![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld zou ik er niks op tegen hebben van niet bestaan te hebben ![]() Maar nu ik besta vind ik dat het prima is dat ik besta. En dat geldt voor iedereen (die bestaat) natuurlijk, en voor zij die (nog?) niet bestaan heeft de vraag geen betekenis. Maw, er kan geen "consensus" over het OAM bestaan door een ander dan OAM. Citaat:
Je schijnt dat niet te willen snappen dat een OAM vast leggen, uiteraard met doden te maken zal hebben (en ja, wij willen allemaal voortplanten, en vinden allemaal dat de anderen dan maar niet moeten voortplanten). Als je elke vorm van menselijk lijden wil vermijden (zou fantastisch zijn, niewaar), dan is het best dat er geen mensen bestaan. Resultaat gegarandeerd.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 februari 2014 om 21:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Parlementslid
|
![]() Wat is 't probleem, Satiper? Te veel moeite met de wiskunde om te reageren op mijn berichten? Durf je je pseudowetenschappelijk gelal niet te verdedigen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Benieuwd of ie het ooit gaat doorhebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is als het willen uitrekenen van de uitslag van een of ander referendum. Het is uiteindelijk een vrije keuze die afhangt van subjectieve keuzes van de deelnemers ; maar bij het OAM gaat het hem over de subjectieve keuzes over het al dan niet bestaan door niet-bestaande entiteiten. Hoe kunnen nu mensen die (nog) niet bestaan enige opinie hebben over of ze wensen te bestaan of niet ? Wat je natuurlijk WEL potentieel kan schatten en berekenen, is uitgaande van de subjectieve verlangens van een welbepaald persoon die die subjectieve belangen kenbaar maakt, wat het optimaal aantal "anderen" is om hem zo dicht mogelijk bij de bevrediging van zijn subjectieve verlangens te brengen. Daarvoor is het algorithme redelijk simpel: simuleer de wereld met die persoon en 1 andere: ga na hoever zijn subjectieve verlangens werden bevredigd. simuleer de wereld met die persoon en 2 anderen: ga na .... simuleer ... met 1000 000 anderen .... Vind het maximum van de "bevredigingsfactor" van onze persoon in kwestie. Maar dat getal zal anders zijn als je een ander individu neemt. Neem een depressieveling: het optimum wordt bereikt als die verdwijnt, dus is dan het optimaal aantal mensen zelfs 0. Want uiteindelijk is de vraag naar het OAM: als het geschatte aantal mensen groter is dan het OAM: "aan gij die normaal geboren zoudt zijn in 2045, stel dat gij niet geboren wordt om het OAM kunnen te bereiken, is de wereld er volgens U (wie?) nu beter of slechter op voor U (wie?) ?" en als het geschatte aantal mensen kleiner is dan het OAM: "aan gij die normaal niet geboren zoudt worden, zou ge het beter vinden van toch geboren te worden ?" Saltipeter gaat er verkeerdelijk van uit dat de opinie die telt, hem gaat over die die er zullen zijn als het OAM bereikt is. Maar het gaat hem natuurlijk over alle anderen die "teveel" zijn en dus niet hadden mogen zijn, of allen die niet zijn en "te weinig" zijn en er dus eigenlijk hadden moeten komen.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 28 februari 2014 om 13:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dusdanig is de enige vraag die zich eventueel kan stellen, de volgende: "gaat, door al die andere idioten die zich voortplanten, het leven nog doenbaar worden voor mijn eventueel nageslacht, of is het beter dat ik de mesthoop aan de anderen laat en geen nageslacht ga maken dat ongelukkig is ?" Maar dan stelt de vraag zich: als ik zin heb om MIJ voort te planten, waarom zou ik DE PLAATS MOETEN LATEN aan die anderen ??? Waarom ruimen zij de plaats niet voor mijn nageslacht ? Waarom zou ik mijn eigen genetische lijn stopzetten, gewoon opdat anderen hun nakomelingen waar ik niet om geef het beter zouden moeten hebben ? Nee, dat die anderen maar plaats laten voor de mijne !
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 28 februari 2014 om 13:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Schepen
|
![]() Afgezien van rekening moeten houden met de wensen van onbestaande mensen, zijn er meer problemen met het OAM.
Je moet ook met de verhouding tussen hoe graag men het ene product wil of het andere rekening houden Alleen zeggen "2 appels en 3 bananen" volstaat niet. Want als dat niet gaat, moet je ook weten of men dan liever 1 appel en 3 bananen heeft, of toch liever 2 appels en 2 bananen. Of hoe hard men daar voor wil werken. Mss wil men best een half uurtje extra werken als dat nog een banaan oplevert. Of mss wel helemaal niet. Dus alleen vragen naar een lijstje absolute voorkeuren volstaat niet. JE moet ook alle onderlinge verhoudingen kennen. Daar komt bij dat je ook achter de behoefte aan nu nog niet uitgevonden producten moet zien te komen. Was de enquete gedaan in 1980, dan had je toch al moeten vragen naar mp3-spelers, smart phones, een concert van justin bieber, of men liever naar "house of cards" kijkt of naar "Lost", of allebei, en dan niet naar justin bieber.... Kortom, dat gaat dus niet. Maar als we bovenstaande even negeren, en op miraculeuze wijze een overzicht hebben van alle behoeftes, hoe reken je dan uit hoe dat geproduceerd moet worden? neem je de techniek van nu? of die van over 10 jaar? 100 jaar? Overigens zijn al deze bezwaren al heel oud. In feite zijn het gewoon de argumenten tegen de mogelijkheid van economische calculatie onder centrale planning. Dus Satiper, als je er meer over wil lezen, dan zou ik dat debat doornemen.
![]() |
#148 |
Parlementslid
|
![]() Yup. En de wiskunde daarachter is die van non-lineaire groei van foutenmarges in systemen met hoge gevoeligheid voor beginvoorwaarden. Chaostheorie dus, zoals we dat sinds ongeveer een halve eeuw kennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister-President
|
![]() Een mooi vb van onze aantallen en de gevolgen.
http://forum.politics.be/showthread....83#post7038183 Zie ook hoe men overal zoekt behalve naar de bronoorzaak. De maatregelen die men in overweging neemt zijn dan ook allemaal gericht op het bestrijden van de symptomen ipv de bronoorzaak. Zolang men de ware oorzaak niet erkent kan men ook niet anders verwachten natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementslid
|
![]() Ben jij een dubbelnick van tandem ofzo? Christ.
![]() Laatst gewijzigd door Troubadour : 1 maart 2014 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() Het economische misverstand is makkelijk te vangen in een beeld, door het verwarren van verschillende denkkaders ontstaat chaos en onzekerheid. Als gevolg hiervan tracht men zekerheid te verwerven maar dat leidt tot knip en plakwerk zonder de bron van het probleem aan te pakken.
![]() Dit beeld kunnen we omzetten naar cijfers en dan zien we onmiddellijk dat een gezond monetair beleid noodzakelijk wordt om ons uit dit diepe dal te halen. ![]() Laatst gewijzigd door tandem : 1 maart 2014 om 11:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementslid
|
![]() Of een kloon ofzo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||||||
Burger
|
![]() Citaat:
Citaat:
De feiten over uitgestorven dier- en plantensoorten zijn gekend en zijn volgens mij niet verouderd. De biodiversiteit neemt steeds verder af. Veel uniek DNA gaat verloren. De cijfers over het uitsterven van miljoenen bijenpopulaties wereldwijd zijn goed gedocumenteerd. Satellieten kunnen nu elke vierkante hectare vernieling van bossen en regenwoud registreren. Citaat:
Hier enkele voorbeelden van koningen uit West-Europa van honderd en meer jaar geleden met de gezegende leeftijd die ze hebben bereikt :- - George III (George William Frederick): 1738-1820=82 jaar (twee eeuwen geleden) - Wilhelm I (Wilhelm Friedrich Ludwig): 1797-1888=90 jaar - Victoria (Alexandrina Victoria): 1819-1901=82 jaar - Adolphe (Luxemburg): 1817-1905=88 jaar - Charles XIV John (Karl XIV Johan): 1763-1844=81 jaar - Gustaf V: 1858-1950=92 jaar - Charles III John:1763-1844=81 jaar - Franz Joseph I: 1830-1916=86 jaar Ik schat dat de gemiddelde Indiër zowat de gemiddelde levensstandaard moet hebben van de wereldburger. Die levensstandaard is vele malen lager dan die van de gemiddelde koning 100 jaar geleden. Dat niet alleen omwille van de verstikkende smog die de Indiërs naar adem doet snakken en chronische bronchitis veroorzaakt. Citaat:
