Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2025, 12:01   #1
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard Leuvense politie stelt stijging aantal ongevallen vast

Het gaat meer bepaald over het aantal ongevallen met dronken fietsers: https://www.robtv.be/nieuws/politie-...oertuig-205197

Eindelijk eens actie tegen fietsers. Zeker in Leuven denken die boven de wet te staan.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2025, 15:17   #2
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Het gaat meer bepaald over het aantal ongevallen met dronken fietsers: https://www.robtv.be/nieuws/politie-...oertuig-205197

Eindelijk eens actie tegen fietsers. Zeker in Leuven denken die boven de wet te staan.
De politie is al jaren strenger voor fietsers dan voor autodebielisten vanwege de boemerstem. In Antwerpen merk ik weinig tot geen fietsers zonder licht, gsm'end of dronken ... tot ik in de studentenbuurten kom. Die geven hun geld liever aan iets anders uit en zijn vrijgevochtener. Daar mag wel iets aan gedaan worden want ze brengen zichzelf en anderen in gevaar. Als men verder iets voor de veiligheid van de fietsers wil doen zal het vooral van de herinrichting van de publieke ruimte moeten komen. Die is totaal niet aangepast aan fietsers.

De hetze tegen de gewone fietsers mag trouwens wel eens ophouden. Daarnet nog een dikke vette autodebielist zien gas bijgeven en gefrustreerd claxonneren op een oudere fietser die nog tijd genoeg had om over te steken. Het zijn altijd dezelfde frusties die op de fietsers kakken. Dikke vetzakken die zonder pillen en de zorg al lang onder de grond hadden gestoken en de samenleving handenvol geld kosten. Men had tijdens corona nooit de hele samenleving mogen stilleggen en god zijn werk moeten laten doen.

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 06:12   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zou het hilarisch vinden dat de politie eens in de ochtend (zo tussen 5 en 8u) een grondige controle zou doen voor alle verkeersdeelnemers.

Te snelle steps, onverlichte fietsers, speedelekkers die de 30km/u niet respecteren, automobilisten met nog een kwakje alcohol in het bloed, allemaal den boek op.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 november 2025 om 06:13.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 00:52   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Talking

Meanwhile in the US:
https://www.youtube.com/watch?v=qbhQN_NzpGc
Politie & veiligheid ....

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 00:57   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Meanwhile in the US:
https://www.youtube.com/watch?v=qbhQN_NzpGc
Politie & veiligheid ....
Je vind ze overal nietwaar.
Oud 11 november 2025, 01:40   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad !! Die flik is echt een toonbeeld !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 01:44   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Inderdaad !! Die flik is echt een toonbeeld !!
Tot die met zijn motor een imitatie van een buttplug doet met een vrachtwagen.
Oud 11 november 2025, 11:00   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik zou het hilarisch vinden dat de politie eens in de ochtend (zo tussen 5 en 8u) een grondige controle zou doen voor alle verkeersdeelnemers.
Ik zou dat niet hilarisch vinden.
Ik zou dat meer dan terecht vinden.

ALs je ziet met welke middelen half België zich 's morgens naar zijn werk of school verplaatst...

En dan heb ik het vooral (on topic) over fietsen en andere tweewielers.

Ik rij elke morgen een stukje door de stad maar wat je daar allemaal tegenkomt is onvoorstelbaar.
En allemaal heel simpel te controleren. Er is daar een heel stuk vrijliggend fietspad waar honderden fietsers ed over rijden die daar prima gecontroleerd kunnen worden zonder risico op ontsnappen.

Geen licht (meest voorkomende), fatbikes die rijden zonder trappen, speedelecs zonder helm, plaat,..., moeders die hun (te kleine) kindjes voorduwen op hun fietsje, passagiers op e-steps, te jong op e-steps, denken dat ze op alles en iedereen voorrang hebben, over het voetpad scheuren om in te halen,...

Niet moeilijk dat het aantal ongevallen met fietsers toeneemt.
Zelfs als ze geen pint uit hebben.

Laatst gewijzigd door BigF : 11 november 2025 om 11:00.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 11:31   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik zou dat niet hilarisch vinden.
Ik zou dat meer dan terecht vinden..
Het een sluit het ander niet uit.
Oud 13 november 2025, 13:02   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het een sluit het ander niet uit.
Da's ook waar...
Oud 13 november 2025, 14:05   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht

Nederland heeft daar leuke statistieken van, men gaat ervan verschieten hoeveel er in het ziekenhuis landen. Vooral de eenzijdige fietsongevallen:
https://swov.nl/nl/factsheet/fietser...5%25%20%5B6%5D.

Dan de ongevallen onder invloed vooral in studentensteden:
Citaat:
https://swov.nl/nl/fact/fietsers-12-...e-onveilig-dat

Hoe vaak rijden fietsers onder invloed en hoe onveilig is dat?

Antwoord

Het alcoholgebruik onder fietsers is hoog, zeker in (studenten)steden. In 2013 zijn in Groningen en Den Haag metingen verricht op een donderdag en een zaterdag tussen 5 uur ’s avonds en 8 uur ’s morgens [32]. Daaruit bleek dat gemiddeld over deze periode 62% van de fietsers alcohol had gedronken en dat bij 42% van de fietsers het bloedalcoholgehalte (BAG) boven de wettelijke limiet van 0,5 g/l was. Na 1 uur ’s nachts was dit respectievelijk 89% en 68%. Gemiddeld was het BAG 0,79 g/l, maar later in de nacht nam het gemiddelde BAG toe. Over de prevalentie van drugsgebruik of medicijngebruik onder fietsers in Nederland is voor zover bekend geen informatie beschikbaar.

Het lijken vooral jongeren te zijn die met alcohol op betrokken raken bij een verkeersongeval. Uit een vragenlijstonderzoek onder op de SEH behandelde fietsers in de periode juli 2020 - juni 2021 [4] rapporteerden ruim 25% van de 18- tot 24-jarigen alcohol te hebben gedronken voorafgaand aan het ongeval. Bij de fietsers van 12-17 jaar was dit 7% en bij de 55-plussers lag dit percentage tussen 3 en 5%. Het probleem van alcoholgebruik onder jonge fietsers lijkt de afgelopen twee decennia te zijn toegenomen: eind vorige eeuw had 20 ?* 25% van de jonge fietsers (15-29 jaar) die in weekendnachten opgenomen waren na een fietsongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig alcohol gebruikt; in de periode 2010-2014 was dit opgelopen tot 45 tot 50% [33]. Aanvullende informatie over het risico van fietsen onder invloed van alcohol is beschikbaar in de SWOV-factsheet Rijden onder invloed van alcohol.
SEH = Spoedeisende Hulp

Nederland geeft de ziekenhuisgegevens vrij voor de statistiek, Belgie niet wegens geheimhouding/privacy enz... dus hier gaat de deksel erop, en zijn er enkel grove schattingen. Maar reken er maar mee dat het niet minder dan in Nederland zal zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 14:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 15:21   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Dronken rond rijden met de fiets, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ken niet veel personen die dat nooit doen... Als ik naar het voetbal ga neem ik de fiets en ik zit dan zowieso boven de 0.5 promille. Als ze mij tegen zouden houden kunnen ze inderdaad mijn rijbewijs intrekken. Maar ik stel me de vraag hoeveel er dan toch de auto gaan nemen als de bestraffing tussen dronken met de fiets rijden en dronken met de wagen rijden toch gelijk is...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 15:50   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dronken rond rijden met de fiets, ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ken niet veel personen die dat nooit doen... Als ik naar het voetbal ga neem ik de fiets en ik zit dan zowieso boven de 0.5 promille. Als ze mij tegen zouden houden kunnen ze inderdaad mijn rijbewijs intrekken. Maar ik stel me de vraag hoeveel er dan toch de auto gaan nemen als de bestraffing tussen dronken met de fiets rijden en dronken met de wagen rijden toch gelijk is...
Het verschil is de pakkans... quasi nihil bij fietsers neem ik aan.

Die na een voetbalmatch betrapt worden zullen autobestuurders zijn, ik heb alvast sporadische controles meegemaakt.
Oud 14 november 2025, 12:09   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het verschil is de pakkans... quasi nihil bij fietsers neem ik aan.

Die na een voetbalmatch betrapt worden zullen autobestuurders zijn, ik heb alvast sporadische controles meegemaakt.
Dat klopt uiteraard en daarom is de fiets een goeie optie, maar aangezien er hier sommigen opperen dat fietsers even vaak gecontroleerd moeten worden op alcohol, zou het gevolg kunnen zijn dat meer mensen toch de wagen nemen ipv de fiets.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be