![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Religieuze principes die boven de wet staan of waar er teveel gedoogbeleiden rond ontstaan, dat zou pas nefast zijn voor de maatschappij. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-inob20I_Y0 De rest van je betoog zijn emotionele, persoonlijke kwakkels die de multiculturele realiteit NIET weerspiegelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat valt mij ook op, waarom is er eigenlijk zoveel weerstand, wordt direct allelei veronderstellingen gemaakt zoals het willen '' temmen '' van mensen, als je gewoon een mening hebt die je goed kunt onderbouwen?
Filosoof, jij hebt het vaak over respect, hoeveel respect heb jij eigenlijk voor wie jou mening weerlegt of vanuit een andere invalshoek benaderd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mooie tekst. Wat vind je dan van initiatieven als http://www.blijfvanmijnhoofddoek.be/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dag Rudy, ik ken die dames wel, vreemd dat juist zij woorden als vrijheid in de mond nemen, op zittingen die ik bijwoonde en de hoofddoek ter sprake kwam, klonk het wel anders!
Daar werd nooit gezegd dat de hoofddoek in alle vrijheid gekozen kon worden, wel dat enkel wie dit draagt een goede moslima is! Het is hun recht om te protesteren, te betogen, maar het recht van de samenleving om hun gedachtengoed onder de hoofddoek in vraag te stellen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Deze discussie gaat over een rechter die een totaal verouderde regel van onder het stof haalt om een statement te maken (dat heeft hij zelf verklaard hé voor alle duidelijkheid). Verschillende rechtsgeleerden hebben er ondertussen al op gewezen dat hij handelt tegen de geest van die wet, omdat die regel tot doel had om respect voor de rechter te laten tonen (dat in die tijd wel eens ontbrak in sommige middens). En een hoofddoek of een keppeltje aanhouden heeft niets te maken met het niet respecteren van de rechter. Maar van mij hoeft er helemaal geen uitzondering worden gemaakt hé. Ik vind die regel sowieso belachelijk. Voor iedereen dus. Het ontbreken respect kan je trouwens ook perfect blootshoofd tonen. Kortom, jij verdedigt hier dus een regel op basis van argumenten die niets met de bedoeling van die regel te maken hebben. En ik denk dus dat de rechter diezelfde redenering volgt (en dat was ook de reden dat ik zei dat het uiteindelijk niet om het keppeltje, maar om de hoofddoek ging, wat voor jou duidelijk ook het geval is zoals blijkt uit één van je latere posts). Nu wil ik best wel op die redenering verder gaan. Wat ik overigens ook al eerder en herhaaldelijk deed in deze topic. Neutraliteit is iets dat moet uitgaan van het instituut en niet van de mensen die er mee in aanraking komen. Of meen jij ook dat het not done is om je paspoort te gaan afhalen op het gemeentehuis met een hoofddoek? Bovendien bereik je die neutraliteit toch niet door het hoofd te ontbloten. Er zijn nog wel kledingsstukken die duidelijk aangeven tot welke groep je behoort hé! En dan komen we tot de kwestie waarom dragen moslimvrouwen een hoofddoek? Natuurlijk zijn er vrouwen die dat doen onder dwang of uit schrik dat ze anders negatieve commentaar zullen krijgen. Maar dat geldt niet voor alle vrouwen. Je kan natuurlijk stellen dat er sowieso geen sprake is van echt vrije keuze, maar dat geldt dan voor elke religieuze gewoonte en zelfs voor ongeschreven niet religieuze regels bij ons. En vele vrouwen zijn die hoofddoek ook juist gaan dragen door de kritiek die er meer en meer op kwam. Je kan je terecht afvragen of zij de vrouwen die dit wel onder dwang doen daarmee een dienst bewijzen. Maar dat verandert niets aan de grond van de zaak. Dwang werkt namelijk niet om vrouwen te emanciperen. Ook bij ons is de emancipatie er gekomen vanuit de vrouwen zelf. Niet doordat men hen van buitenaf dingen ging verbieden of opleggen. En voor vrouwen die echt onderdrukt worden is het verbieden van die hoofddoek trouwens niet meer dan een symbolenstrijd. Want het zal weinig veranderen aan hun situatie. Daar zijn echt wel fundamentelere zaken voor nodig. Laatst gewijzigd door Edina : 14 april 2007 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Edina,
Moest het eventueel kunnen. Uw mening over het platform http://www.blijfvanmijnhoofddoek.be/ interesseert mij ook wel. Zie ook mijn vraag aan Alice. Ik begrijp die Mechelse madammen wel, maar ik krijg het verdorie lastig met de gedachte dat ze zich laten bedotten door een organisatie als AEL. Soms kijg ik de indruk alsof met een groep gefrustreerde vrouwen te doen te hebben. Maar ik kan mij uiteraard ook vergissen. Met gemeende groeten. R. |
![]() |
![]() |
![]() |
#609 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Edina, lees ik het goed?
