Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 februari 2009, 00:00   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zelfs al is dit niet geponeerd op een materiële wereld. U stelt zich God voor als een mens. U anthropomorfiseert God. U denkt dat God zegt: ik geef u het leven en dus mag ik -en ik alléén- alleen beëindigen!! Geef toe dat dit wat infantiel is.
Ik stel God helemaal niet voor als een mens. Ik kom slechts tot God in die mate dat Hij zich aan ons heeft geopenbaard. Daarbij heeft Hij zich o.m. getoond als bron en einde van alle leven. Alles gaat uit van Hem en keert er ook naar terug.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 00:05   #102
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Uiteraard. Er bestaan slechts lanceerprocedures en dan procedures hoe je amateurradio in te stellen. De rest is persoonlijk.

Daarom dat ik vraag waarom Jan zo vol overtuiging spreekt dat zijn radiozendertje de correcte zender is.
Eigenlijk vraag ik mij af of hij wel een echte radioamateur is, of gewoon witte ruis oppikt en dan zijn boekje leest om toch maar iets te kunnen invullen.[/QUOTE]
Ik vermoed omdat hij vastgepind zit aan zijn geloof dat een zeker stramien heeft waarin hij zich goed voelt. Het brengt ook een bepaalde zekerheid. Het is zo en niet anders. Dat maakt het natuurlijk een stuk gemakkelijker in het leven. Ik zeg altijd: gelovigen zijn mensen die bijna permanent op hun pantoffels lopen. Dat geeft een veilig huiselijk gevoelen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 00:11   #103
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik stel God helemaal niet voor als een mens. Ik kom slechts tot God in die mate dat Hij zich aan ons heeft geopenbaard. Daarbij heeft Hij zich o.m. getoond als bron en einde van alle leven. Alles gaat uit van Hem en keert er ook naar terug.
Maar u dicht hem wel menselijke kenmerken toe. U zegt -zoals ik reeds stelde- in feite: 'God heeft mij het leven gegeven en ik dus mag hij het terugnemen en niemand anders'. Alleen al beschouwen van het leven als een 'geschenk van God' is een duidelijke anthropomorfisering.
Oud 12 februari 2009, 00:11   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vermoed omdat hij vastgepind zit aan zijn geloof dat een zeker stramien heeft waarin hij zich goed voelt. Het brengt ook een bepaalde zekerheid. Het is zo en niet anders. Dat maakt het natuurlijk een stuk gemakkelijker in het leven. Ik zeg altijd: gelovigen zijn mensen die bijna permanent op hun pantoffels lopen. Dat geeft een veilig huiselijk gevoelen. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Geloof geeft inderdaad een veilig gevoel, maar het is tegelijkertijd ook een oproep en opgave om dat dagelijks in het gewone leven om te zetten. Dat vraag inspanning, want de mens is door zijn natuur geneigd dat niet altijd te doen. In die zin maakt het geloof het leven niet gemakkelijker, omdat het steeds weer naar het hogere appeleert.
Oud 12 februari 2009, 00:13   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u dicht hem wel menselijke kenmerken toe. U zegt -zoals ik reeds stelde- in feite: 'God heeft mij het leven gegeven en ik dus mag hij het terugnemen en niemand anders'. Alleen al beschouwen van het leven als een 'geschenk van God' is een duidelijke anthropomorfisering.
Ik dicht Hem geen enkel menselijk kenmerk toe. Als we soms over God spreken, dan doen we dat in begrijpbare menselijke taal. Dit betekent niet dat we God in een menselijk referentiekader kunnen duwen. Daarvoor overstijgt Hij immers alles.
Oud 12 februari 2009, 00:16   #106
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik dicht Hem geen enkel menselijk kenmerk toe. Als we soms over God spreken, dan doen we dat in begrijpbare menselijke taal. Dit betekent niet dat we God in een menselijk referentiekader kunnen duwen. Daarvoor overstijgt Hij immers alles.
Zeer juist en dat is dus de fout. Dat kan men niet. En omdat men dat niet kan krijgt men een menselijke voorstelling van God uitgeprint die niets meer te maken heeft met G-O-D.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:16.
Oud 12 februari 2009, 00:21   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer juist en dat is dus de fout. Dat kan men niet. En omdat men dat niet kan krijgt men een menselijke voorstelling van God uitgeprint die niets meer te maken heeft met G-O-D.
Nochtans heb ik dat al uitgelegd: God laat zich kennen. Hij openbaart zich aan de mensen. Dit gebeurt natuurlijk in beelden, begrippen en voorstellingen die de mens kan begrijpen. Daar moeten we ons van bewust zijn, waardoor we de richting nooit kunnen omkeren om te vertrekken van het menselijk referentiekader. Er is dus geen menselijke voorstelling van God, maar wel een die God ons schenkt, zij het wel in door de mens begrijpbare gehelen.
Oud 12 februari 2009, 00:26   #108
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans heb ik dat al uitgelegd: God laat zich kennen. Hij openbaart zich aan de mensen. Dit gebeurt natuurlijk in beelden, begrippen en voorstellingen die de mens kan begrijpen. Daar moeten we ons van bewust zijn, waardoor we de richting nooit kunnen omkeren om te vertrekken van het menselijk referentiekader. Er is dus geen menselijke voorstelling van God, maar wel een die God ons schenkt, zij het wel in door de mens begrijpbare gehelen.
God openbaart zich? Heeft God zich geopenbaard aan Mozes? Heeft God zich geopenbaard aan Jezus? Heeft God zich geopenbaard aan Mohammed? Heeft God zich geopenbaard aan Lou de Palingboer? Heeft God zich geopenbaard aan Joseph Smith?Heet God zich geopenbaard aan Ahura Vesta? Hebben de goden zich geopenbaard aan de Sybille? Heeft God zich geopenbaard aan de mystici aller tijden?

