![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#401 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#402 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat iemand blootshoofds in de rechtszaal moet verschijnen komt uit een tijd dat je ook blootshoofds in de kerk ging zitten. Een vorm van respect. Ondertussen zie ik vrouwen met een hoofddoek in de kerk zitten. Het verschil is dat voor wat de rechtzaal betreft er een duidelijk geschreven artikel bestaat die dit respect onderlijnt. In de kerk niet, waar je op de vingers werd getikt door de kerkwachters die achteraan in de kerk opstelden tijdens de mis, of door wie je als kind aan de deur werd gezet indien je tijdens de mis durfde praten. Laten we eerlijk zijn, de tijden zijn ondertussen een beetje veranderd. En of die rechter zich nu beroept op een geschreven artikel of niet, z’n beslissing is echt ouderwets en dus voorbijgestreefd. Voor de rest verspil ik nog weinig woorden aan deze discussie. Laatst gewijzigd door Rudy : 9 april 2007 om 11:37. |
|
|
|
|
|
|
#403 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#404 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
[quote=Edina;2595017
Je schijnt niet te snappen dat die regel al lang niet meer werd toegepast. Totdat een rechter meende een statement te moeten maken.[/quote] En juist die rechter die de wet toepast zou jij op het matje roepen en de anderen die de wet negeren laat je ongemoeid Of die wet nu achterhaald is of niet doet er niet toe, zolang hij bestaat moeten rechters erover waken dat hij toegepast word. |
|
|
|
|
|
#405 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De rechtsgang zou dat idd waarschijnlijk niet belemmeren. Maar ik kan je nu al verzekeren dat sommige beklaagden er een carnavalvertoning van zouden maken door te verschijnen voor de rechter en aangemoedigd door zijn ''supporters'' allen gehuld in de meest idiote kleerdracht. |
|
|
|
|
|
|
#406 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Of gemixt, man en vrouw samen in dezelfde moskeeruimte, op een islamitische begrafenis bij voorbeeld? Waar is het teken van respect van de Nieuwe Vlamingen naar de cultuur, gewoontes en tradities van de aborignals toe? Toch wel opmerkelijk dat diegenen die het luidst protesteerden tgen de rassensegregatie in Zuid-Afrika, nu menen dat de sexuele segregatie in EUROPESE moskees - gefinancieerd met het geld van aboriginals- een absolute must moet blijven. Waar is het respect voor hun voormalige ethische waarden? Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#407 |
|
|
Ja, omdat er tal van regeltjes zijn die inmiddels niet meer worden toegepast wegens verouderd zonder dat die ooit officieel werden geschrapt. Je kan dat probleem aanklagen, maar één zo'n regeltje er uit pikken en dat dan ineens als enige strikt gaan toepassen om een statement te maken is niet de correcte manier om zoiets te doen.
|
|
|
|
|
|
#408 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 9 april 2007 om 12:05. |
|
|
|
|
|
|
#409 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#410 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een vriend van mij verscheen een vijftal jaar geleden met pet voor de politierechtbank en werd beleefd maar dringend verzocht zijn pet af te zetten, wat hij ook deed. ''Probleem'' opgelost. Het kan toch allemaal zo simpel zijn. Laatst gewijzigd door daiwa : 9 april 2007 om 12:26. |
|
|
|
|
|
|
#411 |
|
Banneling
|
Niet zo voor religieuse fanaten en blijkbaar nog minder voor hun fans.
|
|
|
|
|
|
#412 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Als ge wilt laten zien hoe weinig respekt ge voor het Hof hebt, trek smerige vodden aan, een vettige klak op uw hoofd, en een ouwe sigarettestoempel in uw mond, of tuttefrut |
|
|
|
|
|
|
#413 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zeker wat de scholen betreft, valt er veel te zeggen over de motieven. Traditioneel zijn hoofddeksels in de klas verboden, ook jassen, handschoenen. Dat ondertussen een totaal hoofddoekenverbod geldt binnen de muren van heel wat scholen heeft niet zozeer met hoofddeksels te maken. Uiteindelijk zal niemand je verbieden om op de speelplaats iets op je hoofd te hebben om zich te beschermen tegen de vrieskou. Neen. Sommige scholen hebben het verbod opgelegd omdat er binnen de schoolmuur discussies ontstonden tussen leerlingen van diverse geloofsgemeenschappen. Andere scholen leggen het verbod preventief op, om discussies te vermijden. Nog anderen denken aan hun “imago van de school” en willen enkel beletten dat hun school een “concentratieschool” wordt. Dit mag gezegd. Concurrentie op dat vlak tussen de scholen bestaat nog steeds. Wat de beslissing van Patrick Janssens betreft. Voor de verkiezingen had hij via de media “zijn” standpunt omtrent het verbod reeds kenbaar gemaakt. Het mag ook gezegd dat een deel van de moslimgemeenschap ook voor het verbod is. Ook zij beseffen dat je soms beter kan voorkomen dan genezen. Uiteindelijk kaderen dergelijke beslissingen, zeker in openbare diensten, binnen de ordehandhaving. Niet steeds onterecht. Soms uit noodzaak. En wie er werkt zou dit in principe wel eens mogen begrijpen ook. Ik denk niet dat Janssens persoonlijk iets tegen hoofddoeken of keppels heeft. Maar die rechter ? Pff, ik vind het nogal zielig. Hij hoeft zich niet te beroepen op de relevante argumenten die door besturen, openbare instellingen of scholen worden gehanteerd. Neen, het enige waar hij over beschikt is een prehistorisch artikeltje dat nederigheid moest afdwingen door blootshoofds voor het hof te verschijnen, net zoals in de kerk. Wat de voorschriften binnen de moskee zijn is een probleem van de moslimgemeenschap zelf. |
|
|
|
|
|
|
#414 | ||
|
Banneling
|
[quote]
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#415 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Alle erkende religies hebben evenveel rechten in verhouding met de omvang van de geloofsgemeenschap. Trouwens, vind je echt dat je je mag mengen in de interne keuken van iedere door de overheid gesubsidieerde organisatie? Komaan zeg. Maar om terug te keren naar de godsdienst. Denk je dat de moslims het niet belachelijk vinden dat een hostie het lichaam van Christus voorstelt? Of met de biecht ? Een beetje serieus blijven hé. |
|
|
|
|
|
|
#416 |
|
|
Ik heb je door Edina! Geef me maar aan en laat me maar bannen! Nu heb je jezelf echt verraden met je ideeën van "ik laat alles staan. Het kan me niet schelen."
Ga maar verder. Ik geef eerlijk toe dat ik op knoppen druk. Als je niet met argumenten kan schermen, daag je maar uit! Ik ken je gezicht nu en voortaan sta jij op mijn negeerlijst! Laatst gewijzigd door Boadicea : 9 april 2007 om 14:49. |
|
|
|
|
|
#417 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Overtreedt men de wetten als men met onbedekt hoofd of in minijurkje een moskee betreedt, bij vb tijdens een open-deur-dag of open-monumentendag? Mij lijkt het dat de segregratiecultuur in de moskee in overtreding is met de wet. Een beetje serieus blijven hé! |
|
|
|
|
|
|
#418 | |
|
|
Citaat:
Eigenlijk weer een bewijs hoe we aan het afzwakken zijn. Waarden en normen worden blijkbaar niet meer gerespecteerd. Zelfs de geschreven wet, dat men blootshoofds voor de rechtbank moet verschijnen, wordt met voeten getreden. Ik kan me er mee verzoenen dat we nu een willekeur hebben gecreëerd, omdat de ene rechter de regel toepast en de andere niet. Daarom stel ik voor om of: - deze wet terug voor iedereen toe te passen en door alle rechters - deze wet voor iedereen af te schaffen en voortaan ook mensen met hoeden, petten, mutsen ... in de rechtzaal toe te laten. Dus niet alleen uitzonderingen voor keppels, hoofddoekjes en tulbanden. Hoofddeksels voor iedereen, ongeacht de religie of hoofddeksels voor niemand. De wet moet dus consequent door iedereen toegepast worden of herzien. |
|
|
|
|
|
|
#419 | ||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Indien bepaalde organisatie misbruik maken van subsidies, moeten deze terug geschroefd worden. Daarnaast moeten onderwijsinstellingen om een voorbeeld te noemen, gemengd zijn om subsidies te krijgen. Seminaries, die volgen Rome ook homosexuele studenten mogen weigeren en niet open staan voor vrouwelijke studenten, krijgen wel geld van ons, terwijl ze volgens de wet discrimineren. Uitzonderingen op wetten, enkel voor godsdiensten, mogen we in een seculiere staat niet dulden. Citaat:
Als iemand het "cake en wine" ritueel christelijk wil opvatten, so be it. |
||||
|
|
|
|
|
#420 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar soit. Ik heb het ooit anders gekend. Toen kon ik in de kerk als 17-jarige van ver zwaaien naar mijn 13-jarig lief, zolang de pastoor in de preekstoel het niet zag. Kortom, die segregatie binnen de kerk is nog niet van zo lang geleden. Wel in volle midlife, maar zo oud ben ik nu ook weer niet. Het is dus fout om met de geheven vinger de moslims in de moskee iets te verwijten. Laat dit over aan de feministische liberale moslima’s. |
|
|
|
|