Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2006, 14:03   #121
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht
Jazeker, meer bepaald in Gent bij www.fietser.be Bij die persoon kun je trouwens ook terecht voor onderhoud en reparatie van bijvoorbeeld de alleweder.
Reuze, die ga ik zeker eens bewonderen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 14:05   #122
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de velomobilist Bekijk bericht
En ook voor de heren: ligfietsen vermijdt allerlei problemen in de enige erogene zone die de man telt.

Op een ligfiets heb je nu eenmaal geen fietszadel maar een zitje, zodat dit probleem alvast uitgesloten. Ongetwijfeld zullen de vrouwen dat wel goed vinden...
Ook aan te raden bij prostaatproblemen.
Oud 29 april 2006, 14:06   #123
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben die ligfietsen al lang aan het bekijken, is een beetje beperkt publiek en slaat niet echt aan bij de grote meerderheid tot nu toe.
Met die velomobil, indien tof gebracht zie ik daar wel enige verandering in te komen. Maar duur is het wel.

Zelf bouwen zal hoog in het verlanglijstje staan maar ik vrees dat het vaak nogal technisch teveel zal gevraagd zijn van de meesten.
Bouw pakketjes op de markt gooien, dat zou de truc zijn denk ik.
Oiit mijn fiets eens uiteengehaald en door de velomaker weer laten monteren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2006 om 14:06.
Oud 29 april 2006, 14:07   #124
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke motoren zou je daar in steken?
Ontploffingsmotoren.
Oud 29 april 2006, 14:08   #125
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Welke motoren zou je daar in steken?
Of Sterlingmotoren?

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 april 2006 om 14:09.
Oud 29 april 2006, 14:09   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ontploffingsmotoren.
Dan is het een bromvelo
Oud 29 april 2006, 14:42   #127
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan is het een bromvelo
Als het van Maddox afhangt wél.
Oud 29 april 2006, 22:58   #128
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Electromotor gevoed met NiMH accu's.

Aangezien 250W het maximum is, is de goedkope modelbouw Speed 900 motor heel leuk. €40-50 in de betere modelbouwzaak. 660 gram aan de haak. 12V 13A nominaal met een piekvermogen tot 54A. Een 2 traps reductie zal helaas noodzakelijk zijn. Zo'n kleine motor loopt helaas een hoog toerental.
De electronica zou ik simpel houden. Een A-men snelheidsregelaar met een potmeter draaihendel(gasgeven als op een motorfiets) en gelimiteerd op piekvermogen.

De Accu's , 3600 mAh 1.2V per cel met 30 cellen kom je al een verrek eind / De lader is wel prijziger.
De El-chapo oplossing is de PBQ 12V 9AH sealed lead acid accu. Helaas wel 3 keer zwaarder dan de NiMH packs. En minder efficient. Maar goedkope laders.

Maar ikzelf heb ook nog gelijkstroom elektromotoren liggen tot 3 kw. En kan extreem efficiente motoren tot 15Kw vinden (voor de liefhebbers - LEM 130, helaas €1000 per stuk).
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 23:12   #129
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Electromotor gevoed met NiMH accu's.

Aangezien 250W het maximum is, is de goedkope modelbouw Speed 900 motor heel leuk. €40-50 in de betere modelbouwzaak. 660 gram aan de haak. 12V 13A nominaal met een piekvermogen tot 54A. Een 2 traps reductie zal helaas noodzakelijk zijn. Zo'n kleine motor loopt helaas een hoog toerental.
De electronica zou ik simpel houden. Een A-men snelheidsregelaar met een potmeter draaihendel(gasgeven als op een motorfiets) en gelimiteerd op piekvermogen.

De Accu's , 3600 mAh 1.2V per cel met 30 cellen kom je al een verrek eind / De lader is wel prijziger.
De El-chapo oplossing is de PBQ 12V 9AH sealed lead acid accu. Helaas wel 3 keer zwaarder dan de NiMH packs. En minder efficient. Maar goedkope laders.

Maar ikzelf heb ook nog gelijkstroom elektromotoren liggen tot 3 kw. En kan extreem efficiente motoren tot 15Kw vinden (voor de liefhebbers - LEM 130, helaas €1000 per stuk).
Zijn dat gewone electro motoren 220 v die je omschakeld?
Anders ik heb er nog 2 liggen van hogedruk reinigers.

