Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2025, 15:04   #301
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welke ?
Bijvoorbeeld het tijdstip van indienen
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 17:42   #302
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Bedankt!

Wat met de tax op wie meer dan een miljoen aan aandelen heeft? Die wordt al sowieso ieder jaar belast op de aandelen en nog eens als ze verkocht worden. Dat lijkt me een dubbele tax.
Op de uitgekeerde dividenden wordt je belast, niet op het bezit van aandelen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 17:51   #303
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bron ?

Voor zover ik begrijp worden enkel VZW's ontzien. Alle andere vennootschappen, ( Holdings, "manangement"- en patrimoniumvennootschappen) ontsnappen niet aan de Jan Jambontaks. De interne meerwaarde van vennootschappen wordt tot 31.12.2025 belast aan vennootschapstarief. Vanaf de Jan Jambon taks in voege is wordt dat 30%.
Ik ben toch nieuwsgierig hoe men de waarde van al die eenmanszaken die geen jaarverslag moeten indienen gaat bepalen. Dit lijkt me onbegonnen werk.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 18:25   #304
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik ben toch nieuwsgierig hoe men de waarde van al die eenmanszaken die geen jaarverslag moeten indienen gaat bepalen. Dit lijkt me onbegonnen werk.
Jaarlijks een bedrijfsrevisor aanstellen die waarde kleeft op alle activa en passiva van de zelfstandige ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 juli 2025 om 18:31.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 18:26   #305
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ik zal veel meer geplukt worden op het werk dan door de meerwaardebelasting. De regering van de werkenden en ondernemenden mijn gat. Di Rupo II ja, gestrikt door de rattenvanger van Deurne.
Zelfs dat zullen ze in België nog kunnen belasten.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 18:37   #306
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
Komaan.

Stel dat de ETF uit mijn voorbeeld na nog eens enkele jaren weer verdubbelt, dus in totaal 40000 in mijn portefeuille.
Nu wil ik alles verkopen.

Scenario 1: ik heb nooit verkocht.
Aanschafwaarde: 10000
Verkoopwaarde: 40000
Meerwaarde: 30000
Meerwaardebelasting: 10% van 30000-10000, zijnde 2000.

Scenario 2: ik heb tussentijds verkocht en weer gekocht zoals in mijn berekening.
Aanschafwaarde: 20000
Verkoopwaarde: 40000
Meerwaarde: 20000
Meerwaardebelasting: 10% van 20000-10000, zijnde 1000.
Bijkomende aan- en verkoopkosten: 108.

Dit is een fictief en opzettelijk vereenvoudigde berekening.
Ik ga er van uit dat deze transacties de enige transacties zijn in de betreffende jaren, en hou ook geen rekening met de indexering van de vrijstelling.
Als ik het goed begrijp gaat men op 1/1/26 de waarde van uw portefeuille bepalen en dat wordt het enige referentiepunt. Wat er voor die datum gebeurde heeft geen belang.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 juli 2025 om 18:37.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 18:51   #307
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Op de uitgekeerde dividenden wordt je belast, niet op het bezit van aandelen.
Toch wel, als je er meer dan 1 miljoen euro hebt.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 19:14   #308
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Toch wel, als je er meer dan 1 miljoen euro hebt.
O,15 % op uw portefeuille boven 1 miljoen. Afdruk van uw portefeuille laatste dag van maart en september, op het gemiddelde hiervan betaal je dus 1500 euro per miljoen.
Er staat bij de Belgische private bankers ongeveer 350 miljard, het was dus veel eenvoudiger geweest om de bestaande 0,15% naar 0,30 te brengen, opbrengst zou veel minder kosten om te innen, gewoon doorstorten door de bankier.

Laatst gewijzigd door Den beer van b : 1 juli 2025 om 19:21.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 20:52   #309
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
Over dat verkopen en terug aankopen om van de vrijstelling te kunnen genieten.
Het kan zinvol zijn met effecten waarop je een hoge meerwaarde hebt.
Dat gaat nogal wat geven in december en januari. Eerst een wedloop om je aandelen te verkopen vooraleer de prijs teveel zakt vanwege de massa andere Belgische verkopers. En daarna een wedloop om ze terug te kopen vooraleer de prijs teveel stijgt vanwege de massa andere Belgische kopers.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 21:12   #310
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik kan niet terugsturen wat ik niet heb, een MR lidkaart dus.
Dus je stuurt jouw 0VLD lidkaart terug? Het is toch één en dezelfde liberale familie! Daar heb je vaak genoeg op gehamerd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Samengevat : het is met de 2 liberale partijen of zonder de 2 liberale partijen.
Indien je je lidkaart niet terugstuurt ben jij degene die een wig drijft binnen die politieke familie.

En laten we wel wezen: nu zelfs Bouchez door de knieën gaat over de meerwaardebelasting, moeten we ons geen enkele illusie maken over wat de 0VLD dweilen had gedaan in dezelfde situatie.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 22:19   #311
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp gaat men op 1/1/26 de waarde van uw portefeuille bepalen en dat wordt het enige referentiepunt. Wat er voor die datum gebeurde heeft geen belang.
Vervang dan "aanschafwaarde" door "beginwaarde" in mijn voorbeeld.

Essentie is dat het verkopen/kopen spelletje enkel rendabel lijkt bij een grote procentuele meerwaarde.
In een portefeuille met brede etf's zal dit wellicht niet voor de eerste jaren zijn. In een portefeuille met meer volatiele aandelen kan het snel gaan.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2025, 22:26   #312
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Dat gaat nogal wat geven in december en januari. Eerst een wedloop om je aandelen te verkopen vooraleer de prijs teveel zakt vanwege de massa andere Belgische verkopers. En daarna een wedloop om ze terug te kopen vooraleer de prijs teveel stijgt vanwege de massa andere Belgische kopers.
Geen idee hoe zwaar de Belgische beleggers die zo'n spelletje willen spelen wegen als het over internationale aandelen of brede etf's gaat.
Voor Belgische aandelen, best mogelijk.
Maar je kan het ook begin december doen, als je al ongeveer weet hoeveel meerwaarde je al hebt in het jaar, en dan eventueel verkopen/kopen om aan het bedrag van de vrijstelling te geraken.

Dit is natuurlijk theorie, we zullen de komende jaren zien of beleggers op een significante schaal effectief zoiets doen
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2025, 01:46   #313
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Zapige: waarom doet gij altijd zo chagrijnig als het gaat om andermans financiële middelen?
Get over it: Lucht je hart en vertel ons je probleem.

Anderzijds, echte oplossingen zijn voor iedereen beschikbaar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Er is maar 1 oplossing voor wie niet tot op het bot gepluimd, gevild en van zijn vlees ontdaan wil worden in dit onland en dat is hem boeltje pakken en verhuizen. Morgen zijn ze daar met de volgende heffing, taks of belasting.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Gewoon naar het gemeentehuis stappen en zich laten uitschrijven en het vliegtuig nemen naar een land dat belasting vriendelijk is en zich daar laten inschrijven.
Iedereen content en dan moet er in België niet meer gezeikt worden, weer een rijke minder.
Oud 2 juli 2025, 05:56   #314
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel. Je gaat mogen bewijzen dat je aandelen of etf's al in het bezit duurder hebt gekocht dan op dat moment van de waardebepaling. Dat is nu bij velen het geval want het hoogtepunt van vele indexen en aandelen lag in februari.

Hoe dat in z'n werk gaat gaan bij mensen die elke maand enkele dezelfde aandelen of etf's bijkopen ? Gaan brokers moeten voorzien dat men de prijs kan zien en kiezen welke individuele aandelen of etf's men koopt en verkoopt want nu zie je enkel hoeveel je er hebt en kan je niet kiezen welke je wenst te verkopen, diegenen die je duur hebt gekocht of goedkoop.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2025, 05:58   #315
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Een gedacht: had men niet beter in plaats van die vrijstelling van 10.000 euro (tot 15.000 euro) de inflatie vrijgesteld ?

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 2 juli 2025, 06:39   #316
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
O,15 % op uw portefeuille boven 1 miljoen. Afdruk van uw portefeuille laatste dag van maart en september, op het gemiddelde hiervan betaal je dus 1500 euro per miljoen.
Er staat bij de Belgische private bankers ongeveer 350 miljard, het was dus veel eenvoudiger geweest om de bestaande 0,15% naar 0,30 te brengen, opbrengst zou veel minder kosten om te innen, gewoon doorstorten door de bankier.
Nee, niet boven het miljoen. De belasting is op het volle miljoen vanaf dat je meer dan 1 miljoen hebt, ook de eerste euro dus. Je wordt dus jaarlijks belast op je aandelen en de winst, en als je verkoop nog eens op de winst.
Oud 2 juli 2025, 06:43   #317
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nemen ze dan enkel de winst van het jaar in berekening?

Bv, je aandeel zakt 5 jaar aan een stuk van 100 naar 50 euro maar het 6e jaar maakt het bedrijf een come back en schiet terug op maar 100 euro. Je vindt het welletjes en wil je geld recupereren nu je geen verlies meer maakt.

Geen onredelijke situatie, hoe wordt dit dan berekend?
Oud 2 juli 2025, 06:49   #318
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bv, je aandeel zakt 5 jaar aan een stuk van 100 naar 50 euro maar het 6e jaar maakt het bedrijf een come back en schiet terug op maar 100 euro. Je vindt het welletjes en wil je geld recupereren nu je geen verlies meer maakt.

Gekocht aan 100 verkocht aan 100 wat denk je zelf ?

0% meerwaardebelasting, + 10 % inflatiebelasting.

Laatst gewijzigd door Vlad : 2 juli 2025 om 06:50.
Oud 2 juli 2025, 09:39   #319
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is een verschil tussen de lancering van de meerwaardetaks (1/1/26) en later.
Bij de lancering wordt als aankoopprijs de waarde na sluiten van de beurs op 31/12/2025 genomen, maar hebt ge de keuze tot 2030 om een hogere aankoopprijs te bewijzen indien aangekocht tussen 2020 en 2025.
Daarna wordt het zeer simpel. De aankoopprijs is de aankoopprijs.
En in alle gevallen. Zolang er geen verkoop plaatsvind is er geen meerwaardetaks.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2025, 09:46   #320
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Er is een verschil tussen de lancering van de meerwaardetaks (1/1/26) en later.
Bij de lancering wordt als aankoopprijs de waarde na sluiten van de beurs op 31/12/2025 genomen, maar hebt ge de keuze tot 2030 om een hogere aankoopprijs te bewijzen indien aangekocht tussen 2020 en 2025.
Daarna wordt het zeer simpel. De aankoopprijs is de aankoopprijs.
En in alle gevallen. Zolang er geen verkoop plaatsvind is er geen meerwaardetaks.
Gaan de banken de Jan Jambon taks heffen of is het aan de particulier of rechtspersoon ? Wat met mensen met vereenvoudigde aangifte ? Dienen die opnieuw hun belastingbrief in te vullen ? Wat als je effecten getransfereerd zijn omdat je een betere/goedkopere broker/bank een kans wou geven ? Wordt de aankoopprijs van 20220-2025 door de huidige broker/bank bij de vorige broker/bank opgevraagd ? Hoe kan je de aankoopprijs uit 2020-2025 bewijzen als je bij verschillende brookers/banken hetzelfde effect heb gekocht op verschillende tijdstippen ( dus met =/= aankoopprijzen) ?

Komt er opnieuw een verplichting om in jouw personenbelasting aan te melden dat je meer dan 1 effectenrekening hebt ?

Vorig jaar moesten bezitters van meerdere effectenrekeningen dat melden in hun belastingaangifte. Die codes vindt u niet meer terug op de aangifte van dit jaar. ‘Dat heeft alles te maken met de vernietiging van de effectentaks door het Grondwettelijk Hof. De regering-De Croo werkte een nieuwe taks uit, maar daarvoor is er geen meldplicht van meerdere rekeningen’, zegt Lombaerts. De achterliggende reden is dat de nieuwe effectentaks de effectenrekening zelf viseert en niet langer de rekeninghouder.

https://www.tijd.be/netto/analyse/be.../10304429.html

Toen ik nog bij meerdere banken effecten had en hiervan meldingsplicht heerste heb ik dit aangegeven op mijn personenbelasting. Ik heb sinds jaren slechts 1 effectenrekening meer. Ik hou het liever eenvoudig, het nadeel is dat ik minder aan "bankshoppen" doe en trouwer met mijn effecten bij 1 en dezelfde bank klant blijft. Als ik met al mijn effecten naar een andere bank verhuis heb ik meer werk om zelf aangifte te doen van mijn effectentaks. Nu houdt mijn bank de effectentaks jaarlijks in zonder ik extra werk aan mijn account moet geven bij het invullen van mijn personenbelasting.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 2 juli 2025 om 09:55.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be