Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zie de titel.
ja 13 38,24%
nee 21 61,76%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2009, 00:49   #641
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk zal het er ooit komen. Misschien juist voor de parousie.
System, heden nog zult gij in het paradijs zijn!

Wel, u zult mij begrijpen. Wij zullen de paus verwittigen dat de hereniging op basis van uw veronderstellingen zal plaatshebben in 2011 ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:31   #642
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
System, heden nog zult gij in het paradijs zijn!

Wel, u zult mij begrijpen. Wij zullen de paus verwittigen dat de hereniging op basis van uw veronderstellingen zal plaatshebben in 2011 ...
U lijkt wel een profeet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 06:49   #643
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doet mij deugd te zien dat een ruime meerderheid nog steeds van mening is dat het document van mij en Shadowke allerminst ter ziele is.

Het document "Nederland en de toekomst van Vlaanderen" is een politiek-staatkundige visie geworden en heeft inmiddels de belangstelling getrokken van diverse mensen uit de wereld van de politiek en uit de zich uitbreidende groep Groot-Nederlanders.
Jullie document is zeker niet één dat direct in de vuilbak beland, het is zelfs heel makkelijk verdedigbaar.
Alleen zijn er een paar belangrijke punten waar ik het niet mee eens ben en die val ik dan ook zonder genade aan.
En op die punten krijg ik van nergens enig weerwerk, enkel een paar onzinnige opmerken.

Jullie document is dus een goede vertrekbasis, maar moet nog enkele aanpassingen krijgen en die zal de Baarlewerkgroep jullie ook wel uitleggen.
Want zij verschillen niet veel met mijn standpunten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 07:38   #644
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Jullie document is zeker niet één dat direct in de vuilbak beland, het is zelfs heel makkelijk verdedigbaar.
Alleen zijn er een paar belangrijke punten waar ik het niet mee eens ben en die val ik dan ook zonder genade aan.
En op die punten krijg ik van nergens enig weerwerk, enkel een paar onzinnige opmerken.

Jullie document is dus een goede vertrekbasis, maar moet nog enkele aanpassingen krijgen en die zal de Baarlewerkgroep jullie ook wel uitleggen.
Want zij verschillen niet veel met mijn standpunten.
Wat zijn deze standpunten?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 07:47   #645
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Wat zijn deze standpunten?
Dat men Wallonië niet mag laten vallen.
Dat men niet met een eenheidworst moet werken.
Dat elke regio evenveel inspraak en respect moet krijgen.
Oud 9 augustus 2009, 07:56   #646
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe wil je de laatste 2 punten realiseren?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 08:04   #647
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door trommelboy Bekijk bericht
System, zoude gewoon nie beter zagen tegen uw echtgenoot, in plaats van te zagen hier op da forum. Veel zinnigs als andere mensen uitkafferen ipv deftig gestructureerde kritiek te geven komt er niet uit. En ja, ik doe het zelf nu ook, omdat het mij zodanig tegensteekt.

Anyway, back on topic.

@Shadow & Ernst: veel succes bij jullie meeting op mijn verjaardag.
Hier komen bepalen op dit forum wie nu de 'goede' Vlaming is en wie niet, dat noem ik nu pas weinig zinnige praat.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 08:06   #648
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U lijkt wel een profeet.
Een valse profeet dan.
Oud 9 augustus 2009, 08:11   #649
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Hoe wil je de laatste 2 punten realiseren?
Met enkel een bevoegdheid aan de (con)federale overheid te geven over die zaken die gemeenschappelijk moeten beslist worden.

Dus defensie, buitenlandbeleid, justitie, onderwijs, SZ, immigratie, verkeer.
met de bevoegdheid voor de regio's om hierin eigen aanpassingen te doen daar waar het verantwoord is.

Met een bestuur bestaande uit gelijkwaardige aantal vertegenwoordigers per aantal inwoners en met een verplichting van referenda voor grondwetswijzigingen, waar steeds in elke regio minsten een meerderheid moet voor zijn of een totale 2/3meerderheid.