Sta me toe me daar ernstige vragen over te stellen. Ik weet het niet. En -volgens mij- u evenmin.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:29.
Oud 12 februari 2009, 00:30   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
God openbaart zich? Heeft God zich geopenbaard aan Mozes? Heeft God zich geopenbaard aan Jezus? Heeft God zich geopenbaard aan Mohammed? Heeft God zich geopenbaard aan Lou de Palingboer? Heeft God zich geopenbaard aan Joseph Smith?Heet God zich geopenbaard aan Ahura Vesta? Hebben de goden zich geopenbaard aan de Sybille? Heeft God zich geopenbaard aan de mystici aller tijden?

Sta me toe me daar ernstige vragen over te stellen. Ik weet het niet. En -volgens mij- u evenmin.
Ik "weet" dan al evemin; ik "geloof" echter wel met grote stelligheid dat Hij zich in bepaalde gevallen heeft geopenbaard. In andere niet.
Oud 12 februari 2009, 00:32   #110
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik "weet" dan al evemin; ik "geloof" echter wel met grote stelligheid dat Hij zich in bepaalde gevallen heeft geopenbaard. In andere niet.
Ja maar dan doet er zich toch een probleem voor. In hoeverre is 'geloof' een garantie voor waarheid? Ik moet u niet vertellen waar mensen allemaal zoal in kunnen geloven.

Laatst gewijzigd door system : 12 februari 2009 om 00:34.
Oud 12 februari 2009, 00:39   #111
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Jan negeert vragen. Dat is niet zo tof van Jan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 02:09   #112
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ontwaart u een mogelijke schending van de scheiding tussen Kerk en Staat? Mag de Kerk dan haar stem niet meer verheffen in ethische onderwerpen? Of mogen katholieke volksvertegenwoordigers niet meer handelen overeenkomstig hun geweten en geloof?
Mogen moslims dat dan ook doen van jou?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 07:33   #113
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat uw oordeel ook moge zijn over de Kerk, u ontpopt zich als een ware antidemocraat als u de Kerk, katholieke politici of katholieke burgers het recht ontzegt ook van hun democratische rechten gebruik te maken. Net als iedereen hebben ook zij het recht hun mening te uiten, ook, en juist vooral, als u het daarmee niet eens bent.
Net integendeel. Democratisch stemrecht is het recht van het individu, niet van een organisatie. Lees wat ik schrijf. Ik wil dat de mensen hun stem houden, zonder dat die gevormd wordt door een idioot met een ingebeeld vriendje.
Oud 12 februari 2009, 11:11   #114
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u eigenlijk met "mijn" "waanvoorstelling"?
Uw geloof. Uw god. Uw kerk. Uw sekte.

