Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 maart 2007, 20:26   #421
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, zijn eigen familie geloofde niet in hem. En die kende hem nochtans sinds hij geboren was. Maar daar gaat het nu niet om.
Zijn eigen moeder kende Hem als geen ander. Hoewel ze niet precies begreep waarom Hij zo nodig have en goed moest verlaten om al predikend rond te tijgen, hoewel zij niet begreep waarom Hij Zich liet kruisigen...

... bleef ze Hem tot op het einde nabij. Zij was één van de vrouwen die onder het kruis bleef staan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Als je over die dingen nadenkt dat is het toch absurd: indien god wil dat hij aanbeden en geëerd wordt dat hij het dan gewoon duidelijk laat weten. Dat moet voor hem toch geen probleem zijn. Waarom heel die poespas? Ik krijg hier nooit een zinnig antwoord op.
Ga jij God eventjes vertellen hoe Hij Zich moet laten kennen?

Persoonlijk vind ik dat het voorbeeld van Jezus nochtans niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Maar misschien luister ik wel met andere oren dan jij? En kijken mijn ogen anders dan de jouwe?

Met alle respect, edoch misschien ligt het wel méér aan jezelf waarom Zijn boodschap niet tot je doordringt, dan aan Hem?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 20:29   #422
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Enerzijds neergeschreven in correspondentie -de brieven- en evangelies (de Schrift), anderzijds overgeleverd in de Traditie.
Wie?
De apostelen en hun leerlingen, de apostolische vaders
Petrus, Paulus, Jakobus, Johannes, Judas, Matteüs, Lucas, Marcus hebben hierover geschreven.
Hun leerlingen en kerkvaders zetten deze verkondiging voort.
Clubleden dus ? Trouwens heeft Judas zich niet verhangen ?
En waarom zijn er geen officiële stukken bij geschreven door Pilatus.
Hield men toen geen administratie bij van terdoodveroordelingen en beschuldigingen ?
En waarom niets van de hand van Jezus zelf ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 20:38   #423
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zijn eigen moeder kende Hem als geen ander. Hoewel ze niet precies begreep waarom Hij zo nodig have en goed moest verlaten om al predikend rond te tijgen, hoewel zij niet begreep waarom Hij Zich liet kruisigen...

... bleef ze Hem tot op het einde nabij. Zij was één van de vrouwen die onder het kruis bleef staan.Ga jij God eventjes vertellen hoe Hij Zich moet laten kennen?

Persoonlijk vind ik dat het voorbeeld van Jezus nochtans niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Maar misschien luister ik wel met andere oren dan jij? En kijken mijn ogen anders dan de jouwe?

Met alle respect, edoch misschien ligt het wel méér aan jezelf waarom Zijn boodschap niet tot je doordringt, dan aan Hem?
Zijn moeder was erbij toen Jezus aan het kruis aan het afsterven was. Zo vertellen ons de evangelies. Dit is vrij normaal dat een moeder haar stervend kind bijstaat.Zijn moeder is er echter nooit wanner Jezus predikt, tenminste, de evangelies vermelden het nooit. Integendeel zijn familie probeert hem te doen stoppen en hem mee te nemen naar huis. En als u goed de evangelies leest, dan vinden wij heel weinig terug over de moeder van de zogenaamde Messias. Toch verwonderlijk want zij baarde hem tenslotte.

U ontloopt mijn vraag: waarom geeft Jezus geen duidelijk teken?
Het is natuurlijk gemakkelijk te stellen dat ik god niet moet zeggen wat hij moet doen. Zo lossen we alles op, ook de tsunami's waar vele vele kinderen onverdiend stierven. Soms zouden we god misschien eens een hint moeten geven om tenminste de kinderen te sparen

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 20:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 20:48   #424
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Eigenaardig.
Ik dacht nog wel dat Gabriël haar op de hoogte gebracht had.
Citaat:
... bleef ze Hem tot op het einde nabij. Zij was één van de vrouwen die onder het kruis bleef staan.Ga jij God eventjes vertellen hoe Hij Zich moet laten kennen?
Zo zijn moeders nu eenmaal.
Citaat:
Dat denk ik ook.
De ene mens is nu eenmaal lichtgeloviger dan de ander.
Oud 28 maart 2007, 20:51   #425
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
brandaan:

