Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2012, 14:48   #1021
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Je lijkt jezelf te deprimeren met zo'n ideeën.
De mensen die volgend jaar een hotel willen starten zullen ook wel opportuniteiten vinden. Die zijn niet gedoemd tot een leven in armoede omdat ze dat éne pand niet hadden gekocht... En jij ook niet.
Mja daar gaat het niet om.

Het is niet zo dat ik plots dacht "ik wil een hotel starten, dat lijkt me een goed idee", ik zocht en vond.

Je kan stellen dat ik plots rondliep, met mijn neus tegen een affiche liep en begreep hoe laat het was.
Toch ik dacht: het is niet realistisch, niet voor mij.
Tot ik het vertelde tegen anderen, die er iets zinnig over kunnen zeggen ten eerste en ten tweede ook een rol konden spelen bij de verwezenlijking (als iedereen het been stijf houdt, kan je niks).
Iets of wat voorzichtig verder rondkijken en nadenken deed me de mogelijkheden beseffen.
Dat ik het kon kopen, besefte ik pas op de zitting zelf. Toen het pand eigenlijk in een veel lagere prijscategorie wegging dan wat het eigenlijk waard was. Dan weet je dat je zit toe te kijken op een mogelijke goudmijn.
Maar ik had toen te weinig kennis van alles en mijn berekeningen veel te voorzichtig gemaakt, ik was ook veel te bang, en ik heb het niet gedaan.

Kans weg.
Gelijkaardige gebouwen kosten het driedubbel. Dat zijn geen kansen meer. De kans dat je daaraan je broek scheurt is pakweg 50/50. En indien je je broek niet scheurt, zal hij altijd op barsten staan.
Ik wil me niet krom en kapot werken voor een rendement van 5% per jaar. Dan verkies ik wel de spaarboek en het met minder doen bij wijze van spreken.

Dus ja, dat was echt een eenmalige opportuniteit.

En het was niet zo dat ik vooraf ooit dacht van: goh, waarom geen hotel beginnen en het dan tegenkwam. Het verliep omgekeerd.
Neen zelfs dat niet. Eigenlijk niet ik, maar mijn familie zagen de mogelijkheden. Maar volgens mij was het geenszins realistisch. Tot ik wat rekenwerk deed en wat probeerde te durven dromen... Soit, veel te voorzichtig rekenwerk dus, en te weinig dromen.
Met de plannen die inmiddels al in mijn hoofd zijn opgedoken, maakte ik er een parel van.

Ik heb inmiddels ook al verder gekeken.
Een gelijkaardig pand onder het 1.5 miljoen euro vind je niet. En dan nog heb je de ligging er niet bij. Ik zou mezelf gewoon voor de kop moeten slaan dus.
En dat bedrag zou ik nu uiteraard niet binnen, en niet lenen, ik zou het begot zelfs niet willen. Dan spreek je echt van risico's.
Nu was eigenlijk de kost van het pand kleingeld, in vergelijking met de inkomsten.

Als uwe aankoopprijs echter veel hoger wordt, en uw lening veel hoger (om anderhalf miljoen euro per maand te lenen moet je - say what - rond de 10 000 euro per maand afbetalen. De kans dat je dat trekt is onbestaande.
Een slechte zomer, een kwallenplaag, een klimaatveranderingetje, slechte reclame, meeuwenplaag, of ik weet niet wat en je kan levenslang beter in de gevangenis leven (ik bedoel dus: met een hogere levensstandaard dan wat je je zelf ooit kan permitteren).

Zo succesvol en durvend ben ik dus ook niet.
Als ik een rijke suikernonkel achter me had staan die 5 miljoen euro opzij had liggen, dan was het misschien een optie.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 februari 2012 om 14:52.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 14:51   #1022
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Ik doe al zeven jaar werk op ASO niveau.
Jobs die ik overigens zeer graag deed hoewel ze niet vet betaald worden. Ze hebben me ook enorm veel contacten en netwerken opgeleverd.
Rijk ben ik niet bepaald, maar ik kan wel naar de Panos gaan om ne koffiekoek te gaan halen.

Voor groentje ben ik waarschijnlijk een loser omdat ik niet van de eerste keer na mijn schoolcarrière ineens een hotel ben gaan kopen.

Monopoly werkt zo niet, ge moet eerst een kleur bijeen hebben vooraleer ge hotels kunt gaan zetten.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 14:53   #1023
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Iemand die een smak geld op tafel kan gooien om een hotel te kopen, noem ik niet meteen arm... Er klopt toch iets niet, he, alé...
Dat vind ik dus ook heel bizar.
Oud 16 februari 2012, 14:53   #1024
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Jobs die ik overigens zeer graag deed hoewel ze niet vet betaald worden. Ze hebben me ook enorm veel contacten en netwerken opgeleverd.
Rijk ben ik niet bepaald, maar ik kan wel naar de Panos gaan om ne koffiekoek te gaan halen.

Voor groentje ben ik waarschijnlijk een loser omdat ik niet van de eerste keer na mijn schoolcarrière ineens een hotel ben gaan kopen.

Monopoly werkt zo niet, ge moet eerst een kleur bijeen hebben vooraleer ge hotels kunt gaan zetten.
²
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 14:54   #1025
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
én de bank stond ook te springen om geld te lenen hé
Oud 16 februari 2012, 14:55   #1026
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
En dat bedrag zou ik nu uiteraard niet binnen, en niet lenen, ik zou het begot zelfs niet willen. Dan spreek je echt van risico's.
Nu was eigenlijk de kost van het pand kleingeld, in vergelijking met de inkomsten.
Een tijdje geleden had ik 500k in mijn broek laten zitten, gelukkig zijn de mensen van de wasserij vriendelijke lui en hebben ze het netjes teruggegeven.

Armoede in Vlaanderen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 14:59   #1027
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Neen tuurlijk niet!

Had ik die acht jaar of gebruikt om te gaan werken met een ASO-diploma (wat voor werk kan je dan krijgen? Ik wist niet dat dat überhaupt mogelijk was) of voor mijn vroegere echte droom, een heel andere studierichting die me veel te hoog gegrepen leek en waaraan toelatingsvoorwaarden verbonden waren, gegaan, dan had ik nu de kans zich had aangediend om dat pand te kopen, een goede spaarpot gehad die me veel meer zekerheid bood om daar als gek te gaan bieden.

En waarschijnlijk ook andere dingen die toch wel neerkomen op het gemaakt hebben. Nu heb ik niks...

Maar wat dat betreft wil ik wel even iets anders aanstippen. Een sterkte voor het te financieren gedeelte is ook wel dat ik ondanks mijn leeftijd niets heb.
Ik heb geen huis of onroerend goed in mijn bezit, zelfs geen wagen. Maar de meeste mensen kopen niet prompt een huis. Er wordt voor geleend, over maffe periodes. Iets wat ik ook zal moeten doen.
Ik had die lening niet af te betalen. En als ik dat hotel kocht, kon ik daar meteen mijn intrek in gaan nemen (was incluis woonst dus zoals gezegd), dus ook daarbij kon ik rekening houden met mijn eigen inkomen (immers huurkosten of lening moest ik al niet meer betalen).
Om toch maar even de dingen in perspectief te zetten (cfr. jouw 'straat kopen').

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 16 februari 2012 om 15:02.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 15:00   #1028
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een tijdje geleden had ik 500k in mijn broek laten zitten, gelukkig zijn de mensen van de wasserij vriendelijke lui en hebben ze het netjes teruggegeven.

Armoede in Vlaanderen.
Hey ik vind 500k eigenlijk zelfs de moeite niet om naar de eigenaar op zoek te gaan.
Komaan zeg, diene mens gaat niet eens merken dat 'm dat kwijt is.
Oud 16 februari 2012, 15:05   #1029
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Ik ook.

Ik wist ook niet dat dit mogelijk was. Tot zaterdag.

Een eigen zaak starten zonder startkapitaal, daar zijn dus oplossingen voor.

En dan gaat het zelfs niet over het feit dat de bank een pand als onderpand krijgt dat veel meer waard is dan de aankoopprijs. Want men gaat er uiteraard niet vanuit dat men het daarvan terug zal moeten hebben (maar wel van je goeddraaiende zaak).
Oud 16 februari 2012, 15:08   #1030
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wordt het eens geen tijd dat je wat gaan ontspannen, Groentje-18? Eventjes jezelf wat rust gunnen om op adem te komen?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 15:14   #1031
Joop Molenaers
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja daar gaat het niet om.

Het is niet zo dat ik plots dacht "ik wil een hotel starten, dat lijkt me een goed idee", ik zocht en vond.

