![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals eerder gezegd, baseer ik me op recente informatie op de site van Radio Vaticana (Duitse versie):
Citaat:
http://www.radiovaticana.org/ted/Articolo.asp?c=227436 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Dat kan voor christenen als nutteloos aanvallend en beledigend aangevoeld worden" ? Is dat het ontegensprekelijke oordeel ? "kan voor christen als nutteloos ...." ? De vraag was duidelijk. Vertel mij waarom jij dit ding zo beledigend vind, aub ? Kom niet weer met een zwevende voorwaardelijke wijs af. Aub. Concreet en duidelijk. Een defect in de lift kan ook door christenen als nutteloos aanvallend en beledigend aangevoeld worden.
![]() |
![]() |
#105 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() En dat allemaal in een futiele poging om het machtsmisbruik van de paus in deze zaak van politieke inmenging in de vrije meningsuiting te minimaliseren... Of die brief nu eigenhandig door de paus geschreven werd of door zijn staatssecretariaat maakt uiteindelijk geen enkel verschil. De eindverantwoordelijkheid blijft bij de paus liggen. De paus die dit kunstwerk veroordeelde als blasfemie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() PS, kunt u bewijsplaatsen uit de brief zelf voorleggen die uw beweringen ondersteunen?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eerste zin van het door u geciteerde bericht is nochtans heel duidelijk. Waarom het woordje "kan"? Omdat nu eenmaal niet alle christenen met dezelfde intensiteit hun geloof beleven. Hierdoor liggen de gevoeligheden ook ietsje anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bewijs maar met een citaat uit het oorspronkelijk document!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik beschik niet over het oorspronkelijke document en jij evenmin. Ik kan dus alleen voortgaan op wat ik in de pers gelezen heb en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat wat er in het openingsartikel staat niet correct zou zijn. Maar zoals gezegd staat het jou vrij om het tegendeel aan te tonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, u baseert zich louter op een zinnetje van een journalist die, nu blijkt dat het helemaal geen pauselijke brief was, niet eens het basisdocument heeft gelezen. Uit de Duitstalige pers blijkt trouwens dat het document door Pahl niet integraal werd bekend gemaakt. Concreet is er slechts sprake van enkele geciteerde zinnen. Buiten Pahl heeft dus niemand dit schrijven integraal gelezen. Bijgevolg kan de journalist noch u besluiten dat de paus, zoals u eerder stelde, in een plechtige uitspraak dat beeld tot blasfemie heeft uitgeroepen. Net als de berichtgeving over het document over het voorgeborchte nemen journalisten vaak wel eens een loopje met de kerkelijke berichtgeving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, zoals ik eerder al heb gesteld, blijkt dat uw eerste bewering slechts gestoeld is op een enkel zinnetje van een journalist, terwijl uw tweede bewering volledig spruit uit uw fantasie. In dat door u geciteerde artikel noch uit andere blijkt immers dat Vatikaan of paus pogingen hebben ondernomen het beeld te laten verwijderen. Ook dat sleurde u erbij. Ook al onterecht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laat mij een poging doen om jouw correct samen te vatten Jan van den Berghe. Jij beweert dat Franz Pahl geen schrijven heeft ontvangen van het vaticaan. Waar Franz Pahl blijkbaar beweert van wel, zelfs gesteund door deze brief het ding "een afschuwelijk stuk vuilnis dat veel mensen kwaad maakt" noemt. Jij beweert dat er geen enkel contact is geweest tussen Franz Pahl en het vaticaan. Ondanks dat volgens het wereldwijd verspreide pers hij geciteerd heeft uit de brief. Ook niet tussen de paus en Wilhelm Egger. En omdat er geen contact is geweest is er ook geen sprake van bemoeienis ? Ondanks bevestigingen op Katholieke sites als: http://cathnews.com/article.aspx?aeid=8733 http://no2evangelism.wordpress.com/2008/08/29/ http://www.catholicnews.com/data/sto...ns/0804396.htm http://directionstoorthodoxy.org/n/c..._provokes.html Ondanks bevestigingen van ernstige nieuwsbronnen: http://www.ansa.it/site/notizie/awnp...127252127.html http://uk.reuters.com/article/newsOn...43720820080828 Aan deze bevestiging hecht ik echt wel belang, rechtstreeks van fanclub: http://theratzingerforum.yuku.com/se...opic/topic/536 Dat is straffe kost man.
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Minister
|
![]() Ik heb toch één kleine kritiek op 's paus initiatief. Niet dat hij zijn grieven en bezorgdheden niet zou mogen kenbaar maken, verre van.
