Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2006, 13:58   #121
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
"sjeuventich" is geen AN uitspraak voor 70, "politsjie" niet voor politie.
-tsie is een genormeerde uitspraak voor -tie, evenzeer als -sie. In Vlaanderen, Noord-Brabant en Limburg zegt men -sie, ten noorden daarvan -tsie. Te vergelijken met de harde of zachte g: allebei goed.

'Zeuven' als uitspraak voor 'zeven' is een wat verouderde vorm, die vroeger op school werd aangeleerd, waarschijnlijk om dit cijfer in de spreektaal beter te kunnen onderscheiden van 'negen'. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan.

Citaat:
Zowel de doorsnee Vlaming als Nederlander (in de dorpen, op de markt) zullen tussentaal spreken als je hen vraagt AN te spreken.
Het verschil is echter dat bij de Nederlander alleen de uitspraak verschilt van het AN (een echte tussentaal is het dus eigenlijk niet, het is vrnl. een afwijkende uitspraak), terwijl bij de Vlaming ook de woorden en de grammatica verschillen. Dit is daarom vaak een stuk moeilijker te volgen voor iemand die alleen standaardnederlands beheerst.

Citaat:
Maar als je het aantal Vlamingen bekijkt die AN kan, en het aantal Nederlanders dat AN kan, zal je volgens mij moeten constateren dat er procentueel veel meer Vlamingen zijn die AN kunnen spreken.
Op de Nederlandse TV heb ik bijvoorbeeld nog nooit iemand AN horen praten (ik geef toe dat ik wel niet veel Nederlandse TV bekijk). Algemeen wordt daar zo'n soort Hillersum-taaltje gebrabbeld. Eerst zijn de Nederlanders gaan geloven dat dat taaltje AN zou zijn. Vandaag beginnen er blijkbaar ook al Vlamingen dat te geloven.
Het is maar wat je AN noemt dan. Als je ook de Vlaamse tongval en de zuidelijke kenmerken (zachte g, -sie voor -tie) als norm voor het AN gaat nemen, heeft geen enkele Nederlander van boven de rivieren ooit AN gesproken. Dit is net zo onjuist als de noordelijke uitspraakkenmerken als absolute norm voor AN nemen, waarmee geen enkele Vlaming AN zou spreken. Er zijn dus wel degelijk enkele kleine, aanvaardbare verschillen in de uitspraak van de standaardtaal. Dat neemt niet weg dat er inderdaad veel mensen zijn die een lelijke uitspraak hebben.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 14:07   #122
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ze zullen in Nederland eens hun TV-mensen naar die predikant uit Drenthe moeten sturen...
Die zal politie ook uitspreken als "politsie", zoals hij het geleerd heeft.

Wie trouwens eens een kerkdienst wil beluisteren: www.kerkomroep.nl (de kerken waar "alleen via KWR" bij staat, zijn niet vrij te beluisteren).
Oud 9 juni 2006, 15:35   #123
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
'Zeuven' als uitspraak voor 'zeven' is een wat verouderde vorm, die vroeger op school werd aangeleerd, waarschijnlijk om dit cijfer in de spreektaal beter te kunnen onderscheiden van 'negen'. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan.
Dat ge-zeuven geraakt er idd gelukkig wat uit bij de Nederlanders.
Maar dan kan een Vlaming ook gaan beweren dat "droae" een correcte uitspraak voor "drie" zou zijn, omdat je het dan niet kan verwarren met "vier".

Nederlanders denken veelal dat zij het centrumgebied van de Nederlandse taal zijn, en dat de Vlamingen, Surinamers,... randgebieden zouden zijn. Dat hun uitspraak per definitie de correcte zouden zijn. En dan begin je natuurlijk te geloven dat je correct AN spreekt als je "tie" uitspreekt als "tsie".

Het AN heeft invloeden van alle Nederlandse dialecten: Vlaamse, Brabantse, Limburgse, Hollandse,... De uitspraak "sie" voor "-tie" zal dan ene Vlaamse of Brabantse invloed zijn.

Citaat:
Het is maar wat je AN noemt dan. Als je ook de Vlaamse tongval en de zuidelijke kenmerken (zachte g, -sie voor -tie) als norm voor het AN gaat nemen, heeft geen enkele Nederlander van boven de rivieren ooit AN gesproken. Dit is net zo onjuist als de noordelijke uitspraakkenmerken als absolute norm voor AN nemen, waarmee geen enkele Vlaming AN zou spreken. Er zijn dus wel degelijk enkele kleine, aanvaardbare verschillen in de uitspraak van de standaardtaal. Dat neemt niet weg dat er inderdaad veel mensen zijn die een lelijke uitspraak hebben.
Er is geen zuidelijke en noordelijke variant van het AN. Dezelfde taalkundige regels gelden in Vlaanderen, als in Nederlands.
De Brabanders moeten ook niet afkomen dat verkleinwoord "-tje" een Vlaamse tongval zou zijn, en dat dat voor hen evengoed "-eke" mag zijn.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 15:44.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 16:23   #124
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Jammer, al dat gezever over standaardtaal. Het is heel natuurlijk dat in grote taalgebieden de uitspraak van streek tot streek verschilt. Daar hoef je geen drama over te maken.

