![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Zie de titel. | |||
| ja |
|
13 | 38,24% |
| nee |
|
21 | 61,76% |
| Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#641 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wel, u zult mij begrijpen. Wij zullen de paus verwittigen dat de hereniging op basis van uw veronderstellingen zal plaatshebben in 2011 ... |
|
|
|
|
|
|
#642 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#643 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alleen zijn er een paar belangrijke punten waar ik het niet mee eens ben en die val ik dan ook zonder genade aan. En op die punten krijg ik van nergens enig weerwerk, enkel een paar onzinnige opmerken. Jullie document is dus een goede vertrekbasis, maar moet nog enkele aanpassingen krijgen en die zal de Baarlewerkgroep jullie ook wel uitleggen. Want zij verschillen niet veel met mijn standpunten. |
|
|
|
|
|
|
#644 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#645 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#646 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#647 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#648 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#649 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Met enkel een bevoegdheid aan de (con)federale overheid te geven over die zaken die gemeenschappelijk moeten beslist worden.
Dus defensie, buitenlandbeleid, justitie, onderwijs, SZ, immigratie, verkeer. met de bevoegdheid voor de regio's om hierin eigen aanpassingen te doen daar waar het verantwoord is. Met een bestuur bestaande uit gelijkwaardige aantal vertegenwoordigers per aantal inwoners en met een verplichting van referenda voor grondwetswijzigingen, waar steeds in elke regio minsten een meerderheid moet voor zijn of een totale 2/3meerderheid. En een verbod op cummuls in bestuursniveaus en slechts één kieskring per te besturen gebied. Zodat men zich steeds tegenover alle kiezers moet verantwoorden en niet enkel tegenover die uit zijn woongebied. |
|
|
|
|
|
#650 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#651 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#652 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ach, hier in België zijn er genoeg valse profeten die beweren dat we nog een deftige staatshervorming gaan krijgen en dat BHV opgelost geraakt.
dat is toch nog een pak onrealistischer dan dat er ooit een (con)federatie komt tussen Vlaanderen en Nederland hoor.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
|
|
|
|
#653 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Aangaande Wallonië heb ik u toch verschillende malen laten weten dat Shadowke en ik Wallonië willen betrekken bij de Benelux-optie. Er zijn nochtans restricties die u en ik onder ogen moeten zien en dat is het volgende: Wallonië heeft te dien aanzien van de Benelux immer een ontstellend gebrek aan enthousiasme aan den dag gelegd en zich altoos ervan afgekeerd. Diverse voorstellen die in Beneluxverband werden gedaan, werden door Wallonië openlijk gefrusteerd. De laatste Belgische vertegenwoordiger in de Beneluxraad was een Waal. Hij schoof zijn rauwe minachting, vooral jegens Nederland en Vlaanderen, nooit onder stoelen of banken. Afgelopen week hebben abonnees van de Gazet van Antwerpen met eigen ogen kunnen lezen wat Jules Gheude en zijn 'Staten-Generaal van Wallonië' voorhebben met België. Hij noemde slechts drie, vrij gemakkelijk te raden en dus voor de hand liggende opties. Raad nu eens welke optie hij pertinent niet noemde? De Benelux! Dat noem ik geen toeval meer, maar illustratief voor de Waalse minachtig voor de Benelux. En dan zouden Shadowke en ik een Benelux-optie ten gunste van Wallonië ernstig moeten nemen? Wij gaan evenmin uit van zoiets banaals als 'eenheidsworst'. Onze kernspreuk luidt al vanaf het begin "Eenheid in Diversiteit". Daarmee geven wij impliciet aan dat wij de regionale verscheidenheid in de Nederlanden waarderen en respecteren. Dit weegt voor ons dermate zwaar dat wij hiermee in onze staatkundige beschouwingen rekening hebben gehouden door te kiezen voor acht provincies, die alle acht even zwaar vertegenwoordigd zijn in het landsbestuur en wat hun grenzen en zeggenschap betreft tegemoetkomen aan de regionale verscheidenheid in dialecten en cultuur. Ik dacht toch dat ik dit altijd helder had uitgelegd. Toch, Jantje? |
|
|
|
|
|
|
#654 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En ik weet ook wel dat de huidige vertegenwoordiger van België in de Benelux een ongedierte is, hij heeft dat postje gekregen om hun te kunnen uitrangeren. Maar als men een deftig gesprek voert moet de Waalse politici zijn zij wel inschikkelijk en geven zij zelf toe dat de Benelux een grote noodzaak word binnen Europa. De staten generaal van Wallonië is zelfs zo onbelangrijk dat enkel GVA, midden in de komkommertijd ze de moeite heeft genomen om haar ideeën over te maken aan de Vlamingen. En dan nog niet eens als voorpagina nieuws. |
|
|
|
|
|
|
#655 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Overigens, als die Waalse politicus zich meldt, dan hoor ik dat graag. Vandaag nog! |
|
|
|
|
|
|
#656 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#657 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
dus ik ben niet echt een 'zure Vlaams-nationalist' Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2009 om 17:06. |
|
|
|
|
|
|
#658 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#659 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#660 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
maar ik probeer wel ernst zijn ironie te begrijpen. Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2009 om 17:15. |
|
|
|
|