Hoe verklaar jij het ontstaan van de eerste christelijke gemeenten? Geloof jij dat zoveel mensen overtuigd werden enkel door schrift. In het begin bekeerden velen zich doordat ze Jezus zelf ervaren hadden of later door de genezingen van de apostelen.
zoals elke secte dus..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 20:55   #426
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hield men toen geen administratie bij van terdoodveroordelingen en beschuldigingen ?
Er is bij mijn weten geen materiëel bewijs van zijn bestaan.
De evangelies doken generaties later op...
Rond het jaar 33 waren er verschillende bekende geschiedschrijvers actief en wie schreef erover?
Het oudste (mij bekende) manuscript vh NT zou het John Ryland manuscript (+130 A.D) zijn, gevonden in Egypte: een aantal verzen uit het Evangelie van Joannes. Al de rest (en veel is dat niet), is stukken recenter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rylands...ry_Papyrus_P52
dus 100 jaar of 6 generaties na het jaar 0...
Hiëronymus (342-420) schreef in zijn Bijbel wat hij en de paus geloofden in de 4° of 5° eeuw. Legendes dus.
De uitleg dat Christus gewoon een door de Romeinen gecreëerde mythe is is ook goed verdedigbaar. (cfr. Michel Onfray)

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 maart 2007 om 21:18.
Oud 28 maart 2007, 21:45   #427
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
'De brief van Judas' uit het N.T. werd niet geschreven door Judas Iskariot, maar Judas Taddeüs. Jezus had 2 leerlingen die Judas heetten (was een heel courante naam ten tijde van Jezus), alsok 2 Simons (o.a. Simon Petrus) en 2 Jakobussen (Zoon van Zebedeüs en Salomé, en de zoon van Maria Kleopas).
Citaat:
Er bestaat niets meer van enige administratie (mocht die er geweest zijn) want in 70 na Chr. is Jeruzalem geplunderd en de tempel verwoest.
Citaat:
Jezus was een verkondiger. Daarenboven, gelukkig, want 't zou anders niet logisch zijn: hij kwam op voor de armen en de minsten, die hoe dan ook niet konden lezen. Lezen was enkel voorgelegd voor rabbi's. Jezus was zeker geletterd (kende de H.Schrift, ging naar synagoges en las er uit de Torah) maar zoals het in de traditie paste was het Woord het belangrijkst. En hij kon moeilijk over zijn eigen wonderdaden of zijn eigen passie schrijven.

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 21:46.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2007, 21:57   #428
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er is bij mijn weten geen materiëel bewijs van zijn bestaan.
Wenst u een reliek misschien?
Citaat:
De evangelies doken generaties later op...
Ik noem 30 jaar niet "generaties", hoogstens één generatie die elkaar zonder probleem gekend heeft: Marcus wordt gesitueerd tussen 60 en 65 na Chr.
Citaat:
Rond het jaar 33 waren er verschillende bekende geschiedschrijvers actief en wie schreef erover?
Het oudste (mij bekende) manuscript vh NT zou het John Ryland manuscript (+130 A.D) zijn, gevonden in Egypte: een aantal verzen uit het Evangelie van Joannes. Al de rest (en veel is dat niet), is stukken recenter.
John Ryland is ook één van de vele kopieën die in die tijd in omloop waren van het Johannesevangelie. Dit is het oudste die we teruggevonden hebben, vele andere zijn verloren gegaan.
Maar dat pleit eigenlijk ferm vóór het evangelie. We hebben papyri bewaard van 130 na Christus, nog geen eeuw na Christus. Het oudste manuscript van de Bello Gallico dateert van de 11de eeuw. Dat is meer dan 11 eeuwen na datum. De oudste bewaarde manuscripten over Plato zijn nog recenter!
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rylands...ry_Papyrus_P52
dus 100 jaar of 6 generaties na het jaar 0...
Hiëronymus (342-420) schreef in zijn Bijbel wat hij en de paus geloofden in de 4° of 5° eeuw. Legendes dus.
Ik val bijna van mijn stoel! Hiëronymus vertaalde wel vanuit de Griekse grondtekst! U beweert toch niet dat Hiëronymus zelf het evangelie heeft aangepast. Lees de Vulgaat dan maar eens! (en leer eerst Grieks en Latijn)
Citaat:
De uitleg dat Christus gewoon een door de Romeinen gecreëerde mythe is is ook goed verdedigbaar. (cfr. Michel Onfray)
Onverdedigbaar indien u historisch eerlijk bent. Alle stenen zijn goed om op Christus te gooien.