En een verbod op cummuls in bestuursniveaus en slechts één kieskring per te besturen gebied. Zodat men zich steeds tegenover alle kiezers moet verantwoorden en niet enkel tegenover die uit zijn woongebied.
Oud 9 augustus 2009, 08:21   #650
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier komen bepalen op dit forum wie nu de 'goede' Vlaming is en wie niet, dat noem ik nu pas weinig zinnige praat.
kaf van koren scheiden is altijd zinnig
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 08:22   #651
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
kaf van koren scheiden is altijd zinnig
Begin dan maar eens met uzelf te scheiden.
Oud 9 augustus 2009, 11:49   #652
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een valse profeet dan.
ach, hier in België zijn er genoeg valse profeten die beweren dat we nog een deftige staatshervorming gaan krijgen en dat BHV opgelost geraakt.

dat is toch nog een pak onrealistischer dan dat er ooit een (con)federatie komt tussen Vlaanderen en Nederland hoor.
Oud 10 augustus 2009, 15:28   #653
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jantje, u stelt mij enigszins teleur.

Aangaande Wallonië heb ik u toch verschillende malen laten weten dat Shadowke en ik Wallonië willen betrekken bij de Benelux-optie. Er zijn nochtans restricties die u en ik onder ogen moeten zien en dat is het volgende:

Wallonië heeft te dien aanzien van de Benelux immer een ontstellend gebrek aan enthousiasme aan den dag gelegd en zich altoos ervan afgekeerd. Diverse voorstellen die in Beneluxverband werden gedaan, werden door Wallonië openlijk gefrusteerd. De laatste Belgische vertegenwoordiger in de Beneluxraad was een Waal. Hij schoof zijn rauwe minachting, vooral jegens Nederland en Vlaanderen, nooit onder stoelen of banken. Afgelopen week hebben abonnees van de Gazet van Antwerpen met eigen ogen kunnen lezen wat Jules Gheude en zijn 'Staten-Generaal van Wallonië' voorhebben met België. Hij noemde slechts drie, vrij gemakkelijk te raden en dus voor de hand liggende opties. Raad nu eens welke optie hij pertinent niet noemde? De Benelux! Dat noem ik geen toeval meer, maar illustratief voor de Waalse minachtig voor de Benelux. En dan zouden Shadowke en ik een Benelux-optie ten gunste van Wallonië ernstig moeten nemen?

Wij gaan evenmin uit van zoiets banaals als 'eenheidsworst'. Onze kernspreuk luidt al vanaf het begin "Eenheid in Diversiteit". Daarmee geven wij impliciet aan dat wij de regionale verscheidenheid in de Nederlanden waarderen en respecteren. Dit weegt voor ons dermate zwaar dat wij hiermee in onze staatkundige beschouwingen rekening hebben gehouden door te kiezen voor acht provincies, die alle acht even zwaar vertegenwoordigd zijn in het landsbestuur en wat hun grenzen en zeggenschap betreft tegemoetkomen aan de regionale verscheidenheid in dialecten en cultuur.

Ik dacht toch dat ik dit altijd helder had uitgelegd. Toch, Jantje?
Oud 10 augustus 2009, 16:20   #654
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje, u stelt mij enigszins teleur.

Aangaande Wallonië heb ik u toch verschillende malen laten weten dat Shadowke en ik Wallonië willen betrekken bij de Benelux-optie. Er zijn nochtans restricties die u en ik onder ogen moeten zien en dat is het volgende:

Wallonië heeft te dien aanzien van de Benelux immer een ontstellend gebrek aan enthousiasme aan den dag gelegd en zich altoos ervan afgekeerd. Diverse voorstellen die in Beneluxverband werden gedaan, werden door Wallonië openlijk gefrusteerd. De laatste Belgische vertegenwoordiger in de Beneluxraad was een Waal. Hij schoof zijn rauwe minachting, vooral jegens Nederland en Vlaanderen, nooit onder stoelen of banken. Afgelopen week hebben abonnees van de Gazet van Antwerpen met eigen ogen kunnen lezen wat Jules Gheude en zijn 'Staten-Generaal van Wallonië' voorhebben met België. Hij noemde slechts drie, vrij gemakkelijk te raden en dus voor de hand liggende opties. Raad nu eens welke optie hij pertinent niet noemde? De Benelux! Dat noem ik geen toeval meer, maar illustratief voor de Waalse minachtig voor de Benelux. En dan zouden Shadowke en ik een Benelux-optie ten gunste van Wallonië ernstig moeten nemen?

