![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Alsof Amerikaanse bedrijven hun investeringen in een land zouden baseren op het niveau van gatlikkerij van het betreffende land. Amerikaanse bedrijven, en trouwens alle bedrijven ter wereld, kijken in de eerste plaats nog altijd naar geld en trachten zoveel mogelijk winst te maken. Dat is perfect mogelijk in Vlaanderen, ook zonder blinde gehoorzaamheid aan Washington. Jij zou je gewoon laten naaien wanneer het hun uitkomt? Als Washington zegt "Benen open", bied jij maar meteen je gat aan... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het excuus dat de vlaamse politici zo hun best hebben gedaan maar weer eens gerold zijn door de 'smerige' franstaligen slik ik niet. Dat laat maar twee opties open: ofwel zijn deze heren vollegans incompetent en aldus ongeschikt om vlaanderen politiek te vertegenwoordigen ofwel streven ze enkel hun eigenbelang na. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat jij nog te veel met het vroegere Ottomaanse Rijk in je hoofd zit.
![]() |
#365 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kijk eens naar de laatste Amerikaanse steunactie in Irak.
![]() |
#366 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat ik daarin zie is dat amerika zal verliezen omdat zij zich beter gedragen dan hun tegenstanders. Het klinkt misschien cru maar imo is het wel zo. Er bestaat niet zoiets als 'neutralen' in een dergerlijk conflict. I.e. als de amerikanen op een bom rijden ergens gelegd door terroristen, waarbij de zogenaamd 'neutrale' bewoners dit weten en hun niet waarschuwen dan zijn die bewoners niet neutraal. Ik zeg niet dat het slechte mensen zijn, hun gedrag is logisch: ze weten dat de amerikanen doorgaans geen represailles zullen nemen (tenzij er 1 doorslaat) en dat aan de andere kant de terroristen/vrijheidsstrijders dat zeker wél zullen doen. Dit is een strijd met dermate ongelijke wapens dat de VS niet kan winnen. Als ze geen represailles nemen of op zijn minst niet in staat zijn de iraki's te beschermen tegen represailles van de terroristen/vrijheidsstrijders, zal de stilzwijgende massa passief collaboreren met de terroristen uit eigen lijfsbehoud. Enkel een uitermate brutaal optreden kan dat potentieel veranderen denk ik, maar dat is politiek niet haalbaar en loopt een groot risico om de zaken nog in negatieve zin te laten escaleren. Tenzij er wonder boven wonder een irakese overheid kan ontstaan die de veiligheid van de burgers kan garanderen is de VS hier imo kansloos. Of zo'n regering kan ontstaan lijkt me uiterst twijfelachtig vooral omdat irak eigenlijk geen land is, maar 3 onderscheiden groepen die concurreren om dominantie over de andere twee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#368 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() even "terroristisch" als een verzetslid die een bom onder een moffen-jeep smeet, IRA militanten die een checkpoint overvallen, de PKK guerilla, enz enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit geeft de tegenstander nog twee opties: ofwel verliezen, ofwel burgerslachtoffers maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus volgens u was het verzet tegen de nazi's een bende terroristen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Vreemdeling
|
![]() Rusland of Oekraine zouden zeker een bondgenoot voor Vlaanderen kunnen zijn.
Amerika (USA) wil alleen kolonisatie en macht. Rusland wil dat natuurlijk ook, maar dan het is kiezen uit twee "kwaden". De russische federatie is zeker voor het behoudt van de eigen cultuur en taal, terwijl de USA meer voor de melting pot is. (De grote eenheidssoep, de globalisatie onder leiding van de USA). Als kleine natie heb je nu eenmaal steun nodig van een grotere broer. Duitsland is zeker niet Vlaams onvriendelijk, maar nu een vazal van de USA. Te dichtbij en steun zou gauw inmenging kunnen worden. In dit geval beter een verre vriend dan een kwade buur.. Japan is wellicht ook een interessante optie!
