Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2025, 20:24   #61
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.901
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
20 jaar geleden kocht ik een wagen met lichte dieselmotor (euro3). Want volgens de overheid stootte die minder CO2 uit dan een benzinemotor. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Als milieubewuste koper...moest ik die te vroeg verkopen omdat ik in geen enkele lez-zone meer binnen mocht.
14 jaar geleden kocht mijn jongste een diesel 'ECO' omdat die volgens de overheid ecologischer was.
Maar nu zou dat volgens de overheid de meest vervuilende motor zijn die er rondrijdt.
En nu zegt de overheid dat elektrische aangedreven wagens beter zijn. Maar moeten ze kerncentrales bouwen om elektriciteit op te wekken. Kerncentrales waartegen in het verleden heftig geprotesteerd werd....

Ze kunnen mijne rug op. Bennen paar jaar worden die elektrische wagens weer geweerd om de een of andere reden.

En wat die statistieken betreft. Eerste jaar burgie: Hoe moet ge uw onderzoek/statistieken zo aanpassen dat ge gelijk hebt, ook als ge geen gelijk hebt.
Goed nieuws, tis te zeggen…

De Vlaamse regering gaat de geplande LEZ verstrengingen niet doorvoeren en plant ook om LEZ volledig af te schaffen.

Dus degenen die hun Ero 3, 4 of 5 verkochten zijn serieus in het zak gezet.
__________________
Trump: ‘En wat met de koeien?’

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 23 september 2025 om 20:25.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 21:41   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De uitstootnormen zijn per km. Een euro 6 motor gaat dus wel degelijk minder verbruiken dan een euro 4. Minder CO uitstoot is een betere verbranding en dus meer vermogen per liter.
De minst vuile verbranding van een benzinewagen is met homogeen mengsel of 14,7 massa-aandeel lucht en 1 massa-aandeel benzine. Dat is al altijd zo geweest. Een rijker mengsel geeft meer CO, een magerder mengsel geeft meer NOx. (zie tekst onderaan)

Dat noemt men de de stoichiometrische verhouding:
Citaat:
https://sigmaearth.com/nl/what-is-th...ir-fuel-ratio/

Wat is de perfecte lucht-brandstofverhouding?

by Michael Thompson | 14-2024-XNUMX

De ideale lucht-brandstofverhouding, de stoichiometrische verhouding, is de precieze balans tussen lucht en brandstof die nodig is voor volledige verbranding. Voor benzinemotoren geldt de stoichiometrische verhouding is ongeveer 14.7 delen lucht op 1 deel brandstof per massa, wat 14.7: 1 is. Voor elke 14.7 gram lucht is 1 gram brandstof nodig voor volledige verbranding. Bij deze verhouding wordt 100% van de brandstof gebruikt, zonder dat er overtollige zuurstof of onverbrande brandstof achterblijft.
Een diesel draait altijd met een groot overschot aan lucht. Ook dat is nooit veranderd.

Bovendien zijn de CO - uitstoot-grenzen van benzinewagens en dieselwagens onveranderd sinds euronorm 4 tot 7, of meer dan 20 jaar onveranderd.
1000 mg/km CO voor benzines en 500 mg/km CO2 voor dieselwagens
Kijk nog eens goed in die tabellen:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasn...%A4ische_Union
Pkw
Ottomotoren >> CO (mg/km)
Norm Einführungszeitpunkt
Euro 4: 1. Jan. 2005 1. Jan. 2006 1.000
(....)
Euro 7: 1. Jan. 2027 1. Jan. 2028 1.000

Dieselmotoren >> CO (mg/km)
Norm Einführungszeitpunkt
Euro 4: 1. Jan. 2005 1. Jan. 2006 500
(....)
Euro 7: 1. Jan. 2027 1. Jan. 2028 500
De rest uit die link, als de stoichiometrische verhouding afwijkt van de ideale 14,7:1.
Citaat:
Variaties per motortype en omstandigheden

Diesel motoren: Deze werken doorgaans met een hogere AF-verhouding dan benzinemotoren vanwege verschillen in verbrandingsmechanismen.

Geforceerde inductiemotoren: Bij motoren met turbo- of supercharger kunnen aanpassingen van de AF-verhouding nodig zijn om de verhoogde luchtinlaat aan te kunnen.

Het bereiken en behouden van de ideale AF-verhouding

Motormanagementsystemen: Moderne voertuigen maken gebruik van geavanceerde systemen die het verbrandingsproces bewaken en aanpassen. Deze systemen analyseren gegevens van verschillende sensoren (die het motortoerental, de belasting, de temperatuur en het zuurstofniveau in de uitlaat meten) om de brandstofinjectie en luchtinlaat dynamisch aan te passen.

Uitdagingen en aanpassingen: De motorregeleenheid (ECU) maakt realtime aanpassingen om de AF-verhouding onder verschillende bedrijfsomstandigheden zo dicht mogelijk bij ideaal mogelijk te houden.

De bredere impact van het optimaliseren van de AF-ratio

Door zich te concentreren op het bereiken van de optimale AF-verhouding kunnen ingenieurs de prestaties en efficiëntie van voertuigen verbeteren en tegelijkertijd de impact op het milieu verminderen.

Voortdurende verbeteringen in de motortechnologie en controlesystemen hebben tot doel dit evenwicht verder te verfijnen, wat leidt tot krachtigere en milieuvriendelijkere voertuigen.

Is een lucht-brandstofverhouding van 15 goed?

De lucht-brandstofverhouding (AFR) die als “goed” wordt beschouwd, hangt af van het type motor en de toepassing ervan, vooral of de motor is ontworpen om te werken in een magere, stoichiometrische of rijke verbrandingsmodus. De stoichiometrische lucht-brandstofverhouding, de ideale verhouding voor volledige verbranding van brandstof met lucht, varieert per brandstoftype, maar bedraagt ongeveer 14.7:1 voor benzine. Hier is een overzicht van wat verschillende lucht-brandstofverhoudingen in praktische termen betekenen:

Stoichiometrische verhouding (14.7:1 voor benzine): Dit is de ideale verhouding voor de meest volledige verbranding van benzine, wat resulteert in een optimaal brandstofverbruik en minimale schadelijke uitstoot. Het wordt gebruikt in de meeste standaard rijomstandigheden.

Magere mengsels (groter dan 14.7:1): Verhoudingen hoger dan 14.7:1 betekenen dat er meer lucht is in vergelijking met de brandstof. Magere mengsels kunnen zorgen voor een betere brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot, maar kunnen de NOx-uitstoot verhogen en de motor laten kloppen of oververhitten. Verhoudingen rond 15:1 worden vaak gebruikt in bepaalde rijomstandigheden of motortechnologieën om het brandstofverbruik te verbeteren.

Rijke mengsels (lager dan 14.7:1): Verhoudingen lager dan 14.7:1 betekenen dat er meer brandstof wordt gebruikt in vergelijking met de lucht. Rijke mengsels worden doorgaans gebruikt in situaties met een hoge vermogensvraag, zoals in racemotoren, of bij koude starts om een betere verbranding te garanderen als de motor koud is. Rijke mengsels verhogen het brandstofverbruik en de uitstoot van CO (koolmonoxide).

Kortom, een AF-verhouding van 15:1 is enigszins mager, maar kan als goed worden beschouwd onder specifieke omstandigheden waarbij een iets armere verbranding gunstig is, zoals bij bepaalde motormodi waarbij brandstofbesparing prioriteit krijgt. Het is echter van cruciaal belang ervoor te zorgen dat het motormanagementsysteem een dergelijke verhouding aankan zonder dat dit leidt tot problemen als voorontsteking of oververhitting. Voor de meeste personenauto's die onder normale omstandigheden rijden, geldt de ECU (motorregeleenheid) beheert de lucht-brandstofverhouding dynamisch om deze dicht bij stoichiometrisch te houden, terwijl aanpassingen worden gedaan voor verschillende bedrijfsomstandigheden.
14,7:1 komt overeen met Lambda=1 dat kun je ook in 20 talen uitgelegd zien via wikipedia en hun talrijke refertes van motortechniek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambda...(motortechniek)

Diesels werken het best met Lambda = 1,3 bij volle belasting of vermogen anders teveel roet.
Bij deellast en naar ralenti gaat het zelfs naar Lambda: 6
De Duitse wiki legt dat het beste uit:
Citaat:
Dieselmotoren daarentegen werken met een arm mengsel van lambda = 1,3 (bij volle belasting, bij de roetgrens) en met kwaliteitscontrole, d.w.z. bij deellast is lambda hoger en bereikt waarden tot ongeveer 6 (bij stationair draaien, bepaald door het mechanische vermogensverlies).

Dieselmotoren arbeiten dagegen mit einem mageren Gemisch von lambda = 1,3 (bei Volllast, an der Rußgrenze) und mit Qualitätsregelung, das heißt ist bei Teillast höher und erreicht Werte bis etwa 6 (im Leerlauf, vorgegeben durch die mechanische Verlustleistung).

https://de.wikipedia.org/wiki/Verbre...ennungsmotoren
Bij benzine heb je het meeste vermogen bij wat rijker mengsel (maar met meer CO en wat meer verbruik), zie maximale leistung:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 22:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 07:38   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het geld voor mijn oude BMW staat nu te zweten op 2 spaarrekeningen.

Alleen de Skoda Fabia zou nog 2 jaar moeten meegaan (hout vasthouden)
Hebt gij ook een fiets gehad die ge kunt vergelijken met ne BMW (om de klasse aan te duiden)?

Wist ik niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 08:02   #64
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele;10541083[B
Bovendien[/b] zijn de CO - uitstoot-grenzen van benzinewagens en dieselwagens onveranderd sinds euronorm 4 tot 7, of meer dan 20 jaar onveranderd.
Dat neemt niet weg dat innovaties zijn in Euro 6 motoren ten opzichte van Euro 4 motors. Een grote innovatie is de verbetering van de startmotor die al eeuwen een elektrische motor is.
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 09:24   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat neemt niet weg dat innovaties zijn in Euro 6 motoren ten opzichte van Euro 4 motors. Een grote innovatie is de verbetering van de startmotor die al eeuwen een elektrische motor is.
Dat neemt niet weg dat je weer verkeerd waart met uw CO, omdat je u niet informeert.

Dat heeft dus niets te maken met de CO-uitstoot die bij de keuring bij ralenti-toerental met warme motor gemeten wordt.

Jij hebt het waarschijnlijk over het automatisch start-stop systeem waar men enkel bij goed warme motor en voldoende geladen accu en-of met weinig stroomvebruikers aan, in stadsverkeer ietsje benzine kan sparen, toch als je duidelijk langer dan 30 seconden stilstaat.

bronnen: https://topgear.nl/autonieuws/brands...-stop-systeem/

Maar het kan dan ook voor meerverbruik en meer slijtage zorgen.

bron: https://gocar.be/nl/autonieuws/advie...gatie-garantie

Veel bestuurders schakelen dat wel uit omdat het op hun zenuwen werkt, toch als het uitschakelbaar is.

Men kan immers veel meer benzine sparen door zijn rijgedrag.

Maar alweer heb je daar helemaal geen punt want eenvoudige startstopsystemen bestaan al veel langer dan je denkt, zelfs op wagens zonder euronorm, begin 80s:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stopp-Start-System

Men kan natuurlijk ook - zonder start-stopsysteem - zelf de motor uitschakelen als men weet dat het rood licht meer dan 30 seconden rood blijft, lol. Wel allemaal extra slijtage, om mogelijk een beetje brandstof te sparen.

Bij een BEV hoeft men de e-motor nooit "uit te schakelen", want die staat volledig stil of NUL toeren in stilstand. En vanaf 1 toer heeft die al bijna maximum koppel.

Of alweer toont men iets aan waarom jang-jang-plofmotoren verleden tijd zijn. Ik heb er genoeg gehad, en nog altijd eentje.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 09:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 09:31   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het geld voor mijn oude BMW staat nu te zweten op 2 spaarrekeningen.
Ik ben heel blij voor u.

Citaat:
Alleen de Skoda Fabia zou nog 2 jaar moeten meegaan (hout vasthouden)
Nog steeds geen Tesla gekregen van uw idool? Niet getreurd, de prijzen van de 2de hands gaan zo stilaan naar 3 keer een happy meal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 09:42   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ben heel blij voor u.
Het ging gemakkelijker/veiliger als ik dacht, maar ik had wel het geluk toevallig een tip te krijgen naar een exclusieve BMW-verzamelaar die een Z1 nog niet in zijn verzameling had. En die woonde zelfs in de buurt.

Citaat:
Nog steeds geen Tesla gekregen van uw idool? Niet getreurd, de prijzen van de 2de hands gaan zo stilaan naar 3 keer een happy meal.
Laat me op tijd iets weten.

Maar het zal alvast een splinternieuwe BEV zijn, wees maar gerust.

En zeker een long range, of met het grootste batterijpack.

Anders krijg je dat onnozel gemekker dat men na goed 10 jaar en **320.000 km er 15 % capaciteitsverlies** mogelijk is van het batterijpack, ochottekes.
Citaat:
https://insideevs.com/news/723734/te...n-200000miles/
Average Tesla Model 3, Model Y Battery Degradation After **200,000 Miles Impresses

On average, the capacity fade for the Long Range battery version is 15%.
Awel dat neemt men gewoon de versie met 25% meer bruikbare kWh voor alle zekerheid. (60+25% = 75)

Dan staan de EV-mekkeraars daar alweer met hun mond vol tanden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 09:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:36   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
20 jaar geleden kocht ik een wagen met lichte dieselmotor (euro3). Want volgens de overheid stootte die minder CO2 uit dan een benzinemotor. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Als milieubewuste koper...moest ik die te vroeg verkopen omdat ik in geen enkele lez-zone meer binnen mocht.
14 jaar geleden kocht mijn jongste een diesel 'ECO' omdat die volgens de overheid ecologischer was.
Maar nu zou dat volgens de overheid de meest vervuilende motor zijn die er rondrijdt.
Dus uw jongste gelooft de overheid blind? En hechtte geen geloof wat experten en wetenschappers al jarenlang verkondigden?

Of was het eerder een bedrijfs-salaris-wagen opgelegd door zijn werkgever?

Dus uw jongste besefte toen ook niet dat men in Nederland en Duitsland en andere landen(**onderaan) qua taksen de diesels veel harder aanpakte omdat ze vervuilender en giftiger zijn, en het CO2-voordeel verwaarloosbaar was?

Of uw jongste liet zich nog misleiden door die gatachterlijke eco-premie met de onrealistische verouderde norm NEDC voor wagens met zogezegd lage CO2-normuitstoot op de rollenbank? Echt?

Gevolg: de verdieseling van stadswagens die meestal korte afstanden reden, met de gekende extra-vervuilde lucht in de Belgische steden.
Antwerpen en Brussel werden bij de vuilste steden van Europa in 2020 gerekend:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...chtvervuiling/
Alleen Madrid scoort slechter dan Antwerpen in Europa qua gezondheidsimpact van stikstofdioxide, al is er beterschap

Ook Brussel doet het slecht, met een achtste plaats. "We hebben intussen wel vooruitgang geboekt dankzij onze lage-emissiezone", reageert de Antwerpse schepen Tom Meeuws (SP.A), maar hij geeft toe dat het nog beter kan.
Of bestrijding van het decennia-lange-symptoom wat ze zelf medeveroorzaakt hebben.

In Keulen was er reeds in 1.1.2008 een LEZ-zone om oude diesels te weren d.mv. een fijnstofsticker. De wet was van oktober 2006.

**Nog wat info van 14 jaar geleden: Europese landen en het aandeel % dieselwagens van hun wagenpark.
slechts 8 van de 25 landen hieronder kwam toen niet boven 30%, en moest men de andere landen ook kennen zullen die er wslk ook niet boven geraken.
Citaat:
Anteil von Diesel-Pkw an Pkw-Flotte)

1. Luxemburg: 62 Prozent
2. Belgien: 59 Prozent
3. Frankreich: 57 Prozent
4. Österreich: 55 Prozent
5. Spanien: 50 Prozent
7. Italien: 37 Prozent
8. Slowenien: 33 Prozent
9. Rumänien: 29 Prozent
10. Portugal: 28 Prozent
10. Litauen: 28 Prozent
12. Großbritannien: 27 Prozent
12. Lettland: 27 Prozent
14. Deutschland: 26 Prozent
15. Tschechische Republik: 25 Prozent
16. Irland: 24 Prozent
17. Dänemark: 23 Prozent
18. Polen: 22 Prozent
19. Ungarn: 20 Prozent
20. Finnland: 18 Prozent
21. Schweiz: 17 Prozent
22. Niederlande: 17 Prozent
23. Schweden: 11 Prozent
24. Zypern: 10 Prozent
25. Griechenland: 2 Prozent

Keine Daten für Malta, Estland und Bulgarien verfügbar.
Quelle: Eurostat, VCÖ 2011
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Gisteren om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:59   #69
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het ging gemakkelijker/veiliger als ik dacht, maar ik had wel het geluk toevallig een tip te krijgen naar een exclusieve BMW-verzamelaar die een Z1 nog niet in zijn verzameling had. En die woonde zelfs in de buurt.


Laat me op tijd iets weten.

Maar het zal alvast een splinternieuwe BEV zijn, wees maar gerust.

En zeker een long range, of met het grootste batterijpack.

Anders krijg je dat onnozel gemekker dat men na goed 10 jaar en **320.000 km er 15 % capaciteitsverlies** mogelijk is van het batterijpack, ochottekes.

Awel dat neemt men gewoon de versie met 25% meer bruikbare kWh voor alle zekerheid. (60+25% = 75)

Dan staan de EV-mekkeraars daar alweer met hun mond vol tanden.
Waarom koop jij geen 2de hands ev ?
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 11:01   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waarom koop jij geen 2de hands ev ?
Omdat ik teveel geld over heb.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 08:38   #71
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dus uw jongste gelooft de overheid blind? En hechtte geen geloof wat experten en wetenschappers al jarenlang verkondigden?

Of was het eerder een bedrijfs-salaris-wagen opgelegd door zijn werkgever?

Dus uw jongste besefte toen ook niet dat men in Nederland en Duitsland en andere landen(**onderaan) qua taksen de diesels veel harder aanpakte omdat ze vervuilender en giftiger zijn, en het CO2-voordeel verwaarloosbaar was?

Of uw jongste liet zich nog misleiden door die gatachterlijke eco-premie met de onrealistische verouderde norm NEDC voor wagens met zogezegd lage CO2-normuitstoot op de rollenbank? Echt?
Denkt gij dat iemand die in de maanden voor de aankoop van zijn eerste wagen dag en nacht aan zijn doctoraatsthesis/verdediging werkte, tijd en goesting had om een studie te doen over milieuvervuiling van automotoren?
Wat ze in het buitenland doen heeft trouwens geen invloed op de kostprijs van een aankoop in België.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 09:36   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Denkt gij dat iemand die in de maanden voor de aankoop van zijn eerste wagen dag en nacht aan zijn doctoraatsthesis/verdediging werkte, tijd en goesting had om een studie te doen over milieuvervuiling van automotoren?
Daar moet je geen studie voor doen, dat wist toen bijna iedereen, gewoon eens de krant lezen was voldoende. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Citaat:
Wat ze in het buitenland doen heeft trouwens geen invloed op de kostprijs van een aankoop in België.
Dus hij keek enkel naar de aankoopsprijs? Tja... en dan nog altijd een diesel laten aanpraten? Ik weet het door die eco-premie in 2011 hebben zich vele laten vangen, alhoewel dat allesbehalve eco was, want veel slechtere luchtkwaliteit.

Buitenland?
Het gaat wel over de vervuiling en de diverse aanpak van dieselwagens. Bovendien zijn het Europese euronormen en geen Belgische...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 09:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:37   #73
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar moet je geen studie voor doen, dat wist toen bijna iedereen, gewoon eens de krant lezen was voldoende. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.


Dus hij keek enkel naar de aankoopsprijs? Tja... en dan nog altijd een diesel laten aanpraten? Ik weet het door die eco-premie in 2011 hebben zich vele laten vangen, alhoewel dat allesbehalve eco was, want veel slechtere luchtkwaliteit.

Buitenland?
Het gaat wel over de vervuiling en de diverse aanpak van dieselwagens. Bovendien zijn het Europese euronormen en geen Belgische...
In Nederland kan je vandaag het model wagen dat ik kocht enkel in hybrideversie kopen. Elders in benzine, diesel of hybride. Nederland is toch ook Europa. En hybride is in de praktijk toch helemaal niet milieuvriendelijker dan benzine.
Btw toen wij in het verleden diesel kocht waren er ook die zich benzine lieten aanpraten. Benzine was altijd duurder in verbruik en per liter. En diesel stootte minder CO2 uit. (volgens de officiële statistieken). Taksen en brandstofprijs was merkelijk lager dan benzine....in het verleden.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:39   #74
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Omdat ik teveel geld over heb.
Lang leve de wegwerpmaatschappij ! Fuck duurzaamheid ! Weg met die chemische brol van 2de hands EV's en geen recyclage in mijn achtertuin ! Stuur die afgedankte EV's naar de arme BRICS landen !
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : Vandaag om 10:40.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 10:53   #75
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Nederland kan je vandaag het model wagen dat ik kocht enkel in hybrideversie kopen. Elders in benzine, diesel of hybride. Nederland is toch ook Europa. En hybride is in de praktijk toch helemaal niet milieuvriendelijker dan benzine.
Btw toen wij in het verleden diesel kocht waren er ook die zich benzine lieten aanpraten. Benzine was altijd duurder in verbruik en per liter. En diesel stootte minder CO2 uit. (volgens de officiële statistieken). Taksen en brandstofprijs was merkelijk lager dan benzine....in het verleden.
Toen de directe injecties benzines (tsi / tfsi) massaal uitkwamen bij de VW Groep - en dat was nog voor 2010 - was dat verleden tijd.

Citaat:
Btw toen wij in het verleden diesel kocht waren er ook die zich benzine lieten aanpraten.
Ja, en die kregen wat later groot gelijk en alvast geen last van LEZ in binnen- en buitenland.

Namelijk toen die achterlijke ecopremie (op kosten van de belastingbetaler 300 miljoen per jaar) eindelijk afgeschaft werd einde 2011, en toen het WHO een half jaar later officieel bevestigde dat dieseluitlaatgassen bewezen kankerverwekkend zijn moest men echt niet slim zijn dat ze ook de heilige diesel in Belgie ging aanpakken.

Kijk, Pajoske als ik een auto koop koop ik die ook in de toekomst of minstens 10 jaar, dan kijkt men ook wat verder dan de aankoopsprijs.

Voor diesel moest men enkele jaren later of pakweg 2013 al snel meer dan 30.000 km per jaar rijden om via de brandstofkost de meerprijs en duurder onderhoud van de diesel te recupereren.

bron, die alles zegt:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2013/04...aar-1-1597253/

zo 07 apr. 2013

Diesel rendeert pas vanaf 30.000 kilometer per jaar

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. Dat blijkt uit de jaarlijkse budgettest van automobielclub VAB, waar De Zondag over schrijft. Vorig jaar lag de limiet nog op 25.000 kilometer, twee jaar geleden op 15.000.

De VAB voert voor de budgettest rijtesten uit met tien wagens om na te gaan wanneer het financieel interessant wordt om voor een dieselwagen te kiezen. "Per model hebben we een diesel- en benzinemotor met een gelijkwaardig vermogen vergeleken", zegt woordvoerder Maarten Matienko in de krant. "De werkelijke kost van de wagen, inclusief aankoop en onderhoud, werd berekend op basis van de eigen gemeten verbruikscijfers."

De resultaten zijn in het voordeel van benzinewagens. Een dieselwagen wordt pas rendabel vanaf 30.000 kilometer per jaar. Dat is een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. "De verklaring is simpel", zegt Matienko. "Moderne dieselwagens worden almaar duurder." Een dieselauto kost gemiddeld 2.200 euro meer dan de benzinevariant, verduidelijkt Matienko in het radionieuws.

Matienko verwijst onder meer naar de nieuwe Euro 6-norm, die in september 2014 van kracht wordt. Om aan de strengere uitstootnorm te voldoen, is nieuwe, dure technologie nodig. "Ook is het verschil tussen diesel en benzine aan de pomp in een paar jaar tijd gehalveerd tot 0,165 euro."
VAB houdt regelmatig budgettesten, men hoeft maar de krant te lezen...

In 2014 kon men eigenlijk al besluiten dat eigenlijk maar voor 5% van de bestuurders de diesel interessant kan zijn in de toekomst, toch voor particulieren
Wat ook dikwijls in de krant stond: (zie ook deze draad)
Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=251602

VAB: 'Voor meeste particulieren is diesel economisch niet meer interessant'

12/01/20 om 08:21 Bijgewerkt om 08:21
Bron : Belga

Het is voor het eerst dat VAB diesels in die mate afraadt.

Voor de meeste particuliere gebruikers is een diesel economisch niet meer interessant. Dat concludeert mobiliteitsvereniging VAB op basis van een nieuwe budgettest. Wie voor benzine kiest, raadt VAB aan goed op de CO2-uitstoot te letten.

Enkel voor wie minstens 30.000 kilometer per jaar aflegt, of wie bijvoorbeeld een caravan wil trekken, is een dieselwagen economisch nog interessant, klinkt het. Voor wie minder dan 30.000 kilometer rijdt kan de meerprijs van een diesel niet meer terugverdiend worden.

Slechts 5 procent van de Belgen geeft aan jaarlijks meer dan 30.000 kilometer af te leggen.

Voor bedrijfswagens ligt de grens op 25.000 kilometer, wegens de andere fiscaliteit.

Voor veelrijders kan CNG (aardgas) een goedkoper alternatief zijn. Wel wordt aangeraden te controleren of een CNG-tankstation in de buurt is. Er zijn er momenteel 135 in België.

Een ander alternatief voor de veelrijder is de plug-in hybride, die kan worden opgeladen via de stekker. Dat wordt interessant als de meerprijs redelijk blijft. Vanaf 25.000 kilometer per jaar wordt de meerprijs gecompenseerd door de lagere energiekost, leert de budgettest.

Steeds meer automobilisten stappen over naar benzine. Door de nieuwe verbruiks- en emissietest WLTP is de CO2-uitstoot bij veel wagens hoger, zeker bij de erg populaire SUV's.

VAB verwacht dat dit vanaf 2021 zal meespelen bij de berekening van de verkeersbelasting en inschrijvingstaks. Een goed alternatief voor de benzinevariant kan daarom een hybride zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 11:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:21   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Lang leve de wegwerpmaatschappij ! Fuck duurzaamheid ! Weg met die chemische brol van 2de hands EV's en geen recyclage in mijn achtertuin ! Stuur die afgedankte EV's naar de arme BRICS landen !
De tweedehandsmarkt electrische wagens boomde reeds in 2024 voor particulieren.

Maar de meest BEV moeten nog op de markt komen.
Fyi: https://www.traxio.be/artikels/recor...3-515-ex-104-7

In 2025 wacht ik nog op nieuwe cijfers, vooral voor Vlaanderen want die kleine premie hebben ze afgeschaft. Vlaanderen wil hun verslavende kankerverwekkende diesellucht nog wat langer opsnuiven.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : Vandaag om 11:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:29   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De tweedehandsmarkt electrische wagens boomde reeds in 2024 +118,2% september yoy tov 2023 in Vlaanderen voor particulieren.

Maar de meest BEV moeten nog op de markt komen.
Fyi: https://www.traxio.be/artikels/septe...-negen-maanden

In 2025 wacht ik nog op nieuwe cijfers, vooral voor Vlaanderen want die kleine premie hebben ze afgeschaft. Vlaanderen wil hun verslavende kankerverwekkende diesellucht nog wat langer opsnuiven.
Gij laat u blijkbaar nogal opjutten door de zelfverklaarde wetenschappers.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:31   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.719
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gij laat u blijkbaar nogal opjutten door de zelfverklaarde wetenschappers.
Had je liever de cijfers van het longkankerfonds?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:32   #79
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Kijk, Pajoske als ik een auto koop koop ik die ook in de toekomst of minstens 10 jaar, dan kijkt men ook wat verder dan de aankoopsprijs.

Uw quote:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2013/04...aar-1-1597253/

zo 07 apr. 2013

Diesel rendeert pas vanaf 30.000 kilometer per jaar

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. Dat blijkt uit de jaarlijkse budgettest van automobielclub VAB, waar De Zondag over schrijft. Vorig jaar lag de limiet nog op 25.000 kilometer, twee jaar geleden op 15.000.
Twee jaar geleden was dus 2011. De aankoop was einde 2010. Ongeveer 15 jaar gebruikt. De totale milieuvervuiling zal dus een pak minder zijn als van diegenen die elke 4 jaar een andere wagen kopen.
IK vind heel die discussies kortzichtig. Men verwijt mij benzinewagen te kopen. Diezelfden die wel dagelijks met een (eigenlijk vervuilende) elektrische fiets rijden. Terwijl ik duizenden kilometers met een gewone fiets rij.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 11:34   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.320
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Had je liever de cijfers van het longkankerfonds?
Ik zie wat ik zie.
Mensen werden nog nooit zo oud.
Hoog tijd dat we wat ongezonder gaan leven, de pensioenen worden onbetaalbaar.
Veel mensen trekken langer pensioen dan dat ze ooit gewerkt hebben.

Laatst gewijzigd door reservespeler : Vandaag om 11:35.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be