Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 12:09   #101
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maar hier in Belgie denk ik dat dat simpel op te lossen is door te stellen dat tegenliggers altijd voorrang hebben.
In Nederland geldt: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Rechtdoorgaand verkeer gaat dus altijd voor afslaand verkeer. Dit geldt ook voor fietsers en zelfs voor voetgangers! Dus wil je links of rechts afslaan en een voetganger of fietser wil rechtdoor, dan moet je die voor laten gaan.

Citaat:
Trouwens, als ik hier op de autostrade op het rechtervak rij en ik wil naar het linkse rijvak mag ik toch ook niet zomaar naar het linker rijvak draaien? En toch pak ik op die manier mijn voorrang van rechts...
Geldt de voorrangsregel ook voor het wisselen van rijstrook?! Dat zou ik in Nederland toch maar niet proberen, want dan krijg je geheid ongelukken. Je mag hier pas van rijstrook wisselen als daar de ruimte voor is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 13:17   #102
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Geldt de voorrangsregel ook voor het wisselen van rijstrook?! Dat zou ik in Nederland toch maar niet proberen, want dan krijg je geheid ongelukken. Je mag hier pas van rijstrook wisselen als daar de ruimte voor is.
Uiteraard gaat de VvR -regel niet op bij autosnelwegen. Ik zou het me zelfs praktisch niet kunnen inbeelden, hoe dat in godsnaam ook maar zou moeten werken ?????
Op autosnelwegen geldt gewoon : zo rechts mogellijk rijden. Bij veranderen van rijstrook, het verkeer op die rijstrook voorrang geven. Inhalen gebeurt langs links.
Oud 28 april 2006, 13:37   #103
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Op autosnelwegen geldt gewoon : zo rechts mogellijk rijden. Bij veranderen van rijstrook, het verkeer op die rijstrook voorrang geven. Inhalen gebeurt langs links.
Behalve bij files en blokmarkeringen (in- en uitvoegstroken) neem ik aan, dan mag je in Nederland wel rechts inhalen. Dat mag ook vlak voor of op een rotonde met meerdere rijstroken en bij een voorgesorteerde links afslaande auto.
Oud 28 april 2006, 15:26   #104
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve bij files en blokmarkeringen (in- en uitvoegstroken) neem ik aan, dan mag je in Nederland wel rechts inhalen.
dat noemt men rechts voorbij rijden ipv inhalen
Dat mag ook vlak voor of op een rotonde met meerdere rijstroken en bij een voorgesorteerde links afslaande auto.
er is een essentieel verschil tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden/voorbijsteken... het laatste wat je daar noemt kent men hier ook ( denk ook aan trams die je rechts voorbijsteekt ) maar heeft niet veel te maken met inhalen.. daar het voortuig reeds te kennnen geeft door zich links op te stellen en richtingwijzer uit te zetten dat het niet langer deelneemt aan het doorgaand verkeer

Laatst gewijzigd door praha : 28 april 2006 om 15:30.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 15:29   #105
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Rechts voorbijrijden is in België ook toegelaten volgens mij als het file is bvb. Hoe ze dat precies in de wet omschrijven stel ik me nu wel vragen bij eigenlijk.
Bij veranderen van rijstrook, ook op rotondes, geldt dat je voorrang moet geven aan de mensen die niet van rijstrook veranderen. Je kunt natuurlijk hopen op galante chauffeurs die je laten invoegen.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 15:33   #106
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Rechts voorbijrijden is in België ook toegelaten volgens mij als het file is bvb. Hoe ze dat precies in de wet omschrijven stel ik me nu wel vragen bij eigenlijk.
fileverkeer is een aparte regeling... dan heb je keuze van rijstrook wat je bij normaal verkeer op een E-weg niet hebt: je dient ook steeds rechts te rijden maar het is toegestaan meerdere voortuigen in één keer in te halen
Citaat:
Bij veranderen van rijstrook, ook op rotondes, geldt dat je voorrang moet geven aan de mensen die niet van rijstrook veranderen. Je kunt natuurlijk hopen op galante chauffeurs die je laten invoegen.
uiteraard
Oud 28 april 2006, 17:10   #107
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Behalve bij files en blokmarkeringen (in- en uitvoegstroken) neem ik aan, dan mag je in Nederland wel rechts inhalen.
Autosnelwegen.
In B is het wettelijk verboden om R in te halen. Er is zelfs geen enkele uitzondering op deze regel. En je moet zo R mogelijk blijven rijden. Dit geeft in de praktijk soms wél problemen. Veronderstel een middenstrookrijder tegen een snelheid van 100 km/uur. En daarnaast een rechtse rijstrookriijder aan 120 km/uur. In dit geval gaat het voertuig dat R rijdt sneller dan het voertuig dat links rijdt. Wat doet de R-rijder : hij volgt de wetgeving 'zo R mogelijk rijden' én 'haalt hij R in', wat wettelijk verboden is in B. Tenzij ik mij vergis is de Belgische rechtSPRAAK in het nadeel van de middenstrookrijder.
Oud 28 april 2006, 17:12   #108
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag ook vlak voor of op een rotonde met meerdere rijstroken en bij een voorgesorteerde links afslaande auto.
In B mag je slechts L gaan rijden op een voorsorteerstrook.
Oud 28 april 2006, 17:17   #109
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
er is een essentieel verschil tussen rechts inhalen en rechts voorbijrijden/voorbijsteken... het laatste wat je daar noemt kent men hier ook ( denk ook aan trams die je rechts voorbijsteekt ) maar heeft niet veel te maken met inhalen.. daar het voortuig reeds te kennnen geeft door zich links op te stellen en richtingwijzer uit te zetten dat het niet langer deelneemt aan het doorgaand verkeer
1. Wettelijk gezien is er wel geen verschil tussen R inhalen en voorbijrijden/voorbijsteken. De rechtSPRAAK kan er soms (uitzonderlijk én gefundeerd) anders over beslissen.

