![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#341 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Pius XII en de kerk heeft tijdens Wereldoorlog II nooit offcieel geprotesteerd tegen de jodenvervolging en de holcaust. Dat is hem na de oorlog ook heel erg kwalijk genomen. Niet voor niets zijn er verschillende boeken geschreven over deze kwestie, over het 'geval Pius XII'.
Dat er bepaalde individuele christelijke intitiatieven ondernomen werden om Joden te redden, wil ik niet ontkennen.[/quote] Het Vaticaan heeft nooit gedurfd om openlijk en officieel te protesteren wegens haar omsingeling door het fascistische Italië. Daarom heeft ze veel clandistiener moeten handelen. Het is juist dat het Pius XII kan aangesmeerd worden dat hij het lef niet had om openlijk tegen de schenen te stampen van Mussolini, maar het is bekend uit zijn brieven aan verzetspriesters hoezeer hij hen steunde. Dat Pius XII 'Hitlers paus' genoemd werd komt van de KBG. Dat klopt aan geen kanten met de realiteit. Wikipediat het er maar eens op. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 9 februari 2007 om 15:18. |
|
|
|
|
|
|
#342 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#343 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Feit blijft dat het Vaticaan gezwegen heeft in deze kwestie. Maar ja, je moet als (zogezegd) moreel christelijk instituut wel eens je nek durven uitsteken. En daar ontbreekt het Rome fundamenteel aan. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 15:26. |
||
|
|
|
|
|
#344 |
|
Banneling
|
Achteraf is het altijd makkelijk kritiek geven.
Vraag u tezelfdertijd eens af of u op de grote markt van brussel zou gestaan hebben en moord en brand schreeuwen terwijl er 20 pistolen op uw hoofd gericht staan. En geef dan nog eens kritiek op het Vaticano. |
|
|
|
|
|
#345 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En zelfs indien Hitler Vaticaanstad zou hebben overrompeld (wat hij ooit overwoog), dan was de Paus er nadien als een moreel baken uitgekomen. En dit is helaas niet gebeurd. Integendeel. |
|
|
|
|
|
|
#346 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wij hebben onze mening geventileerd na de volgende uitspraak : |
|
|
|
|
|
|
#347 | |
|
Banneling
|
Citaat:
D�*n had de Kerk eindelijk eens haar verantwoordelijk genomen. Het is gemakkelijk mooie encyclieken uit te geven en zijn verantwoordelijkheid te nemen als je niets te verliezen hebt. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 15:44. |
|
|
|
|
|
|
#348 |
|
Banneling
|
Ik ben geen kenner. De Kerk kon inderdaad meer gedaan hebben, doch ook minder.
Ik stel mij gewoon de vraag wat de criticasters hier zouden doen moesten zij kant moeten kiezen. Zwijgen en buigen denk ik. |
|
|
|
|
|
#349 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En aangezien jullie toch een hemel hebben waar jullie met open armen worden ontvangen dan zie ik niet in waarom je zou zwijgen en buigen |
|
|
|
|
|
|
#350 |
|
Banneling
|
[quote=MaXiMuS;2419134]
... Wat is de bedoeling van je citaat eigenlijk? Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 15:48. |
|
|
|
|
|
#351 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#352 |
|
Banneling
|
niet 'je', wel de criticasters hier. diegenen met de grootste mond als het er niet op aan komt, zijn vaak zij die het eerst zwijgen als het er wel op aankomt.
|
|
|
|
|
|
#353 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Mijn" Kerk verdedig ik, d.i. het geloof en de Kerk als "mystiek lichaam" van Jezus Christus. Ik verdedig evenwel geen fouten uit het verleden die geestelijken hebben begaan al dan niet in naam van de Kerk. Evenwel, zal ik mij verzetten tegen prietpraat en ongefundeerde en zelfs leugenachtige beschuldigen (zie maar eens in de discussie over de bijbelvertalingen of de rol van de pausen ten opzichte van de Joden). |
|
|
|
|
|
|
#354 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#355 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. |
|
|
|
|
|
|
#356 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#357 | |
|
Minister
|
Citaat:
Uiteraard lees je dit in het evangelie. Ik sta er eveneens volledig achter. Maar misschien ware het niet slecht het betrokken bijbelfragment eventjes te relateren aan wat er even verder staat, één van de laatste woorden van de Gekruisigde, een gebed tot de Vader: "Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen." (Lc 23, 34) Ik vind dit korte gebed van de Stervende onvoorstelbaar krachtig, precies omdat het in al zijn beknoptheid meteen komaf maakt met de schuldvraag van de joden die de evangelisten wel breed uitsmeerden. Dat was een litteraire meesterzet van formaat: de breed uitgesmeerde collectieve schuldbekentenis ( met als centraal punt de zinsnede "Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen") tegenover dat éne korte maar ongemeen krachtige gebed, waardoor de term "Verlosser" zijn diepste betekenis krijgt. Maar goed, dat is slechts mijn interpretatie... |
|
|
|
|
|
|
#358 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je kunt als gelovige christen daar wel in 'geloven'. Dat is natuurlijk een persoonlijke kwestie en daar spreek ik me niet over uit. Maar of je dan in de 'historische' waarheid gelooft is nog een andere kwestie. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 18:29. |
|
|
|
|
|
|
#359 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
In de historische waarheid hoef je niet te geloven; daar mag je integendeel zeker van zijn! |
||
|
|
|
|
|
#360 |
|
Banneling
|
[quote=ElFlamencoLoco;
In de historische waarheid hoef je niet te geloven; daar mag je integendeel zeker van zijn![/quote] Dan zou ik dat maar eens beginnen die historische waarheid van het Nieuwe Testament te zoeken door het NT aan een kritisch (historisch) onderzoek te onderwepen. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 19:19. |
|
|
|