Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2010, 09:36   #161
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Behalve met linkse mensen, aangezien die in hun cocoon zitten.

De norm over wat racisme is, evolueert inderdaad.

Hoe moet ik je "op café wordt er ..." anders begrijpen dan toogpraat?
Ik zal het speciaal voor de moeilijke lezeressen onder ons anders formuleren:
Zelfs op openbare plaatsen, waar men vroeger zijn mond hield over dit netelig onderwerp uit angst om voor racist versleten te worden, praat men nu vrijuit en zonder schroom over de multiculturele problemen die ontstaan zijn doordat onze moslim vrienden zich niet wensen aan te passen aan onze normen en waarden.
De angst om voor racist versleten te worden is weg, omdat nu er open over gesproken wordt, men beseft dat bijna iedereen dezelfde mening is toegedaan.
Oud 20 november 2010, 12:29   #162
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik woon in West-Vlaanderen; ik weet heus wel hoe de mensen hier spreken.
Je had het over "spreken in 'keelklanks'", "Nederlandsonkundige ouders", "NederlandsONWILLIGE ouders".

Dan is de link naar West-Vlamingen rap gelegd.
Nogal ver gezocht. Ik ben afkomstig uit West-Vlaanderen maar zou 'keelklanks' zeker niet associëren met een Westvlaams dialect. Een leuk dialect trouwens dat ik in Mechelen niet probeer te verbergen, en waar de Mechelaars ook geen probleem van maken, integendeel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 12:38   #163
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mamiemee Bekijk bericht
... Over Frans "spreken" dan nog maar te zwijgen...Waarom verlangen wij "perfecte tweetaligheid" van kinderen terwijl de meesten hier ook slechts 1-talig zijn? Moeten wij niet het goede vb. geven en ook ons best doen om meer-talig te zijn? Indien nodig: lessen volgen.
Neen. En daar gaat het ook niet over. Er zijn nog heel wat Vlamingen, zeker bij de oudere generatie, die nooit iets anders geleerd hebben dan hun dialect. Maar ze begrijpen wel het algemeen Nederlands. Geen probleem dus.
Van een inwijkeling wordt niet verwacht dat die het lokaal dialect leert, maar zich wel probeert verstaanbaar te maken in Nederlands. Uit burgerzin.
Dat iemand zich de tweede landstaal aanleert, is best meegenomen. Maar dit mag je niet eisen, tenzij om professionele redenen waar de tweede landstaal soms vereist wordt.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 12:43   #164
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Nogal ver gezocht. Ik ben afkomstig uit West-Vlaanderen maar zou 'keelklanks' zeker niet associëren met een Westvlaams dialect. Een leuk dialect trouwens dat ik in Mechelen niet probeer te verbergen, en waar de Mechelaars ook geen probleem van maken, integendeel.

Ik ben geboren in Brugge! West Vlaams vind ik na het Limburgs of eerder "samen" met het Limburgs één van de mooiste dialecten. In feite vind ik Ghènds ook grandioos, maar mooi goed Antwa�*rps spant uiteraard de kroon.

In geen van alle dialecten bespeur ik enig keelklanks. Daarvoor zou ik eerder naar het Den haags moeten overstappen. Nochtans heeft het Nederlandse koningshuis veel te veel Duitstalige invloed in hun keelklanken verkregen. Wilhelmina sprak gewoon "vlaams" ABN.

Dat Antwerps een aparte taalfamilie is weet iedereen.
Zie hieronder een ultiem voorbeeld: (met dank aan The Strangers)

Citaat:
Awel, awel wadoedena adoewerwa

Waddisdana oewattena wadeddena

Veurwattena oekandana

Awel, awel wadoedena adoewerwa

Waddisdana oewattena wadeddena

Veurwattena oekandana
Dat was dus niet het "keelklanks" waar ik naar verwees. maar geen nood, die keelklankse madam leerde haar kinderen dus géén West vlaams, maar écht keelklanks, zodat ze toch ooit met hun overgrootouders zouden kunnen converseren!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 20 november 2010 om 12:45.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 15:56   #165
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Dat was dus niet het "keelklanks" waar ik naar verwees. maar geen nood, die keelklankse madam leerde haar kinderen dus géén West vlaams, maar écht keelklanks, zodat ze toch ooit met hun overgrootouders zouden kunnen converseren!
Als je wil dat iedereen begrijpt wat je schrijft, gebruik dan Nederlandse woorden.
Je bent toch niet Nederlandsonwillig.

Ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat niet begrijpt.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 16:02   #166
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je wil dat iedereen begrijpt wat je schrijft, gebruik dan Nederlandse woorden.
Je bent toch niet Nederlandsonwillig.

Ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.
wat begrijpt U onder "moedertaal"?

de taal die "de moeder" spreekt? of zoals een turkse onderzoekster meende te moeten stellen: de taal die een foetus hoort in de baarmoeder?

Dat impliceert dan dat wezen geen taal kunnen leren wegens gebrek aan "moeder".

emigreer je naar een nieuw land: LEER DE TAAL VAN HET LAND, niet de taal van je betovergrootmoeder!
(en doe je dat toch: zorg dan op eigen kosten dat je een inkomen verdient zonder dat je de taal van het nieuwgekozen land moet spreken. genoeg jobs waar je niet voor hoeft te spreken: word WC madam).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 20 november 2010, 16:07   #167
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Wat is het probleem? Ik spreek thuis ook geen Nederlands.
Damagnie, gij landverrader dat ge zijt! Ge moet thuis schoon Vloms klappen!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 16:16   #168
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
wat begrijpt U onder "moedertaal"?

de taal die "de moeder" spreekt? of zoals een turkse onderzoekster meende te moeten stellen: de taal die een foetus hoort in de baarmoeder?

Dat impliceert dan dat wezen geen taal kunnen leren wegens gebrek aan "moeder".

emigreer je naar een nieuw land: LEER DE TAAL VAN HET LAND, niet de taal van je betovergrootmoeder!
(en doe je dat toch: zorg dan op eigen kosten dat je een inkomen verdient zonder dat je de taal van het nieuwgekozen land moet spreken. genoeg jobs waar je niet voor hoeft te spreken: word WC madam).
moedertaal : Taal die tijdens de jeugd, zonder formeel taalonderwijs, wordt verworven.

Als je emigreert, leer je ook de taal van het land, dat spreekt voor zich.
Maar ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.
Oud 20 november 2010, 16:20   #169
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
moedertaal : Taal die tijdens de jeugd, zonder formeel taalonderwijs, wordt verworven.

Maar ieder mens wil zijn/haar moedertaal doorgeven aan de kinderen. Dat is de normaalste zaak.
Akkoord dat je Turks thuis wil spreken met elkaar,maar dan wel niet de kinderen in onze klassen dumpen waar men met Nederlands verder wil,dus richt dan ook maar zelf onderwijs in zoals de joden doen
Oud 20 november 2010, 16:42   #170
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:

Voor Turken en Marrokkanen is dat de normaalste zaak, voor Europeanen die naar de US emigreren en weten dat zij en hun kinderen er hun leven gaan uitbouwen, is dat niet de normaalste zaak. Die brengen hun kinderen direct in't Engels groot.En die gaan ook geen bruiden en gommen invoeren om tot in de 678ste gerenatie "Vloms' te blijven.
Ninelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2010, 16:48   #171
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet in waarom ik mijn kinderen persé in het Nederlands zou blijven opvoeden als ik emigreer naar China en niet van plan ben ooit terug te keren. Best mogelijk dat ik ervoor zorg dat ze noties Nederlands zullen blijven kennen, maar de prioriteit zou dan wel liggen op vb. het Kantonees zodat ze onmiddellijk meekunnen op school.

raar hé.
Ik zou ook TV kijken in het kantonees en mijn kinderen daar ook naar laten kijken ipv met de heimweeschotel naar TikTak en Sesamstraat te gluren.

