![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
... bleef ze Hem tot op het einde nabij. Zij was één van de vrouwen die onder het kruis bleef staan. Citaat:
Persoonlijk vind ik dat het voorbeeld van Jezus nochtans niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Maar misschien luister ik wel met andere oren dan jij? En kijken mijn ogen anders dan de jouwe? Met alle respect, edoch misschien ligt het wel méér aan jezelf waarom Zijn boodschap niet tot je doordringt, dan aan Hem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waarom zijn er geen officiële stukken bij geschreven door Pilatus. Hield men toen geen administratie bij van terdoodveroordelingen en beschuldigingen ? En waarom niets van de hand van Jezus zelf ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U ontloopt mijn vraag: waarom geeft Jezus geen duidelijk teken? Het is natuurlijk gemakkelijk te stellen dat ik god niet moet zeggen wat hij moet doen. Zo lossen we alles op, ook de tsunami's waar vele vele kinderen onverdiend stierven. Soms zouden we god misschien eens een hint moeten geven om tenminste de kinderen te sparen Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht nog wel dat Gabriël haar op de hoogte gebracht had. Citaat:
Citaat:
De ene mens is nu eenmaal lichtgeloviger dan de ander. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De evangelies doken generaties later op... Rond het jaar 33 waren er verschillende bekende geschiedschrijvers actief en wie schreef erover? Het oudste (mij bekende) manuscript vh NT zou het John Ryland manuscript (+130 A.D) zijn, gevonden in Egypte: een aantal verzen uit het Evangelie van Joannes. Al de rest (en veel is dat niet), is stukken recenter. http://en.wikipedia.org/wiki/Rylands...ry_Papyrus_P52 dus 100 jaar of 6 generaties na het jaar 0... ![]() Hiëronymus (342-420) schreef in zijn Bijbel wat hij en de paus geloofden in de 4° of 5° eeuw. Legendes dus. De uitleg dat Christus gewoon een door de Romeinen gecreëerde mythe is is ook goed verdedigbaar. (cfr. Michel Onfray) Laatst gewijzigd door filosoof : 28 maart 2007 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 21:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#428 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar dat pleit eigenlijk ferm vóór het evangelie. We hebben papyri bewaard van 130 na Christus, nog geen eeuw na Christus. Het oudste manuscript van de Bello Gallico dateert van de 11de eeuw. Dat is meer dan 11 eeuwen na datum. De oudste bewaarde manuscripten over Plato zijn nog recenter! Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 21:59. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#429 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Gabriël heeft haar de geboorte aangekondigd van een Zoon, maar nog niets gerept over het kruis dat Hij moest ondergaan.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waarom ging hij dan lezen in de Torah ? Ik neem aan dat God wel wist wat daar in te lezen was. Kon hij niet voorzien dat latere generaties ook de heilige boeken zouden raadplegen ? Waarom hij dan niet zelf de wijzigingen neerschreef blijft mij bevreemden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In het Christendom staat het Boek niet centraal, maar daar is het Woord van God Mens geworden, en heeft onder ons gewoond (Joh1,16). De bijbel is gebaseerd op het geloof, nl. de verkondiging van de apostelen, en niet omgekeerd (het geloof gebaseerd op de bijbel)
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 22:46. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 23:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Banneling
|
![]() [quote]Neen, een echt bewijs hebben we niet. Niet rond de pot draaien.
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 23:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
.30 jaar is nu bijna een generatie, (langere levensverwachting van de mensen: in die periode leefden mensen minder lang en waren er ook op ingesteld: huwelijk en kinderen vanaf geslachtsrijpheid etc... rond die tijd is 15 jaar niet abnormaal (een "generatie" is geen levensduur, maar verschil in leeftijd tussen twee generaties, tussen ouders en kinderen.) Dat die enkele regels uit 130 AD bewaard zijn een bewijs? ![]() .Hiëronymus had, voor zover geweten, voor zijn Vulgata de beschikking over de Septuaginta (een hervertaling van de Torah uit het grieks naar het Aramees uit de +3° eeuw voor JC), vertalingen ervan en enkele niet nader geïdentificeerde teksten (een beperkt aantal) waarschijnlijk voornamelijk al dan niet correcte copiëen van de reconstructies van Valentinus, begin 3° eeuw, maar gezien Valentinus lang tevoren serieus bakzijl had moeten halen na een teologische twist met de bisschop van Lyon, en dan ook uit Rome vertrokken was, richting Carthago liep men daar waarschijnlijk liever niet mee te koop, werden die teksten logisch gezien "gezuiverd" maar niet geciteerd en deed het Vaticaan 15 eeuwen geheimzinnig over de teksten in hun bezit. (daarnaast las ik nog een melding over een niet nader vernoemd manuscript uit de 4° eeuw) Dus werkte Hiëronymus met zéér onzeker en fragmentair materiaal, niet met teksten uit de eerste eeuw. In de tijd va Hiëronymus moet er wel wat aan verhalen gecirculeerd hebben, en heel wat onbetrouwbaar (getuige alle apocrief verklaarde evangelies) Wanneer men Marcus situeerde wordt dan ook van ondergeschikt belang. Sindsdien is in 1945 Nag Hammadi bovengekomen (Koptisch en Grieks, 4° eeuw)...en vlug apocrief verklaard! Werkelijk weinig houvast om ernstig te kunnen zeggen dat het verhaal méér dan een legende is (legende die de Romeinse Keizers goed uitkwam...) Ik heb er geen probleem mee dat jij gelooft wat men je zegt, maar dat is geloof: iets onbewezen voor waar aannemen. Men heeft 20 eeuwen op grote en kleine schaal bewijzen gezocht en niet gevonden. Geen Romeinse of Griekse tijdgenoten vermelden JC... (J. Flavius vernoemt een Chrestos, dat wel, maar ander profiel)Tacitus, Plinius? Nihil! Maar geloof gerust... Btw, ja, ik ken Latijn en zelfs een klein beetje Grieks (niet genoeg om over te bluffen, dat Grieks) Laatst gewijzigd door filosoof : 29 maart 2007 om 02:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uitgebreide info over de Septuagint vindt u onder http://www.newadvent.org/cathen/13722a.htm De canoniciteit van de vier evangeliën staat al bijzonder vroeg vast. In de vroege Kerk is daar al heel vroeg volledige eensgezindheid over. Bijvoorbeeld bij Ireneüs van Lyon vinden we al de vierledigheid van het evangelie. Daarbuiten erkende de vroege Kerk geen andere evangeliën. Veel zogezegde "evangeliën" dateren trouwens van (veel) later en zijn nooit door de rechtgelovige gemeenschap aangenomen (een aantal waren gnostische teksten). Verdere info: http://www.newadvent.org/cathen/06655b.htm Hiëronymus heeft weldegelijk heel wat materiaal tekstkritisch bekeken en niet zomaar vertrouwd op een bepaalde versie. Lees vanaf de vijfde alinea: http://www.newadvent.org/cathen/15515b.htm Ook is het niet juist dat Hiëronymus alleen maar teksten zou hebben bekeken in een enkele taal: hij beschikte over teksten in Hebreeuws als Grieks, met daarnaast nog eens verschillende bestaande Latijnse vertalingen: http://www.newadvent.org/cathen/08341a.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wil dat dan ook even toepassen op twee figuren uit de Oudheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#438 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ha, sympathiek dat u stelt dat u dit alleen maar gelooft, dat dit geen bewijsbaar feit is. Na flamenco begint u ook vorderingen te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#440 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat hij ooit gesteld heeft dat deze theologische uitspraak samenvalt met een historische stelling zoals wij die laatste nu verstaan.
|
![]() |
![]() |