Je kan stellen dat ik plots rondliep, met mijn neus tegen een affiche liep en begreep hoe laat het was.
Toch ik dacht: het is niet realistisch, niet voor mij.
Tot ik het vertelde tegen anderen, die er iets zinnig over kunnen zeggen ten eerste en ten tweede ook een rol konden spelen bij de verwezenlijking (als iedereen het been stijf houdt, kan je niks).
Iets of wat voorzichtig verder rondkijken en nadenken deed me de mogelijkheden beseffen.
Dat ik het kon kopen, besefte ik pas op de zitting zelf. Toen het pand eigenlijk in een veel lagere prijscategorie wegging dan wat het eigenlijk waard was. Dan weet je dat je zit toe te kijken op een mogelijke goudmijn.
Maar ik had toen te weinig kennis van alles en mijn berekeningen veel te voorzichtig gemaakt, ik was ook veel te bang, en ik heb het niet gedaan.

Kans weg.
Gelijkaardige gebouwen kosten het driedubbel. Dat zijn geen kansen meer. De kans dat je daaraan je broek scheurt is pakweg 50/50. En indien je je broek niet scheurt, zal hij altijd op barsten staan.
Ik wil me niet krom en kapot werken voor een rendement van 5% per jaar. Dan verkies ik wel de spaarboek en het met minder doen bij wijze van spreken.

Dus ja, dat was echt een eenmalige opportuniteit.

En het was niet zo dat ik vooraf ooit dacht van: goh, waarom geen hotel beginnen en het dan tegenkwam. Het verliep omgekeerd.
Neen zelfs dat niet. Eigenlijk niet ik, maar mijn familie zagen de mogelijkheden. Maar volgens mij was het geenszins realistisch. Tot ik wat rekenwerk deed en wat probeerde te durven dromen... Soit, veel te voorzichtig rekenwerk dus, en te weinig dromen.
Met de plannen die inmiddels al in mijn hoofd zijn opgedoken, maakte ik er een parel van.

Ik heb inmiddels ook al verder gekeken.
Een gelijkaardig pand onder het 1.5 miljoen euro vind je niet. En dan nog heb je de ligging er niet bij. Ik zou mezelf gewoon voor de kop moeten slaan dus.

Als uwe aankoopprijs echter veel hoger wordt, en uw lening veel hoger (om anderhalf miljoen euro per maand te lenen moet je - say what - rond de 10 000 euro per maand afbetalen. De kans dat je dat trekt is onbestaande.
Een slechte zomer, een kwallenplaag, een klimaatveranderingetje, slechte reclame, meeuwenplaag, of ik weet niet wat en je kan levenslang beter in de gevangenis leven (ik bedoel dus: met een hogere levensstandaard dan wat je je zelf ooit kan permitteren).

Zo succesvol en durvend ben ik dus ook niet.
Als ik een rijke suikernonkel achter me had staan die 5 miljoen euro opzij had liggen, dan was het misschien een optie.
Niet pessimistisch zijn...
Binnenkort staan er wellicht honderden hotels te koop... omdat het zo gemakkelijk is er veel poen mee te scheppen...
Joop Molenaers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 15:16   #1032
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
1° je bent NOOIT te laat voor een goed businessplan

2° een hotel dat failliet gaat heeft een fout;.. ofwel slechte lokatie, ofwel zware concurrentie, ofwel te klein in de huidige markt, ofwel doodgedaan door zijn personeelskost etc. Dus vergeet dat je gewoon maar een hotelletje moet kopen om dan binnen te zijn. Integendeel failliete bedrijven zijn indicatie van fouten in de markt. Daar moet je dan uit leren
De eigenaar is ziek geworden... En je weet natuurlijk niet voor welk bedrag hij het hotel ooit gekocht en gerenoveerd heeft... (Gerenoveerd vlak voor hij ziek werd. :-/ )
Oud 16 februari 2012, 15:19   #1033
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen tuurlijk niet!

Had ik die acht jaar of gebruikt om te gaan werken met een ASO-diploma (wat voor werk kan je dan krijgen? Ik wist niet dat dat überhaupt mogelijk was) of voor mijn vroegere echte droom, een heel andere studierichting die me veel te hoog gegrepen leek en waaraan toelatingsvoorwaarden verbonden waren, gegaan, dan had ik nu de kans zich had aangediend om dat pand te kopen, een goede spaarpot gehad die me veel meer zekerheid bood om daar als gek te gaan bieden.
?
Aarde aan groentje?
De reden waarom je je diploma niet hebt kunnen behalen is toch ziekte?
Dan kon je dus ook niet werken eh?
Een ziekte- of invaliditeitsuitkering, daar vul je geen spaarpot mee hoor?
Oud 16 februari 2012, 15:22   #1034
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
?
Aarde aan groentje?
De reden waarom je je diploma niet hebt kunnen behalen is toch ziekte?
Dan kon je dus ook niet werken eh?
Een ziekte- of invaliditeitsuitkering, daar vul je geen spaarpot mee hoor?
tja ziekte. Er zijn ook veel ambtenaren "ziek" hé

weeral een inconsequentie in haar verhaal
Oud 16 februari 2012, 15:23   #1035
Steve_M

Standaard

Citaat:
De eigenaar is ziek geworden... En je weet natuurlijk niet voor welk bedrag hij het hotel ooit gekocht en gerenoveerd heeft... (Gerenoveerd vlak voor hij ziek werd. :-/ )
Dat staat los van de verkoopprijs van een eigendom.
Oud 16 februari 2012, 15:24   #1036
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Een beetje respect voor de mensen die wel een diploma hebben gehaald zou je echt niet misstaan. Je bent nl. geen geoloog. Bovendien kan je van de daken schreeuwen dat je functioneert op masterniveau, maar je hebt geen masterdiploma, noch enige werkervaring op dat niveau (wat men bedoelt in vacatures waar die term gebruikt wordt, zodat - ik noem maar wat - een mainframeprogrammeur die zijn job al twintig jaar doet zonder diploma ook in aanmerking komt).

Om je eigen voorbeeld te nemen: hier vind je het studieprogramma voor geologen aan de UGent:

http://studiegids.ugent.be/2010/NL/F...OL/CBGEOL.html
http://studiegids.ugent.be/2010/NL/F...OI/CMGEOI.html

5 jaar zware voltijdse studies, maar jij gaat dat wel even "on the field" oppikken? Analytische chemie, isotopengeologie en een pakket fysica waar de meeste mensen met een uitgebreide wiskundeachtergrond van duizelen? En stel dat jij toch een soort van miskende Von Neumann bent, waarom zou een bedrijf jou als geoloog aanwerven in plaats van ... een gediplomeerd geoloog? Het antwoord is eenvoudig: ze denken dat je per ongeluk je CV naar het verkeerde adres gestuurd hebt.

Ik weet niet welk bachelordiploma je hebt (en dat boeit me ook weinig), maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je het fijn zou vinden als iemand zonder diploma zou zeggen "tja, je zou Groentje-18 die job kunnen geven waarvoor ze een diploma heeft, maar werf mij maar aan zonder diploma, ik leer het wel terwijl ik aan het werk ben".
Hoeveel % van dat vijf-jarige pakket gebruikt de geoloog echt on the field?

Of worden ze tegenwoordig in alle sectoren tegelijk ingezet?

Dat gebeurt volgens mij al niet meer sinds de arbeidsdeling in voege kwam, wat toch al dateert van voor de industriële revolutie.
Oud 16 februari 2012, 15:25   #1037
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat staat los van de verkoopprijs van een eigendom.

Maar iets minder los van een faillissement.

Anders had ik wel vijf miljoen euro geboden. Dan had ik het zeker gehad.

Het faillissement, geen lening en een rouwkoop bedoel ik.
Oud 16 februari 2012, 15:25   #1038
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
tja ziekte. Er zijn ook veel ambtenaren "ziek" hé

weeral een inconsequentie in haar verhaal
Ik ben ook permanent ziek, hoor. In't kopke, en daar kan ik ook niks aan veranderen. Wil ik ook niet, trouwens.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 15:32   #1039
Bieselke
Partijlid

Standaard

Citaat:

Dat gebeurt volgens mij al niet meer sinds de arbeidsdeling in voege kwam, wat toch al dateert van voor de industriële revolutie.
Waarom bestaan er dan in godsnaam nog studies? Waarom studeert ge ueberhaupt? Er is geen enkele job waar ge 'alles' wat ge geleerd hebt dagdagelijks gebruikt.

En aangezien ik in de milieusector werk, nee ne geoloog vervangt ge niet zomaar door iemand met on-the-job training.
Bieselke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2012, 15:34   #1040
Steve_M

Standaard

Citaat:

Je bent ons gewoon aan het trollen, he?

Indien wel: 9/10
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be