![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2007 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Dumpen is geenszins het juiste, daar men de zelfmoordenaar toch een plaats gaf, zij het wel in ongewijde grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;2481086]Zoals bij wel meer dingen zijn er bepaalde priesters die het niet al te nauw nemen met de kerkelijke afspraken.
Dumpen is geenszins het juiste, daar men de zelfmoordenaar toch een plaats gaf, zij het wel in ongewijde grond.[/quote] Hij kon hem toch moeilijk op straat laten liggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Blijkbaar leest u toch echt niet wat er staat. Die persoon heeft geoordeeld in zijn vrije wil een daad te stellen die ingaat tegen Gods afspraken met ons. Niet wij oordelen. God zal oordelen. Alleen kunnen we zijn daad niet goedkeuren en dus ook niet liturgisch bekrachtigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Men gaf hem vooreerst al een plaats in het kerkhof, al was in het ongewijde grond. Even goed had de Kerk hem daar niet laten begraven. Juist uit barmhartigheid geeft de Kerk dergelijke mensen toch een plaats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een andere mening. We lezen Romeinen 3:19-31. De kern van de verzen wordt door Paulus samengevat in vers 31 nl. ‘Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet’. Dus ook Paulus stelt de wet niet buiten werking. Dat kan ook niet want dit zou in tegenspraak zijn met wat de Here Jezus ons leert. Dit is trouwens ook in tegenspraak met God zelf. Er staat in Numeri 23:19 ‘God liegt niet, zoals de mensen, verandert niet van gedachten, zoals wij. Zou hij ooit iets beloven en het nalaten, iets aankondigen en het niet laten doorgaan?’ Wie zijn wij mensen dat wij het Woord van God veranderen door te zeggen dat de (spijs)wetten afgeschaft zijn. Wat bedoelt Paulus dan te zeggen in 1 Corinthiers 9: 19,20 wanneer hij zegt: ‘Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet, om hen, die onder de wet staan, te winnen’; Onder de wet, wat betekent dat dan? Velen commentaren, uitleggers en predikanten willen ons doen laten geloven dat de wet niet meer van kracht is. We kunnen, volgens hun, dus maar doen en laten wat we willen, de wet is toch niet meer van toepassing op ons. Jezus stierf voor onze zonden aan het kruis en de straf voor onze zonden is dus al betaald. Persoonlijk vind ik dit heel goedkoop en heel gemakkelijk. Jezus heeft er ALLES voor over gehad om ons vrij te kopen van de veroordeling die volgt doordat we de wet niet kunnen volbrengen. Wat hebben wij dan over voor de Here Jezus? Hebben we door zijn sterven een vrijbrief gekregen om te doen wat ons goed lijkt, ik denk het niet. Jezus eigen woorden zijn toch dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden maar om hem te vervullen. Persoonlijk denk ik dat we ons nog steeds aan de wet dienen te houden, maar als we eens een keer de mist in gaan dat we niet meer veroordeeld worden door de wet. Dit is een hele andere benadering dan dat we maar kunnen doen en laten wat we willen. ![]() Laatst gewijzigd door system : 1 maart 2007 om 22:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
|
![]() Welkom tot de 21° eeuw.
__________________
Etiam si omnes, ego non. |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Uit het voorbeeld van de apostelen weten we dat men nieuwe christenen die uit het heidendom kwamen niet meer besneed (denken we maar aan de discussie tussen Petrus en Paulus), hun niet meer verplichtte de joodse spijswetten te volgen en dat men het ook aanvaardde dat deze christenen vlees kochten en opaten dat door heidense priesters werd aangeboden (daarover schrijft Paulus). Allemaal zaken die lijnrecht ingingen tegen de joodse spijs- en gemeenschapswetten.
