Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juli 2010, 01:37   #81
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Neen, dat is niet waar. Het zijn vooral Berbers en die lezen juist vaak geen Arabisch.Wel preken veel ouders matig tot goed Frans, dus kun je beter Franstalige slogans op ruiten zetten.Trouwens Berbers zijn niet dol op Marokkanen van Arabische afkomst en omgekeerd, maak mensen hier geen sprookjes wijs.
Je hebt overal zotten. De Europeanen hebben geen monopolie op "nationalisme" natuurlijk, als ideologie hebben ze het wel geïntroduceerd in hun (neo)kolonies, maar als gedrag en egoïsme en jaloezie en "vervreemding" en noem maar op, vindt men dat bij alle volkeren, maar wij kunnen wel van verschillen in het kwaad spreken.

Wat er niet lekker aan is, is eigenlijk jouw poging tot veralgemenen en overdrijven zonder maar een bewijsmateriaal hiervoor.
Trouwens Berbers zijn niet dol op Marokkanen van Arabische afkomst en omgekeerd, maak mensen hier geen sprookjes wijs.
!!??!!

De invloedrijkste Arabisten in de geschiedenis van de wetenschappen van het Arabisch zijn wetenschappers van niet-Arabische afkomst. Hier volgen drie van Berberse afkomst.
Ibn Manzur: expert in arabische lexicografie en auteur van het woordenboek Lisan al-Arab, Ibn Ajroum en Ibn Malik zijn twee invloedrijke grammatici.

Laatst gewijzigd door porpo : 11 juli 2010 om 01:40.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 01:47   #82
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Niet weer hé. Bepaalde zotte berberse hebben het inderdaad niet voor de arabische maar u kunt die situatie gerust vergelijken met de situatie: vlamingen - walen. De pot verwijt de ketel dat i zwart ziet.
Oud 11 juli 2010, 01:55   #83
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Je hebt overal zotten. De Europeanen hebben geen monopolie op "nationalisme" natuurlijk, als ideologie hebben ze het wel geïntroduceerd in hun (neo)kolonies, maar als gedrag en egoïsme en jaloezie en "vervreemding" en noem maar op, vindt men dat bij alle volkeren, maar wij kunnen wel van verschillen in het kwaad spreken.

Wat er niet lekker aan is, is eigenlijk jouw poging tot veralgemenen en overdrijven zonder maar een bewijsmateriaal hiervoor.
Trouwens Berbers zijn niet dol op Marokkanen van Arabische afkomst en omgekeerd, maak mensen hier geen sprookjes wijs.
!!??!!

De invloedrijkste Arabisten in de geschiedenis van de wetenschappen van het Arabisch zijn wetenschappers van niet-Arabische afkomst. Hier volgen drie van Berberse afkomst.
Ibn Manzur: expert in arabische lexicografie en auteur van het woordenboek Lisan al-Arab, Ibn Ajroum en Ibn Malik zijn twee invloedrijke grammatici.
Hola, dat vertellen die mensen zelf hoor, al eens Marokkanen van Arabische afkomst over Berbers bezig gehoord?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 01:57   #84
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Niet weer hé. Bepaalde zotte berberse hebben het inderdaad niet voor de arabische maar u kunt die situatie gerust vergelijken met de situatie: vlamingen - walen. De pot verwijt de ketel dat i zwart ziet.
Ik weet niet over die vergelijking terecht is, zou kunnen...maar daarom noem ik Walen nog niet zot, onderhouden Arabische Marokkanen dan ook massaal hun Arabische landgenoten? Dat was me onbekend.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 01:59   #85
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet over die vergelijking terecht is, zou kunnen...maar daarom noem ik Walen nog niet zot, onderhouden Arabische Marokkanen dan ook massaal hun Arabische landgenoten? Dat was me onbekend.
'Onderhouden' wij de Walen.... mens wat een pretentie!

Zoals gewoonlijk: opgeblazen/van de pot gerukt/leugens
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 02:02   #86
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
U hebt gelijk. Ik zou eerder de vlamingen zot noemen.
Oud 11 juli 2010, 02:02   #87
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De berberse mensen die ik ken hebben wel degelijk arabisch leren schrijven. Mn opa is ondertussen al 75jaar of ouder en kon arabisch schrijven..
Als je het leert, dan is het wel iets anders. Ik ging een paar lessen Arabische grammatica bijwonen in Antwerpen om eigenlijk een paar vragen te stellen omdat ik een paar beweringen van een chomskist wou verifiëren en of ze ook van toepassing waren op het Arabisch. In die klas zaten er 'knowledge seekers' van verschillende afkomst: Belgen, Marokkanen, Turken, Tsjetsjeniërs, Bosniërs en noem maar op.

Als je het leert dan kun je het lezen, spreken of begrijpen. Dat is iets anders.
Citaat:
U maakt uw punt wel. Welke berber kan er nu nog int berbers lezen? Alsof velen dat geleerd hebben.
Iedereen die dat niet geleerd heeft, geldt ook voor Arabische Marokkanen.
Citaat:
In welke taal onderwijst mn in Marokko? Derija wella het klassieke arab?
De studiematerialen zijn in het Arabisch en/of Frans samengesteld, maar de lessen worden in het Marokkaans en/of Frans gegeven. In paar scholen nu, zijn ze ook Tamazight in het Tifinagh aan het leren. In Algerije al een decennia geleden, maar in Marokko is het recent. Een beetje vergeleken met Vlaanderen, wij hadden onze studiematerialen in het Nederlands en/of Engels, maar de lessen werden gewoon in Vlaamse spreektalen gegeven; er zijn wel die volledig in het Nederlands / Engels spreken, foutloos nooit, maar toch kunnen we zeggen dat ze die lessen in het Nederlands hebben gegeven.

Laatst gewijzigd door porpo : 11 juli 2010 om 02:04.
Oud 11 juli 2010, 02:11   #88
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hola, dat vertellen die mensen zelf hoor, al eens Marokkanen van Arabische afkomst over Berbers bezig gehoord?
Onverifieerbaar, ik kan altijd beweren dat meters goed, slecht of zonder kennis over peters spreken, en ik kan ook verschillende voorbeelden geven. Je moet niets bewijzen, een andere "vreemd" vinden of voor zichzelf opkomen (zichzelf beter, mooier of intelligenter vinden) gebeurt zelfs thuis tussen twee broers of twee zussen, laat staan tussen twee vrienden, en laat staan tussen twee groepen die cultureel of subcultureel 'anders' zijn. Wat we niet mogen doen, is veralgemenen en vanuit een particulier fenomeen een algemene conclusie trekken. Dit is wat verkeerd is.
Oud 11 juli 2010, 02:19   #89
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Onverifieerbaar, ik kan altijd beweren dat meters goed, slecht of zonder kennis over peters spreken, en ik kan ook verschillende voorbeelden geven. Je moet niets bewijzen, een andere "vreemd" vinden of voor zichzelf opkomen (zichzelf beter, mooier of intelligenter vinden) gebeurt zelfs thuis tussen twee broers of twee zussen, laat staan tussen twee vrienden, en laat staan tussen twee groepen die cultureel of subcultureel 'anders' zijn. Wat we niet mogen doen, is veralgemenen en vanuit een particulier fenomeen een algemene conclusie trekken. Dit is wat verkeerd is.
Waar kunt u die grammatica lessen bijwonen? Ik heb een jaar geleden arabische lessen gevolgd maar vond het op niets trekken.Was bij tawassool in Antwerpen, zult u ongetwijfeld wel kennen.
Oud 11 juli 2010, 02:36   #90
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat deze vergelijking juist zou zijn want de grote meerderheid van de arbieren en berbers delen hetzelfde islamitische identiteit ook al is er weinig islam in de praktijk, maar je hebt altijd zotten van beide kanten. Pan-Arabisten die in Noord-Afrika een verschrikkelijke strijd voerden tegen de Imazighen, en ze gingen zelfs overdreven met hun arabiseringsproces van Imazighen en wat Amazigh is zoals de geschiedenis, cultuur en archeologische plaatsen enzovoort enzovoort, dus de reactie van Imazighen en opkomst van Amazigh-nationalisme is wel te begrijpen. De spanningen tussen deze twee nationalisten is een feit, maar nier zo erg als de spanningen van vroeger tussen pan-arabisten en turken, of tussen pan-arabisten en Iraniërs (in Ahwaaz bijvoorbeeld) of de voortdurende spanningen tussen de zionisten en pan-arabisten. Gelukkig is er na de dood van Gamal Abdel Nasser en Nakba (Arabisch-Israëlische Oorlog van 1948) een islamitisch sahwa (ontwaking/renaissance) in het veld gesprongen, anders konden de nationalistische spanningen van Noord-Afrika (vooral Algerije en Marokko) mogelijke nieuwe Joegoslavië-omstandigheden maken.

Op dit moment is het een quasi-Spanje. Westelijke Sahara en Kabylia, Het Rifgebergte bijvoorbeeld strijden er voorlopig voor autonomie.

Laatst gewijzigd door porpo : 11 juli 2010 om 02:39.
Oud 11 juli 2010, 02:48   #91
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar kunt u die grammatica lessen bijwonen? Ik heb een jaar geleden arabische lessen gevolgd maar vond het op niets trekken.Was bij tawassool in Antwerpen, zult u ongetwijfeld wel kennen.
Goeh, bij mij is dat een tijdje geleden. Toen was het gewoon in een zgn. 'moskee' in Antwerpen. Maar men moest eerst basiskennis Arabisch hebben, dus men moest kunnen spreken, lezen en begrijpen, dat is allemaal sowieso vereist om basis grammatica (nahw) te mogen volgen.

In Berchem is er wel een school die Arabisch lessen organiseert. Ik ken deze school niet, maar ik ken wel iemand die daar op school zit, hij is nu bezig met zijn 7de jaar Arabisch en hij doet het prima.

Laatst gewijzigd door porpo : 11 juli 2010 om 03:03. Reden: edit
Oud 11 juli 2010, 04:24   #92
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dacht niet dat 'solden' correct was. Koopjes, uitverkoop, aanbieding, etc... maar solden? Moet even kijken in het woordenboek voor de goede orde.

Ah, toch. In de woordenlijst Nederlandse Taal:
Maar goed, het gaat mij daar niet om.
Allemaal goed en wel maar...wat zou het Arabische opschrift van de affiche in een van onze gebruikelijke talen betekenen. zou het wel te maken hebben met 'koopjes', 'soldes' e.d. of is het de literaire vorm van uitspraken die we wel meer van ze ( 'Moslims') gewoon zijn.
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 06:40   #93
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind daar niks 'kunst' aan.

Ik zeg niet dat het ongebruikelijk is maar ik vind dat je geen greintje zelfrespect door je bloed hebt stromen wanneer je uzelf zo naakt op internet plaatst. Het kan aan mij liggen natuurlijk. Laat die man gerust in zn blote rond lopen, niemand die hem zal tegenhouden.
Kunst is zeer relatief, wat voor de ene kunst is, is voor de andere brol. Wat jij mooi vindt, kan ik lelijk vinden.

Sommigen vinden een paar lijnen en strepen kunst, voor anderen moet het een fruitschaal zijn en voor nog anderen moet het naakt zijn.......
Oud 11 juli 2010, 06:44   #94
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien mag hij dit, heeft die persoon er geen bezwaar tegen, komt die foto gewoon van internet..heeft die persoon geen zelfrespect omdat hij naakt op een foto staat? Is het voor u een provocerende foto? Ik vind van niet hoor.
Er zijn er die een vrouw met naakte borsten in hun avater hebben. Ook dit stoort me niet, ik zou het zelf niet gebruiken maar.....
Oud 11 juli 2010, 06:48   #95
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht
'Onderhouden' wij de Walen
JA
Oud 11 juli 2010, 07:36   #96
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik vraag dienaangaand om begrip en vergeving : het Nederlands is niet mijn eerste (of zelfs tweede) taal, en hoe ik ook mijn best doe, ik kan slechts gebruik maken van de verstandelijke mogelijkheden die mij zijn gegeven. Derhalve dien ik mij zelfs op dit forum der intellectuelen in het Nederlands te beperken tot het meest eenvoudig gebruik van de woorden in de betekenis die de verklarende woordenboekjes er aan geven. Als ik bijvoorbeeld “sommigen” schrijf, bedoel ik daar “sommigen” mee. Ik “insinueer” daarmee niet “u” of “uw”, want had ik “u” of “uw” bedoeld, dan had ik gewoon “u” of “uw” geschreven, ziet u.

Kortom, als ik in mijn post 46 onder andere schrijf “ik blijk de spanningen en de verzuring bij sommigen in België na de verkiezingsuitslag van vorige maand te onderschatten”, dan bedoel ik daar letterlijk niets anders mee dan “ik blijk de spanningen en de verzuring bij sommigen in België na de verkiezingsuitslag van vorige maand te onderschatten”.

Ik bedoel noch insinueer daarmee dat u bij die “sommigen” hoort, want ik ken u helemaal niet, en kan daarover derhalve niet oordelen.

Als u zich zelf eventueel bij bedoelde “sommigen” wil rekenen, kan noch wil ik u dit beletten, maar uw “interpretatie” dat ik dat geschreven cq. bedoeld zou hebben is onterecht, mijnheer Raf.
Mevrouw Gwylan,

Sta mij toe er even het gewraakte stukje tekst bij te halen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Mijnheer Raf,

Met mijn grapje raakte ik kennelijk bij u een snaar die u liever onaangeroerd ziet. Ik gaf het hier al eerder aan : ik blijk de spanningen en de verzuring bij sommigen in België na de verkiezingsuitslag van vorige maand te onderschatten.
Ziet u, mevrouw Gwylan, het Nederlands kent een aantal vervelende stijlregels, zoals het reeds eerder aangehaalde gebruik van alinea's om een tekst aangenamer en leesbaarder te maken voor uw publiek. Nog zo'n stijlregel - en die geldt lang niet alleen in het Nederlands - is dat er een zekere coherentie moet bestaan tussen de verschillende onderdelen van een tekst. Wanneer u dus, zoals u in het geciteerde stukje tekst hierboven deed, een alinea begint met een zin waarin u iemand persoonlijk aanspreekt, dan is de logische gevolgtrekking dat de daarop volgende zin eenzelfde gedachte, in casu eenzelfde persoon betreft. U geeft als het ware met die tweede zin een verklaring voor de gedachte die u in de eerste zin formuleert. Ook al spreekt u de persoon uit de eerste zin niet langer rechtstreeks aan, doch gebruikt u het meer generaliserende "sommigen", is het voor iedere lezer volstrekt duidelijk dat die "sommigen" wel degelijk terugslaat op de persoon die u in de eerste zin rechtstreeks aansprak.

Als dat niet het geval zou zijn, mevrouw Gwylan, heeft die tweede zin immers geen enkele betekenis in het geheel van uw tekst. Dat zou op zich weer op tal van zaken kunnen wijzen, waaronder niet in het minst het onvermogen een coherente tekst te schrijven, zij het in het Nederlands of om in het even welke andere taal.

Kortom, mevrouw Gwylan, is uw poging tot rectificatie veel te doorzichtig om enige geloofwaardigheid te bevatten. Zonder tot voorbarige conclusies te willen komen, moet het toch gezegd worden dat u door het posten van dergelijke van alle realiteitszin verstoken schrijfseltjes uw toekomstige credibiliteit op dit forum ernstig hypothekeert. Het zou mij ten zeerste bedroeven om uw prille, doch beloftevolle forumcarrière zo snel onderuit te zien gaan.

Met vriendschappelijke groet,

R.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 11:00   #97
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
JA
Wat een pretentie....

Onderhouden we de Limburgers ook?
Deurne Zuid?
Bokrijk?

Weg met dat 'Vlaams' geleuter!
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 11:15   #98
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Een aantal buurten waar een meerderheid van allochtonen wonen zitten al vol met Arabische inscripties, maar nu melden zelfs de gewone 'Europese' winkels in de winkelstraten van Brussel hun solden in het Arabisch!

Eurabia, niet veraf ...

Massimo Dutti - Toison d'Or
En Eurochina?

En Euramerica?

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 juli 2010 om 11:17.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 11:22   #99
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En Eurochina?

Daar heb je geen last van hé. Die blijven subtiel onder de radar, tot ze zo sterk zijn dat ze je gewoon kunnen platdrukken. De strategie van het water. Sun Tzu & Co.

Citaat:
En Euramerica?

Wij zijn allemaal Amerikanen. America is the biggest country in the world! Wij willen hamburgers en SUV's!
http://www.youtube.com/watch?v=9P7Zd-x2QXw
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 11 juli 2010 om 11:22.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 11:32   #100
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Eurabia
Eurochina
Euramerica
Eurussia
...

En Chinrabia, dan? LOL!

China Speaks Arabic
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be