Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2011, 13:58   #141
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Dat is ook waar, maar dan enkel in de eerste Kan-jaren (of heet dat nu bachelor ?). Ik herinner mij dat ik in de kandidaturen ook wel één en ander moest memoriseren (maar na het van buiten leren van De Bello Gallico en nog van dat fraais was dat niet direct een probleem). In de proefjaren was dat niet mee het geval (behalve voor een paar verplichte prut-vakjes zoals Recht, Sociologie, .... )
Desalniettemin, enkel in het middelbaar kan je wiskunde overleven door niet vanbuiten te leren . 't Zou wel een heel leuke richting geweest zijn, mocht je een master diploma behalen door *enkel wat slim te zijn*.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:36   #142
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
En ja, sommige dingen moet je gewoon "uit het hoofd" kennen. Als je naar de dokter gaat, wil je toch niet dat die je symptomen even googlet?
Dat noem ik dus niet "van buiten leren". Dat is gewoon "aanleren". Jij hebt toch ook vele duizenden woorden in je woordenschat aangeleerd, evenals de naam van (wellicht) honderden mensen ... "Van buiten leren is" volgens mij een discipline waarbij je iets blindelings dient te memoriseren zonder er noodzakelijk de betekenis van te begrijpen of er een logische uitleg aan dient te geven.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:42   #143
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
En ja, sommige dingen moet je gewoon "uit het hoofd" kennen. Als je naar de dokter gaat, wil je toch niet dat die je symptomen even googlet? Daarbij hoort uiteraard ook de algemene basiskennis. Wie moet opzoeken waar de Noordzee ligt of wat het kookpunt is van water, wordt met de vinger gewezen als een dommekloot.
Doet me denken aan die leerkracht aardrijkskunde die me vertelde dat de kinderen (aso) begonnen te gelachen omdat ze op een toets punten konden verdienen als ze België konden aanwijzen op de kaart van Europa. Dat lijkt me toch basiskennis.
Ongeveer 4 van de 10 kinderen wisten België te situeren: Niveau studenten
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:43   #144
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Doet me denken aan die leerkracht aardrijkskunde die me vertelde dat de kinderen (aso) begonnen te gelachen omdat ze op een toets punten konden verdienen als ze België konden aanwijzen op de kaart van Europa. Dat lijkt me toch basiskennis.
Ongeveer 4 van de 10 kinderen wisten België te situeren: Niveau studenten
Ze moeten dat toch niet kunnen. Ze hebben google.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:48   #145
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Jep. En volgens hun GPS en Google staan ze nu bij dié watertoren daar aan de horizon !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:48   #146
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AH ja, en die gaan dat dus iedere keer op google opzoeken als dat nodig is? ALs ze op café zitten te lullen over politiek en de invloed van de Franse cultuur op de Vlaamse moeten ze via google opzoeken welke buurlanden België heeft, en hoe dat komt dat hier Nederlands en Frans een belangrijk gegeven zijn.
Daar gaan veel pinten moeten gedronken worden eer ze gedaan hebben met discuteren.

Laatst gewijzigd door pajoske : 21 september 2011 om 14:49.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 14:49   #147
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
AH ja, en die gaan dat dus iedere keer op google opzoeken als dat nodig is? ALs ze op café zitten te lullen over politiek en de invloed van de Franse cultuur op de Vlaamse moeten ze via google opzoeken welke buurlanden België heeft, en hoe dat komt dat hier Nederlands en Frans een belangrijk gegeven zijn.
Daar gaan veel pinten moeten gedronken worden eer ze gedaan hebben met discuteren.
Ik denk dat je je ironiemeter eens moet laten nakijken.
Oud 21 september 2011, 15:32   #148
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt langs geen kanten. Vraagje: heb jij zelf eigenlijk ooit examens afgelegd aan een universiteit? Wie bepaalde zaken niet van buiten kan leren, kan nooit de nodige verbanden leggen. Een van de zwaarste examens die ik ooit heb gehad ging over neurolinguïstiek. Die cursus begon met een uitgebreide studie van de anatomie en het functioneren van de hersenen. Hoe denk je dat je op het examen bepaalde aandoeningen of mankementen gaat uitleggen als je de namen van de delen in kwestie niet uit het hoofd kent.

Historische gebeurtenissen situeren is nog zoiets waarover vaak geklaagd wordt, maar ook daar geldt hetzelfde: als je niet weet dat bepaalde historische gebeurtenissen op hetzelfde moment plaatsvonden, hoe ga je dan verbanden leggen?

De beste studenten zijn diegenen die zowel goed zaken uit het hoofd kunnen leren en slim genoeg zijn om verbanden te leggen. Dikwijls vallen die twee zaken ook samen.
²

Al heb ik mezelf daar wel eens een keer grondig aan mispakt. Een examen sociaal-economische geschiedenis van België (of de Zuidelijke Nederlanden), met de vraag wat de Oostenrijkers hier zoal gedaan hadden. Die cursus bestond zonder zwans uit een reeks van opsommingen, tussentiteltjes en historische data. Een lijstje van tien puntjes hier, gevolgd door een alinea met zeven puntjes daar, en in totaal meer dan vijfhonderd jaartallen erin. (Vraag me niet meer dewelke )

Lang verhaal kort: de prof heeft toen vernomen dat Oostenrijkers o.m. kanalen en spoorwegen aangelegd hadden. Na correctie bleek dat toch nog een achttien waard.

Uiteraard sluit ik me volledig bij je uitleg aan. Als je merkt dat rechtenstudenten in hun eerste jaar niet zeker zijn of de Koude Oorlog nu voor of na de Tweede Wereldoorlog viel, dan kan je niet aan verbanden beginnen te denken. Voor het grote merendeel van mijn cursussen wist ik vrij nauwkeurig wat erin staat. Een reeks van twintig artikels over staatsinstellingen in de Nederlanden, een loutere beschrijving van wie er waar in de hiërarchie van het koninklijke huishouden staat in Parijs, een heraangelegd Rome in de zeventiende eeuw, het jachtgebeuren in Engeland en de vraag "Leg uit: de rol van beweging in vorstelijke ceremoniën" zijn dan niet onoverkomelijk meer op een open-boekexamen. Dat was een examen met drie of vier uur voorbereidingstijd. Afgegeven na vijf of tien minuten, en een zeventien opgeraapt. Zo'n zaken zijn onmogelijk zonder zowel verbanden te zien en je artikels vrij nauwkeurig te kennen.

Bovendien werpt een zekere feitenkennis later ook wel wat vruchten af. Zin voor nauwkeurigheid en detail bvb. Associaties maken met zaken die je ooit eens ergens bent tegengekomen... Ik ben zeer benieuwd welke vruchten de 'praktijkgerichte' aanpak binnen een jaar of vijf af zal werpen.
Citaat:
EDIT: uiteraard kende ik voor elk examen mijn inhoudstafels en schema's uit het hoofd.
Dat lijkt me een logisch gevolg van het beheersen van een vak. Toegegeven, dat vanbuiten leren (zeker wanneer het gaat om vrij gedetailleerde data) is tijdrovend. De eerste keren toch. Gaandeweg word je daar beter in, kruipt er minder tijd en moeite in, en zie je af en toe zelf ook wel wat verbanden (zelfs voordat er zo'n compleet van de pot gerukte examenvraag gesteld wordt).

Laatst gewijzigd door Andy : 21 september 2011 om 15:39.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2011, 16:35   #149
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Spoorwegen? In de achttiende eeuw?

Of bedoel de prototypes die bedoeld waren voor manueel spoorvervoer voor mijnen?
Oud 21 september 2011, 17:33   #150
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Spoorwegen? In de achttiende eeuw?

Of bedoel de prototypes die bedoeld waren voor manueel spoorvervoer voor mijnen?
Ik vermoed dat ik een achttiende eeuwse opsomming met een negentiende eeuwse verwarde.
Oud 21 september 2011, 17:35   #151
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik vermoed dat ik een achttiende eeuwse opsomming met een negentiende eeuwse verwarde.
Het niveau daalt gewoon terwijl je erbij staat.

Oud 21 september 2011, 17:42   #152
Steve_M

Standaard

Citaat:
Je had beter je eeuwen van buiten geblokt.
Oud 21 september 2011, 17:48   #153
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je had beter je eeuwen van buiten geblokt.
Jamaar, dat stond niet letterlijk in het handboek.
Oud 21 september 2011, 19:20   #154
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, dat stond niet letterlijk in het handboek.
Dat de Oostenrijkers hier niet meer zaten in de negentiende eeuw of dat de spoorwegen er pas toen bijkwamen?

Want dat lijkt me iets dat je zelfs niet in een handboek zou moeten zetten.

Oud 21 september 2011, 19:49   #155
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Dat ik beter mijn eeuwen wat geblokt had.

(En ook wel dat er hier in de achttiende eeuw - ondanks Oostenrijkse aanwezigheid - geen spoorwegen lagen.)
Oud 21 september 2011, 19:54   #156
born2bewild
Banneling

Standaard

als ze nu eens zouden beginnen met het stopzetten van subsidies aan mickey mouse richtingen zoals pol en soc
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be