![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stel God helemaal niet voor als een mens. Ik kom slechts tot God in die mate dat Hij zich aan ons heeft geopenbaard. Daarbij heeft Hij zich o.m. getoond als bron en einde van alle leven. Alles gaat uit van Hem en keert er ook naar terug.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Banneling
|
![]() Maar u dicht hem wel menselijke kenmerken toe. U zegt -zoals ik reeds stelde- in feite: 'God heeft mij het leven gegeven en ik dus mag hij het terugnemen en niemand anders'. Alleen al beschouwen van het leven als een 'geschenk van God' is een duidelijke anthropomorfisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Banneling
|
![]() Zeer juist en dat is dus de fout. Dat kan men niet. En omdat men dat niet kan krijgt men een menselijke voorstelling van God uitgeprint die niets meer te maken heeft met G-O-D.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans heb ik dat al uitgelegd: God laat zich kennen. Hij openbaart zich aan de mensen. Dit gebeurt natuurlijk in beelden, begrippen en voorstellingen die de mens kan begrijpen. Daar moeten we ons van bewust zijn, waardoor we de richting nooit kunnen omkeren om te vertrekken van het menselijk referentiekader. Er is dus geen menselijke voorstelling van God, maar wel een die God ons schenkt, zij het wel in door de mens begrijpbare gehelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Sta me toe me daar ernstige vragen over te stellen. Ik weet het niet. En -volgens mij- u evenmin. Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Banneling
|
![]() Ja maar dan doet er zich toch een probleem voor. In hoeverre is 'geloof' een garantie voor waarheid? Ik moet u niet vertellen waar mensen allemaal zoal in kunnen geloven.
Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Banneling
|
![]() Jan negeert vragen. Dat is niet zo tof van Jan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#114 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je kunt nu natuurlijk het fraaie voorbeeld van je geloofsbroeders volgen en stellen dat de vader, naast een moordenaar en een beul, nu ook nog eens een leugenaar is.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een dogma-aanhanger die beweert na te denken en te overwegen. Allez vooruit, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. De enige overweging die je mogelijks kunt maken - voor zover je niet vanaf je geboorte verplicht met een god wordt opgezadeld - is in de keuze van de godheid die je wenst te aanbidden (en er is voor elk wat wils, keuze genoeg) en misschien de voor- en nadelen die dat geloof in die bepaalde godheid met zich meebrengt. Voor de rest is het slikken wat je wordt voorgeschoteld.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Die "democratische grondbeginselen" waar je toch zo de mond van vol hebt, heb je wel enig idee wat deze inhouden? Of is het iets waarvan je profiteert zolang het in je kraam van pas komt om het daarna overboord te gooien? Het is maar een tip, maar zou je er misschien verder het zwijgen willen toedoen wanneer democratische grondbeginselen ter sprake komen? Uit eerlijke schaamte misschien?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:19. |
||
![]() |
![]() |