Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2006, 10:34   #121
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Bedoel je dit?

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen frans leren, was Rogier’s antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen frans kennen geven wij geen frank. (dixit Charles Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.)
U leeft dus nog in de 19de eeuw. Nu weten we het.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 10:52   #122
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
soe·ve·rei·ni·teit (de ~ (v.))1 hoogste staatsgezag2 omstandigheid dat een gezag, van geen ander gezag afhankelijk isMeer woorden moet ik daar niet aan vuil maken.
Hetgeen wil zeggen dat je geen antwoord op mijn vraag hebt.

Citaat:
Alle smileys ten spijt, maar daar heeft u zichzelf reeds gediskwalificeerd als bonafide discussiepartner...
Met cijfers en statistieken kan men alle kanten op, zo ook de Juul.
Ik zou je aanraden de economisch/industriële geschiedenis van het land te bestuderen, de rol van de Generale Maatschappij hierin, de plaatsen waar de industriële activiteiten plaats hadden en waar ze hun maatschappelijke zetels hadden.

Citaat:
Terwijl het JIJ bent die steeds weer over geld begint en steeds in dat rondje verder blijft gaan: dat van het asociale Vlaanderen, die de Waalse broeders etc etc etc....
Wie kwam hier aandraven met de Hannes e.d. ?
We waren over de taal bezig en jij moest zonodig de economische solidariteitstoer op.

Citaat:
Trouwens, wat uw tweede opmerking betreft. Als reactie op de studies van Juul Hannes werd een studie aangekondigd van de UCL. Dat we daar niets meer van gehoord hebben, zegt imho genoeg. Maar Schaveiger weet het natuurlijk beter. Hij zal het hier even aantonen, dat er FINANCIELE solidariteit is geweest van Wallonië met Vlaanderen. Niet-financiële solidariteit, voorbeelden daarvan mogen ook altijd, maar ik vrees dat u dat concept niet snapt. Money money money.
Zie hierboven.
Vertel eens wat er gebeurde met de lonen die Vlaamse arbeiders in Wallonië verdienden en waarom je Juul daar geen gewag van maakt.

Onlangs was er een studie die aantoonde dat de Belgen de rijkste inwoners van Europa zijn. Volgens de commentaren op deze forum was dat ook niets meer dan fictie, zodus ...

Citaat:
Ja, u tegen 4,5 miljoen andere Franstaligen. Het is een begin, maar wat u meent of claimt te menen is behoorlijk irrelevant. Ik hoop dat u dat inziet tegen het licht van die "schande".
Niet alleen tegen franstaligen maar ook tegen de anderen. Politiekers liggen bij mij in de onderste lade omdat hun machtshonger en onbekwaamheid geleid hebben tot wat we nu meemaken. Het ergste van de zaak is evenwel dat mensen zoals jij die zich laten meeslepen door pseudo-strategen die alle fouten van Israël in het andere kamp plaatsen om hun eigen tekortkomingen weg te moffelen.

Citaat:
Och ja, Flahaut die het ontwerp eventjes uitbesteed aan een bedrijf uit zijn kieskring. Dat Flahaut het al heeft mogen komen uitleggen voor de Kamer negeert u even (o.a. over de hoofdgeneesheer van het brandwondencentrum van Nederoverheembeek).

Maar niet alleen Flahaut hoor. Wat me nu direct te binnen schiet is Van Hool. Renault kreeg de voorkeur voor de Waalse transportmaatschappij (onderaannemer EMI ligt in Luxemburg en dat zou een aantal Waalse banen creëren), terwijl Van Hool sneller kon leveren en bovendien goedkoper.
Och ja, die geneesheer . Wat dan over die benoemingen bij de politie die door de raad van state vernietigd werden?.

Renault vs Van Hool is dan ook zo een regelmatig weerkerend probleem eigen aan ego-nationalisme en vriendjespolitiek. Als je goed rondom je kijkt zal je eenzelfde toestanden ook wel in Vlaanderen tegenkomen, maar doe dan eerst die kleppen af.