Uw aanname !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 11:12   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Jan negeert vragen. Dat is niet zo tof van Jan.
Als hij er niet op kan antwoorden gebeurt dat wel eens.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 12:02   #116
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u eigenlijk met "mijn" "waanvoorstelling"?
Als 'eigenaar' kun jij dat heel moeilijk verstaan, Jan.
Dat vereist een langdurig genezingsproces.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2009, 14:09   #117
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat uw oordeel ook moge zijn over de Kerk, u ontpopt zich als een ware antidemocraat als u de Kerk, katholieke politici of katholieke burgers het recht ontzegt ook van hun democratische rechten gebruik te maken. Net als iedereen hebben ook zij het recht hun mening te uiten, ook, en juist vooral, als u het daarmee niet eens bent.
Mogen moslims dat dan ook doen van jou?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 06:43   #118
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eerder stelde ik de vraag, maar er kwam geen antwoord.
Niet iedereen verkeert in jouw luxe-positie om hier veelvuldig aanwezig te zijn. Dit gegeven misbruiken om te suggereren dat er geen antwoord k�*n worden gegeven is dan ook laag bij de gronds. Maar bon, jouw manier van "discussiëren" ken ik al langer dan vandaag. Het verwondert mij niet.
Citaat:
Hoe en wanneer heeft die vrouw "een expliciete laatste wil" te kennen gegeven?
Hou je zo niet van de domme, kerel. Het is veelvuldig vermeld geweest in de berichtgeving hieromtrent. Door deze vraag zelfs maar te stellen geef je aan dat je óf absoluut de media niet hebt gevolgd óf uiterst selectief bent in het lezen. In geen van beide gevallen maak je veel indruk.

Je kunt nu natuurlijk het fraaie voorbeeld van je geloofsbroeders volgen en stellen dat de vader, naast een moordenaar en een beul, nu ook nog eens een leugenaar is.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:08.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 06:52   #119
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Geloof neemt men inderdaad aan, maar, in tegenstelling tot wat u ons gelovigen toedicht, dat gebeurt weldegelijk na overweging, nadenken.
ROFL.

Een dogma-aanhanger die beweert na te denken en te overwegen. Allez vooruit, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

De enige overweging die je mogelijks kunt maken - voor zover je niet vanaf je geboorte verplicht met een god wordt opgezadeld - is in de keuze van de godheid die je wenst te aanbidden (en er is voor elk wat wils, keuze genoeg) en misschien de voor- en nadelen die dat geloof in die bepaalde godheid met zich meebrengt.

Voor de rest is het slikken wat je wordt voorgeschoteld.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:14.
Oud 13 februari 2009, 07:07   #120
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En met zekerheid mogen gelovigen protesteren tegen het minimaliseren van de waarde van het menselijk leven. Het is hun taak het geweten van de mens wakker te schudden, zeker in deze tijden van morele verdwazing.
Citaat:
Ja, de Kerk heeft een universele roeping en bijgevolg behoort het tot haar taak de gehele mensheid voor zonde en verderf te behoeden. Ook wie niet-gelovig is.
Een prima beschrijving van theocraten die hun religie naar voor schuiven als zijnde De Enige Echte Waarheid. De rest, diegene die lijden aan Morele Verdwazing en die leven in Zonde en Verderf, dient zich maar te plooien naar onze obscure grillen en wensen. Heb je een eigen mening? Doet er niet toe! Zwijgen en gehoorzamen!

Die "democratische grondbeginselen" waar je toch zo de mond van vol hebt, heb je wel enig idee wat deze inhouden? Of is het iets waarvan je profiteert zolang het in je kraam van pas komt om het daarna overboord te gooien?

Het is maar een tip, maar zou je er misschien verder het zwijgen willen toedoen wanneer democratische grondbeginselen ter sprake komen?

Uit eerlijke schaamte misschien?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 februari 2009 om 07:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be