![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
echter wat tervergeefs... eerst was het me wat onduidelijk wat die weg van rechts in 't spel kwam doen daar ik de probleemstelling wat verkeerdelijk had geïnterpreteerd, maar uiteindelijk maakte ik me reeds de bedenking : wat als een tegenligger een straat wilt inslaan en je hierbij moet kruisen ?... iets waar ik met turkje verder ben mee gegaan je hebt dus perfect gelijk 2x : - VvR maakt de zaak veel duidelijker bij R rijden... je moet je als je netjes R rijdt niets aantrekken van tegenliggers, wat de zaak een stuk aangenamer en makkelijker maakt ... bij een VvL zou daar nog iets moeten bijkomen van voorrang verlies bij verlaten rijrichting ofzo om dat euvel goed te maken - VvR is blijkbaar dus, zoals je reeds zei, rechtstreeks gebaseerd op het R rijden Laatst gewijzigd door praha : 26 april 2006 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.907
|
![]() Wat een gedoe allemaal. 't Is nochthans heel simpel.
Voorrang van rechts is overgenomen van GB. Daar werkt dat wonderwel, dus is dat hier ook ingevoerd. Maar men vergat wel dat men hier rechts en ginder links rijdt. Het meest logische zou dus ook zijn dat hier voorrang van links geldt. Beeld je een straat in met zijstraten en er komt iemand uit een rechtse zijstraat. Die moet jou voorrang geven, jij komt immers van links. Beeld je dezelfde straat in, maar nu met iemand die van links komt. Jij moet die in feite voorrang geven, maar hij kan niet zomaar de straat opdraaien van hij moet voorrang geven aan jou tegenliggers. En als er geen tegenliggers zijn, moet hij eerst nog het linkerrijvak kruisen voor hij op jou rijvak (op helft van de straat) terechtkomt. Met voorrang van links draait er nooit meer iemand zo voor je wielen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
niettemin dankzij job realiseer ik me nu wel dat er inderdaad een probleem is als tegenliggers plots voor je neus linksaf willen enig idee hoe dat zit in GB, BigF ? Laatst gewijzigd door praha : 26 april 2006 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 22 maart 2003
Locatie: arm belgie
Berichten: 536
|
![]() Citaat:
Als men aan het eind van een straat komt betekent dat toch dat een andere straat daar dwars voor ligt. De andere chauffeur is dus zogenaamd op een rechte baan en vervolgt zijn rechte weg. Ik vind het de logica zelve dat jij dan stopt ipv van daar tussen te zoeven. Want jij doet een manouever en niet die andere chauffeur. Want jij moet naar links of naar rechts. In de grootstad liggen om de 10 meter zulke zijstraatjes, dikwijls zeer moeilijk zicthbaar. Wel het zou veiliger zijn dat je daar geen rekening mee hoeft te houden. Wie van links of van rechts komt geeft gewoon voorrang aan de rechte hoofdweg. Een T-stuk dus wie van de voet van de T komt geeft voorrang aan het rechte Hoofd van de T. Logisch, toch?