Zit er aan te denken eens een oude fiets te slopen en om te bouwen naar een velomobil.
De kuip zou ik in glasvezel doen. Wielen vooraan zou ik gebruiken van een rolstoel (als ik er eentje kan vinden) voor het comfort omdat dit ballon banden zijn. (meer demping) Achteraan zou ik een mono demper plaatsen (gelijk een moto met zwevende achterbrug)

Ik vraag me ook af maar nog niet geprobeerd, plastiek smelten en in vorm gieten in plaats van polyester of dat ook zou gaan. (wel een beetje giftig maar neus dichtknijpen)

Nu ja beetje proberen dus.
Oud 30 april 2006, 06:05   #130
de velomobilist
Vreemdeling

de velomobilist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben deze tread lekker aan het volgen.

Nu is de vraag, zelfbouw of sparen? Puur trappen of hulpmotor?

(heb daar wel wat ervaring mee. heb hier nog wat leuke motoren liggen)
Hulpmotor kan natuurlijk altijd. Jammer genoeg heeft men binnen de EU die hulpondersteuning bij fietsen (dus ook bij velomobielen) beperkt tot 250W en 25 km/u, wat eigenlijk ronduit belachelijk is. Op die manier wordt een mogelijk alternatief voor de auto gewoon genekt. In niet EU-landen beseft men dat en daar gelden dan ook andere normen (in Zwitserland is er zelfs geen snelheidsbeperking maar wel de 250W - in Canada en de VS mag je tot 32/35 km/u gaan en is het 500W). Nu, als je met een motortje van 250W rijdt, kan je altijd de instelling zodanig wijzen dat je ondersteund wordt tot 35 km/u. De kans is zo goed als uitgesloten dat je hierop gecontroleerd wordt.

In ieder geval, er is nog een andere mogelijkheid. In Duitsland heeft men een e-fiets ontworpen die tot 25 km/u gaat zonder te trappen maar tot 35 km/u gaat als je de trappers gebruikt. Die fiets heeft een Duitse homologatie meegekregen, wat betekent dat, volgens de EU-richtlijnen, de fiets ook in de andere EU-landen gebruikt mag worden. Jammer genoeg is dit geen ligfiets, maar het principe kan natuurlijk volledig overgezet worden op zo'n fiets.

Bij een velomobiel heb je eigenlijk niet echt ondersteuning nodig, tenzij je in echt heuvelachtig gebied woont. Door stroomlijn als afmetingen haal je met gemak al vlug 30 km/u. Doe je dan wat echte inspanning, dan gaat de teller omhoog. Dan zweet je natuurlijk wel.

Wens je niet te zweten (er zijn altijd mensen die dit maar niets vinden of geen mogelijkheid hebben zich om te kleden), dan kan een hulpmotor een oplossing zijn. In de WAW (www.fietser.be) kan zo'n motortje geplaatst worden. Een andere, maar duurdere oplossing is de Aerorider, maar die is zodanig zwaar dat je die niet kunt voortbewegen als de batterijen plat zijn. Bij de WAW is dat wel het geval, daar hulpmotor als batterij niet zwaar zijn. Komt daar nog eens bij dat de WAW al een heel lichte velomobiel is.
de velomobilist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 06:06   #131
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oiit mijn fiets eens uiteengehaald en door de velomaker weer laten monteren.
Twee spreekwoordelijke linkse handen dus!
Oud 30 april 2006, 10:46   #132
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Mambo, een echte wisselstroom motor is nog niet eens om te bouwen naar gelijkstroom.
Er is maar 1 soort motor die beide aankan, en da's de seriegewonden motor. Zit in 99% van de electrische handgereedschappen. Maar die zijn noch efficient noch simpel om te bouwen.

Wat betreft het ombouwen van een gewone fiets naar ligfiets. Het is volgens mij simpeler te starten met ruw materiaal. En de kleinere ballonbanden van een rolstoel hebben hun eigen nadeel van een grotere rolweerstand. Je ziet het verschil duidelijk. Een rolstoel voor de meer "sportive" gebruiker heeft racefietsbandjes.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 14:34   #133
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mambo, een echte wisselstroom motor is nog niet eens om te bouwen naar gelijkstroom.
Er is maar 1 soort motor die beide aankan, en da's de seriegewonden motor. Zit in 99% van de electrische handgereedschappen. Maar die zijn noch efficient noch simpel om te bouwen.