Citaat:
Nou nou, weer zo een Waalse reactie. OK, ik begrijp dat Luik een lange historiek heeft van wapenproductie, tot lang voor België bestond. Het zij zo. U moet begrijpen dat Vlaanderen een uitermate pacifistische traditie heeft. Saboteren is meteen de beschuldiging die je krijgt. Als je raakt aan de glorieuze Waalse wapenindustrie, dan: tous les coups sont permis. Rechtvaardig jij nog andere dingen met zulke drogredeneringen?

Die wapenindustrie is trouwens een goede klant van de subsidiepolitiek van de PS. Flahaut (daar heb je hem weer) liet ze kosteloos de Belgische militaire terreinen gebruiken. Maar ook Sabca is een goed voorbeeld. Enz enz...
Nee, het is een Waalse actie op een Vlaamse reactie. Vlaanderen pacifistisch dus Wallonië oorlogszuchtig. Raakt men aan de Vlaamse frustraties dan zijn alle middelen goed die men aan Waalse kant vind om ze te weerleggen. Over drogredenen gesproken !!

Probeer niet om de subsidiepolitiek alleen maar aan Waalse kant toe te schrijven, daar kunnen ze hier nog een punt aan zuigen bij julie.

Citaat:
Nogal magertjes, niet? Moet een land samenblijven omwille van een paar parvenus, afstammend van een in Groot-Brittannië ongewilde verlopen Duitse edelman?
Nogal vet wat jij hier aantoont, op de man spelen.

Citaat:
Voila, we zijn WEER in dat cirkeltje: de asociale Vlamingen die het Waalse broedervolk etc etc... Als u nog lang in dat cirkeltje draait, raakt u nooit op weg naar Damascus, waar u de schellen van de ogen zullen vangen.
Ik merk wel dat jij me goed volgt in dat cirkeltje. Het is of we beide in een rond punt draaien en alle uitvalswegen enkel richting zijn.

Citaat:
Het pure, zuivere Waalse volk treft geen schuld, uiteraard... Wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil. Als u en alle andere Franstaligen echt niet in eigen hart willen kijken, dan kijkt u binnenkort vanuit La République francaise naar de Republiek Vlaanderen. Have fun!
Het pure Vlaamse volk treft evenmin schuld en wordt, zoals de pure Waal, gemanipuleerd door een stelletje klootzakken en machtsgeile oplichters.

En om het ook eens cru te zeggen, probeer van je minderwaardigheidsgevoel af te raken want het is de hoofdreden van je problemen.

Laatst gewijzigd door schaveiger : 3 april 2006 om 10:54.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 10:57   #123
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Renault vs Van Hool is dan ook zo een regelmatig weerkerend probleem eigen aan ego-nationalisme en vriendjespolitiek. Als je goed rondom je kijkt zal je eenzelfde toestanden ook wel in Vlaanderen tegenkomen, maar doe dan eerst die kleppen af.
Wallonië doet in zijn Waals Gewest, of in zijn Franse Gemeenschap wat het wil. Vlaanderen doet in zijn eigen Gewest/Gemeenschap wat het wil. Als Vlaanderen Vlaamse bussen wil kopen, is dat zijn goede recht.
Maar in de federale regering is dat iets anders. Die regering moet rekening houden met de Vlaamse én Waalse eisen.

Citaat:
Nee, het is een Waalse actie op een Vlaamse reactie. Vlaanderen pacifistisch dus Wallonië oorlogszuchtig. Raakt men aan de Vlaamse frustraties dan zijn alle middelen goed die men aan Waalse kant vind om ze te weerleggen. Over drogredenen gesproken !!
Wat wil je nu zeggen? Dat Agalev/Groen! zowat de scherpste communautaire scherpslijpers zijn?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 10:58   #124
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U leeft dus nog in de 19de eeuw. Nu weten we het.8)

Heb jij de vraag van Knuppel niet gelezen waar ze een voorbeeld vroeg van de Waalse solidariteit?
Of kun je geen geven?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 11:04   #125
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië doet in zijn Waals Gewest, of in zijn Franse Gemeenschap wat het wil. Vlaanderen doet in zijn eigen Gewest/Gemeenschap wat het wil. Als Vlaanderen Vlaamse bussen wil kopen, is dat zijn goede recht.
Maar in de federale regering is dat iets anders. Die regering moet rekening houden met de Vlaamse én Waalse eisen.

Wat wil je nu zeggen? Dat Agalev/Groen! zowat de scherpste communautaire scherpslijpers zijn?
Dat vind ik ook en dat was toch wat de Vlamingen wilden, baas in eigen streek.

De groenen zijn niet meer dan schreeuwlelijkerds en zijn als politieke partij ongeschikt. Hoogstens als drukkingsgroep hebben ze enig potentieel in zich.
Oud 3 april 2006, 11:44   #126
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is in Vlaanderen dat men voor de splitsing van het land pleit, niet in Wallonië...........
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio Di Rupo
Als er een einde komt aan de miljardentransfers, mag België voor mijn part barsten.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 3 april 2006 om 11:44.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 11:46   #127
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Ik vind mezelf toch wel terug in het standpunt dat de financiele solidariteit die vanuit VL naar W gaat, niet één positieve respons oplevert van W naar VL.
En dat is het waaraan 'de Vlaming' zich uitermate stoort. Of hoe franstaligen bepaalde zaken benaderen stuiten veel Vlamingen tegen de borst bvb. (BHV, de manier waarop franstaligen omspringen met faciliteiten, de taaltoestanden in BSL, Di Rupo's eis tot uitbreiding van BSL,enz...) Dit ingebakken chauvenisme strookt niet met de gevoelsmentaliteit van de Vlamingen. Zo werd 'de Vlaming' nooit opgevoed. Gelukkig is er ondertussen een besef gegroeid dat als we niets doen tegen deze franstalige arrogantie, we wel eens helemaal verfranst zouden worden. Wij zijn geen klootjesvolk dat 'patois' spreekt en waar dat de franstaligen ons hun cultuur en taal aan dienen op te dringen. Wij hebben zelf een mooie cultuur en een mooie taal. Het frans en haar cultuur is niet superieur. Het is slechts een van de vele europese talen.
Deze Vlaamse mentaliteitswijziging (ook wij worden net zo chauvenistisch als de franstaligen) lijkt de franstaligen te verrassen, en komt bij hen over als een slag onder de gordel. 'Is dit hun dank voor al het goede wat wij Vlaanderen hebben gegeven, fronsen zij ??'. Ja, dat is onze dank, voor het misbruik door de franstaligen ! Sinds de scheiding van de Nederlanden in 1830 -die zelfde Nederlanden waarvan de Vlaming deel uit maakt- is VL steeds bewust stiefmoederlijk behandeld en mishandeld. 'La Belzjiek sera latien, oe el ne sera pa'.
Vlamingen én Walen horen niet thuis onder hetzelfde dak. We denken anders, we spreken anders, we schrijven anders, we hebben een verschillende cultuur, we lezen andere kranten, we kijken naar ander tv-stations, we luisteren naar andere liedjes, we lezen andere boeken, we stemmen verschillend...
We kennen elkaar niet...

Laatst gewijzigd door job : 3 april 2006 om 11:49.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 11:56   #128
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Bedoel je dit?

In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand. Dat de Vlamingen frans leren, was Rogier’s antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid. Zolang zij geen frans kennen geven wij geen frank. (dixit Charles Rogier, in het Franse St-Quentin geboren, die uit vaderlandsliefde België in 1830 in 't leven riep.)
Toen kropen ze in Wallonië ook aan de muren op van mizerie en was het dus ieder voor zich. Wat die Rogier uitkraamde bewijst nog maar eens wat soort politiekers hier rondliepen.

Maar vertel eens, welk soort solidariteit kreeg Vlaanderen toen van haar Noorderburen, die dezelfde taal spraken en oh toch zo dicht bij het Vlaamse bewustzijn stonden ?.
Oud 3 april 2006, 12:20   #129
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Hetgeen wil zeggen dat je geen antwoord op mijn vraag hebt.
Beste Schaveiger, als u echt niet van goede wil bent, vrees ik dat u niet veel beter bent dan de gemiddelde Franstalige in omgang met ons Vlamingen. Ik heb u nochtans al duidelijk gezegd dat uw notie van solidariteit (=money money money) niet overeenkomt met mijn notie (zie Van Dale, want daar trekt het serieus op).

Ik zie niet in waarom ik nog moeite doe om op uw commentaar te antwoorden. Ik heb het de hele tijd gepoogd, maar u blijft steeds rondjes draaien in uw eigen kleine wereldje.

Veel plezier met de splitsing van België, want met een mentaliteit als de uwe bij alle Franstaligen, komt die er...
Oud 3 april 2006, 12:21   #130
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik vind mezelf toch wel terug in het standpunt dat de financiele solidariteit die vanuit VL naar W gaat, niet één positieve respons oplevert van W naar VL.
En dat is het waaraan 'de Vlaming' zich uitermate stoort. Of hoe franstaligen bepaalde zaken benaderen stuiten veel Vlamingen tegen de borst bvb. (BHV, de manier waarop franstaligen omspringen met faciliteiten, de taaltoestanden in BSL, Di Rupo's eis tot uitbreiding van BSL,enz...) Dit ingebakken chauvenisme strookt niet met de gevoelsmentaliteit van de Vlamingen.
Voila, zo moeilijk is dat toch niet om te vatten. Maar u bent dan wel een Vlaming zeker?
Oud 3 april 2006, 12:30   #131
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen kropen ze in Wallonië ook aan de muren op van mizerie en was het dus ieder voor zich. Wat die Rogier uitkraamde bewijst nog maar eens wat soort politiekers hier rondliepen.

Maar vertel eens, welk soort solidariteit kreeg Vlaanderen toen van haar Noorderburen, die dezelfde taal spraken en oh toch zo dicht bij het Vlaamse bewustzijn stonden ?.
Er hoefde geen solidariteit te zijn. De Nederlanden waren toen één. Je kan moeilijk met jezelf solidariteit delen, niet ?
Oud 3 april 2006, 12:37   #132
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er hoefde geen solidariteit te zijn. De Nederlanden waren toen één. Je kan moeilijk met jezelf solidariteit delen, niet ?
Belgie is één (tenminste toch wat SZ betreft) en je kan moeilijk met jezelf solidair zijn zoals Job ook al zei.
Dus .... geen probleem
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 12:57   #133
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Belgie is één (tenminste toch wat SZ betreft) en je kan moeilijk met jezelf solidair zijn zoals Job ook al zei.
Dus .... geen probleem
Foute denkwijze...
België is niet één.
Ik moet je de staatsstructuur toch niet uitleggen ???
Het Vlaamse, het Brussels en het Waalse Gewest zijn ieder op zich één. Er is financiele solidariteit van VL naar W (en BSL én B) zonder dat er positieve respons terugkomt. Daar gaat het om.
BTW, niet alle financiele solidariteit verloopt via de SZ, weet je wel. Trouwens diezelfde SZ zal ook nog gesplitst worden...
Oud 3 april 2006, 14:00   #134
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allee gij, in 1845 waren ze noch één
Oud 3 april 2006, 14:05   #135
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Beste Schaveiger, als u echt niet van goede wil bent, vrees ik dat u niet veel beter bent dan de gemiddelde Franstalige in omgang met ons Vlamingen. Ik heb u nochtans al duidelijk gezegd dat uw notie van solidariteit (=money money money) niet overeenkomt met mijn notie (zie Van Dale, want daar trekt het serieus op).

Ik zie niet in waarom ik nog moeite doe om op uw commentaar te antwoorden. Ik heb het de hele tijd gepoogd, maar u blijft steeds rondjes draaien in uw eigen kleine wereldje.

Veel plezier met de splitsing van België, want met een mentaliteit als de uwe bij alle Franstaligen, komt die er...
Lieve Tantist, ik wacht nog altijd je antwoord op:

- hoeveel "SOEVERENITEIT" Vlaanderen meer zou hebben in een federatie met Nederland.

- welk voordeel de inwoners van BHV krijgen bij een splitsing van hun kiesarrondissement.

Omdat je het niet weet stoppen we hier met die steriele commentaren.
Oud 3 april 2006, 14:09   #136
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allee gij, in 1845 waren ze noch één
Idd, vergissinkje van me. Ik had niet gezien dat je refereerde naar 1845. Ik had het uiteraard over de periode toen zij idd nog één waren.
En uiteraard was er in 1845 geen solidariteit tussen de twee aparte landen. Er bestond toen nog geen Europese Unie, eh...
En de splitsing was nog maar 15 jaar jong, én er waren nog grensgeschillen...
Oud 3 april 2006, 14:18   #137
Tantist

Standaard

Citaat:

- hoeveel "SOEVERENITEIT" Vlaanderen meer zou hebben in een federatie met Nederland.

- welk voordeel de inwoners van BHV krijgen bij een splitsing van hun kiesarrondissement.

Soevereiniteit? Wat komt u hiermee opeens af? Verwart u de begrippen soevereiniteit en solidariteit nog altijd? Man man man toch...

Uw vraag is een beetje dom, want echt federalisme met deelstaten veronderstelt altijd soevereiniteit, zij het gedeeltelijke. Maar federalisme is niet aan de orde, het zou wel kunnen op termijn. Confederalisme is pas aan de orde na de secessie. En confederalisme en soevereiniteit, als je dat verband niet inziet... Pas na jaren van confederalisme kunnen we overgaan naar een federaal bestel, als blijkt dat er voldoende solidariteit tussen de delen is, iets wat in België niet is (wel van noord naar zuid, maar niet omgekeerd). Als de burgerlijke lijm pakt, dan kunnen we overgaan naar een federaal bestel.

Dat doet me aan iets denken... Over onbeantwoorde vragen: wanneer is Wallonië ooit solidair geweest met Vlaanderen?
Oud 3 april 2006, 14:19   #138
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idd, vergissinkje van me. Ik had niet gezien dat je refereerde naar 1845. Ik had het uiteraard over de periode toen zij idd nog één waren.
En uiteraard was er in 1845 geen solidariteit tussen de twee aparte landen. Er bestond toen nog geen Europese Unie, eh...
En de splitsing was nog maar 15 jaar jong, én er waren nog grensgeschillen...
Natuurlijk was er wél solidariteit tussen de vlamingen en de nederlanders. Kijk maar in uw geschiedenisboekjes. In die tijd bestond het orangisme trouwens nog. Nederland heeft veel arme vlamingen opgevangen. Nog in 1847, dus 1 jaar voor onze grondwet, pleitte Thorbecke nog voor samengaan van de nederlanden.
Er was inderdaad geen solidariteit ten opzichte van de belgische STAAT maar die had zichzelf dan ook als vijand verklaard.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 14:23   #139
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. - hoeveel "SOEVERENITEIT" Vlaanderen meer zou hebben in een federatie met Nederland.

2. - welk voordeel de inwoners van BHV krijgen bij een splitsing van hun kiesarrondissement.

1. In Nederland, dus ook in een federatie mét, wordt iedereen gelijk behandeld. Geen grendels, hefbomen, veto's, pariteiten.

2. Ten eerste het voordeel dat ze in een land wonen dat de grondwet handhaaft. Ten tweede dat het gelijkheidsbeginsel ook voor hen geldt.
Ten derde: Rust op het communautaire vlak.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 14:28   #140
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
1. In Nederland, dus ook in een federatie mét, wordt iedereen gelijk behandeld. Geen grendels, hefbomen, veto's, pariteiten.
Of we nu al dan niet gelijk behandeld worden, doet niets af aan het feit dat een Vlaams-Nederlandse federatie een aantasting is van de Vlaamse soevereiniteit, en dus nooit of te nimmer geäccepteerd worden.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be