2. Een tram is een prioritair voertuig én heeft daardoor altijd voorrang.

3. Hier heb je inderdaad gelijk (ik veronderstel wel dat je bedoelde 'aan' ipv 'uit' te zetten).
Oud 28 april 2006, 17:31   #110
willem1940NLD

Standaard

Ik denk dat het nut heeft om zo veel mogelijk kruisingen tot rotondes te verbouwen (daar heeft trouwens altijd LINKS voorrang)

Alleen vind ik het jammer dat de neiging steeds groter wordt om die dingen in het midden zo hoog te (be)bouwen dat je er niet meer overheen de aanstromende tegenpartijders nog ziet.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 18:05   #111
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Nederland valt dat gewoon onder rechts inhalen. Trams mag je inderdaad ook rechts inhalen, maar het verdient aanbeveling dat alleen bij rijdende trams te doen, aangezien bij een stilstaande tram passagiers kunnen in- en uitstappen en die hebben vanzelfsprekend voorrang.

In Nederland is het trouwens zo dat je als autobestuurder ALTIJD minstens voor de helft aansprakelijk bent bij een verkeersongeval met een zwakke weggebruiker (voetganger, fietser), ongeacht wie het ongeluk veroorzaakt heeft. Bij jonge kinderen ligt de aansprakelijkheid volledig bij de automobilist.
Oud 28 april 2006, 18:14   #112
Dimitri

Standaard

Citaat:
Autosnelwegen.
In B is het wettelijk verboden om R in te halen. Er is zelfs geen enkele uitzondering op deze regel. En je moet zo R mogelijk blijven rijden. Dit geeft in de praktijk soms wél problemen. Veronderstel een middenstrookrijder tegen een snelheid van 100 km/uur. En daarnaast een rechtse rijstrookriijder aan 120 km/uur. In dit geval gaat het voertuig dat R rijdt sneller dan het voertuig dat links rijdt. Wat doet de R-rijder : hij volgt de wetgeving 'zo R mogelijk rijden' én 'haalt hij R in', wat wettelijk verboden is in B. Tenzij ik mij vergis is de Belgische rechtSPRAAK in het nadeel van de middenstrookrijder.
Dat lijkt me logisch. Toch is de boete voor rechts inhalen (130 euro) in NL hoger dan de boete voor onnodig links rijden (75 euro). Maar de politie zal in zo'n geval uiteraard het onnodig links rijden zwaarder laten wegen .
Oud 28 april 2006, 18:19   #113
Dimitri

Standaard

Citaat:
In Nederland ook, behalve bij kruising van een voorrangsweg. Nu, tegenwoordig hebben de meeste trams een aparte rijbaan en worden kruisingen geregeld met lichten, dus doen zich deze problemen niet zo vaak meer voor. Desondanks is het een geliefd onderwerp voor het theorie-examen, net als de (inmiddels zeldzame) militaire kolonne.
Oud 28 april 2006, 18:27   #114
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Wettelijk gezien is er wel geen verschil tussen R inhalen en voorbijrijden/voorbijsteken. De rechtSPRAAK kan er soms (uitzonderlijk én gefundeerd) anders over beslissen.
wettelijk ? zou best kunnen ... de verkeerscode ( praktische versie zullen we dan maar zeggen ) maakt anders een duidelijk onderscheid tussen beide

ps. bij nader inzien moet ik je gelijk geven als ik NU de wegcode ( op 't net) erop nalees... er wordt geen onderscheid gemaakt
vreemd... ik herinner me duidelijk dat men dat wel deed in de tijd dat ik voor mijn rijexamen ging

Citaat:
correct ...maar daar ging 'm niet echt over
stel je voor een tram op de rijweg ... geen eigen bedding dus ... die rij je rechts voorbij en niet links tenzij het niet anders kan
Citaat:
3. Hier heb je inderdaad gelijk (ik veronderstel wel dat je bedoelde 'aan' ipv 'uit' te zetten).
inderdaad dat moest 'aan' zijn ipv 'uit'
Oud 28 april 2006, 18:29   #115
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk dat het nut heeft om zo veel mogelijk kruisingen tot rotondes te verbouwen (daar heeft trouwens altijd LINKS voorrang)

Alleen vind ik het jammer dat de neiging steeds groter wordt om die dingen in het midden zo hoog te (be)bouwen dat je er niet meer overheen de aanstromende tegenpartijders nog ziet.
dat is dan om te verhinderen dat men er anders met zijn zatte botten of zijn slapende kop gewoon overheen rijdt
Oud 28 april 2006, 18:34   #116
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland valt dat gewoon onder rechts inhalen.
hier blijkbaar ook... ik zat daar fout in
Citaat:
Trams mag je inderdaad ook rechts inhalen, maar het verdient aanbeveling dat alleen bij rijdende trams te doen, aangezien bij een stilstaande tram passagiers kunnen in- en uitstappen en die hebben vanzelfsprekend voorrang.
idd
Citaat:
In Nederland is het trouwens zo dat je als autobestuurder ALTIJD minstens voor de helft aansprakelijk bent bij een verkeersongeval met een zwakke weggebruiker (voetganger, fietser), ongeacht wie het ongeluk veroorzaakt heeft. Bij jonge kinderen ligt de aansprakelijkheid volledig bij de automobilist.
hier weet ik het niet zo ... juridisch dan... het is wel zo dat het dan valt onder de verzekering van de automobilist wat eveneens wijst op aansprakelijkheid zelfs indien je niet in fout zou zijn
Oud 28 april 2006, 19:27   #117
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
dat is dan om te verhinderen dat men er anders met zijn zatte botten of zijn slapende kop gewoon overheen rijdt
Daar volstaat een steil brok van een halve of desnoods hele meter beton wel voor, maar het hoeft geen 5 meter of nog hoger wat ze nu in Nederland doen en wat in Duitsland ook begint te komen.

Enorme aanplant en/of "kunstwerken"; "de Groene Dood" noem ik dat.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 april 2006 om 19:32. Reden: aanvulling
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 19:49   #118
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar volstaat een steil brok van een halve of desnoods hele meter beton wel voor, maar het hoeft geen 5 meter of nog hoger wat ze nu in Nederland doen en wat in Duitsland ook begint te komen.

Enorme aanplant en/of "kunstwerken"; "de Groene Dood" noem ik dat.
klopt... is inderdaad een trend in Nederland

'k vind dat wel leuk anders... heb je nog wat te zien tijdens je gratis ritje op de paardenmolen

bovendien kondigt dat zo'n rond punt van ver aan

in Nederland kan dat wel, vind ik ... daar spreek je over zeer ruime ronde
punten waar je desondanks het 'kunstwerk' toch nog voldoende zicht hebt op het rondgaand verkeer

hier in België, waar we vaak spreken over ronde punten met slechts een diameter van een tiental tot vijftiental meter zou zoiets pas volslagen belachelijk zijn
Oud 28 april 2006, 19:51   #119
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
klopt... is inderdaad een trend in Nederland

'k vind dat wel leuk anders... heb je nog wat te zien tijdens je gratis ritje op de paardenmolen

bovendien kondigt dat zo'n rond punt van ver aan

in Nederland kan dat wel, vind ik ... daar spreek je over zeer ruime ronde
punten waar je desondanks het 'kunstwerk' toch nog voldoende zicht hebt op het rondgaand verkeer

hier in België, waar we vaak spreken over ronde punten met slechts een diameter van een tiental tot vijftiental meter zou zoiets pas volslagen belachelijk zijn
Die "kleine maten" hebben we hier ook ertussen en vooral binnen de bebouwde kom. Ik vind dat je in alle gevallen de hele "klok" zou behoren te kunnen overzien.
Oud 28 april 2006, 19:58   #120
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die "kleine maten" hebben we hier ook ertussen en vooral binnen de bebouwde kom.
die ben ik dan nog niet zoveel tegengekomen... uiteraard neem ik dat gretig van je aan
Citaat:
Ik vind dat je in alle gevallen de hele "klok" zou behoren te kunnen overzien.
ergens heb je wel gelijk... ik denk juist aan 't feit dat zulk een grote ronde punten maken dat het verkeer er verdomd snel en agresief is ...dus als je dan niet goed gezien hebt dat er aan de overkant of haaks kwam oprijden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be