![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||||||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zou je aanraden de economisch/industriële geschiedenis van het land te bestuderen, de rol van de Generale Maatschappij hierin, de plaatsen waar de industriële activiteiten plaats hadden en waar ze hun maatschappelijke zetels hadden. Citaat:
We waren over de taal bezig en jij moest zonodig de economische solidariteitstoer op. Citaat:
Vertel eens wat er gebeurde met de lonen die Vlaamse arbeiders in Wallonië verdienden en waarom je Juul daar geen gewag van maakt. Onlangs was er een studie die aantoonde dat de Belgen de rijkste inwoners van Europa zijn. Volgens de commentaren op deze forum was dat ook niets meer dan fictie, zodus ... Citaat:
Citaat:
![]() Renault vs Van Hool is dan ook zo een regelmatig weerkerend probleem eigen aan ego-nationalisme en vriendjespolitiek. Als je goed rondom je kijkt zal je eenzelfde toestanden ook wel in Vlaanderen tegenkomen, maar doe dan eerst die kleppen af. Citaat:
Probeer niet om de subsidiepolitiek alleen maar aan Waalse kant toe te schrijven, daar kunnen ze hier nog een punt aan zuigen bij julie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En om het ook eens cru te zeggen, probeer van je minderwaardigheidsgevoel af te raken want het is de hoofdreden van je problemen.
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 3 april 2006 om 10:54. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar in de federale regering is dat iets anders. Die regering moet rekening houden met de Vlaamse én Waalse eisen. Wat wil je nu zeggen? Dat Agalev/Groen! zowat de scherpste communautaire scherpslijpers zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De groenen zijn niet meer dan schreeuwlelijkerds en zijn als politieke partij ongeschikt. Hoogstens als drukkingsgroep hebben ze enig potentieel in zich.
![]() |
![]() |
#126 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 3 april 2006 om 11:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Ik vind mezelf toch wel terug in het standpunt dat de financiele solidariteit die vanuit VL naar W gaat, niet één positieve respons oplevert van W naar VL.
En dat is het waaraan 'de Vlaming' zich uitermate stoort. Of hoe franstaligen bepaalde zaken benaderen stuiten veel Vlamingen tegen de borst bvb. (BHV, de manier waarop franstaligen omspringen met faciliteiten, de taaltoestanden in BSL, Di Rupo's eis tot uitbreiding van BSL,enz...) Dit ingebakken chauvenisme strookt niet met de gevoelsmentaliteit van de Vlamingen. Zo werd 'de Vlaming' nooit opgevoed. Gelukkig is er ondertussen een besef gegroeid dat als we niets doen tegen deze franstalige arrogantie, we wel eens helemaal verfranst zouden worden. Wij zijn geen klootjesvolk dat 'patois' spreekt en waar dat de franstaligen ons hun cultuur en taal aan dienen op te dringen. Wij hebben zelf een mooie cultuur en een mooie taal. Het frans en haar cultuur is niet superieur. Het is slechts een van de vele europese talen. Deze Vlaamse mentaliteitswijziging (ook wij worden net zo chauvenistisch als de franstaligen) lijkt de franstaligen te verrassen, en komt bij hen over als een slag onder de gordel. 'Is dit hun dank voor al het goede wat wij Vlaanderen hebben gegeven, fronsen zij ??'. Ja, dat is onze dank, voor het misbruik door de franstaligen ! Sinds de scheiding van de Nederlanden in 1830 -die zelfde Nederlanden waarvan de Vlaming deel uit maakt- is VL steeds bewust stiefmoederlijk behandeld en mishandeld. 'La Belzjiek sera latien, oe el ne sera pa'. Vlamingen én Walen horen niet thuis onder hetzelfde dak. We denken anders, we spreken anders, we schrijven anders, we hebben een verschillende cultuur, we lezen andere kranten, we kijken naar ander tv-stations, we luisteren naar andere liedjes, we lezen andere boeken, we stemmen verschillend... We kennen elkaar niet... Laatst gewijzigd door job : 3 april 2006 om 11:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar vertel eens, welk soort solidariteit kreeg Vlaanderen toen van haar Noorderburen, die dezelfde taal spraken en oh toch zo dicht bij het Vlaamse bewustzijn stonden ?.
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Ik zie niet in waarom ik nog moeite doe om op uw commentaar te antwoorden. Ik heb het de hele tijd gepoogd, maar u blijft steeds rondjes draaien in uw eigen kleine wereldje. Veel plezier met de splitsing van België, want met een mentaliteit als de uwe bij alle Franstaligen, komt die er...
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
België is niet één. Ik moet je de staatsstructuur toch niet uitleggen ??? Het Vlaamse, het Brussels en het Waalse Gewest zijn ieder op zich één. Er is financiele solidariteit van VL naar W (en BSL én B) zonder dat er positieve respons terugkomt. Daar gaat het om. BTW, niet alle financiele solidariteit verloopt via de SZ, weet je wel. Trouwens diezelfde SZ zal ook nog gesplitst worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
- hoeveel "SOEVERENITEIT" Vlaanderen meer zou hebben in een federatie met Nederland. - welk voordeel de inwoners van BHV krijgen bij een splitsing van hun kiesarrondissement. Omdat je het niet weet stoppen we hier met die steriele commentaren.
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Idd, vergissinkje van me. Ik had niet gezien dat je refereerde naar 1845. Ik had het uiteraard over de periode toen zij idd nog één waren.
En uiteraard was er in 1845 geen solidariteit tussen de twee aparte landen. Er bestond toen nog geen Europese Unie, eh... En de splitsing was nog maar 15 jaar jong, én er waren nog grensgeschillen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Uw vraag is een beetje dom, want echt federalisme met deelstaten veronderstelt altijd soevereiniteit, zij het gedeeltelijke. Maar federalisme is niet aan de orde, het zou wel kunnen op termijn. Confederalisme is pas aan de orde na de secessie. En confederalisme en soevereiniteit, als je dat verband niet inziet... Pas na jaren van confederalisme kunnen we overgaan naar een federaal bestel, als blijkt dat er voldoende solidariteit tussen de delen is, iets wat in België niet is (wel van noord naar zuid, maar niet omgekeerd). Als de burgerlijke lijm pakt, dan kunnen we overgaan naar een federaal bestel. Dat doet me aan iets denken... Over onbeantwoorde vragen: wanneer is Wallonië ooit solidair geweest met Vlaanderen?
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Er was inderdaad geen solidariteit ten opzichte van de belgische STAAT maar die had zichzelf dan ook als vijand verklaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
2. Ten eerste het voordeel dat ze in een land wonen dat de grondwet handhaaft. Ten tweede dat het gelijkheidsbeginsel ook voor hen geldt. Ten derde: Rust op het communautaire vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of we nu al dan niet gelijk behandeld worden, doet niets af aan het feit dat een Vlaams-Nederlandse federatie een aantasting is van de Vlaamse soevereiniteit, en dus nooit of te nimmer geäccepteerd worden.
|
![]() |
![]() |