![]() |
#372 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De verzetsman is an sich imo trouwens helemaal geen held. Hij/zij riskeert niet zozeer enkel het eigen leven, maar vooral dat van een hoop andere mensen die er niks mee te maken hadden. Ik heb veel meer bewondering voor degenen die naar engeland vluchten en zich aansloten bij het engelse leger dan voor degenen die de verzetsheld uithingen en talloze burgers de dood hebben ingejaagd, want dat is wat 'verzetshelden' eigenlijk doen. Onschuldige burgers als levend schild gebruiken om vervolgens de tegenstander als moreel verwerpelijk te classificeren als die terugschiet en daarbij het schild raakt. Beeld je het eens even in vanaf de andere kant en je zal wel begrijpen wat ik bedoel. Er blijft wel nog een verschil in keuze van doelwitten tussen het verzet van WO2 en wat we nu in irak zien en waardoor ik geen enkele moeite heb hen als terroristen te classificeren. Waat het verzet van WOII zich toch hoofzakelijk militaire doelen stelde, is het verzet in Irak er schijnbaar enkel op uit zoveel mogelijk doden te maken. Wie die doden zijn maakt daarbij geen fl*kker uit. Ik zie niet in hoe je mensen die zichzelf opblazen ten midden van een hoop winkelende burgers 'vrijheidsstrijders' kunt noemen... Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 10 juli 2006 om 01:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() uw euhm... kritiek is een ferme kaakslag voor al die mensen die door hun daden van verzet tegen een onmenselijk regime in de concentratiekampen zijn beland. Ik heb eindeloos veel meer respect voor zij die ondanks de zware repressie gebleven zijn hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Geeneen van die 'helden' natuurlijk, liever onschuldigen het slachtiffer laten worden dan de gevolgen van je eigen daden dragen. Ik zeg niet dat verzetsmensen slecht waren, maar wel - dat er een zekere laffe kant aan hun daden zat - dat hun gedrag in strijd met de conventie van geneve was - dat zij zonder twijfel rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor een hoop miserie onder de burgerbevolking. Neem bvb het verhaal rond de slachting van Oradour, waarbij Waffen SS'ers een half dorp uitgemoord hebben in '44. Wat daar doorgaans niet wordt bijverteld is dat die eenheid eerst op een aantal beestachtig vermoorde soldaten van hun eigen eenheid is gestoten (door het verzet), waarna de stoppen doorsloegen en ze hun woede koelden op de lokale burgerbevolking. Ik keur natuurlijk hun daden niet goed, maar ik vind dat het verzet in minstens even grote mate verantwoordelijk is voor dat gebeuren als de 'duitsers' (hoewel het praktisch allemaal franse waffen-ss'ers waren). Op dezelfde manier vind ik het perfect normaal dat er af en toe een amerikaan doorslaat en zijn woede botviert op de eerste burgers die ze zien als ze op een aanslag rijden of iets dergerlijks. Hoe moet een militair nu nog weten wie er soldaat en wie burger is als de vijand zich vermomt als burger? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie helemaal niks laf aan een daad van verzet pal in het hol van de leeuw. Dat de bezetters onschuldigen afknallen voor verzetsdaden is enkel en alleen op rekening van de bezetters te schrijven, noch de verzetslui noch de bevolking hebben die bezetter gevraagd te komen.
Dat er conventies worden geschonden door verzetslui kan me eerlijk gezegd geen bal schelen, moralistisch burgerlijk gezever weegt in het geheel niet op tegen de strijd tegen het fascisme.
![]() |
![]() |
#376 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Voor wie dacht dat hij in z'n leven al alles had meegemaakt... ![]() Hoe zit dat met die Conventie van Genève in Irak? En in Afganistan? En in Guantanamo? Citaat:
Ik dacht dat jullie partij vond dat inbrekers mochten neergeknald worden? Wat als die inbreker een tank heeft? Mag je hem dan afknallen? Mag een Irakese juwelier een Amerikaanse soldaat neerknallen als die in z'n zaak komt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#377 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() 51e Staat. Teveel naar Paul Beliën-gezwam geluisterd?
Misschien toch eerst de "kleine hardwerkende zelfstandige" en de KMO-baas vertellen dat er in de VS keihard wordt opgetreden tegen fiscale fraude. Het "draagvlak bij de bevolking" zal gauw aan het wankelen gaan.
![]() |
#378 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | |
Banneling
|
![]() Citaat: