![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat zelf zeer intelligente mensen maar niet kunnen inzien dat een solidaristische maatschappij een verstikkende is. Zelfs een solidaristische maatschappij zonder geweldsverheerlijking of racisme. Ik heb in mijn kritiek steeds het morele aspect achterwege gelaten omdat mijn persoonlijke moraliteit geen argument is, net zoals iemands geloofsovertuiging voor mij geen argument is. Maar zelfs los van morele overwegingen kan men vaststellen dat solidarisme niet werkt. In dat solidarisme zitten zoveel onvrijheden verweven, en is in weze zo autoritair, dat ze per definitie instabiel is. (En dat nu juist het tegenovergestelde van de soliditeit die Flanel bedoelt.) Een solidaristische maatschappij kan er op het eerste oog redelijk goed uitzien maar ontwikkelt zich binnen de kortste keren tot iets lelijks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Europees Commissaris
|
![]() System heeft hier volkomen gelijk. Leg de standpunten van fascisme en nieuw/nationaal solidarisme naast elkaar en ze komen vrijwel volledig overeen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Concreet kunnen we al beginnen om alle zwijgwetten af te schaffen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook. Solidarisme is een achterhaald systeem. Het is verschillende malen uitgeprobeerd en als ideologie gewogen en te licht bevonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn punt is dat de koers van de maatschappij wordt bepaald door een geheel van factoren en helaas niet door de wil of de overtuiging van de individuele kiezers. De enige individuen die mogelijk de koers van de maatschappij kunnen veranderen zijn de revolutionairen, mits ze voldoende maatschappelijk draagvlak verwerven. Daarom zal het systeem (echte) revolutionairen niet veel kansen geven. Om de discussie over solidarisme meer down to earth te brengen (weg van banvloeken en vooroordelen) stel ik dat we in West-Europa (zeker in België) al in een solidaristische maatschappij leven. Heb je daar problemen mee? Jouw goed recht, maar de meeste mensen beseffen niet hoeveel ze aan het "solidarisme" in dit land te danken hebben. Het solidarisme hier willen bewaren - de wereld niet willen zien verglijden naar één groot Amerika of China - kan dus worden beschouwd als iets "conservatief". Nieuw-solidarisme als iets "revolutionair-conservatief". De globalisering van bovenaf door gedereguleerd (internationaal) kapitalisme én de globalisering van onderaf door massa-immigratie (een gesubsidieerd arbeidersoverschot), plus onze toenemende staatsschuld en onze vergrijzing zullen dit stelsel zonder revolutionaire aanpassing doen imploderen. Denk maar eens na over de gevolgen daarvan... Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 9 mei 2009 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen. Hoe zie je concreet de overgang van de oude orde naar de nieuwe orde ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Overigens, bedankt voor de antwoorden (al denk je dat je er geen gegeven hebt).
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik kan me echt niet voorstellen dat de bestaande 'orde' in de richting van solidarisme gaat evolueren. Ik zie althans niks dat erop wijst dat er zo'n tendens bestaat. Jij wel ? Als ik tussen de lijnen mag lezen, dan lees ik in solidarisme een verborgen destructieve hoop. Namelijk de hoop dat de bestaande 'orde' over de kop zal gaan. Die hoop is denk ik niet kenmerkend voor solidarisme, ik zie ook veel post uit andere hoeken die wel lijkt te genieten van de huidige problemen. Daarom de volgende vraag. Als je solidarisme zou terugvertalen naar verlangens. Over welke verlangens zou het dan gaan ? Waar geniet een solidarist zoal van ? En welke verlangens worden door de actuele 'orde' in de solidarist onderdrukt ? Laatst gewijzigd door Knipp : 9 mei 2009 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
de lange benen van freya van den bossche ![]() Laatst gewijzigd door Knipp : 9 mei 2009 om 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Banneling
|
![]() Zolang de maatschappij maar geconsolidariseert is en blijft, vind ik het allemaal goed, hoe je 't ook noemt.
Laatst gewijzigd door eno2 : 9 mei 2009 om 09:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer nog: de ziekte kan zelfs een stimulans zijn tot de hogere gezondheid. Is een Nietzsche denkbaar zonder de moderne decadentie? Uiteraard niet. Dus de hogere gezondheid van een Zarathustra had de stimulans van de ziekte nodig... Edoch, men moet wel krachtig & gezond genoeg zijn om met deze stimulans wat aan te vangen, om er niet aan ten onder te gaan. Onder extremisten van links en rechts kom je dikwijls de besten van hun generatie aan. Superieure naturen, maar net niet krachtig genoeg om de lokroep van het nihilisme te weerstaan. De superieure mensen redden was overigens de laatste bekoring van Zarathustra... Uiteindelijk blijven deze superieure mensen dus steken in een nihilistische illusie: de terugkeer van een imaginair "temps perdu", de klassenloze maatschappij (een maatschappij zonder uitbuiting met een leven dat alle biologische eigenschappen mist), een totaal onnatuurlijke en onmogelijke ethnische homogeniteit, en dat soort onzin.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 9 mei 2009 om 09:53. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En niet alleen jij. Ik heb hier vaak het gevoel dat mensen klinken alsof ze spreken vanuit altijd weer dezelfde krappe ruimte, een soort mentale eetkamer, bemeubeld met amper zes metaforen die dan netjes staan opgesteld rond een tafelkleedje dat in de lucht lijkt te zweven. En waaronder ik dan de vreemdste verlangens vermoed. Een aantal anderen klinken dan weer alsof ze op een wei staan en dringend moeten gemolken worden. Volgens mij kan je de perfecte samenleving realiseren door gratis distributie van de juiste oordopjes. Laatst gewijzigd door Knipp : 9 mei 2009 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zullen alle takken van de wetenschap (dus zelfs pure wiskunde) gelijk worden behandeld? Welke takken van de wetenschap die momenteel niet bestaan wensen jullie terug te openen? En ja, de mensen zijn blijven hangen bij Newton en bij Darwin, en ze passen empirie toe op het esoterische, en ze willen meten of er een god bestaat. Dit zijn mensen die vaak geen vat hebben op de wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op welke manier wens jij een maatschappij te veranderen zodat deze symptomen verdwijnen? De geschiedenis toont aan dat bij een al te vlugge machtswisseling de sociale paradigma niet kunnen volgen. Immers: cultuur definieert norm, macht definieert norm niet. Macht definieert cultuur, paar op een niet-lineaire manier (zie ook onderschrift). De wind van frisse lucht die jullie zouden moeten blazen zou zodanig krachtig zijn dat de orde zich volledig zou moeten kristalliseren. Anders krijg je gefaalde systemen zoals Iran, waarbij macht nodig is om de door het volk niet geaccepteerde normen op te dringen. Wat, zoals mijn onderschrift zegt, enkel een averechts effect heeft. Dali zei reeds dat een mens enkel vorm krijgt als hij onder druk wordt gezet. Een systeem waarbij enige dwang dient worden toegepast bezwijkt aan het feit dat de volgende generatie contrarevolutionairen te sterk wordt. |
|
![]() |
![]() |