Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2006, 14:40   #301
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dan moet ge toch eens meer in de Westvlaamse diskoteken komen. In West-Vlaanderen draaien ze veel vaker het in het West-Vlaams zingende Hof Van Commerce dan de in het Nederlands zingende Clouseau.
Idem voor Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Zijn we nu ook allemaal West-Vlamingen?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 24 mei 2006 om 14:40.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:40   #302
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet ge toch eens meer in de diskoteken komen. In West-Vlaanderen draaien ze veel vaker het in het West-Vlaams zingende Hof Van Commerce dan de in het Nederlands zingende Clouseau. En hier in de Westhoek wordt er steeds meer in het West-Vlaams ge-SMS-t. Hoe meer men West-Vlamingen vertelt dat hun moedertaal een boerentaaltje is, hoe meer ze het gaan gebruiken.
Men vertelt helemaal niet dat het een boerentaaltje is. En dat het meer en meer wordt gebruikt, is al even grote larie. In steden als Kortrijk, Waregem, Brugge... daalt het dialectgebruik onder de jeugd. In Brugge is het zelfs zo dat enkel oudere mensen nog het zuiver Brugs kunnen. Ook bij de omliggende gemeenten stelt men hetzelfde vast. Het echte Beernems verdwijnt. Het Oostkamps is ook op sterven na dood. De jeugd is overgeschakeld op een soort tussenvorm dat sterk gebaseerd is op het AN dat ze op radio en tv horen.

Ja, 't Hof van Commerce. Mij goed bekend. In een discotheek ga je evenwel geen volle avond hiermee vullen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:42   #303
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
O, maar we zijn hier in de West-Vlaanders goe bezig hoor. Er is misschien nog geen West-Vlaamse autonomiebeweging, maar er is wel al een West-Vlaamse kulturele emancipatie bezig hoor. Als je het Engels buiten beschouwing laat wordt er in de West-Vlaamse diskoteken en kaffees nu al meer Westvlaamstalige dan Nederlandstalige muziek gedraaid. Ook de SMS-berichtjes hier zijn steeds meer in het West-Vlaams. Nederlands vindt men hier steeds meer een bekakte taal. Ook identificeren West-Vlamingen zich -net zoals de Limburgers- meer met hun provincie dan met hun gewest. Indien men hen in een referendum zou vragen om hun provincie af te schaffen zouden ze het waarschijnlijk verwerpen. West-Vlamingen supporteren bij voetbalwedstrijden ook steevast voor het West-Vlaamse Club Brugge.

Vergeet niet dat de "Vlaamse" Beweging ook eerst als een kulturele emancipatie zonder politieke doeleinden is begonnen. Ik ben er gerust in: het is nog maar slechts een kwestie van tijd dat West-Vlamingen voor hun moedertaal een streektaalstatuut naar Fries model zullen eisen. Terwijl jullie hier zitten te diskussiëren vanachter jullie komjpoeter zijn wij, koppige en tegendraadse West-Vlamingen, hier te velde al bezig gewoon onze eigen goesting aan het doen.
Oh ja er loopt hier trouwens ook nog een zekere West-Vlaming Antwerpen te annexeren , zou fijn zijn als je die ook zou kunnen inlichten over datgene waar wij het over eens waren. Fijn om eens iemand tegen te komen die ook al eens de zaken bekeken heeft zoals ze zijn

Met je laatste alinea ben ik het dan ook volledig akkoord , laat Nederlands een taal zijn voor zaken die daartoe tot dienen.
Maar al dat gehak en verwijt als je een ding anders noemt zoals het in de woordenboek staat. Een postbode is ne facteur. Dat is trouwens al direct een verschil tussen de Vlaamse taal en de Brabantse taal. Brabants hanteert door de grotere invloed van Franstaligen meer Franse leenwoorden.
Bratskos Di Mola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:43   #304
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bratskos Di Mola Bekijk bericht
Germaniserig der Noordelijke Belgen , Onbekend ? Kortum u kent er niets van . Invallende germaanse troepen , brengen hun taal over op de Noordelijke Belgen , het zuiden blijft echter geromaniseerd. Onstaal der Talen.
Hahahahaha! Jongen toch, wat maakt u zich toch belachelijk. Er is geen germanisering van de "Noordelijke Belgen" (sic), maar wel van de germanisering van noordelijk Belgica. Uit het boek dat enige tijd geleden verschenen is over de vorming van de taalgrens blijkt duidelijk dat het gebied van het huidige Vlaanderen sterk ontvolkt was bij de inval van de Germanen, terwijl dat niet het geval was in het zuiden (min of meer het huidige Wallonië). Er waren slechts een paar Romaanse eilanden, nl. rond Komen en rond Tongeren.

De taal is helemaal niet "overgebracht", daar de Germanen hier gewoon in bijna een lege streek kwamen. Slechts de paar Romaanse gebieden werden later - in de loop van de vroege middeleeuwen - "vergermaanst".

Leer eens de juiste begrippen gebruiken in plaats van belgicistische onzin rond te strooien.
Oud 24 mei 2006, 14:44   #305
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het werd tevens ook als argument gebruikt onder de twee duitse bezettingsperiodes om van de Nederlandstaligen een soort slavenvolkje te maken met de aanvulling daarbij dat de Noordelijken ook nog eens kolonisten zouden geweest zijn. Dat als argument oproepen is natuurlijk belachelijk omdat de Belgen reeds Germanisch was , en al voor het instellen van de limes en de Germaanse volksverhuizingen in Gallië gevestigd waren.
De Belgae waren een Keltisch volk. Geen Germaans.
Oud 24 mei 2006, 14:46   #306
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Over discotheek is er geen probleem. België heeft de beste DJ's die je kunt inbeelden zoals Dj Furax , Dj Coone , kerels waar je wel degelijk een Discotheek kan vullen
Oud 24 mei 2006, 14:49   #307
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Keltisch = Gallisch => FOUT

De Belgae , waren de eerste germanen die zich over de rijn , of beter in hun geval over de schelde gekomen zijn , en zich in Gallië gevestigd hebben dit moet als ik het me goed herinner in de derde eeuw voor Christus hebben plaatsgevonden.
Oud 24 mei 2006, 14:52   #308
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, er worden dus in jullie discotheken "bekakte Nederlandstalige muziek" gedraaid. En wat die "Westvlaamstalige" (sic) muziek betreft, ik denk niet dat je een hele dansavond vol kunt krijgen met wat er maar voorradig is op de markt. Tenzij je natuurlijk ieder nummer vijf keer na elkaar oplegt.
Je zou ervan verbaasd staan hoeveel lokale bandjes hier in het West-Vlaams zingen. En via MP3-spelers kunnen ze hun muziekskes heel gemakkelijk verspreiden. Leve het internet!

Citaat:
SMS-berichtjes? U heeft iedereens gsm nagegaan, zeker? Kortom, wat u beweert is gewoon een gratuite stelling.
Helemaal niet gratuit. Zowat de helft tot driekwart van de berichtjes die ik van locals ontvang IS gewoonweg in het Westvlaams. Het geeft een aardig idee van een evolutie die hier in de Westhoek bezig is.

Citaat:
Ondertussen gaat het dialect trouwens achteruit en komt er in de plaats een soort tussenvorm. Kom maar eens naar Brugge of Kortrijk bijvoorbeeld. Je zult de jeugd geen West-Vlaams horen praten, maar wel een soort AN met een duidelijk West-Vlaamse tongval gemengd met nog wat dialectwoorden. Het echte dialect is in de steden gewoonweg aan het verdwijnen. Daarom ook dat men in beide steden nog vlug dialectwoordenboek is gaan opstellen. In de inleiding van een van die woordenboeken staat zelfs letterlijk: "Nu kunnen we het nog vastleggen voor het over enkele jaren definitief en onherroepelijk verdwijnt".
Dat zoudt ge wel graag willen, hé? Hoe komt het dan dat daar in de Westhoek zo weinig van te merken valt? Hier is West-Vlaams nog een levende taal die bij jongeren zelfs hip is. Jongeren bedenken hier zelfs nieuwe woorden. Zo is het Westvlaamse "zwyne" een lokaal alternatief voor het Nederlandse "mega": zwynewild (mega-heftig, mega-fantastisch), zwynepatat (stomdronken, mega-dronken), zwyneschyve (mega-plaat, mega-CD), enz. Ja, ik heb er wel vertrouwen in... T is zwynewild! 8)
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2006, 14:54   #309
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een groep van volkeren, die toevallig binnen één Romeinse provincie vielen...
(ik denk ook dat er Keltische en Germaanse volkeren tussen zaten)
Oud 24 mei 2006, 14:58   #310
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een groep van volkeren, die toevallig binnen één Romeinse provincie vielen...
(ik denk ook dat er Keltische en Germaanse volkeren tussen zaten)
Gallische volkeren die van buiten Gallië komen ? Ik begrijp niet wat u juist bedoelt, zou u wat meer uitleg kunnen geven ?
Oud 24 mei 2006, 15:02   #311
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Idem voor Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Zijn we nu ook allemaal West-Vlamingen?
Feit is dat Nederlandstalige muziek steeds meer plaats moet maken voor muziek in de lokale streektalen. Blijkbaar vindt men Nederlands geen natuurlijke muziektaal.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 24 mei 2006, 15:06   #312
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gallische volkeren die van buiten Gallië komen ? Ik begrijp niet wat u juist bedoelt, zou u wat meer uitleg kunnen geven ?
De provincie Belgica behoorde tot het Romeinse Gallische gebied. Maar dat wil niet zeggen dat binnen de provincie ook enkel Gallisch-Keltische volkeren woonden. Binnen die provincie waren er ook Germaanse volkeren.
Oud 24 mei 2006, 15:06   #313
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Merkwaardig, er worden dus in jullie discotheken "bekakte Nederlandstalige muziek" gedraaid. En wat die "Westvlaamstalige" (sic) muziek betreft, ik denk niet dat je een hele dansavond vol kunt krijgen met wat er maar voorradig is op de markt. Tenzij je natuurlijk ieder nummer vijf keer na elkaar oplegt.
De rest van de avond wordt er vooral muziek in het Engels gedraaid, en heel vaak ook in het Duits (Rammstein) en het Spaans (Shakira, Las Ketchup). Maar Nederlands wordt zeker heel weinig gedraaid, terwijl West-Vlaams in verhouding relatief vaak wordt gedraaid.

westhoek.jpg
Oud 24 mei 2006, 15:07   #314
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Feit is dat Nederlandstalige muziek steeds meer plaats moet maken voor muziek in de lokale streektalen. Blijkbaar vindt men Nederlands geen natuurlijke muziektaal.
Is Oost-Vlaams dan volgens u een streektaal?
Oud 24 mei 2006, 15:11   #315
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Oost-Vlaams dan volgens u een streektaal?
Volgens mij wel, al kan je het ook beschouwen als een verbrabantste vorm van West-Vlaams.

westhoek.jpg
Oud 24 mei 2006, 15:16   #316
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Citaat:
Op basis van welk dogma dan wel?
Doomy ZEGT het...
So what? Volgens jullie bestaat mijn West-Vlaamse identiteit of de "Belgische" identiteit van de "belgicisten" toch ook niet omdat JULLIE het ZEGGEN?

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 24 mei 2006 om 15:29.
Oud 24 mei 2006, 15:19   #317
Bratskos Di Mola
Burger

Standaard

Citaat:
De provincie Belgica behoorde tot het Romeinse Gallische gebied. Maar dat wil niet zeggen dat binnen de provincie ook enkel Gallisch-Keltische volkeren woonden. Binnen die provincie waren er ook Germaanse volkeren.
LOool wat probeer ik nu juist te zeggen !

In de derde eeuw voor Christus de Belgen het gallisch gebied binnentrokken en zich vestigde net over de grenzen. Betekent dat we het voor een keer eens zijn ? Vandaag al de tweede keer dat ik het met iemand uit een andere hoek het eens ben 8) .
Oud 24 mei 2006, 15:25   #318
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij wel, al kan je het ook beschouwen als een verbrabantste vorm van West-Vlaams.

Een Gentenaar vind dat een Aalstenaar een variant van het Antwerps praat. Een Aalstenaar vind dat een Gentenaar een variant van het West-Vlaams praat.

Gents behoort tot de Vlaamse dialecten. Aalsters bij de Brabantse.
Oud 24 mei 2006, 15:28   #319
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaag al de tweede keer dat ik het met iemand uit een andere hoek het eens ben 8) .
Ik vrees dat ik u moet teleurstellen.
De term "Belgen" slaat gewoon op de volkeren die binnen de administratieve grenzen van de Romeinse provincie Belgica woonden. Daar waren zowel Germaanse als Gallisch-Keltische volkeren bij.
Oud 24 mei 2006, 15:30   #320
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
So what? Volgens jullie bestaat mijn West-Vlaamse identiteit of de "Belgische" identiteit van de "belgicisten" toch ook niet omdat JULLIE het ZEGGEN?
Wij willen wel de democratische weg volgen en erkennen wel het recht op secessie. Dat er geen vraag naar is op een kleiner niveau dan het Vlaamse, is een vervelend detail dat jullie voor de gemakkelijkheid even negeren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be