Jij vreest dat wij geen discussie met elkaar kunnen aangaan? Waarop trek je die conclusie? Is dit geen vooroordeel? Mij lijkt het van wel. Maar om inhoudelijk even op je betoog in te gaan; nergens stel ik dat emancipatie op te dringen is. Uiteraard is dit niet zo. Ik ben absoluut tegen het dragen van hoofddoeken, omdat ik stel dat het is stijd is met een van de belangrijkse verworvenheden van Westerse vrouwen, zij dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor het seksuele gedrag van mannen! Dat is een belangrijk verschil wat rolpatronen voor man en vrouw betreft, tegenover de visie van moslims wereldwijd en zorgt voor wettelijke bescherming tegenover iedere vorm van seksuele agressie. De hoofddoek zegt'' daarben ik het niet me eens, ik zie mezelf wel als verantwoordelijk en bedek me om vooral geen aanleiding tot onkuise gedachten op te wekken''. Moslima's met hoofddoek halen zelf dit element vaak aan en noemen het ''zelfrespect''. Alsof je met blote navel, benen en armen minder zelfrespect hebt. Daarmee wordt een volkomen fout signaal naar mannen gegeven, en zet het belangrijke vrouwenrechten op de helling. In mijn ogen, is een hoofdddoek een guillottine van vrouwenrechten. Maar dat is mijn mening, ondanks mijn ernstige bezwaren, accepteer ik dat veel andere vrouwen omdat zij dit zien als hun plicht in verband met hun geloof, daarmee rond lopen. Ik zie dit als mijn aanpassen aan diversiteit, ookal vind ik het verschrikkelijk, ik moet accepteren dat er duizenden vrouwen zijn die het geweldig vinden! Dat doe ik dus. Maar; ik vind niet dat ik zover moet gaan dat ik ook accepteer, dat hier een vorm van maatschappelijke goedkeuring van komt. Dus kan de hoofddoek niet altijd en overal. Niet op scholen, werk, openbare diensten of welzijnswerk. Omdat ik, en vele andere vrouwen met mij, dit als een regelrechte bedreiging zien, ik zou absoluut weigeren om mijn kleindochter in een klas te zien met juf met hoofddoek! Ik verwacht dat de samenleving, op zijn minst los van het standpunt van moslima's ook met mijn opvatting rekening houdt en dus ook van burgers een vorm van burgerschap vraagt. Daarin horen spelregels, neutraliteit, ook in kleding binnen publieke ruimtes is daarom gewoon nodig. Want het blijft niet eens bij de hoofddoek. Op gesloten zittingen worden aan vrouwen voorgehouden dat ze nog verder moeten gaan, in ziekenhuizen wil je niet meer behandeld worden door een mannelijke arts! Ondertussen verneem ik van een dokter op wacht, dat dit ook nu al echt gebeurt, moslima''s komen binnen op spoed en eisen vrouwelijk personeel! Jij lijkt me niet iemand die zicht heeft op hoe religie wordt misbruikt om aan te zetten tot afwijzing van de samenleving. Daarom; ik verwacht, uit respect voor mijn overtuiging, dat ik niet als ik naar een geementehuis moet, daar geholpen wordt door een vrouw die op een belangrijk punt grondig van mening met mij verschilt. Dat hoef ik niet te weten. Evenzeer zal ik niets opzichtigs dragen wat schreeuwerig weer geeft waarvoor ik sta. Uit repsect, kleden we ons neutraal. Mag daarom een vrouw met hoofddoek haar pas niet gaan halen in een gemeentehuis? Natuurlijk wel,maar ze kan niet met hoofddoek op, er werken. Daar straalt iedereen neutraliteit uit. En in een rechtbank,als een rechter dit verzoekt, ontbloot je je hoofd. Op dat moment doet het er niet toe wat je bent, je staat voor een rechter als burger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rechter verwacht gewoon dat ze zich neerleggen bij de wereldlijke wetten en de religieuze wetten daar ondergeschikt aan zijn. 2000 jaar geleden trapte zelfs God zelf niet in val en zei “geef God wat God toekomt en de keizer wat de keizer toekomt”. Het verwondert mij trouwens dat ge nu wel van oordeel zijt dat een rechter politieke spelletjes speelt, zelfs racistisch is. ’t Zal een blokker zijn denk ik.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als ge u al bedreigd voelt omdat een vrouw een doekje rond haar hoofd wikkelt, dan kan ik eigenlijk niet veel anders zeggen dan dat ik medelijden heb met jullie.
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 14 april 2007 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Banneling
|
![]() tegen onverdraagzaamheid...
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 april 2007 om 20:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Banneling
|
![]() wat zoveel tijd later Constantinus deed inzien dat die religie toch wel een handig machtsinstrument kon zijn en dan ook succes waarborgde voor én Constantinus én de RKK...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij is dat zelfs meer dan geen respect tonen. Het betekent gewoon dat men religieuze regels boven de wereldse wetten plaatst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In dat geval begrijp ik dat ge het geloof wilt verdedigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 |
Banneling
|
![]() Volgens de meeste mensen is dat ook zo. Volgens de fundamentalistische keppel- en hoofddoekdragers is het zeker zo : hun hoofddeksel is niets anders dan een opgestoken middenvinger naar de burgerlijke wetgeving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Banneling
|
![]() Het gaat niet om het bedreigd voelen door één vrouw, maar door het bedreigd zijn van het Westers geseculariseerd model door een religieus en politiek gedachtengoed dat zijn verderfelijkheid al meer dan bewezen heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Banneling
|
![]() Kon het weer niet zonder schelden???
Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 14 april 2007 om 22:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |