![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het Woord van God zijn geen woorden.
Het Woord van God is God, en is Vlees geworden. In den beginne was het Woord En het Woord was bij God En het Woord was God. Joh1,1 Het Woord is Vlees geworden, en heeft onder ons gewoond. Joh1,17 Zijn Zoon is Zijn geïncarneerd Woord.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 08:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Langs rationele weg komen we evenwel niet tot de kern van God. Hij blijft een totaal andere die buiten ons staat, daar Hij alles wat we zijn ruim en overweldigend overstijgt. Enkel door een openbaring komen we hiertoe. Even trouwens erop wijzen dat in het christendom de bijbel wel belangrijk is, maar uiteindelijk niet de plaats inneemt van het levende geloof in de verrezen heer Jezus Christus. In de islam neemt het boek de plaats in van een bindend element dat boven alles en iedereen verheven is. De bijbel in het christendom staat niet op dat niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vraag naar een ernstige getuige, d.w.z. iemand die jezus heeft gekend en die zijn getuigenis uit eerste hand heeft neergeschreven. Is er niet; daar is nu al tien keer over gediscussieerd hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 08:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet dat zoiets niet waardevol kan zijn, zoals ik al zei, er staan prachtige zaken in de Bijbel (de Gouden Regel lijkt me al heel wat om een samenleving op te grondvesten), maar het gaat om de autoriteit die men er van poogt af te dwingen. En je kunt moeilijk zeggen dat die autoriteit doorheen de geschiedenis niet is voorgewend.
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2007 om 08:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik kan 'geloven' dat jezus heeft bestaan, dat hij geprobeerd heeft een 'goed' leven te leiden. En als voorbeeld dient van 'hoe het moet'. Alhoewel dat nog zeer te betwijfelen is gezien de hoeveelheid van aanpassingen aan de bijbel. Ik erken dat de jezus in de bijbel een goed mens zou geweest zijn, maar waarom dat dat allemaal moet herleid worden naar een 'god'... die almachtig is en daar allemaal voor zorgt... kom zeg... Maar u antwoord niet op de belangrijkste vraag.... als u zegt dat UW god, ONZE god, whatever you call him, almachtig is.... zo zijn er HONDERDEN groepen op deze aarde die hetzelfde zeggen van hun god... Wie is de ware, de uwe, of de god van een bosjesmannen stam in de amazone? there can only be 1 truth... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vermeiren heeft hier een punt. Ik vind het ook zeer onbegrijpelijk. Het is precies of Paulus Jezus niet kent. Paulus zal Jezus niet echt hebben gekend vemoedelijk maar in zijn tijd liepen er nog veel personen rond die Jezus lijfelijk hebben gekend, met hem gesproken hebben. De historische Jezus blijft bij Paulus volledig afwezig. En dat is raar. Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is deze draad toch een sullig rollenspel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wonderen buiten de natuurwet: het opwekken van Lazarus was anders wel een mirakel 'buiten de natuurwetten'. Het opstaan uit de dode van Jezus was duidelijk een 'mirakel buiten de natuurwetten' of het 'opstijgen naar de Hemel' was het trotseren van de zwaartekracht. Of moeten we dit allemaal symbolisch zien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik geloof niet in wonderen, tenzij ik ze zelf meemaak. Ook hier geldt het verschil waarde-autoriteit. Confer wat ik aanbracht in de discussie rond het wonder van Johannes Paulus II, maar niet werd opgepikt. Citaat:
Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2007 om 10:12. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Banneling
|
![]() Dit is allemaal naast de kwestie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was een antwoord op je vraag. Wat je opmerking over Paulus betreft, meer dan het antwoord dat ik daar over gegeven heb, kan ik niet met je delen. Is er objectieve zekerheid? Nee, natuurlijk niet, net zo voor Socrates en talloze Klassieke en vroeg-Middeleeuwse figuren - zelfs voor velen uit de 19de eeuw weten we niet wanneer ze gestorven zijn, betekent dat dan dat ze nog leven? - dus dat zegt niets over de subjectieve zekerheid, en die heb je nodig om het een zekere grondvesting te geven in de historiografie.
![]() |