__________________
Als je maar politiek correct denkt... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
Want ieder van de chauffeurs vindt dat hij op 'de rechte baan', zoals jij het noemt, zit, of op de hoofdbaan, want die is wat breder als die zijstraat, of deze baan is drukker dan die andere en daarom heb ik voorrang, of deze straat heeft beton, en die ander asfalt, of deze is omzoomd door bomen, en die andere door een gracht, of......Zo zal ieder zijn eigen verkeersregelement wel kunnen samenstellen. Da's uiteindelijk niet de bedoeling. De verkeersregelgeving is er om het verkeer in goede banen te leiden. En weet je, als iedereen zich zou houden aan de verkeersregels zouden er géén ongevallen kunnen gebeuren... Maar ja, da's utopie....8)
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() Citaat:
In mijn bescheiden opinie vloekt die regel kompleet met de logica, maar geen probleeem, We hebben daar al vaak discusies over gehad... ![]() (vooral dan met mensen die hem consequent toepassen... ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() Citaat:
't is nie moeilijk, hé wat van rechts komt heeft voorrang, ... Dus kijkte altijd naar rechts om dat voor te laten, en daar waar geen rechts is geefde gewoon volle gaas, als er dan toevallig een op een baan rijd waar gij van rechts komt ja, dan betaalt hij hé... Maar dan komde op een rondpunt, en daar ,... Daar geld voorrang van Links, ! want al wat op het rond punt circuleert heeft voorrang, maar aangezien dat men op een rondpunt in tegenwijzerzin draait, geld er dus voorrang van links... en dat is veel logischer want we rijden rechts, en we zitten links dus zie je als bestuurder veel beter wat van links komt. Maar waar hebben we dat allemaal aan te danken, ... Aan de engelsen die links rijden, volgens mij hebben ze die hun verkeerswet gewoon naar 't vaste land geimporteerd en alleen de rijrichting omgedraaid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() Citaat:
en waarom bestaat er rechtspraak over, ... omdat er al op mekaar geknald zijn... Dat is nog zoiets volslagen debiel, die die eerst vertrekt na te zijn gestopt heeft weer voorrang, ... Met andere woorden die die met de grootste tank rijd heeft voorrang, Trouwens met uw voorrang van rechts zoude nie moeten stoppen he op uw kruispunt, die die van rechts komt heeft voorrang, maar nu zijn we weer bij ons uitgangspunt, ... 4 sprong, alle straten zijn even breed, we komen allebei tegen 70 per uur op het kruispunt afgeraasd, we rijden alle 4 met nen humvee, (kwestie van tegen een stootje te kunnen en genoeg arrogantie te hebben om nie voor mekaar te stoppen ![]() GM doet ne goeien deal dien dag, ... 't hospitaal ook trouwens... Ik vind dat die regel tot arrogantie en aanleiding geeft tot onverantwoord rijgedrag, ik weet perfect hoe voorrang van rechts marcheerd, maar er is geen haar op mijne kop dat er aan denkt, om een grote baan, of iets wat op een hoofdbaan lijkt op te vlammen als ik geen duidelijk beeld van die weg, heb, dus ik geef mijn voorrang regelmatig af. Verkeerssituaties moeten geval per geval bekeken worden en het logische verstand moet daar maar beslissen, en dan moete daar maar een omgekeerde driehoek zetten, ze zitten altijd te melken over verkeersveiligheid, wel dat ze eens een audit doen van de verkeerssituatie op veel plaatsen. Ik heb vele duizenden kilometers door gans vlaanderen gekoerst voor mijn werk, en ik kan u op wel wa plekskes brengen, waar we gegarandeerd een roemloze dood sterven als we doen wat de wet is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() Citaat:
Exactly ! onze voorrang van rechts is zo onlogisch omdat ze de rijrichting hebben omgedraaid zonder aan de voorrangregel te sleutelen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
|
![]() Citaat:
Gedaan met die onozelaars die uit een zijstraat komen gevlamt zonder kijken of de kust veilig is en zo een ander in gevaar brengen. Het probleem om niet te moeten veranderen zit hem ergens anders denk ik, men heeft die voorangsregel ingevoerd en die is bij de iedereen ingeburgerd, de verkeersborden en regelementen zijn er voor aangepast. Om dit allemaal te veranderen moet men dit terug allemaal veranderen wat een heleboel geld kost, eigenlijk zie ik dit nog niet zo maar gebeuren, ook al zou ik dit graag willen. Laatst gewijzigd door alberto : 27 april 2006 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
Voorrang verlenen aan weggebruikers die van rechts komen is logisch, en is gebaseerd op het rechts rijden. ![]()
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
De voorrangsregel (voorrang aan rechts verlenen) is de basis, en hoeft niet aangeduid te worden met borden ofzo. Alle andere voorrangsregels zijn afwijkingen op deze basisregel. Waarom ? Omdat elk kruispunt individueel dient onder de loep genomen te worden in functie van het 'scheppen' van een al dan niet 'voorrangsbaan', opdat het verkeer vlot zou verlopen. Men k�*n deze basisregel gewoon niet afschaffen, want dan zou élk kruispuntje, hoe groot of hoe klein, dienen voorzien te worden van verkeersborden. Plus welke regel zou er dan moeten toegepast worden bij de (al dan iet opzettelijke of toevallige) ontstentenis van de nodige verkeersborden/verkeersmarkeringen aan een kruispunt ?
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.397
|
![]() Citaat:
van links, trouwens die voetgangers, fietsers, snorfietsers, rolstoelen, enz die van rechts komen, zijn op dat moment in overtreding, ... Er bestaat natuurlijk geen wettelijke regel van VVL maar het bewijst wel dat er iets serieus verkeerd zit met de logica, en dat mijn beste hebben we te danken aan het feit dat het verkeersreglement gecopieerd is van de engelsen. men heeft alles overgenomen maar heeft de rijrichting omgedraaid, en het zuiverste bewijs daarvoor zijn ronde punten. Nu wat ik voor mezelf vind is dat ik gewoon voorzichtig moet zijn, ik ben mijn leven niet beu. Maar ik blijf het in vele gevallen een totaal verkeerd idee vinden en signaal geven, om zomaar overal by default voorang van rechts te gebruiken. Gelukkig zijn de meeste gemeentebesturen of verkeersplanologen slim genoeg om hier en daar die debiele situatie aan te passen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||||||
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
|
![]() Citaat:
Nu met de huidige voorangsmaatregel vind ik dat het op een kruispunt soms heel lastig is met de voorang van rechts regel, vooral met personen die gestopt zijn en toch daarna doorrijden, ook bij die gasten die vinden dat ze met volle gas hun voorrang moeten nemen. Citaat:
Laatst gewijzigd door alberto : 27 april 2006 om 12:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
|
![]() Citaat:
Het maneuver dat jij hierboven beschrijft hoort niet tot de 'wettelijke maneuvers', en leiden dus niet noodzakelijk tot het verlenen van voorrang. Wat volgens mij grondig fout is bij VvR is het verliezen van de voorrang als je gestopt bent. Dit zou dienen herwerkt te worden tot het NL model, waar je steeds voorrang moet verlenen aan die van rechts komen, ongeacht of die nu eerst gestopt was of niet. Duidelijker bij de bepaling van aansprakelijkheid, want nu vervalt het dikwijls in 'welles-nietjes'-spelletjes tussen de twee botsende partijen, waar dan uiteindelijk een rechter de knoop moet doorhakken.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
|
![]() nog wat weetjes : het links rijden in Engeland is er gekomen omdat de meeste mensen rechtshandig zijn. toen men nog met paarden reed en om zich zo snel mogelijk te kunnen verdedigen tegen eventuele aanvallers werd links gereden zodat men zijn zwaard kon trekken tegen eventuele aanvallers (die van rechts kwamen he) en wel zo dat men dat dadelijk in zijn rechterhand kon nemen en in 1 maal uithalen naar de aanvaller.
toen men dan later gemotoriseerd is beginnen rijden heeft men gewoon voort links blijven rijden. voorrang van rechts in linskrijdende landen is dan ook vooral een gevolg van veiligheid. Op een kruispunt heeft men als men links rijdt het beste zicht op de weg naar recht (omdat men verder van eventuele gebouwen zit en zo een breder gezichtsveld heeft) In Engeland kan men dus vroeger zien of er iemand van rechts komt en er very pollite... voor stoppen om die persoon voorrang te verlenen. Die goede oude hoffelijkheid toch he... |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 22 maart 2003
Locatie: arm belgie
Berichten: 536
|
![]() Citaat:
Maar ge begrijpt er niets van en ik ga het niet meer uitleggen. Voorrang van rechts is alleen goed om onze economie te spijzen wegens de vele onduidelijkheden en discussies na een ongeval. Alleen experts en carrosseriebedrijven varen er wel bij.
__________________
Als je maar politiek correct denkt... ![]() Laatst gewijzigd door xmordan : 27 april 2006 om 13:26. |
|
![]() |
![]() |