![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#82 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#83 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Dus over die grondwet wordt wel gestemd en daarop moeten de cliëntelisten hun eed afleggen. Die grondwet is geen Grondwet, het legt alleen de taken die la Belziek oplegt aan het Vlaams hé-doe-dat-want-u-begrijpt-de-Vlommingen-debating clubje, uit in begrijpelijke taal. Dus daarom die door mij geplaatste tekst om de Revolutie van onderop op gang te brengen. Geen volk is slechter geworden van eigen juridische vlijt! 8)
![]() |
![]() |
#84 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Partij Nieuw Limburg wil een sterkere rol in het Europa van de Regio's, en heeft op verkiezingsbijeenkomsten steeds gesteld dat samen met West-Limburg op te pakken. Een strikt onafhankelijke staat willen zij niet, wel een status als regio binnen de Europese Unie. En zoiets staat in ons huidig tijdgewricht gelijk aan de verst mogelijke reële onafhankelijkheid.
![]() |
![]() |
#85 |
Gouverneur
|
![]() Tja als u geen lef heeft ...
![]()
![]() |
#86 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bij de staatshervorming heette de Vlaamse regereing "executieve" en het Vlaams parlement "Vlaamse Raad". Martens schrijft in zijn memoires dat de benaming "executieve" er kwam op aandringen van Baudouin. Dat is een belangrijk verschil: een executieve voert uit, een regering regeert. Deze "Vlaamse Executieve" had ruime bevoegdheden, maar bij elk nieuwsbericht werd door die naam gesuggereerd dat het geen echte regering was. Ook de term "Vlaamse Raad" laat uitschijnen dat je slechts één parlement hebt (nationaal), en diverse regionale raden (gemeenteraad, provincieraad, Vlaamse Raad). De regering Van Den Brande heeft dit eenzijdig gewijzigd. Veel later heeft het Federale Parlement schoorvoetend deze termen in de grondwet geschreven. Dit is een typische kleine, unilaterale stap, die de Vlaamse onafhankelijkheid wat vergemakkelijkt. Limburg kan, wil of durft zoiets niet. Daarom heeft Limburg een provincieraad, gedeputeerden en een gouverneur, en zal een hypothetische onafhankelijkheidsverklaring geen enkele erkenning krijgen. (Ook de term "Vlaams Gewest" is wat kleinerend gekozen. Een gewest is een streek of een gebied. Het gewest heeft de structuren en bevoegdheden van een deelstaat, maar mag blijkbaar niet "Vlaamse Deelstaat" genoemd worden. Een ambitieuze Vlaamse regering kan het gewest unilateraal omdopen "Vlaamse Deelstaat". Dat suggereert dat Vlaanderen bijna een staat is. Goed voor binnenlands en buitenlands gebruik.) Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 3 juli 2006 om 22:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waar bent u eigenlijk naar op zoek? Naar een institutionele tweedeling Vlaanderen/Wallonië voor 1830? Maar waarom, in godsnaam?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Gouverneur
|
![]() Sommigen onder ons vinden dat alles diepe historische misschien zelfs genetische motieven moet hebben. Schaduwtje kan zich ook afvragen waarom de continenten ooit uiteendreven en waarom er dus een schip nodig is om aan de andere kant van de plas te vragen of we pleaeaeaease Mister President verdedigd mogen worden tegen de spoken in het Bush-Bush hoofd.
België is een synoniem voor Groot-Wallonië Laatst gewijzigd door Supervlaming : 3 juli 2006 om 23:25. Reden: Typfoutje |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch was u het die de vraag stelde. Ik heb hier niemand horen beweren dat Vlaanderen en Wallonië voor 1830 staatkundige entiteiten waren. Wel dat ze voor 1830 "gezond leefden".
Laatst gewijzigd door baarle : 4 juli 2006 om 08:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zijn Australië en Canada minder federaal omdat ze de term provincie ipv Deelstaat gebruiken? Hebben de Bundestag/Bundestag(DE), Folketing(DK),... minder macht dan het Vlaams Parlement? Parlament is nochtans een correct Duits/Deens woord. Is Bondskanselier een minderwaardige term omdat de meeste staten Eerste Minister gebruiken? Staat de Vlaaamse Minister-President op gelijke hoogte met de Nederlandse Minister-President.
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() U maakt het er zich wel bijzonder makkelijk vanaf. Probeer eerst eens die zogenaamde "Belgische ziekte" te definiëren en dan uit te leggen waarom een secessie van Vlaanderen (de gemeenschap of het gewest en waarom?) een betere "remedie" zou zijn dan een afscheiding van, pakweg, Antwerpen, Vlaams- en Waals Brabant en Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat doet u beste vriend. U zegt dat men niet voor een onafhankelijk Vlaanderen mag zijn omdat men voor een onafhankelijk Limburg moet zijn. Pardon, maar die redenering heeft u nergens toegelicht.
![]() |
#96 |
|
![]() Exact...
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik zeg niet dat men er niet voor mag zijn, noch dat men voor een onafhankelijk Limburg moet zijn. Waar haalt u het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Dus kiest men Vlaanderen omdat men dit beter acht...
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Gouverneur
|
![]() De makkelijker vraag om te stellen èn zelf te beantwoorden is: waarom niet?
België is een synoniem voor Groot-Wallonië Laatst gewijzigd door Supervlaming : 8 juli 2006 om 00:18. |
![]() |
![]() |