Wij gaan evenmin uit van zoiets banaals als 'eenheidsworst'. Onze kernspreuk luidt al vanaf het begin "Eenheid in Diversiteit". Daarmee geven wij impliciet aan dat wij de regionale verscheidenheid in de Nederlanden waarderen en respecteren. Dit weegt voor ons dermate zwaar dat wij hiermee in onze staatkundige beschouwingen rekening hebben gehouden door te kiezen voor acht provincies, die alle acht even zwaar vertegenwoordigd zijn in het landsbestuur en wat hun grenzen en zeggenschap betreft tegemoetkomen aan de regionale verscheidenheid in dialecten en cultuur.

Ik dacht toch dat ik dit altijd helder had uitgelegd. Toch, Jantje?
De staten generaal van Wallonië is niet Wallonië of de Waalse politici, dit is slechts een kleine groep mensen.

En ik weet ook wel dat de huidige vertegenwoordiger van België in de Benelux een ongedierte is, hij heeft dat postje gekregen om hun te kunnen uitrangeren.

Maar als men een deftig gesprek voert moet de Waalse politici zijn zij wel inschikkelijk en geven zij zelf toe dat de Benelux een grote noodzaak word binnen Europa.

De staten generaal van Wallonië is zelfs zo onbelangrijk dat enkel GVA, midden in de komkommertijd ze de moeite heeft genomen om haar ideeën over te maken aan de Vlamingen. En dan nog niet eens als voorpagina nieuws.
Oud 10 augustus 2009, 16:48   #655
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De staten generaal van Wallonië is niet Wallonië of de Waalse politici, dit is slechts een kleine groep mensen.

En ik weet ook wel dat de huidige vertegenwoordiger van België in de Benelux een ongedierte is, hij heeft dat postje gekregen om hun te kunnen uitrangeren.

Maar als men een deftig gesprek voert moet de Waalse politici zijn zij wel inschikkelijk en geven zij zelf toe dat de Benelux een grote noodzaak word binnen Europa.

De staten generaal van Wallonië is zelfs zo onbelangrijk dat enkel GVA, midden in de komkommertijd ze de moeite heeft genomen om haar ideeën over te maken aan de Vlamingen. En dan nog niet eens als voorpagina nieuws.
Er is tot nu toe geen enkele krant of televisieomroep in België - zelfs niet in de zogenaamde komkommertijd -, die een microfoon onder de neus van een Waalse policitus heeft gestoken voor een 'deftig gesprek' over de Benelux, want naar alle waarschijnlijkheid is er geen Waalse politicus te vinden die zich voor zo'n vraaggesprek laat lenen. Hij kijkt wel uit!

Overigens, als die Waalse politicus zich meldt, dan hoor ik dat graag. Vandaag nog!
Oud 10 augustus 2009, 16:59   #656
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LcGrs Bekijk bericht
Jij slaagt er toch in om op tijd en stond verschrikkelijke onzin te produceren!
Waarom zouden artikels 23-48 van de grondwet niet in het Nederlands beschikbaar zijn???
De grondwet in het Nederlands, inclusief artikels 23-48 (PDF)
Natuurlijk bestaat er een Nederlandstalige versie van de grondwet, reeds vanaf 1967! Wel 136 jaar na de stichting van dit apenland, maar wie stoort zich d�*�*r nu aan? Alleen wat verzuurde nationalisten met vermoedelijk een uiterst donker verleden. Een te verwaarlozen minderheid, niks van aantrekken dus.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 17:04   #657
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Natuurlijk bestaat er een Nederlandstalige versie van de grondwet, reeds vanaf 1967! Wel 136 jaar na de stichting van dit apenland, maar wie stoort zich d�*�*r nu aan? Alleen wat verzuurde nationalisten met vermoedelijk een uiterst donker verleden. Een te verwaarlozen minderheid, niks van aantrekken dus.
toch ben ik voorstander van een hereniging van nederland en vlaanderen.
dus ik ben niet echt een 'zure Vlaams-nationalist'

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2009 om 17:06.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 17:09   #658
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zo, zo, dat is een prestatie van dit apenland! Goed opgemerkt, Robert T
Oud 10 augustus 2009, 17:11   #659
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
toch ben ik voorstander van een hereniging van nederland en vlaanderen.
dus ik ben niet echt een 'zure Vlaams-nationalist'
Je bent een brave jongen maar ironie van ernst onderscheiden schijnt niet je sterkste kant te zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2009, 17:13   #660
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je bent een brave jongen maar ironie van ernst onderscheiden schijnt niet je sterkste kant te zijn.
kben met veel dingen tegelijkertijd bezig.

maar ik probeer wel ernst zijn ironie te begrijpen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 10 augustus 2009 om 17:15.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be