Wat betreft het ombouwen van een gewone fiets naar ligfiets. Het is volgens mij simpeler te starten met ruw materiaal. En de kleinere ballonbanden van een rolstoel hebben hun eigen nadeel van een grotere rolweerstand. Je ziet het verschil duidelijk. Een rolstoel voor de meer "sportive" gebruiker heeft racefietsbandjes.
Nou over de electrische kant ken ik niet zoveel.
Ik dacht eerder aan comfort en daarom zou ik eens uitkijken naar andere soort wielen dan wat wij als "normaal" zien. Vroeger heel lang geleden heb ik nog met een bakkersfiets gereden en daar zaten ballon banden op. Weet zelf niet eens of dat nog bestaat vandaag, maar die veerden heel goed mee en je kreeg ze nauwelijks plat.
Die fijne koersbanden schijnen om de haverklap plat te staan.

Zoals ik zei een beetje experimenteren en als het niet goed is dan weer eens wat anders proberen zeker?
Oud 2 mei 2006, 10:01   #134
eno2
Banneling

Standaard

Zo'n velomobieltje, duur als het is, moet je toch verzekeren?

Die Duitse E-fiets lijkt me wel wat (voor de ouderdomsfaze n�* mijn koersfiets).

Gaat de velomobiel, deze zelfbewogen traagrijder, en masse het verkeer niet opstroppen (hier speel ik even advocaat van de duivel)???

Electrische assistentie verlenen aan dit hartveroverende velotuigje zoals
Maddox voorstelt, dik in orde hoor. Zolang je er maar weer niet de zoveelste thermische mini-auto van maakt.

Maar er een invalidale bakkersfiets van maken, zoals Mambo, dat nooit.
Oud 2 mei 2006, 11:16   #135
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat de velomobiel, deze zelfbewogen traagrijder, en masse het verkeer niet opstroppen (hier speel ik even advocaat van de duivel)???
Daarom ben ik meer te vinden voor de toog-fiets.

Laatst gewijzigd door Havana : 2 mei 2006 om 11:17.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 16:42   #136
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Die Duitse E-fiets lijkt me wel wat (voor de ouderdomsfaze n�* mijn koersfiets).

Electrische assistentie verlenen aan dit hartveroverende velotuigje zoals
Maddox voorstelt, dik in orde hoor. Zolang je er maar weer niet de zoveelste thermische mini-auto van maakt.

Maar er een invalidale bakkersfiets van maken, zoals Mambo, dat nooit.
Ik dacht aan de ouden van dagen, zoals u dus.
Oud 2 mei 2006, 16:45   #137
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Is zo'n ligfiets niet veel onveiliger vanwege verlaagde zichtbaarheid in het verkeer?
Ik weet dat er al mensen nek- en rugklachten van gekregen hebben.
Oud 4 mei 2006, 20:03   #138
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik weet dat er al mensen nek- en rugklachten van gekregen hebben.
Ja? Ik weet van geen enkele ligfietser die dergelijke klachten heeft. Nochtans ken ik heel veel ligfietsers. In Frankrijk, Nederland en België.

De ligfiets/velomobiel is juist veel beter voor de rug dan een gewone fiets. Bij een gewone fiets is de ruggenwervel tegelijkertijd gekromd en staat onder spanning; bij een ligfiets niet. Nekklachten kunnen er niet zijn, tenzij men de zithouding niet goed instelt.
Oud 4 mei 2006, 20:08   #139
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roots Bekijk bericht
Aan alle dames, niet kwalijk nemen hoor. Heb zelf een beetje last van cellulitis, dus ... ligfietsen maar voor allen die er last van hebben.
Wat bedoel jij nu eigenlijk?
Moet ik dat nu aanraden aan mij vriendin hé
Ze zal U horen komen hoor
Oud 4 mei 2006, 20:11   #140
de velomobilist
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Neen, een velomobiel moet je volgens de wet niet verzekeren. Men kan echter altijd een persoonlijke verzekering afsluiten. Een soort omnium. Jammer genoeg wordt die niet aangeboden in België. Daarvoor kun je wel een beroep doen op bepaalde Nederlandse verzekeringsmaatschappijen.

De velomobiel zien als een "traagrijder" vind ik een beetje vreemd. De normale kruissnelheid is boven de 30 km/u. In vergelijking met veel fietsers is dat al snel. Ik zou niet weten trouwens hoe een velomobiel tot files zou kunnen leiden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be