En al helemaal niet dat hij zich aan machtsmisbruik schuldig maakt, zoals sommigen hier beweren. De gevolgde redenering (o.a. door Patsy Stone) sluit iedereen in gelijk welke machtspositie (wereldse dan wel morele) uit van het tot uiting brengen van zijn mening, omdat zulks automatisch en de facto als machtsmisbruik wordt aanzien. Volgens deze kritikasters zouden dus ook onze politici hun mond moeten houden, want als machtsbekleders misbruiken dan ook zij automatisch hun macht vanaf het ogenblik dat ze hun mond roeren. Onzin natuurlijk: politici diénen namelijk juist hun mond te roeren; dat is hun táák. En de paus, als hoofd van de RKK, als woordvoerder, heeft evengoed als één van zijn taken zich over bepaalde thema's uit te spreken. Zeker als die thema's gelovigen bezighouden. Neen, mijn punt van kritiek aan het adres van de paus (of van het Vaticaan zo je wil) is dat enerzijds wel benadrukt wordt dat gelovigen zich kunnen beledigd voelen door die gekruisigde kikvors, terwijl anderzijds nagelaten wordt de gelovigen zélf op het hart te drukken dat een sterk geloof niet hoeft te wankelen onder dergelijke "kunstfenomenen". Als gelovige vind ik het juist een uitdaging om mijn gevoelens van gekwetst-zijn t.g.v. een al te vrijelijk en ongepast gebruik - om niet te zeggen "misbruik" - van religieuze symbolen te... overstijgen i.p.v. als een geslagen hond te reageren en zielig te doen omdat "men" me alweer eens beledigd heeft. (Vergelijk eens met de reacties op de Deense cartoons in sommige moslimlanden, en dan zijn er toch nauwelijks nog parallellen te trekken met dit incident.) Dat maakt mijn gevoelens van gekwetst-zijn enerzijds niet minder reëel. Anderzijds: door op die "overstijgende" manier met die gevoelens om te gaan, vind ik mezelf (op het gevaar pretentieus over te komen, maar dat neem ik dan maar voor lief) een beter mens worden, met een sterker geloof. Me dunkt laat de paus dit alternatief voor gelovigen te weinig belicht. Jammer eigenlijk, en een gemiste kans... voorlopig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Banneling
|
![]() Ik vind dat men overal mee moet kunnen lachen. Er mogen geen heilige huisjes zijn. Weet ge waarom ? Mensen die met zichzelf, of met hun geloof..etc...kunnen lachen, kunnen ook alles relativeren. En dat is juist iets heel erg goeds.
Waarom kunnen de moslims niet lachen met de deense cartoons ? Omdat ze zichzelf veel te serieus nemen. Normaal moet een mens sterk genoeg in zijn schoenen staan om zo iets weg te wuiven met een lach. Idem voor dit kunstwerk. Het aanvallen is een zwaktebod. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ten eerste omdat ik niets "moet", behalve op tijd en stond "moet" eten en drinken, naar het toilet "moet", en op zekere dag "moet" doodgaan. Ik beschouw mezelf dan ook als een soort van anarchist, zij het dan één met veel zelfdiscipline. Ten tweede omdat je met dit vetgedrukte woordje jouw norm - die overigens zeker hoogstaand is - tot dé norm maakt. Daarover - met alle respect - beslis jij niet alleen. Een norm komt pas tot stand na (al dan niet stilzwijgende) consensus in brede lagen van de bevolking. Maar goed, in grote lijnen ben ik het met je eens, en herken ik mezelf er enigszins in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Want je hebt hierin wel gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Minister
|
![]() ![]() Citaat:
![]() Kijk, een beetje niet terzake doend, maar ik heb een grondige hekel aan het werkwoord "moeten". En wel omdat het uittentreure gebruikt, ja zelfs misbruikt wordt. Uitspraken als "moet kunnen" bijvoorbeeld bezorgen me meermaals blauwe koorts. Geef toe dat "mag kunnen" héél anders klinkt, en heel wat minder "normerend". Een tijdje geleden nog gediscussieerd met een homo die zijn vriend op straat zoent. "Moet toch kunnen!", beweerde hij. Zonder te beseffen dat hij met dat "moeten" zijn mening als norm opdringt aan bvb. andere homo's die minder met hun geaardheid te koop lopen. Maar dat betekent hoegenaamd niet dat ik er iets op tegen heb dat hij zijn vriend in het openbaart zoent. En dus stelde ik hem voor om voortaan te gewagen van "mag kunnen". Daarmee kan hij zich identiek dezelfde vrijheid (of vrijpostigheid zo je wil) permitteren, evenwel zonder die handelswijze impliciet tot een soort norm te verheffen. En zo kan ik talrijke voorbeelden geven. Maar goed... terug terzake nu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() Alweer een pleidooi voor leven en laten leven, en niemand uw levensvisie proberen op te dringen. Hiermee kan ik enkel volmondig akkoord gaan.
|
![]() |
![]() |