Oud 20 november 2010, 16:53   #172
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar wat taalgebruik betreft in 2060 blijf ik herhalen dat Nederland in onze wijk bijna nooit gesproken wordt,je moet gewoon den aldi op de plein bij ons eens binnen stappen bv
Oud 20 november 2010, 18:00   #173
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ninelle Bekijk bericht
Voor Turken en Marrokkanen is dat de normaalste zaak, voor Europeanen die naar de US emigreren en weten dat zij en hun kinderen er hun leven gaan uitbouwen, is dat niet de normaalste zaak. Die brengen hun kinderen direct in't Engels groot.En die gaan ook geen bruiden en gommen invoeren om tot in de 678ste gerenatie "Vloms' te blijven.
"Gazette van Detroit

De Gazette van Detroit; gesticht door en voor Nederlandstalige Belgen; vormt een brug tussen België en de Verenigde Staten van America.
De Gazette, met tweetalige (Nederlands-Engels) artikels; brengt nieuws van Belgische sociale en culturele organisaties over heel de VSA en Canada, alsook van organisaties in België die geïnteresseerd zijn in de historische band tussen deze landen.

http://www.gazettevandetroit.com/
Oud 20 november 2010, 18:15   #174
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:
"Gazette van Detroit

De Gazette van Detroit; gesticht door en voor Nederlandstalige Belgen; vormt een brug tussen België en de Verenigde Staten van America.
De Gazette, met tweetalige (Nederlands-Engels) artikels; brengt nieuws van Belgische sociale en culturele organisaties over heel de VSA en Canada, alsook van organisaties in België die geïnteresseerd zijn in de historische band tussen deze landen.

http://www.gazettevandetroit.com/
Ja, en?
Het feit dat er een Vlaamse gazet in Detroit bestaat, is het bewijs dat alle Vlaamse migranten hun kinderen van generatie op generatie in 't Vlaams opvoeden.Artisjok-logica zeker?

Laatst gewijzigd door Ninelle : 20 november 2010 om 18:22.
Oud 20 november 2010, 18:21   #175
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, en?
Het feit dat er een Vlaamse gazet in Detroit bestaat, is het bewijs dat alle Vlaamse migranten hun kinderen van generatie op generatie in 't Vlaams opvoeden.Artisjok-logoca zeker?
Neen.
Ik betwijfel je "Die brengen hun kinderen direct in't Engels groot."
Oud 20 november 2010, 18:23   #176
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen.
Ik betwijfel je "Die brengen hun kinderen direct in't Engels groot."
Dat zal wel. Dat steekt met de mentaliteit van uw islamietjes die dat na 39 generaties in België nog niet kunnen.
Oud 20 november 2010, 18:34   #177
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zal wel. Dat steekt met de mentaliteit van uw islamietjes die dat na 39 generaties in België nog niet kunnen.
Ik denk dat je niet correct bent ingelicht.
Oud 20 november 2010, 18:34   #178
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet eerlijk nu bekennen dat in 2060 er wel 172 nationaliteiten zijn die hun voeten vegen aan onze taal,die enkel maar betaald willen worden !!!
Oud 20 november 2010, 18:36   #179
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom ik mijn kinderen persé in het Nederlands zou blijven opvoeden als ik emigreer naar China en niet van plan ben ooit terug te keren. Best mogelijk dat ik ervoor zorg dat ze noties Nederlands zullen blijven kennen, maar de prioriteit zou dan wel liggen op vb. het Kantonees zodat ze onmiddellijk meekunnen op school.

raar hé.
Ik zou ook TV kijken in het kantonees en mijn kinderen daar ook naar laten kijken ipv met de heimweeschotel naar TikTak en Sesamstraat te gluren.
Het gaat niet over jou en je kinderen. Het gaat over de modale migrant.
Oud 20 november 2010, 18:36   #180
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je niet correct bent ingelicht.
Ik denk dat jij veel last hebt met de realiteit te zien zoals ze is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be