Je ziet over het hoofd dat er ook nog andere technieken dan brute kracht bestaan die ook tot voldoende nauwkeurige resultaten kunnen leiden. Theorieën laten ons toe om de wereld beter te begrijpen, zonder daarom noodzakelijk de optimale oplossing voor het globale aantal mensen te vinden. Bij de meeste modellen moet er zelfs niet worden gerekend, omdat ze van kwalitatieve aard zijn. Van chaos en berekenbaarheid hoef je niet noodzakelijk wakker te liggen. Weersvoorspellingen zijn ook gaandeweg verbeterd en toch hebben we hier ook te maken met chaos. Citaat:
Citaat:
Jij schrijft steeds maar over economie, maar het gaat hier over ecologie, wat een veel ruimer en nog een veel complexer begrip is dan economie. Citaat:
Jij hecht net zoals ik veel belang aan de wetenschap, maar die heeft ook enorm veel beperkingen. We weten niet eens uit wat 96% van het universum bestaat. Het is daarom veel veiliger te stellen dat we niets weten dan dat we iets weten. De toepassing van de wetenschap, onze technologie, heeft ook nog maar weinig bereikt buiten de versnelling van de vernietiging van ons ecologisch systeem. De mens is een exotisch, kunstmatig woekerend ongedierte dat zo onvoorstelbaar blind en afgestompt is dat het al lang niet meer in staat is in harmonie met zijn/haar omgeving te leven. Elke buitenaardse beschaving die ons per ongeluk in de gaten zou krijgen, zou ons onmiddellijk in quarantaine plaatsen om verdere besmetting te voorkomen.
Enquêtes: "Laissez-faire kapitalisme" - Criminaliteit en geweld - Eigenbelang. Governments will use whatever technology is available to combat their primary enemy – their own population. -- Noam Chomsky In a time of deceit telling the truth is a revolutionary act. -- George Orwell |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als je dat niet begrijpt raad ik je aan om wat meer te lezen over logica, causaliteit en de grondslagen van het wetenschappelijk proces. Ik heb geen zin tijd te verspillen met dat uit te leggen. Citaat:
Citaat:
(Ja, ik weet het, ik leg niet graag dingen uit die mensen zelf kunnen ontdekken met een minimum aan opzoekwerk. Ik zit hier niet om boeken te schrijven, hooguit om pointers te geven aan mensen die zelf verder op zoek gaan.) Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit debat heeft overigens niets bij econometrie te zoeken, behalve misschien een illustratie van de gestoord moeilijke scope waar Satiper claimt uitspraken over te kunnen maken. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Troubadour : 2 maart 2014 om 01:18. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Parlementslid
|
![]() O, en de reden dat ik zo hard de nadruk leg op economie is dat wat Satiper voorstelt de Heilige Graal is van de economische wetenschappen (waar ik toevallig behoorlijk veel van ken).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() Vertel eens, nog niet veel van gezien tot dusver.
Laatst gewijzigd door tandem : 2 maart 2014 om 08:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de moderne systeemtheorie bepaalt chaos de toestand van een systeem waarin zijn stabiele cycli en processen plaatsruimen voor complexe, schijnbaar ordeloze gedragingen, gestuurd door zogenaamde ‘vreemde’ of ‘chaotische’ attractors. Een ‘chaosvenster’ of ‘beslissingsvenster’ is een voorbijgaande periode in de evolutie waarin iedere invloed of prikkel van buitenaf, hoe gering ook, tot dusdanige proporties kan worden ‘opgeblazen’ dat bestaande tendensen erdoor worden veranderd en er nieuwe tendensen en processen ontstaan. Het ‘chaospunt’ is de cruciale toestand waarop tendensen die tot de huidige toestand van het systeem hebben geleid ineenstorten en het systeem niet meer kan terugkeren tot zijn vroegere toestanden en gedragsmodi, maar onomkeerbaar wordt gelanceerd langs een traject met een aangepaste structuur en bijhorende modus operandi. Dit proces geschiedt niet lukraak maar vertoont een duidelijk te onderscheiden dynamiek, het succes is onderhevig aan een aantal voorwaarden waarin de ‘menselijke keuze’ van doorslaggevende aard is. ![]() |
|
![]() |
![]() |