Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij voor of tegen adoptie door holebi's?
Ik ben voor 29 78,38%
Ik ben tegen 8 21,62%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2015, 02:48   #2121
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz Bekijk bericht
Pedofilie is verboden, net zoals homofilie.
De verboden vrucht !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 08:22   #2122
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u niet kunt aangeven hoe u "objectieve criteria" ziet in relatie tot een geestelijk ambt, wordt een antwoord wel heel moeilijk.

Het gaat er immers om dat er schijnbaar geen echte invulling wordt gegeven door u aan wat een geestelijk ambt is en op welke basis de criteria voor die omschrijving moeten gezocht worden.
Simpel, de criteria moeten objectief zijn; easy as that. Van zodra je met niet objectieve criteria afkomt, of met vooroordelen, bevestig je dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn.

En objectieve criteria zijn heel eenvoudig: die zijn obejctief, vaststelbaar, meetbaar, falsifiëerbaar, relevant en/of wetenschappelijk aantoonbaar. De kleur van de ogen, mocht dat relevant zijn. De sterkte van een persoon, voor zover dat relevant is. Het feit dat ze kinderen kunnen baren, als dat relevant is. Voor mijn part zelfs een IQ-meting, als jij kan aantonen dat vrouwen de facto een lager IQ hebben.

Leef je uit dus, ipv rond de pot te draaien en de vraag te ontwijken. Op basis van welke objectieve criteria ga je vrouwen de toegang tot het pauselijk ambt ontzeggen?

En zoals gezegd: per keer dat je de vraag ontvlucht of ze ontwijkt en nalaat om een concreet antwoord te geven, bevestig je telkens opnieuw voor de hele community van dit forum dat je opnieuw leugens aan het verkondigen bent. In deze, de leugen dat man en vrouw gelijkwaardig zijn voor jouw geloof en jouw kerk.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 08:37   #2123
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Laten dan eerst even het woord "charisma" uitklaren in deze context. Uit uw "charismatischer" leid ik af dat u over heel andere zaken spreekt en weer eens, onterecht, uitgaat van een rangorde.
Je zou ipv rond de pot te draaien ook gewoon een antwoord kunnen geven.

En als je je eigen definitie van charisma wil gebruiken, dan staat het je vrij die hier eerst even uit de doeken te doen.
Oud 5 november 2015, 08:39   #2124
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dan hebben we het over sacramenteel aspect, wat samenhangt met Jezus als hogepriester en heiland. Hoe men het nu ook probeert, Jezus was nu eenmaal een man. Ook gaat het uit van een dubbele symboliek tussen natuur en bovennatuur, waarbij de vrouw het aardse leven doorgeeft, terwijl de geroepen man het sacramentele. Daarom spreken we van verschillende roepingen en onderscheiden charisma's. Niet in termen van macht.
Waarmee je bevestigt dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn.
Oud 5 november 2015, 09:05   #2125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Uitmoorden van moslims, gebeurde wel in opdracht van de paus, cfr 1ste link (die je dan niet hebt gelezen blijkbaar):
Waarom dan wel? Er is immers in dat alles maar één toetssteen en dat is Jezus. Ongetwijfeld zijn er in het verleden fouten gebeurd: mensen zijn nu eenmaal zondig en wijken wel eens af.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 09:06   #2126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Ik heb mijn geciteerde tekst vooraf met bijzondere aandacht gelezen. Uiteraard!
Ik heb geen enkele aanwijzing gevonden over uw bewering dat Paulus homofilie veroordeelde. Het is nu aan u uw capaciteiten als schriftgeleerde aan te wenden waar ik het fout had.
Jammer, maar met mensen die blijkbaar niet kunnen lezen, wordt het wel heel moeilijk kersen eten.
Oud 5 november 2015, 09:07   #2127
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel? Er is immers in dat alles maar één toetssteen en dat is Jezus. Ongetwijfeld zijn er in het verleden fouten gebeurd: mensen zijn nu eenmaal zondig en wijken wel eens af.
Nu niet meer, hè Jan.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 09:09   #2128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Simpel, de criteria moeten objectief zijn; easy as that. Van zodra je met niet objectieve criteria afkomt, of met vooroordelen, bevestig je dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn.

En objectieve criteria zijn heel eenvoudig: die zijn obejctief, vaststelbaar, meetbaar, falsifiëerbaar, relevant en/of wetenschappelijk aantoonbaar. De kleur van de ogen, mocht dat relevant zijn. De sterkte van een persoon, voor zover dat relevant is. Het feit dat ze kinderen kunnen baren, als dat relevant is. Voor mijn part zelfs een IQ-meting, als jij kan aantonen dat vrouwen de facto een lager IQ hebben.

Leef je uit dus, ipv rond de pot te draaien en de vraag te ontwijken. Op basis van welke objectieve criteria ga je vrouwen de toegang tot het pauselijk ambt ontzeggen?