Ook in Duitsland heb je enorme verschillen. Een Schwaab zegt "bissele", waar een Beier het over "ein bissl" heeft en een Hannoveraner "ein bißchen" zegt. Ik heb nog nooit een Duitser erover horen klagen dat de een de ander zijn taal verkracht, wel dat sommige dialecten mooier zijn dan anderen, maar dat is een kwestie van smaak.

Vorige week bekeek ik op de ARD het programma "Scheibenwischer", een cabaretprogramma. Sommige points ontgingen me volkomen, omdat ik de saksische en de münchener tongval buitengewoon slecht kan verstaan. Mijn schoonmoeder, die van de "Waterkoant" komt -ja, echt, "de Woaterkant" is het nederduitse woord voor de Noordzee- en de Oostzeekust, dus is de opmerking van Jan van den Berghe, dat het Nederlands vroeger Nederduits genoemd werd, niet zomaar uit de lucht komen vallen- kan dat net zo min verstaan als ik. Toch wordt er niet ondertitelt, zoals men dat in de Lage Landen placht te doen. Dan moet je maar gewoon beter je best doen om de ander te verstaan.

In Duitsland wordt iedere taalvariant gezien als een stuk ziel van de streek, die op zijn beurt weer een deel vormt van het grote Duitsland. Iedere streektaal danwel dialect kan de standaardtaal enorm verrijken. Immers, in veel gevallen is de standaardtaal uit een streektaal of een combinatie van dialecten en idiomen ontstaan. Zolang de ander je kan verstaan en je de geschreven taal beheerst om effectief met een grote groep te kunnen communiceren, is er mijns insziens niets aan de hand.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 16:31   #125
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nederlanders denken veelal dat zij het centrumgebied van de Nederlandse taal zijn, en dat de Vlamingen, Surinamers,... randgebieden zouden zijn. Dat hun uitspraak per definitie de correcte zouden zijn. En dan begin je natuurlijk te geloven dat je correct AN spreekt als je "tie" uitspreekt als "tsie".

Het AN heeft invloeden van alle Nederlandse dialecten: Vlaamse, Brabantse, Limburgse, Hollandse,... De uitspraak "sie" voor "-tie" zal dan ene Vlaamse of Brabantse invloed zijn.

Er is geen zuidelijke en noordelijke variant van het AN. Dezelfde taalkundige regels gelden in Vlaanderen, als in Nederlands.
De Brabanders moeten ook niet afkomen dat verkleinwoord "-tje" een Vlaamse tongval zou zijn, en dat dat voor hen evengoed "-eke" mag zijn.
In Suriname gebruikt men ook de vorm met -tsie, omdat dat nu eenmaal altijd de norm is geweest in Nederland. Ik zeg niet dat -sie daarom fout zou zijn, het is allebei goed. Er zijn inderdaad kleine, aanvaardbare verschillen toegestaan. Jij lijkt blijkbaar het omgekeerde te denken, dat als -sie in Vlaanderen de norm is, dat overal wel de norm zal of moet zijn. Nogmaals, het is net als bij de uitspraak van de 'g', die ook verschilt tussen Vlaanderen, Brabant, Limburg en Zuid-Gelderland enerzijds en de rest van Nederland anderzijds: beide uitspraken zijn goed AN.
Oud 9 juni 2006, 18:22   #126
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Vreselijk, dat niet. Anders, dat wel.
we zullen maar niet beginnen over de verschillen tussen het zwitsers-frans, het frans-frans, het afrika-frans en het belgische frans zeker?
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 18:25   #127
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Waarom toch altijd zo allergisch reageren als iemand het woord "taaltje" gebruikt?
inderdaad, maar hans bedoelt het wel bewust op een beledigende manier.
Oud 9 juni 2006, 18:26   #128
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
we zullen maar niet beginnen over de verschillen tussen het zwitsers-frans, het frans-frans, het afrika-frans en het belgische frans zeker?
En het Canadees-Frans.

Juist goed dat er zo veel diversiteit is.

Is Zuid-Afrikaans ook AN?

In Detroit spreken er ook nog wat Oud-Nederlands.
Oud 9 juni 2006, 18:28   #129
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Nog altijd schoon weer overigens...
Oud 9 juni 2006, 18:47   #130
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
En het Canadees-Frans.
Hopla, die had ik vergeten

Citaat:
Juist goed dat er zo veel diversiteit is.
Waarom kankert u dan over de verschillen dus olands en vlomsch?

Citaat:
Is Zuid-Afrikaans ook AN?
Het Afrikaans is al bijna een eeuw een officiele taal.
Oud 9 juni 2006, 19:41   #131
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
inderdaad, maar hans bedoelt het wel bewust op een beledigende manier.
Ce Hans ? Hans de Cautère ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 19:58   #132
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Met die tussentalen gaat het dialect even goed verloren, dus richt daar je peilen op zou ik zeggen.
Dimitri, je bent een achtenswaardig man met heel wat pijlen op je boog. Maar je moet eens naar de twee verschillen peilen.
Sorry, ik kon het niet laten.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 15:37   #133
Dimitri

Standaard

Als ik mijn eigen teksten teruglees, vraag ik mezelf soms af hoe ik zulke fouten heb kunnen maken. Het zal wel komen door te snel typen ofzo.
Oud 10 juni 2006, 17:06   #134
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hopla, die had ik vergeten

Waarom kankert u dan over de verschillen dus olands en vlomsch?

Het Afrikaans is al bijna een eeuw een officiele taal.
Ik vind het goed dat er diversiteit is, we hebben uiteraard ook AN nodig.

Wat mij stoort is dat het AN nu gebruikt wordt als een politiek middel voor orangistisce doelstellingen.

Nochtans duidt Van Daele sommige woorden aan met typisch Zuid-Nederlands.

Misschien moeten we van het AN twee versies maken: ANN en AZN.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 10 juni 2006 om 17:07.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 17:09   #135
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taal aanpassen aan de politieke situatie?!?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 17:53   #136
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind het goed dat er diversiteit is, we hebben uiteraard ook AN nodig.

Wat mij stoort is dat het AN nu gebruikt wordt als een politiek middel voor orangistisce doelstellingen.

Nochtans duidt Van Daele sommige woorden aan met typisch Zuid-Nederlands.

maar waarom toch?
kunnen er geen regionale verschillen bestaan binnen een taal.
Het AN wordt niet alleen als politiek middel gebruikt door de orangisten, het is er slechts een enkele.
En ik dacht dat Zuid-nederlands niet meer gebruikt werd in de vandaele.

Wat mij stoort is dat belgicisten racisme en verdraagzaamheid gebruiken om Vlaanderen al op voorhand te veroordelen enkel omdat flaminganten (van alle politieke strekkingen) er een andere mening op nahouden ivm met het voortbestaan van belgië.
Oud 10 juni 2006, 21:10   #137
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
maar waarom toch?
kunnen er geen regionale verschillen bestaan binnen een taal.
Het AN wordt niet alleen als politiek middel gebruikt door de orangisten, het is er slechts een enkele.
En ik dacht dat Zuid-nederlands niet meer gebruikt werd in de vandaele.

Wat mij stoort is dat belgicisten racisme en verdraagzaamheid gebruiken om Vlaanderen al op voorhand te veroordelen enkel omdat flaminganten (van alle politieke strekkingen) er een andere mening op nahouden ivm met het voortbestaan van belgië.
Als je in een bootje zit op een meer, en je maakt een gat in de bodem, dan weet je dat hij zal zinken. Dat is geen vooroodeel, maar vooruitziendheid. Moet je dan diegene die dat niet gelooft maar laten boren?
Oud 10 juni 2006, 21:30   #138
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Als je in een bootje zit op een meer, en je maakt een gat in de bodem, dan weet je dat hij zal zinken. Dat is geen vooroodeel, maar vooruitziendheid. Moet je dan diegene die dat niet gelooft maar laten boren?
Enneh... waar is dat een antwoord op ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 21:38   #139
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat hij wil gaan zeilen bij dit warme weer

Laatst gewijzigd door C uit W : 10 juni 2006 om 21:38.
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 22:00   #140
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dat die in het bootje naar bestvermogen en eerlijkheid de situatie inschatten (vergissen ze zich?), en "verantwoordelijke maatregelen" nemen. Dit houdt niet noodzakelijk geweld in (ik hoor de vraag al komen).

Dat dit niet altijd even zonneklaar is, is even duidelijk. Simplistische visies zijn daarom uit de boze. Er blijft in beleid een marge van twijfel, of dat zou toch moeten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be