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 21:59.
Oud 28 maart 2007, 22:02   #429
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Eigenaardig.
Ik dacht nog wel dat Gabriël haar op de hoogte gebracht had.
Gabriël heeft haar de geboorte aangekondigd van een Zoon, maar nog niets gerept over het kruis dat Hij moest ondergaan.

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 22:02.
Oud 28 maart 2007, 22:31   #430
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jezus was een verkondiger. Daarenboven, gelukkig, want 't zou anders niet logisch zijn: hij kwam op voor de armen en de minsten, die hoe dan ook niet konden lezen. Lezen was enkel voorgelegd voor rabbi's. Jezus was zeker geletterd (kende de H.Schrift, ging naar synagoges en las er uit de Torah) maar zoals het in de traditie paste was het Woord het belangrijkst. En hij kon moeilijk over zijn eigen wonderdaden of zijn eigen passie schrijven.
Goed, hij predikte dus voor de armen en de ongeletterden.
Maar waarom ging hij dan lezen in de Torah ?
Ik neem aan dat God wel wist wat daar in te lezen was.
Kon hij niet voorzien dat latere generaties ook de heilige boeken zouden raadplegen ?
Waarom hij dan niet zelf de wijzigingen neerschreef blijft mij bevreemden.
Oud 28 maart 2007, 22:45   #431
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Goed, hij predikte dus voor de armen en de ongeletterden.
Maar waarom ging hij dan lezen in de Torah?
Hij las voor in de synagoge, cfr. Lc4,16-21
Citaat:
Ik neem aan dat God wel wist wat daar in te lezen was.
Uiteraard. Zelfs als kind:Lc 2,41-47
Citaat:
[41] Elk jaar trokken zijn ouders voor het paasfeest naar Jeruzalem. [42] Toen Hij twaalf was geworden gingen ze weer, gewoontegetrouw.[...][45] Maar toen ze Hem niet vonden, keerden ze naar Jeruzalem terug om Hem daar te zoeken. [46] Pas na drie dagen vonden ze Hem in de tempel; Hij zat er midden tussen de rabbi’s, luisterde naar hen en stelde hun vragen. [47] Allen die Hem hoorden, stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden.
Citaat:
Kon hij niet voorzien dat latere generaties ook de heilige boeken zouden raadplegen ?
Waarom hij dan niet zelf de wijzigingen neerschreef blijft mij bevreemden.
U moet één ding weten, wat uniek is aan het christendom. Het christendom is niet zoals pakweg de Islam, waar het Woord van God Boek is geworden.
In het Christendom staat het Boek niet centraal, maar daar is het Woord van God Mens geworden, en heeft onder ons gewoond (Joh1,16).

De bijbel is gebaseerd op het geloof, nl. de verkondiging van de apostelen, en niet omgekeerd (het geloof gebaseerd op de bijbel)

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 22:46.
Oud 28 maart 2007, 23:16   #432
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hij las voor in de synagoge, cfr. Lc4,16-21
Uiteraard. Zelfs als kind:Lc 2,41-47
U moet één ding weten, wat uniek is aan het christendom. Het christendom is niet zoals pakweg de Islam, waar het Woord van God Boek is geworden.
In het Christendom staat het Boek niet centraal, maar daar is het Woord van God Mens geworden, en heeft onder ons gewoond (Joh1,16).

De bijbel is gebaseerd op het geloof, nl. de verkondiging van de apostelen, en niet omgekeerd (het geloof gebaseerd op de bijbel)
U bent uw godsdienst aan het verkopen zoals in de soeks.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 23:17.
Oud 28 maart 2007, 23:38   #433
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Wenst u een reliek misschien?
Neen, een echt bewijs hebben we niet. Niet rond de pot draaien.

Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 23:38.
Oud 29 maart 2007, 02:40   #434
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Wenst u een reliek misschien?Ik noem 30 jaar niet "generaties", hoogstens één generatie die elkaar zonder probleem gekend heeft: Marcus wordt gesitueerd tussen 60 en 65 na Chr. John Ryland is ook één van de vele kopieën die in die tijd in omloop waren van het Johannesevangelie. Dit is het oudste die we teruggevonden hebben, vele andere zijn verloren gegaan.
Maar dat pleit eigenlijk ferm vóór het evangelie. We hebben papyri bewaard van 130 na Christus, nog geen eeuw na Christus. Het oudste manuscript van de Bello Gallico dateert van de 11de eeuw. Dat is meer dan 11 eeuwen na datum. De oudste bewaarde manuscripten over Plato zijn nog recenter!
....
Ik val bijna van mijn stoel! Hiëronymus vertaalde wel vanuit de Griekse grondtekst! U beweert toch niet dat Hiëronymus zelf het evangelie heeft aangepast. Lees de Vulgaat dan maar eens! (en leer eerst Grieks en Latijn)
...
Onverdedigbaar indien u historisch eerlijk bent. Alle stenen zijn goed om op Christus te gooien.

.30 jaar is nu bijna een generatie, (langere levensverwachting van de mensen: in die periode leefden mensen minder lang en waren er ook op ingesteld: huwelijk en kinderen vanaf geslachtsrijpheid etc... rond die tijd is 15 jaar niet abnormaal (een "generatie" is geen levensduur, maar verschil in leeftijd tussen twee generaties, tussen ouders en kinderen.)
Dat die enkele regels uit 130 AD bewaard zijn een bewijs? Dan zijn de bewaarde papyrussen uit Egypte ook een godsbewijs..voor Isis en Osiris en het Egyptische pantheon...

.Hiëronymus had, voor zover geweten, voor zijn Vulgata de beschikking over de Septuaginta (een hervertaling van de Torah uit het grieks naar het Aramees uit de +3° eeuw voor JC), vertalingen ervan en enkele niet nader geïdentificeerde teksten (een beperkt aantal) waarschijnlijk voornamelijk al dan niet correcte copiëen van de reconstructies van Valentinus, begin 3° eeuw, maar gezien Valentinus lang tevoren serieus bakzijl had moeten halen na een teologische twist met de bisschop van Lyon, en dan ook uit Rome vertrokken was, richting Carthago liep men daar waarschijnlijk liever niet mee te koop, werden die teksten logisch gezien "gezuiverd" maar niet geciteerd en deed het Vaticaan 15 eeuwen geheimzinnig over de teksten in hun bezit. (daarnaast las ik nog een melding over een niet nader vernoemd manuscript uit de 4° eeuw) Dus werkte Hiëronymus met zéér onzeker en fragmentair materiaal, niet met teksten uit de eerste eeuw. In de tijd va Hiëronymus moet er wel wat aan verhalen gecirculeerd hebben, en heel wat onbetrouwbaar (getuige alle apocrief verklaarde evangelies)
Wanneer men Marcus situeerde wordt dan ook van ondergeschikt belang.

Sindsdien is in 1945 Nag Hammadi bovengekomen (Koptisch en Grieks, 4° eeuw)...en vlug apocrief verklaard!
Werkelijk weinig houvast om ernstig te kunnen zeggen dat het verhaal méér dan een legende is (legende die de Romeinse Keizers goed uitkwam...)

Ik heb er geen probleem mee dat jij gelooft wat men je zegt, maar dat is geloof: iets onbewezen voor waar aannemen. Men heeft 20 eeuwen op grote en kleine schaal bewijzen gezocht en niet gevonden. Geen Romeinse of Griekse tijdgenoten vermelden JC... (J. Flavius vernoemt een Chrestos, dat wel, maar ander profiel)Tacitus, Plinius? Nihil!
Maar geloof gerust...
Btw, ja, ik ken Latijn en zelfs een klein beetje Grieks (niet genoeg om over te bluffen, dat Grieks)

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 maart 2007 om 02:55.
Oud 29 maart 2007, 06:55   #435
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.Hiëronymus had, voor zover geweten, voor zijn Vulgata de beschikking over de Septuaginta (een hervertaling van de Torah uit het grieks naar het Aramees uit de +3° eeuw voor JC), vertalingen ervan en enkele niet nader geïdentificeerde teksten (een beperkt aantal) waarschijnlijk voornamelijk al dan niet correcte copiëen van de reconstructies van Valentinus, begin 3° eeuw, maar gezien Valentinus lang tevoren serieus bakzijl had moeten halen na een teologische twist met de bisschop van Lyon, en dan ook uit Rome vertrokken was, richting Carthago liep men daar waarschijnlijk liever niet mee te koop, werden die teksten logisch gezien "gezuiverd" maar niet geciteerd en deed het Vaticaan 15 eeuwen geheimzinnig over de teksten in hun bezit. (daarnaast las ik nog een melding over een niet nader vernoemd manuscript uit de 4° eeuw) Dus werkte Hiëronymus met zéér onzeker en fragmentair materiaal, niet met teksten uit de eerste eeuw. In de tijd va Hiëronymus moet er wel wat aan verhalen gecirculeerd hebben, en heel wat onbetrouwbaar (getuige alle apocrief verklaarde evangelies)
Wanneer men Marcus situeerde wordt dan ook van ondergeschikt belang.
Ik raad u toch dringend aan een aantal zaken bij te stellen. De Septuagint is grotendeels een GRIEKSE vertaling van de joodse bijbel (niet enkel van de Torah) uit het Hebreeuws (Aramees was de latere omgangstaal onder de joden).

Uitgebreide info over de Septuagint vindt u onder
http://www.newadvent.org/cathen/13722a.htm

De canoniciteit van de vier evangeliën staat al bijzonder vroeg vast. In de vroege Kerk is daar al heel vroeg volledige eensgezindheid over. Bijvoorbeeld bij Ireneüs van Lyon vinden we al de vierledigheid van het evangelie. Daarbuiten erkende de vroege Kerk geen andere evangeliën. Veel zogezegde "evangeliën" dateren trouwens van (veel) later en zijn nooit door de rechtgelovige gemeenschap aangenomen (een aantal waren gnostische teksten).

Verdere info:
http://www.newadvent.org/cathen/06655b.htm

Hiëronymus heeft weldegelijk heel wat materiaal tekstkritisch bekeken en niet zomaar vertrouwd op een bepaalde versie. Lees vanaf de vijfde alinea:
http://www.newadvent.org/cathen/15515b.htm
Ook is het niet juist dat Hiëronymus alleen maar teksten zou hebben bekeken in een enkele taal: hij beschikte over teksten in Hebreeuws als Grieks, met daarnaast nog eens verschillende bestaande Latijnse vertalingen:
http://www.newadvent.org/cathen/08341a.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 06:56   #436
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat jij gelooft wat men je zegt, maar dat is geloof: iets onbewezen voor waar aannemen. Men heeft 20 eeuwen op grote en kleine schaal bewijzen gezocht en niet gevonden. Geen Romeinse of Griekse tijdgenoten vermelden JC... (J. Flavius vernoemt een Chrestos, dat wel, maar ander profiel)Tacitus, Plinius? Nihil!
Maar geloof gerust...
Dan vraag ik u welke criteria u wel vooropstelt om de historiciteit van een geschiedkundig figuur met zekerheid vast te stellen.

Wil dat dan ook even toepassen op twee figuren uit de Oudheid.
Oud 29 maart 2007, 06:57   #437
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Bewijs dat eens.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 06:58   #438
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Bewijs dat eens.
Blijkbaar verwart u wetenschap met geloof en omgekeerd...
Oud 29 maart 2007, 07:16   #439
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar verwart u wetenschap met geloof en omgekeerd...
""God is mens geworden en heeft onder ons gewoond.""

Ha, sympathiek dat u stelt dat u dit alleen maar gelooft, dat dit geen bewijsbaar feit is.
Na flamenco begint u ook vorderingen te maken.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2007, 07:24   #440
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
""God is mens geworden en heeft onder ons gewoond.""

Ha, sympathiek dat u stelt dat u dit alleen maar gelooft, dat dit geen bewijsbaar feit is.
Na flamenco begint u ook vorderingen te maken.
Ik denk niet dat hij ooit gesteld heeft dat deze theologische uitspraak samenvalt met een historische stelling zoals wij die laatste nu verstaan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be