Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 13:03   #121
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Onzin. Tegenwoordig moet je vooral -jammergenoeg- zelf sparen voor je pensioen. En de belastingen worden massaal opgelicht door die zelfstandigen en ondernemers. Zelfstandigen en ondernemers hun doel is niet mensen tewerkstellen maar wel zoveel mogelijk winst boeken en daarvan zoveel mogelijk voor zichzelf houden terwijl ze nochtans gebruik maken van kennis (scholing), infrastructuur, allerlei hulp-en steunmiddelen en -wegen,... die hen door belastingbetalers ter beschikking worden gesteld.
Ik weet niet welke sector jij bedoelt, maar er zijn voldoende zelfstandigen die amper rondkomen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 13:07   #122
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik heb die realiteit aan den lijve ondervonden, beste, en heel wat van mijn collega's evenzo. Al degenen die uit de privé naar de ambtenarij kwamen, gingen er zonder uitzondering financieel op achteruit. Nu gij en dan ik weer.
Jij wil percies de ambtenarij verdedigen omdat je een ambtenaar bent. Ik kan als niet ambtenaar objectiever reageren omdat ik niet voor of tegen eigen kar praat. Nu gij nimeer eh. Laten we het hierop houden, mijn beste!
Oud 7 oktober 2009, 13:10   #123
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Jullie vergeten nog een grote groep, als het over arbeiders gaat gaat heb precies altijd over kuisvrouwen en mensen die aan de band staan? Maar wat met mensen die een opleiding gedaan hebben in het technische of beroepsonderwijs en die in kleine firma's onmisbaar werk doen? Zoals schrijnwerkers, loodgieters, elektriciens,... als zij aan 18 jaar beginnen werken, hebben ze ongeveer op hun 25 jaar hun maximumloon bereikt in een firma. Wil je meer verdienen dan heb je maar één optie: zelfstandig worden. Maar dat betekent veel geld hebben om te investeren en ook personen die je voldoende kunnen helpen door de bureaucratie. Je pensioen als werknemer voor zo'n arbeiders trekt op niet veel, maar als zelfstandige op nog minder...Ik ben er van overtuigd dat als je wil dat je werknemer goed werk aflevert je ervoor moet zorgen dat ze iets hebben om naar te streven, een hoger loon vind ik een goed idee. maar in die sectoren is dat er precies niet...
Oud 7 oktober 2009, 13:57   #124
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik weet niet welke sector jij bedoelt, maar er zijn voldoende zelfstandigen die amper rondkomen.
Behoorlijk fabeltje.

Ik vermoed dat er iets is met de standaarden. Ik ken een zelfstandige die zichzelf 1200 euro netto uitbetaalt. Maar hij rijdt wel met een A6 en heeft massas aan apparatuur "voor de zaak" (een home cinema systeem voor de "zaak", nen beamer+projectiedoek kunt ge inbrengen voor presentaties...)

Van die dingen.

Neen arm zijn ze niet, ze kunnen vooral goed zagen en belastingen ontduiken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:43   #125
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand met een slecht of niet doordacht idee kan makkelijk zelfstandige worden. Als uw winkel niet draait doe hem dan toe. Velen hebben echter lak aan een kantoorjob of het werken voor een baas en klagen liever dat ze weinig verdienen. Om het nog niet te hebben over schijnzelfstandigen.

Laatst gewijzigd door farak : 7 oktober 2009 om 14:45.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 14:53   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Behoorlijk fabeltje.

Ik vermoed dat er iets is met de standaarden. Ik ken een zelfstandige die zichzelf 1200 euro netto uitbetaalt. Maar hij rijdt wel met een A6 en heeft massas aan apparatuur "voor de zaak" (een home cinema systeem voor de "zaak", nen beamer+projectiedoek kunt ge inbrengen voor presentaties...)

Van die dingen.

Dit hier!

En dan krijgen ze nog de studiebeurzen ook want op de belastingsbrief staat bij alle honderdduizend zelfstandigen hetzelfde ingevuld, het verplichte minimum.