Aldus wordt duidelijk dat de apostelen zelf al het onderscheid maakten tussen de morele component van de Wet en de loutere gemeenschapsregulerende wetten die betrekking hebben op voeding, kledij en gedragingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Hoewel Paulus zich permanent moest verdedigen tegen de 'Judaïsten' en tegen de judaïserende christenen, toch behoort hij nog steeds tot het 'gild der besnedenen' en daarom zorgt hij er ook voor dat 'vreemden' ( 'vreemden' in de zin van het huidige joodse 'goyiem') het gild der besnedenen komen vervoegen en zich laten besnijden zoals hij er in Hand 16, 1-3 voor zorgt dat Thimotheus besneden wordt. Ook het farizeeërschap zit er nog altijd bij Paulus in en het feit dat hij zich nog altijd vereenzelvigt met een telg uit de stam van Benjamin bewijst hij zeker in de dagelijkse praktijk want meestal gaat hij de synagogen afdweilen in de diaspora. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
http://www.katholieknederland.nl/abc/paulus.html Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 2 maart 2007 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2007 om 09:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Over Timotheüs zit u toch wel goed fout: Timotheüs was immers een zoon van een Joodse vrouw. Ongetwijfeld heeft dat een grote rol gespeeld. Titus evenwel, die geen Jood is en die Paulus nabij staat, wordt door Paulus in het christendom opgenomen zonder de besnijdenis. Diezelfde Paulus verdedigt ook de christelijke gemeenschap van Kolosse tegen de judaïserende elementen. Paulus ontwikkelt trouwens een heel mooie lijn tussen de besnijdenis en de christelijke doop en toont op die manier aan dat dit teken geen diepere zin meer heeft voor de niet-Joodse christenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Timotheus had een Griekse vader en een Joodse moeder en was niet besneden. Toch doet Paulus hem besnijden wat ons doet vermoeden dat Paulus de Wet soms niet opgaf, maar wel de Wet opgaf wanneer het hem goed uitkwam, zoals hij ook zegt dat hij komt uit een geslacht der besnedenen wanneer het hem goed uitkomt. In ieder geval Paulus 'verplicht' Thimotheus tot een besnijdens en deze besnijdenis grijpt plaats vermoedelijk na de bijeenkomst in Jeruzalem. Dat is wat we in Handelingen lezen. Ofwel is er iets anders aan de hand: de tegenstrijdigheden over de gedragingen van Paulus zou er wel eens op kunnen wijzen dat de brieven van Paulus niet echt 100% de brieven van Paulus zijn en later 'aangepast' zijn geworden, 'vervalst' zijn, maar dan op een onhandige manier. Irenaeus geeft ons in die richting al een hint: hij beweert dat de 'Brief aan Filémon' niet authentiek is. En zoals ik reeds zei, indien Irenaeus gelijk heeft, heeft Filémon nooit bestaan en heeft Paulus dus nooit de verdediging van de slaaf opgenomen. Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2007 om 10:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Welnu, volgens de vroege Kerk (niet volgens mij zoals u alweer verkeerdelijk stelt) was dat niet het geval. Aanvankelijk waren de meningen verdeeld, maar na beraadslaging in Jeruzalem heeft men uiteindelijk beslist om de wetten betreffende kleding, voeding en riten te laten vervallen. Enkel de morele voorschriften van de Wet bleven van toepassing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() [quote]
Citaat:
Nog eens deze derde mening die ik zeer logisch vind overigens. Een andere mening. We lezen Romeinen 3:19-31. De kern van de verzen wordt door Paulus samengevat in vers 31 nl. ‘Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet’. Dus ook Paulus stelt de wet niet buiten werking. Dat kan ook niet want dit zou in tegenspraak zijn met wat de Here Jezus ons leert. Dit is trouwens ook in tegenspraak met God zelf. Er staat in Numeri 23:19 ‘God liegt niet, zoals de mensen, verandert niet van gedachten, zoals wij. Zou hij ooit iets beloven en het nalaten, iets aankondigen en het niet laten doorgaan?’ Wie zijn wij mensen dat wij het Woord van God veranderen door te zeggen dat de (spijs)wetten afgeschaft zijn. Wat bedoelt Paulus dan te zeggen in 1 Corinthiers 9: 19,20 wanneer hij zegt: ‘Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen; en ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun, die onder de wet staan, als onder de wet, om hen, die onder de wet staan, te winnen’; Onder de wet, wat betekent dat dan? Velen commentaren, uitleggers en predikanten willen ons doen laten geloven dat de wet niet meer van kracht is. We kunnen, volgens hun, dus maar doen en laten wat we willen, de wet is toch niet meer van toepassing op ons. Jezus stierf voor onze zonden aan het kruis en de straf voor onze zonden is dus al betaald. Persoonlijk vind ik dit heel goedkoop en heel gemakkelijk. Jezus heeft er ALLES voor over gehad om ons vrij te kopen van de veroordeling die volgt doordat we de wet niet kunnen volbrengen. Wat hebben wij dan over voor de Here Jezus? Hebben we door zijn sterven een vrijbrief gekregen om te doen wat ons goed lijkt, ik denk het niet. Jezus eigen woorden zijn toch dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden maar om hem te vervullen. Persoonlijk denk ik dat we ons nog steeds aan de wet dienen te houden, maar als we eens een keer de mist in gaan dat we niet meer veroordeeld worden door de wet. Dit is een hele andere benadering dan dat we maar kunnen doen en laten wat we willen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
The Epistle to Philemon This Epistle is rarely quoted by the early church fathers, which is undoubtedly due to its brevity and to its lack of doctrinal contents. The letter is recognized by Marcion and the Muratorian Fragment, and is contained in the old Latin and Syriac Versions. Tertullian quotes it more than once, but no trace of it is found in Irenaeus and Clement of Alexandria. Indien de brief echt apostolisch zou zijn hebben zou Irenaeus (en zeker de 'grote' Irenaeus zoals u hem graag zou noemen neem ik aan) hem toch zeker vermeld hebben alsook Clemens. Maar ik zeg dan ook 'als' Irenaeus gelijk heeft. En dat laatste is niet zo zeker want de brief wordt vermeldt door Marcion en door de Canon Muratori. Nu er zijn nog andere 'bijbelgeleerden' die aan de echtheid twijfelen. De Hollandse Radicale Kritiek (HRK) op de Brieven van Paulus heeft een voorgeschiedenis gehad die over de grenzen van Nederland heengaat. In Engeland schreef al in 1792 de theoloog EDWARD EVANSON (1731–1805) een werk waarin hij een poging deed de echtheid aan te tasten van een later als ‘hoofdbrief’ aangeduide brief van de Paulusverzameling, nl. Romeinen. In zijn boek ‘De onenigheid van de vier algemeen aanvaarde evangelisten en de bewijzen voor hun respectievelijke echtheid’ (The dissonance of the four generally received evangelists and the evidence of their respective authenticity) dat in 1796 ook in het Nederlands werd vertaald en aan VAN MANEN bekend was, voert EVANSON enkele tot op heden opmerkenswaardige argumenten tegen de echtheid aan van de Brief aan de Romeinen (en ook van die aan de Ephesiërs, Colossenzen, Philippenzen, Titus en Philemon). Ook Bauer is er niet zo zeker van. In Duitsland was de oprichter van de z.g. ‘Tubinger Schule’, F.C. BAUR (1792–1860) de eerste die niet alleen de Pastorale Brieven (Timotheus en Titus), maar ook Colossenzen, Ephesiërs, Philemon en zelfs Philippenzen onecht noemde. Voor BAUR golden nog slechts vier Brieven, de z.g. ‘Hoofdbrieven’ als afkomstig van Paulus: Romeinen, 1 en 2 Corinthiërs en Galaten. Het heeft dus onrechtstreeks te maken met het discussieonderwerp. Indien vele brieven van 'dè apostel' Paulus niet 'apostolisch' zouden zijn, wat moeten we dan nog geloven van die brieven? Laatst gewijzigd door system : 2 maart 2007 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |