Vermeersch door anderen. Niet enkel in de eerste plaats door KIA (die zaten met een slecht sponsorcontract, waarvan een deel ook niet betaald was, problemen met de leasing, veel gestolen of beschadigde leasingwagens) en die nog voor ze club op de hoogte brachten van de stopzetting al een persconferentie hadden gegeven; allerlei managers die aan de arm van speler trokken omdat ze geld roken (want daags nadat de uitspraak was gevallen is de speler gewoon gaan trainen alsof er geen vuiltje aan de lucht was); ed.

Je kan Vermeersch veel verwijten, maar ne racist is het niet, daarvoor is hij te veel betrokken bij de "actie tegen racisme in het stadion".
Misschien geen racist in de klassieke zin vh woord, maar alleszins wel een grote lomperik, zeg maar bullebak, die denkt zich alle uitspraken te kunnen permiteren, zonder "tegenreactie".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be