Wat een toeval zeg dat die allemaal het absolute minimum verdienen, op de eurocent juist.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:13   #127
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Al degenen die uit de privé naar de ambtenarij kwamen, gingen er zonder uitzondering financieel op achteruit.
zo hoort dat
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:14   #128
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
wat weet gij daarvan ventje?
Oud 7 oktober 2009, 15:16   #129
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wat denkt dit forum over de idee alle werknemers hetzelfde pensioen te geven? Een bedrag zou moeten worden vastgelegd waar de meerderheid van de bevolking mee akkoord kan gaan. De meeste loon- en weddetrekkenden hebben doorgaans een kleiner pensioen dan de ambtenaren, maar ze zijn met meer.

De regeling zou gelden voor mensen die nu nog geen pensioen hebben aangevraagd. Voor mensen in een lopend systeem bijft alles bij het oude zeg maar.

Persoonlijk denk ik dat het een goed idee is, maar zoals alles heeft elk idee zo zijn voor en nadelen. Misschien kan een sereen debat op ons forum, ons helpen om alle aspecten eens naast elkaar te zien.

Ik som alvast enkele logische gevolgen op.

Als alle werknemers hetzelfde pensioen zou krijgen, is het gemakkelijker om te berekenen hoeveel de pensioenen gaan kosten voor de komende begrotingen.

Daaruit volgt dat de leeftijdsgrens, voor het met pensioen gaan gemakkelijker te berekenen is, in functie van de betaalbaarheid.

Niemand moet jaloers zijn van elkaar.

Rusthuisprijzen moeten daarop worden afgestemd.

De totaalsom zal wellicht goedkoper worden.

Enz.., enz...

Paulus.

P.S. Ik heb de idee niet bedacht en wil niet overkomen alsof ik dat wel zou gedaan hebben.
dat dit een goed idee is eigenlijk logisch, als kinderen zijn we ook gelijk voor de wet en krijgt elk kind evenveel kindergeld ongeacht wat de ouders doen
waarom dit niet doortrekken als we als pensioengerechtigde terug van de staat gaan moeten leven?

logisch dus dat iedere oudere evenveel dan moet krijgen ongeacht wat men heeft gedaan in zijn leven.
zij die veel verdient hebben in hun leven en hard gewerkt kunnen via pensioensparen hun pensioen uiteraard zelf verhogen

maar wat we krijgen is dan gelijk voor iedereen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:24   #130
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Iemand met een slecht of niet doordacht idee kan makkelijk zelfstandige worden. Als uw winkel niet draait doe hem dan toe. Velen hebben echter lak aan een kantoorjob of het werken voor een baas en klagen liever dat ze weinig verdienen. Om het nog niet te hebben over schijnzelfstandigen.
niet alle zelfstandige zal dikke winsten opstrijken in zijn leven en toch hard moeten werken.

ik en mijn vrouw zijn deze week ook eens gaan kijken om een fietscafé open te doen langs een goede fietsroute hier in limburg

maar als ik het pand wat ik gedacht had moet kopen en ombouwen naar café of taverne heb ik een dikke 500 000 euro nodig, als je dit bedrag moet lenen moet je taverne of café sowieso al 3000 euro per maand opbrengen winst om die lening af te betalen, tel daar dan nog de kosten van personeel (kok en opdieners) elektriciteit en gas, je inkopen van eten en drank, sabbam vergoeding voor muziek te mogen horen enz... dan zal je zaak een pak geld moeten binnenbrengen en vermits een een fiets taverne of café enkel in de zomer dus 4 maanden in belgië volop draait is het dus bijna onmogelijk om op te starten, en ik kan me inbeelden dat er zelfstandige zijn die een zulk risico toch genomen hebben en dus keihard moeten werken voor een klein beetje winst misschien en hoeveel zaken gaan er niet overkop?

natuurlijk is dit nu eenmaal het risico van zelfstandige maar ook een zelfstandige is een mens die ouder word en gelijk is aan een ander

ik zou dus zelfstandige ook zo'n pensioen geven maar dan eerder bepaalde nieuwe belastingen opleggen voor zelfstandige die buitensporige winsten boeken.
we moeten echt een onderscheid maken tss de zelfstandige onderling.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:27   #131
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behoorlijk fabeltje.

Van die dingen.

sinds wanneer geldt "ik ken iemand" als bewijs van een bewering?

