Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2010, 15:13   #1241
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Ook aan jouw de vraag dan...wat heb je tegen een beveiligd systeem met camera's op straat? Dus geen schending van de privacy want geen kat die de beelden kan bekijken, geen opstellen van profielen, geen prive informatie,...
Wat mij betreft alleen al de idee dat ik niet meer in alle vrijheid kan gaan en staan waar ik wil zonder gezien en vastgelegd te worden.

Trouwens... Een "beveiligd systeem"? U beseft toch wel dat we het hier over de overheid hebben? De staat van dienst van onze overheden boezemt mij niet meteen veel vertrouwen in, eerlijk gezegd... U wel?
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2010, 15:20   #1242
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Is de zoveelste inbreuk op onze privacy een probleem? Ja, dat is het zeker. Het brengt ons weer een stapje dichter bij Orwell's '1984'. Het gaat immers niet alleen om het cameratoezicht, maar om de combinatie van alle middelen die nu al aangewend worden om de burger in de gaten te houden, zoals het registreren van internet- en e-mailverkeer, het registreren van telecommunicatie, het aanleggen van allerlei databanken met persoonlijke informatie,... Sinds 2007 beschikt justitie zelfs al over de mogelijkheid om chatboodschappen te onderscheppen. Stilaan heeft de overheid alle middelen in handen om van iedere burger een profiel aan te leggen.

En dan volgt natuurlijk de vraag of het opgeven van onze fundamentele rechten en vrijheden daadwerkelijk de veiligheid te goede komt. Een tijdje geleden deed ik wat opzoekingswerk n.a.v. een artikel over het gebruik van de "Zoller-methode" (het aftappen van uitgaande telefoongesprekken; het aftappen van inkomende telefoongesprekken noemt men de "methode-Malicieux"). Onderzoek van P. Van Koppen, universiteit van Leiden op basis van gegevens van telefoontap in de Verenigde Staten wees uit dat in 24% van de gevallen telefoontap heeft bijgedragen tot het succes van de opsporing, maar dat het slechts in 5,5% van de gevallen heeft het bijgedragen aan de bewijsvoering tijdens de terechtzitting. Uit een parlementaire vraag aan toenmalig minister van justitie Tony Van Parys bleek dat de kosten van de telefoontap in België in 2003 zomaar eventjes opliepen tot 17,7 miljoen euro! Ik vond tot nu toe geen cijfers over de kosten van cameratoezicht, maar ik kan me voorstellen dat die zich in dezelfde regionen bevinden.
de verstandigste tekst over big brother is de opmerking, dat in feite niet de overflow aan informatie het probleem is, maar wel de neiging van de overheid om er andere dingen mee te doen.

Voorbeeld:

als je uw beroep in het rijksregister vermeldt, wordt dit gebruikt om u te selecteren voor de 'verkiezingen' te gaan tellen.... dus schending van privacy

als je uw riziv data van geneesmiddelen consumptie gebruikt worden om de terugbetaling van geneesmiddelen te schrappen, is dat een schending van privacy

als rijkswachters uw gerechtelijk verleden gebruiken om een vooroordeel te vellen in casu een 'would be overtreding' is dat een schending van privacy

als belastingcontroleur de gegevens op een bankuitrekseltje gebruikt om een interpretatie te geven aan uw financieel dossier (bvb stel dat daar een storting staat van een broer die uw tafel gekocht heeft en dit geinterpreteerd wordt als zwarte inkomsten) dan heb je daar een schending van privacy

dat zijn allemaal big brother toestanden. Dus bankgegevens uitwisselen met financiele diensten en daar mensen zoeken die bvb terrorisme doen, is geen probleem, maar als dezelfde databank ineens gaat dienen voor druggebruikers op te sporen... doe je aan schending van privacy
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 00:28   #1243
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook aan jouw de vraag dan...wat heb je tegen een beveiligd systeem met camera's op straat? Dus geen schending van de privacy want geen kat die de beelden kan bekijken, geen opstellen van profielen, geen prive informatie,...
Dat de beelden bestaan en dat camera's niet werken om de misdaad in te perken, dat is mijn probleem met een beveiligd systeem met camera's op straat

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 11:29   #1244
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Wat mij betreft alleen al de idee dat ik niet meer in alle vrijheid kan gaan en staan waar ik wil zonder gezien en vastgelegd te worden.

Trouwens... Een "beveiligd systeem"? U beseft toch wel dat we het hier over de overheid hebben? De staat van dienst van onze overheden boezemt mij niet meteen veel vertrouwen in, eerlijk gezegd... U wel?
De overheid krijgt idd mijn vertrouwen niet nee...toch niet van alle politici. Maar als je een systeem maakt met bepaalde sleutelcode`s van een groep mensen, welke enkel gebruikt kunnen worden bij criminele feiten...kortom niemand kan de beelden bekijken zonder al deze codes te hebben...dan kun jij in vrijheid blijven wandelen en kunnen zowiezo geen politici de beelden bekijken omdat zij geen key-users zijn in criminele onderzoeken.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 11:31   #1245
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De overheid krijgt idd mijn vertrouwen niet nee...toch niet van alle politici. Maar als je een systeem maakt met bepaalde sleutelcode`s van een groep mensen, welke enkel gebruikt kunnen worden bij criminele feiten...kortom niemand kan de beelden bekijken zonder al deze codes te hebben...dan kun jij in vrijheid blijven wandelen en kunnen zowiezo geen politici de beelden bekijken omdat zij geen key-users zijn in criminele onderzoeken.
Quis custodiet ipsos custodes

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 26 juli 2010, 11:32   #1246
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dat de beelden bestaan en dat camera's niet werken om de misdaad in te perken, dat is mijn probleem met een beveiligd systeem met camera's op straat
Slaat nergens op.

Als niemand de beelden bekijkt...wat is je probleem daarmee...dat ze bestaan? Komaan e.
Oud 26 juli 2010, 11:32   #1247
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
²
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 11:33   #1248
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag in een taal reageren welke iedereen kan begrijpen hier...
Oud 26 juli 2010, 11:34   #1249
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Slaat nergens op.

Als niemand de beelden bekijkt...wat is je probleem daarmee...dat ze bestaan? Komaan e.
Idd. Omdat ze bestaan.
Ik garandeer je dat ze dan zullen worden bekeken.

Trouwens, hoeveel denk je dat dat zou kosten zo'n veilig systeem?
Misdaden los je anders en beter op.
Oud 26 juli 2010, 11:35   #1250
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is een vrij bekend Latijns spreekwoord:

"Wie bewaakt de bewakers?"

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 26 juli 2010, 11:36   #1251
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Ken je het woord "google" nog niet?
Oud 26 juli 2010, 11:40   #1252
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Idd. Omdat ze bestaan.
Ik garandeer je dat ze dan zullen worden bekeken.

Trouwens, hoeveel denk je dat dat zou kosten zo'n veilig systeem?
Misdaden los je anders en beter op.
Lees je eigenlijk ooit iets wat anderen zeggen?

Ooit van keyfob gehoord? Gebruiken heel veel bedrijven tegenwoordig...key-users krijgen dit mee welke elke 10 sec een nieuwe code genereerd, zelf hebben ze dan ook een code welke ze moeten onthouden...zonder die code`s komen ze het systeem niet in.
Dit kan makelijk gebruikt worden hiervoor, alleen moeten ze een combinatie maken van meerdere key-users en hun codes voor ze het systeem in kunnen zodat niemand met enkel zijn eigen code erin kan.

Je hebt dus niets te garanderen dat ze de beelden bekijken.

Deze beveiliging kost niet veel, je moet enkel de keyfobs en het systeem laten maken...als het zo duur was zouden bedrijven het ook niet hebben.
Oud 26 juli 2010, 11:41   #1253
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is een vrij bekend Latijns spreekwoord:

"Wie bewaakt de bewakers?"
En een nog bekender Nederlands spreekwoord welke iedereen hier begrijpen...tja, wat sommigen doen om intelligenter over te komen...

Zoals ik al zei, het systeem zelf.

Laatst gewijzigd door illwill : 26 juli 2010 om 11:42.
Oud 26 juli 2010, 11:41   #1254
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Ken je het woord "google" nog niet?
Jawel, waarom?
Oud 26 juli 2010, 12:04   #1255
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
En een nog bekender Nederlands spreekwoord welke iedereen hier begrijpen...tja, wat sommigen doen om intelligenter over te komen...

Zoals het systeem dat de politie nu hanteert voor persoonsgegevens?
Oud 26 juli 2010, 12:05   #1256
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Doet zo denken aan van die amerikaanse toestanden van FBI controleert CIA en vice versa
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 12:06   #1257
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees je eigenlijk ooit iets wat anderen zeggen?

Ooit van keyfob gehoord? Gebruiken heel veel bedrijven tegenwoordig...key-users krijgen dit mee welke elke 10 sec een nieuwe code genereerd, zelf hebben ze dan ook een code welke ze moeten onthouden...zonder die code`s komen ze het systeem niet in.
Dit kan makelijk gebruikt worden hiervoor, alleen moeten ze een combinatie maken van meerdere key-users en hun codes voor ze het systeem in kunnen zodat niemand met enkel zijn eigen code erin kan.

Je hebt dus niets te garanderen dat ze de beelden bekijken.

Deze beveiliging kost niet veel, je moet enkel de keyfobs en het systeem laten maken...als het zo duur was zouden bedrijven het ook niet hebben.
Hmm, als IT'er ken ik dat idd niet

Je verwart een efficient bedrijf ibv centrale servers met een openbare dienst en camera's dorheen het land.
Oud 26 juli 2010, 12:30   #1258
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als Bart De Wever Latijnse uitdrukkingen mag gebruiken, waarom ik dan niet? Dat heeft niets met intelligent proberen overkomen, dat heeft te maken met cultuur. Latijn zit vervat in onze cultuur, dat jij het associeert met intelligentie terwijl je zelf geen Latijn kent, zegt veel over je zelfbeeld

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 26 juli 2010, 12:32   #1259
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Bart De Wever Latijnse uitdrukkingen mag gebruiken, waarom ik dan niet? Dat heeft niets met intelligent proberen overkomen, dat heeft te maken met cultuur. Latijn zit vervat in onze cultuur, dat jij het associeert met intelligentie terwijl je zelf geen Latijn kent, zegt veel over je zelfbeeld
(hij is een "nieuwe" Belg )

Laatst gewijzigd door Cdude : 26 juli 2010 om 12:32.
Oud 26 juli 2010, 12:59   #1260
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De overheid krijgt je vertrouwen niet, maar ze mogen wel op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen camera's installeren, mensen filmen, gegevens verzamelen en gebruiken (of misbruiken... en wees gerust: misbruiken ZULLEN ze ze)... Begrijpe wie begrijpen kan...

En je sleutelcodes zijn misschien wel leuk in IT-kringen, maar ze werken niet. Geen enkel systeem is waterdicht.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be