![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2006 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() Of Sterlingmotoren?
Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2006 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Electromotor gevoed met NiMH accu's.
Aangezien 250W het maximum is, is de goedkope modelbouw Speed 900 motor heel leuk. €40-50 in de betere modelbouwzaak. 660 gram aan de haak. 12V 13A nominaal met een piekvermogen tot 54A. Een 2 traps reductie zal helaas noodzakelijk zijn. Zo'n kleine motor loopt helaas een hoog toerental. De electronica zou ik simpel houden. Een A-men snelheidsregelaar met een potmeter draaihendel(gasgeven als op een motorfiets) en gelimiteerd op piekvermogen. De Accu's , 3600 mAh 1.2V per cel met 30 cellen kom je al een verrek eind / De lader is wel prijziger. De El-chapo oplossing is de PBQ 12V 9AH sealed lead acid accu. Helaas wel 3 keer zwaarder dan de NiMH packs. En minder efficient. Maar goedkope laders. Maar ikzelf heb ook nog gelijkstroom elektromotoren liggen tot 3 kw. En kan extreem efficiente motoren tot 15Kw vinden (voor de liefhebbers - LEM 130, helaas €1000 per stuk). |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anders ik heb er nog 2 liggen van hogedruk reinigers. Zit er aan te denken eens een oude fiets te slopen en om te bouwen naar een velomobil. De kuip zou ik in glasvezel doen. Wielen vooraan zou ik gebruiken van een rolstoel (als ik er eentje kan vinden) voor het comfort omdat dit ballon banden zijn. (meer demping) Achteraan zou ik een mono demper plaatsen (gelijk een moto met zwevende achterbrug) Ik vraag me ook af maar nog niet geprobeerd, plastiek smelten en in vorm gieten in plaats van polyester of dat ook zou gaan. (wel een beetje giftig maar neus dichtknijpen) Nu ja beetje proberen dus.
![]() |
![]() |
#130 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In ieder geval, er is nog een andere mogelijkheid. In Duitsland heeft men een e-fiets ontworpen die tot 25 km/u gaat zonder te trappen maar tot 35 km/u gaat als je de trappers gebruikt. Die fiets heeft een Duitse homologatie meegekregen, wat betekent dat, volgens de EU-richtlijnen, de fiets ook in de andere EU-landen gebruikt mag worden. Jammer genoeg is dit geen ligfiets, maar het principe kan natuurlijk volledig overgezet worden op zo'n fiets. Bij een velomobiel heb je eigenlijk niet echt ondersteuning nodig, tenzij je in echt heuvelachtig gebied woont. Door stroomlijn als afmetingen haal je met gemak al vlug 30 km/u. Doe je dan wat echte inspanning, dan gaat de teller omhoog. Dan zweet je natuurlijk wel. Wens je niet te zweten (er zijn altijd mensen die dit maar niets vinden of geen mogelijkheid hebben zich om te kleden), dan kan een hulpmotor een oplossing zijn. In de WAW (www.fietser.be) kan zo'n motortje geplaatst worden. Een andere, maar duurdere oplossing is de Aerorider, maar die is zodanig zwaar dat je die niet kunt voortbewegen als de batterijen plat zijn. Bij de WAW is dat wel het geval, daar hulpmotor als batterij niet zwaar zijn. Komt daar nog eens bij dat de WAW al een heel lichte velomobiel is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mambo, een echte wisselstroom motor is nog niet eens om te bouwen naar gelijkstroom.
Er is maar 1 soort motor die beide aankan, en da's de seriegewonden motor. Zit in 99% van de electrische handgereedschappen. Maar die zijn noch efficient noch simpel om te bouwen. Wat betreft het ombouwen van een gewone fiets naar ligfiets. Het is volgens mij simpeler te starten met ruw materiaal. En de kleinere ballonbanden van een rolstoel hebben hun eigen nadeel van een grotere rolweerstand. Je ziet het verschil duidelijk. Een rolstoel voor de meer "sportive" gebruiker heeft racefietsbandjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht eerder aan comfort en daarom zou ik eens uitkijken naar andere soort wielen dan wat wij als "normaal" zien. Vroeger heel lang geleden heb ik nog met een bakkersfiets gereden en daar zaten ballon banden op. Weet zelf niet eens of dat nog bestaat vandaag, maar die veerden heel goed mee en je kreeg ze nauwelijks plat. Die fijne koersbanden schijnen om de haverklap plat te staan. Zoals ik zei een beetje experimenteren en als het niet goed is dan weer eens wat anders proberen zeker?
![]() |
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() Zo'n velomobieltje, duur als het is, moet je toch verzekeren?
Die Duitse E-fiets lijkt me wel wat (voor de ouderdomsfaze n�* mijn koersfiets). Gaat de velomobiel, deze zelfbewogen traagrijder, en masse het verkeer niet opstroppen (hier speel ik even advocaat van de duivel)??? Electrische assistentie verlenen aan dit hartveroverende velotuigje zoals Maddox voorstelt, dik in orde hoor. Zolang je er maar weer niet de zoveelste thermische mini-auto van maakt. Maar er een invalidale bakkersfiets van maken, zoals Mambo, dat nooit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Europees Commissaris
|
![]() Daarom ben ik meer te vinden voor de toog-fiets.
Laatst gewijzigd door Havana : 2 mei 2006 om 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#137 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet dat er al mensen nek- en rugklachten van gekregen hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De ligfiets/velomobiel is juist veel beter voor de rug dan een gewone fiets. Bij een gewone fiets is de ruggenwervel tegelijkertijd gekromd en staat onder spanning; bij een ligfiets niet. Nekklachten kunnen er niet zijn, tenzij men de zithouding niet goed instelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moet ik dat nu aanraden aan mij vriendin hé ![]() Ze zal U horen komen hoor ![]()
![]() |
![]() |
#140 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Neen, een velomobiel moet je volgens de wet niet verzekeren. Men kan echter altijd een persoonlijke verzekering afsluiten. Een soort omnium. Jammer genoeg wordt die niet aangeboden in België. Daarvoor kun je wel een beroep doen op bepaalde Nederlandse verzekeringsmaatschappijen. De velomobiel zien als een "traagrijder" vind ik een beetje vreemd. De normale kruissnelheid is boven de 30 km/u. In vergelijking met veel fietsers is dat al snel. Ik zou niet weten trouwens hoe een velomobiel tot files zou kunnen leiden. |
|
![]() |
![]() |