![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met een paar Peketjes achter de kiezen is het alvast plezanter.
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bron?
![]() |
#123 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vond wel dat het voorstellen van de Gulden Sporenslag als een uitloper van de verhouding van patriciërs en ambachtslui wel een marxistische benadering van een veel complexer feodaal en stedelijk gebeuren. Ook de voorstelling van het 19de eeuwse parlement als een vergadering van 'rijke stinkerds' (wel onbetaald) zonder één arbeider vond ik ook nogal goedkoop. Nu zitten we weer in een periode waarbij in ons bijzonder goed verloonde parlement geen enkele arbeider zit. Het zogenaamde tussentaaltje van Tom Waes stoort me evenmin, de inhoud zoals aangehaald daarentegen wel.
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles Laatst gewijzigd door fcal : 23 februari 2023 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben het in grote lijnen met u eens. Er werd inderdaad nogal véél tijd vrij gemaakt voor 'anekdotes' - en dat is alvast helemaal géén 'marxistische' benadering, wel integendeel - en nogal weinig voor 'toelichting' van wat voor aard dan ook. Wat mij bijvoorbeeld toch wel stoorde was dat er met geen woord werd gerept over pakweg Jacob van Maerlant, Mercator, Vesalius, Ortelius, Erasmus, ... Dat waren nochtans allemaal individuen over wie eveneens heel wat boeiende 'anekdotes' hadden kunnen worden verteld. Dat de Beeldenstorm een bijzonder grote impact had op 'onze gewesten' kan moeilijk worden ontkend, maar in het 'verhaal' daarover kwam de (lange en ingewikkelde) voorgeschiedenis ervan amper aan bod. Dat geldt trouwens voor zowat ALLE 'verhalen' die worden opgedist: véél te weinig 'context', véél te véél 'weetjes'. Naar mijn goesting nemen de makers van de serie het 'breed publiek' waarvoor ze bedoeld is te weinig 'au sérieux', precies alsof dat alleen maar uit gemakzuchtige minderbegaafden zou bestaan (maar wie weet, misschien is dat in het geval van VRT écht wel zo).
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 23 februari 2023 om 13:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het goede van Het Verhaal van Vlaanderen is dat het de discussie aanwakkert en mogelijk meer mensen in de geschiedenis geïnteresseerd maakt. De discussie is belangrijk, want velen zouden zich beperken tot de erg beperkte en oververeenvoudigde versie van de reeks.
Er kunnen jaren over gaan eer men alkes beter aankleedt in die discussies. De slechtste aflevering vond ik die van de Brabantse Omwenteling, Boerenkrijg en Belgische Revolutie. Ik was immers wèl bekend met de Brabantse Omwenteling (en ook met de Luikse). Het had enorm weinig aankleding. Erg flauw. Die historici deden me aan mijn leraren denken in hun braafheid en oppervlakkigheid. Zoals djimi zegt, men onderschat en beledigt de intelligentie van de kijker en het karrewietgehalte is soms een tikje te hoog. Laatst gewijzigd door Weyland : 23 februari 2023 om 14:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het goede aan dat "Verhaal van Vlaanderen" is inderdaad dat het een brede maatschappelijke discussie aanwakkert/op gang trekt, niet alleen over 'geschiedenis' maar ook over 'taal' ![]() Aangaande die aflevering die u vermeldt: dat daarin geen gebruik werd gemaakt van de "Ferrariskaart" vind ik alleen maar doodjammer, maar dat daarin met geen woord werd gerept over pakweg Keizerin Maria-Theresia, Napoléon Bonaparte, Monseigneur de Broglie, Louis De Potter, Charles Rogier, het 'Monsterverbond', ... vind ik onbegrijpelijk.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder denk ik echt wel dat u de begaafheid van de gemiddelde mens serieus overschat hoor...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
OK. Nu begrijp ik niet goed waarom de serie niet op "Ketnet" werd gezet ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kijk regelmatig zowel RTBF, NOS, BBC als de Duitse zenders en zowel VRT als VTM zijn het bekijken niet waard. Men doet het toch omdat hier of daar iets lokaals vermeld wordt, maar inhoudelijk is het een complete afgang. Het gebrek aan een minimaal intellectueel niveau en journalistiek professionalisme is gewoon schrijnend. Het "Verhaal van Vlaanderen" tot zover ademt diezelfde benadering uit. Het kan anders, zie bepaalde programma's van o.a. de Nederlandse VPRO, maar men dient dat dan ook te willen. Blijkbaar is dit niet het geval.
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles Laatst gewijzigd door fcal : 23 februari 2023 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/home.html
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je hebt gelijk, het had best wat dieper of uitgebreider gemogen maar wie weet komt er een seizoen 2 met onze grote denkers, of ? Allee ja ze mogen daar bij de VRT wel eens over nadenken, volgens mij is dit een potentiele kip met gouden eieren, dat productiehuis zal er ook wel eens over nadenken. En de Vlaamse gemeenschap heeft nog wel ergens een zak subsidies liggen die anders naar een of andere kattensligeraar of cloaka machine bouwer gingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Dit wetende, en met de stelling van De Rode Willem in het achterhoofd, kunnen we dus zonder twijfel vaststellen dat ‘extreem links gedachtengoed’ gevaarlijk is, leidt tot ‘terrorisme’, en direct verboden zou moeten worden. Toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Rote Armee Brigate Rosse CCC Sendero Luminoso En er zullen er nog wel een hoop zijn. En zoals ik vermoed, zijn zulke terroristische krapuulbendes idd verboden.
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men wil goede kijkcijfers halen. Het is positief dat men voor de jeugd 2 stripboeken gemaakt heeft. (In Frankrijk heeft men "Het verhaal van Frankrijk" ingeblikt in 7 stripboeken.) |
|
![]() |
![]() |