Dan telt dit ook: "ik ken er 2 die failliet zijn gegaan en die elke week van het ocmw 75 euro krijgen om rond te komen-vaste kosten worden betaald door het ocmw vanaf hun loon, de rest van hun loon dient om de schulden af te betalen"
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 7 oktober 2009 om 15:28.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:33   #132
born2bewild
Banneling

Standaard

in plaats van zgn zelfstandigen mee in dat katastrofale piramidespel van de "sociale zekerheid" te sleuren (waarna ze ophouden zelfstandige te zijn) zou men beter nadenken hoe men burgers uit dat systeem kan laten stappen en zo hun eigen vel te redden.

De voorbije jaren moesten ook alle burgers zonodig hun effecten naar de banken dragen ("voor het algemeen belang") en ge ziet wat daarvan komt: iedereen als ratten in de val...maar wel samen (dat is comfortabeler )
Men neemt de burger zijn wapens af en dan leidt men hem naar de slachtbank.

Nee jongens en meisjes, diegenen die het niet betrouwen moeten eruit kunnen stappen. De rest mag blijven zitten.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 oktober 2009 om 15:41.
Oud 7 oktober 2009, 15:37   #133
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Dat bedoel ik net. Sommige ideeën zijn leuk, maar economisch niet haalbaar.

Voor je zelfstandige wordt, moet je toch een businessplan maken zodat je een beeld krijgt van uitgaven/inkomsten? Alleen als die cijfers je aanstaan moet je de sprong wagen. Anders is het meer een sprong in het onbekende. Maar ik begrijp wat je zegt. Het punt is wel dat je bijna niemand kan tegenhouden om zelfstandige te worden en de droom meestal zo aanlokkelijk is.
Oud 7 oktober 2009, 15:44   #134
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij wil percies de ambtenarij verdedigen omdat je een ambtenaar bent. Ik kan als niet ambtenaar objectiever reageren omdat ik niet voor of tegen eigen kar praat. Nu gij nimeer eh. Laten we het hierop houden, mijn beste!
Pijnlijk zeker, zo met je mond vol tanden staan?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:44   #135
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor je zelfstandige wordt, moet je toch een businessplan maken zodat je een beeld krijgt van uitgaven/inkomsten? Alleen als die cijfers je aanstaan moet je de sprong wagen. Anders is het meer een sprong in het onbekende. Maar ik begrijp wat je zegt. Het punt is wel dat je bijna niemand kan tegenhouden om zelfstandige te worden en de droom meestal zo aanlokkelijk is.
waarom wil jij zonodig iemand beletten een sprong in het onbekende te maken?

is het zover gekomen dat we zelfstandigen een ambtenarenpamper willen aantrekken?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 oktober 2009 om 15:50.
Oud 7 oktober 2009, 15:46   #136
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
sinds wanneer geldt "ik ken iemand" als bewijs van een bewering?

Dan telt dit ook: "ik ken er 2 die failliet zijn gegaan en die elke week van het ocmw 75 euro krijgen om rond te komen-vaste kosten worden betaald door het ocmw vanaf hun loon, de rest van hun loon dient om de schulden af te betalen"
Die horen beter geen zelfstandige te zijn

Overigens is dat type zelfstandige maar een kortstondig leven als zelfstandige toebedeeld.

Ge laat een schrijnwerker ook geen elentrik leggen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:51   #137
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behoorlijk fabeltje.

Van die dingen.

Ah die jeugd, een mooie auto en een stereokast en ge zijt rijk.
Oud 7 oktober 2009, 15:53   #138
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pijnlijk zeker, zo met je mond vol tanden staan?
Raf toch, ik kan er uitgebreid op terug komen met een aantal voorbeelden. Maar waarom? Je zal altijd kunnen zeggen: welke bron, concrete cijfers. En als je die aangereikt zou krijgen formuleer je hetzelfde antwoord opnieuw: welke bron? concrete cijfers. Het is een doodlopend straatje. Ik laat jou dus beter in de waan. Je hebt het percies nodig. Geen dank!
Oud 7 oktober 2009, 15:54   #139
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarom is het goed dat de overheid er is om sommige mensen tegen zichzelf te beschermen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 15:54   #140
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom is het goed dat de overheid er is om sommige mensen tegen zichzelf te beschermen.
neen dat is niet nodig voor iedereen.

voor u wel ja.
Tegen uzelf, tegen andere, tegen iedereen.
deelneming

Laatst gewijzigd door born2bewild : 7 oktober 2009 om 15:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be