En zoals gezegd: per keer dat je de vraag ontvlucht of ze ontwijkt en nalaat om een concreet antwoord te geven, bevestig je telkens opnieuw voor de hele community van dit forum dat je opnieuw leugens aan het verkondigen bent. In deze, de leugen dat man en vrouw gelijkwaardig zijn voor jouw geloof en jouw kerk.
Al eerder gaf ik aan dat deze discussie geen enkele zin heeft als er aan het begin niet een aantal zaken uitgeklaard worden. Uw bericht verraadt een gedachtegang van iemand die een zak bloem wil wegen met een... meetlat. Juist omdat nu overduidelijk niet wenst mee te nemen waar het in de kern over het geestelijk ambt juist gaat. Daardoor loopt alles fout en uw laatste bericht is daar het mooiste bewijs voor.
Oud 5 november 2015, 09:12   #2129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nu niet meer, hè Jan.
Denkt u?
Oud 5 november 2015, 09:13   #2130
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Heel de kerk is gebaseerd op een leugen.
Een psychotische man die sprak met een man in de lucht...
Oud 5 november 2015, 09:15   #2131
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jammer, maar met mensen die blijkbaar niet kunnen lezen, wordt het wel heel moeilijk kersen eten.
Komkom, als leerkracht moet u zulke zaken toch kunnen uitleggen?
Oud 5 november 2015, 09:15   #2132
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt u?
Natuurlijk.
De Grote Baas heeft gezegd:
"Mannen, het is goed geweest, nu moet die smeerlapperij maar eens stoppen!"
En zo geschiedde...
Oud 5 november 2015, 09:15   #2133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee je bevestigt dat man en vrouw niet gelijkwaardig zijn.
O jawel, alleen meet u overduidelijk met het verkeerde instrument. Het is als stellen dat twee mensen niet gelijkwaardig zijn, omdat de ene een muzikaal talent heeft en de andere goed kan tekenen. In de Kerk gaat het om roeping en charisma, over rol en specificiteit. Niet over rangorde of meer- dan wel minderwaardigheid. In Gods aanschijn zijn we allemaal gelijkwaardig en worden we gewogen met het instrument, nl. die van onze deugdelijkheid en ons antwoord op Gods uitnodiging.
Oud 5 november 2015, 09:17   #2134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Komkom, als leerkracht moet u zulke zaken toch kunnen uitleggen?
Natuurlijk, iets wat ik in andere berichten al had gedaan, nl. de specificiteit van mannelijk en vrouwelijk charisma.
Oud 5 november 2015, 09:17   #2135
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In deze, de leugen dat man en vrouw gelijkwaardig zijn voor jouw geloof en jouw kerk.
Kom, kom... laat mij een compromis oplossing voorstellen:
voor de RKK zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig, maar mannen zijn gelijkwaardiger dan vrouwen.
Oud 5 november 2015, 09:17   #2136
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft Jezus ooit iets gezegd over een paus?
Oud 5 november 2015, 09:20   #2137
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
O jawel, alleen meet u overduidelijk met het verkeerde instrument. Het is als stellen dat twee mensen niet gelijkwaardig zijn, omdat de ene een muzikaal talent heeft en de andere goed kan tekenen.
Ik begrijp het. "wij zijn allemaal gelijkwaardig, maar iedereen moet zijn plaats kennen". Als ik bisschop ben, en gij koorknaapje, dan is mijn charisma om genietend achterover te leunen, en uw charisma om mij af te zuigen, maar in Gods Aanschijn zijn die twee taken evenwaardig, maar gewoon anders. Een plaats voor iedereen, en iedereen op zijn plaats.

Laatst gewijzigd door patrickve : 5 november 2015 om 09:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2015, 09:40   #2138
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Al eerder gaf ik aan dat deze discussie geen enkele zin heeft als er aan het begin niet een aantal zaken uitgeklaard worden. Uw bericht verraadt een gedachtegang van iemand die een zak bloem wil wegen met een... meetlat. Juist omdat nu overduidelijk niet wenst mee te nemen waar het in de kern over het geestelijk ambt juist gaat. Daardoor loopt alles fout en uw laatste bericht is daar het mooiste bewijs voor.
Opnieuw, je draait rond de pot en je ontwijkt. Dus opnieuw, zoals gezegd: per keer dat je de vraag ontvlucht of ze ontwijkt en nalaat om een concreet antwoord te geven, bevestig je telkens opnieuw voor de hele community van dit forum dat je opnieuw leugens aan het verkondigen bent. In deze, de leugen dat man en vrouw gelijkwaardig zijn voor jouw geloof en jouw kerk.
Oud 5 november 2015, 09:41   #2139
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Heel de kerk is gebaseerd op een leugen.
Een psychotische man die sprak met een man in de lucht...
Tuurlijk

Maar 't is altijd fijn om Janneman daar nog eens fijntjes op te wijzen dat hij hier dus opnieuw leugens aan het propageren is.
Oud 5 november 2015, 09:41   #2140
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Als je een vertaling uit de renaissance neemt, is de kans inderdaad groot dat het allemaal wat archaïsch klinkt.
Inderdaad.

Maar daarom moet je ook vertalingen, net als de bronteksten lezen in de context van de samenleving waar de schrijver een deel van uitmaakte. Dat is een standpunt dat voor zover ik weet ook door de Katholieke Kerk uitgedragen wordt.

Maar als je dat accepteerd, dan staat er geen duidelijke verwerping van homoseksualiteit in het nieuwe testament. De oorspronkelijke griekse tekst zou het namelijk ook over pedofilie kunnen hebben, of gewoon overspel. Of prostitutie.

Het is dus allemaal een zaak van interpreteren. Wat is nu het woord van God, en wat is gewoon een weergave van de normen van die tijd? Uiteindelijk kom je dan toch tot de vaststelling dat de normen en waarden van een godsdienst beïnvloed worden door de samenleving waar die deel van uit maakt. En als de samenleving verandert, dan verandert dus de godsdienst ook.

Dus is mijn stelling dat de Katholiek Kerk op een dag ook wel zal bijdraaien en het licht zal zien niet zo vergezocht..
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be