Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2007, 18:38   #701
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Duidelijk zijn. Verwerp je het Oude Testament? Je verwees naar het gebod: gij zult niet doden. Dat komt nochthans ook uit het OT. Staat het NT niet haaks op het OT in vele opzichten?
Neen, het NT staat niét haaks op het OT. Het is een toevoeging.

Een voorbeeldje: de beroemde uitspraak van Christus "Wie zonder zonde is, mag de eerste steen werpen." (Johannes 8, 1-11)

Lees het fragment maar eens, en dan valt je op dat Jezus nergens zegt dat de Wet van Mozes waardeloos is; nergens spreekt Hij die Wet tegen; nergens zegt Hij dat die vrouw niet mag gestenigd worden. Hij voegt er wel iets aan toe: Zijn beroemde uitspraak.

De toevoeging, het NT dus, is niet veel meer dan een speciale bril waarmee Jezus het OT bekeek. Hij nodigt ons uit om dezelfde bril op te zetten.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 19:05   #702
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik was op mijn twaalfde ook nog kind. Voorts heb ik ondervonden dat net voor de puberteit aanvangt kinderen het makkelijkst te beïnvloeden zijn op gelovig vlak. Vraag me niet waarom.
Ik ook, mijn waarde, ik ben geen haar beter dan jij. Op mijn 12 was ik nog een kind. En zo hoort het ook.

Ik werd gevormd op mijn 12 jaar. Wist ik veel wat die hernieuwing van de doopgelofte inhoudt, alle catechese ten spijt.

Rond mijn 17-18 beleefde ik een redelijk zware crisis. Pas toen heb ik bewust gekozen vóór het geloof, en voor de doopgelofte die mijn ouders en mijn doopouders indertijd hadden afgelegd: nl. dat ze de kleine EFL wilden bijstaan in zijn groei tot een goed mens en een goed christen. Mijn doopsel was hun keuze, niet de mijne. Mijn eigen keuze maakte ik op de drempel van de jongvolwassenheid.

Eenmaal die keuze gemaakt viel het me op dat dat doopsel - de keuze van mijn ouders dus - en ook de vormselcatechese die ze me als 11-12-jarige lieten doorlopen - hoedanook een rol heeft gespeeld in het maken van die keuze. Kennelijk was er toch iets blijven hangen van wat men de 12-jarige EFL had verteld in de vormselcatechese; iets dat indruk genoeg maakte om hem later zijn leven definitief te richten naar het evangelie.

Mijn 3 zussen en mijn ene broer zijn ook gedoopt, ook de keuze van mijn ouders. In tegenstelling tot mezelf pratikeren zij niet meer, en één van hen is zelfs uitgesproken antikatholiek. (Toch komen we als mens uitstekend overeen.)

Maar ook die antikatholieke verwijt onze ouders hun gemaakte keuze niet. Want ook zij heeft, net als ikzelf, op latere leeftijd (einde pubertijd, begin jongvolwassenheid) haar eigen vrije keuze kunnen en mogen maken, zonder dat onze ouders zich daarmee bemoeiden. Zelfs al was haar keuze niet die van mijn ouders, en ook niet de mijne, we hebben die keuze vanaf het begin gerespecteerd.

En dáárvoor, daarvoor blijft zij onze ouders (en ook haar gelovige broer) nog altijd dankbaar. Dát is de reden waarom zij en ik erg goed met mekaar opschieten, soms zelfs over geloof praten (en al eens discussiëren) maar totnogtoe nog nooit met een gevoel van onbehagen afscheid namen wanneer het tijd werd om huiswaarts te keren.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2007, 23:53   #703
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Hallo

Examens gedaan en we gaan verder met deze topic over de vragen ivm de Islam.

Mvg

Yahya

Laatst gewijzigd door _Yahya_ : 24 juni 2007 om 00:05.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 12:46   #704
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Up
Alle vragen zijn welkom.

Mvg
Yahya
Oud 28 juni 2007, 13:53   #705
Linfindil
Vreemdeling

Linfindil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fikr_El7or Bekijk bericht
Circe,
Als je een vraag hebt dan ga ik die met een glimlach beantwoorden maar zo beginnen:

Gaat niet lukken hoor.
stel een vraag.
daarvoor dient deze topic .. vraag en antwoord en geen hoogmoedigheid en belediging.

Groetjes

Yahya
Ik heb een vraag.

Hoofddoek verplicht of niet? Mag men bovenop zijn sexy kleding een hoofddoek dragen of niet? Is het niet zo dat men een hoofddoek met bijpassende kleding moet dragen?

En waarom zie je na 2001 hier niets anders meer in het straatbeeld? is het om te choqueren of niet? Waarom riepen ze in de jaren '80 dat ze geen hoofddoek meer wilden dragen,en lopen ze er nu bij als een stel pingiuns?

In de Koran staat dat een hooddoek niet verplicht is én als je hem draagt MOET je de bijpassende kleding dragen ook,waarom doen ze het niet? Een decoltée tot op de navel, spannende jeans en dat dat ding erboven? Da's toch geen kwestie niet meer van geloofsovertuiging, maar om de Belgen aan te tonen dat ze NIET willen integreren.
Linfindil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 14:21   #706
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

hihi was vergeten dat ik nog geen antwoord had gehad.
Het gewraakte zinnetje is er nu vantussen:

De wiskundige flaters van het erfrecht

Het erfenisrecht wordt geregeld door volgende vezen (vertaling Yusuf Ali):
Quote:
Koran 4:11
Allah (thus) directs you as regards your Children's (Inheritance): to the male, a portion equal to that of two females: if only daughters, two or more, their share is two-thirds of the inheritance; if only one, her share is a half. For parents, a sixth share of the inheritance to each, if the deceased left children; if no children, and the parents are the (only) heirs, the mother has a third; if the deceased Left brothers (or sisters) the mother has a sixth. (The distribution in all cases ('s) after the payment of legacies and debts. Ye know not whether your parents or your children are nearest to you in benefit. These are settled portions ordained by Allah; and Allah is All-knowing, Al-wise.

Quote:
Koran 4:12
In what your wives leave, your share is a half, if they leave no child; but if they leave a child, ye get a fourth; after payment of legacies and debts. In what ye leave, their share is a fourth, if ye leave no child; but if ye leave a child, they get an eighth; after payment of legacies and debts. If the man or woman whose inheritance is in question, has left neither ascendants nor descendants, but has left a brother or a sister, each one of the two gets a sixth; but if more than two, they share in a third; after payment of legacies and debts; so that no loss is caused (to any one). Thus is it ordained by Allah; and Allah is All-knowing, Most Forbearing.

Quote:
Koran 4:176
They ask thee for a legal decision. Say: Allah directs (thus) about those who leave no descendants or ascendants as heirs. If it is a man that dies, leaving a sister but no child, she shall have half the inheritance: If (such a deceased was) a woman, who left no child, Her brother takes her inheritance: If there are two sisters, they shall have two-thirds of the inheritance (between them): if there are brothers and sisters, (they share), the male having twice the share of the female. Thus doth Allah make clear to you (His law), lest ye err. And Allah hath knowledge of all things.

Neem het voorbeeld van een man die zijn vrouw met 3 dochters nalaat, en waarvan enkel zijn beide ouders nog leven.
- Zijn dochters krijgen 2/3 van de erfenis (4:11)
- Zijn ouders krijgen elk 1/6 van de erfenis (4:11)
- Zijn vrouw krijgt ook nog eens 1/8 van de erfenis (4:12)
Tel dit tezamen en je komt uit op 9/8 van originele erfenis. Dus hier merk je dat 100% van de verdeelbare erfenis wordt verdeeld in stukken die samentellen tot 112,5%.

Een ander voorbeeld van een man die zijn vrouw met 1 dochter achterlaat, en verder geen familie heeft.
- Zijn dochter krijgt 1/2 van de erfenis (4:11)
- Zijn vrouw krijgt ook nog eens 1/8 van de erfenis (4:12)
Tel dit tezamen en je komt uit op... 5/8 van originele erfenis. Dus hier merk je dat 100% van de erfenis wordt verdeeld in stukken die samentellen tot slechts 62,5%.

Hier kun je dus zien dat de Koran wiskundig eigenlijk niet zo goed in mekaar zit.

Hoe moet ik het anders uitrekenen ?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 14:21   #707
Dycore
Banneling

Standaard

Hoe definiëer je een moslim?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 14:23   #708
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linfindil Bekijk bericht
Ik heb een vraag.

Hoofddoek verplicht of niet? Mag men bovenop zijn sexy kleding een hoofddoek dragen of niet? Is het niet zo dat men een hoofddoek met bijpassende kleding moet dragen?

En waarom zie je na 2001 hier niets anders meer in het straatbeeld? is het om te choqueren of niet? Waarom riepen ze in de jaren '80 dat ze geen hoofddoek meer wilden dragen,en lopen ze er nu bij als een stel pingiuns?

In de Koran staat dat een hooddoek niet verplicht is én als je hem draagt MOET je de bijpassende kleding dragen ook,waarom doen ze het niet? Een decoltée tot op de navel, spannende jeans en dat dat ding erboven? Da's toch geen kwestie niet meer van geloofsovertuiging, maar om de Belgen aan te tonen dat ze NIET willen integreren.
Een bijkomende vraag: is de hoofddoek niet ingevoerd als een soort uniform om de vrouwlijkheid neutraal te houden aan misplaatste aandacht af te weren?
Oud 28 juni 2007, 14:26   #709
Dycore
Banneling

Standaard

Welke regels gelden voor de moslim als prioriteit?:

- de wetten van de staat
- de regels van de koran?

Bijkomende vraag: belet de islamtische religie an sich de integratie of samenwerking?
Oud 28 juni 2007, 14:43   #710
Linfindil
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Een bijkomende vraag: is de hoofddoek niet ingevoerd als een soort uniform om de vrouwlijkheid neutraal te houden aan misplaatste aandacht af te weren?
Is dat op mij?

Vrouwelijkheid neutraal te houden, maar als je er een spannende broek en een topje onder draagt, dan is het neutraal niet meer ter sprake hé. Of denken ze dat een man alleen naar hun haar ziet of zo, of hun oren...ooh, sexy. Een man ziet naar de borsten en naar de vorm van je lichaam, en naar je achterste, ik denk niet dat een hoofddoek dit verbergt hé?

Ik zou de Koran wel eens willen lezen, kan je dat ergens online

De wetten van de Staat? Nee, nee, de wetten van de Koran, en die is hier vreemd. zo willen ze moslimscholen, eigen moskee's, die idioot van een Abou (Kip)Jah Jah, wil Arabisch vierde landstaal, hoe arrogant kan je nog worden?

An sich vraag: Ze willen niet integreren, t is nog geen feit meer dat ze dat moeten aantonen en Nederlands moet niet meer gekend zijn.

Nog een vraag: Waarom zich blijven verschuilen achter de Koran voor al hun problemen?

Following the leader where ever he may go...

Wolffke, 4-ever RIP

Laatst gewijzigd door Linfindil : 28 juni 2007 om 14:45.
Oud 28 juni 2007, 14:44   #711
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb een vraag.

beste Linfindil,
hoofddoek vind je nergens in de bronnen van de Islam, het is ofwel cultureel ofwel een misinterpretatie van de Koran en Sunnah.

Vrouwen en jonge meisjes maken een deel uit van de familie-eer, hun eerbaarheid is gelegen in hun etisch juiste gedrag als vrouw. ze worden nauwlettend in de gaten gehouden, ze mogen niet uitgaan met jongens vóór het huwelijk en ze moeten hun maagdelijkheid behouden en kunnen ook niet vreemd gaan als ze getrouwd zijn.
Als de vrouw niet islamitisch onbedekt op straat verschijn, dan betekent dat de eerbaarheid van de familie te schande hebben gemaakt.

Bon, de Islam verbiedt illegale relaties tussen vrouwen en mannen, daarom is er sprake van je blik (als moslim) neerslaan in de Koran en laat staan iets anders.

In de Islam zijn er ook regels bepaald zoals "Alles wat naar haraam (verboden, niet toegestaan, niet toegelaten) leidt, is haraam".

Nu, als een vrouw naakt of half naakt op straat verschijnt, dan wordt het moeilijk om blik te doen neerslaan voor de gelovige mannen en zo leidt het naar haraam.

Een vrouw in de Islam mag geen hoofddoekje op haar hoofd goien en van onder een strakke broek aandoen, maar ze moet wel zich bedekken zodat haar lichaam niet beschrijfbaar of opvallend wordt.

In Moslim landen worden er verschillen termen gebruikt, zoals Khimar, Niqab, Burqa, Jilbaab, .. etc.

Ik ga het hier over Hijaab en Niqaab hebben.
Hijaab betekent alles bedekken behalve de handen en het gezicht.
Niqaab betekent alles bedekken behalve ogen.

De geleerden zijn het allemaal eens over Hijaab dat het verplicht is, maar er is meningsverschill tussen de geleerden over Niqaab of dat verplicht of aangeraden is.
Yusuf Elqardawi (voorzitter van IUMS) zegt dat de vrouw vrij is om te kiezen tussen Niqaab en Hijab (of Khimar) zolang er meningsverschil bestaat, en dat het niet toegelaten is om een vrouw te verbieden Niqaab te dragen indien ze dat zelf wilt.
Bron: http://www.islamonline.net/servlet/S...=1161242210171

En uw vraag waarom sommige meisjes dat niet willen doen is moeilijk om te beantwoorden omdat het mogelijk is, dat er verschillende reden zijn:
1) onwetendheid
2) misinterpretatie van Koran en Sunnah
3) ze willen dat niet (ik ben nog jong, en ik wil me amuseren) of weet ik veel wat.
4) willen gaan werken
5) mag niet van werkgever (maar als je vrijwillig werkt, dan is het geen probleem)
6) mag niet van school
7) de Islam innerlijk en niet uiterlijk praktiseren
8) gewoon niet praktiserend.
9) .. etc.

Citaat:
.. maar om de Belgen aan te tonen dat ze NIET willen integreren..
beste, ik wil graag dat u een onderscheid tussen assimilatie en integratie maakt, als moslim ben ik geintegreerd want ik respecteer de wetten van dit Land, ik betaal de belastingen, ik werk, ik studeer, ik probeer een goede burger te zijn.
Maar assimeleren ga ik niet doen, mijn identiteit en persoonlijkeid is boven alles en mijn geloof komt in de top nummer 1 en dan pas mijn leven.

Het verschil tussen integratie en assimilatie ga ik als volgt illustreren:

1) pak een stukje goud en gooi het in glas water = het stukje goud wordt geintegreerd, dat blijft goud en deze integratie behoudt de identiteit van het stukje goud.

2) pak een lepeltje zout en meng het met water = assimilatie.

Als moslim wil ik een stukje goud zijn, geen lepeltje zout, hier in België of waar dan ook.

Met vriendelijke groten
Yahya
Oud 28 juni 2007, 14:51   #712
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

Standaard

@Circe,
Citaat:
Hoe moet ik het anders uitrekenen ?
Deze vraag is al laang beantwoord, ga even terug naar het eerste of tweede of derde pagina als ik me niet vergis.

Mvg
Yahya
Oud 28 juni 2007, 14:52   #713
Linfindil
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
beste Linfindil,
hoofddoek vind je nergens in de bronnen van de Islam, het is ofwel cultureel ofwel een misinterpretatie van de Koran en Sunnah.

Als de vrouw niet islamitisch onbedekt op straat verschijn, dan betekent dat de eerbaarheid van de familie te schande hebben gemaakt.

Bon, de Islam verbiedt illegale relaties tussen vrouwen en mannen, daarom is er sprake van je blik (als moslim) neerslaan in de Koran en laat staan iets anders.

In de Islam zijn er ook regels bepaald zoals "Alles wat naar haraam (verboden, niet toegestaan, niet toegelaten) leidt, is haraam".

Nu, als een vrouw naakt of half naakt op straat verschijnt, dan wordt het moeilijk om blik te doen neerslaan voor de gelovige mannen en zo leidt het naar haraam.

Een vrouw in de Islam mag geen hoofddoekje op haar hoofd goien en van onder een strakke broek aandoen, maar ze moet wel zich bedekken zodat haar lichaam niet beschrijfbaar of opvallend wordt.

En uw vraag waarom sommige meisjes dat niet willen doen is moeilijk om te beantwoorden omdat het mogelijk is, dat er verschillende reden zijn:
1) onwetendheid
2) misinterpretatie van Koran en Sunnah
3) ze willen dat niet (ik ben nog jong, en ik wil me amuseren) of weet ik veel wat.
4) willen gaan werken
5) mag niet van werkgever (maar als je vrijwillig werkt, dan is het geen probleem)
6) mag niet van school
7) de Islam innerlijk en niet uiterlijk praktiseren
8) gewoon niet praktiserend.
9) .. etc.

beste, ik wil graag dat u een onderscheid tussen assimilatie en integratie maakt, als moslim ben ik geintegreerd want ik respecteer de wetten van dit Land, ik betaal de belastingen, ik werk, ik studeer, ik probeer een goede burger te zijn.
Maar assimeleren ga ik niet doen, mijn identiteit en persoonlijkeid is boven alles en mijn geloof komt in de top nummer 1 en dan pas mijn leven.

Het verschil tussen integratie en assimilatie ga ik als volgt illustreren:

1) pak een stukje goud en gooi het in glas water = het stukje goud wordt geintegreerd, dat blijft goud en deze integratie behoudt de identiteit van het stukje goud.

2) pak een lepeltje zout en meng het met water = assimilatie.

Als moslim wil ik een stukje goud zijn, geen lepeltje zout, hier in België of waar dan ook.

Met vriendelijke groten
Yahya
Awel, respect... want dit toont aan dat u geïntegreerd bent, religie is een eigen keuze...daar kan niemand omheen,da's een vrije keuze trouwens.

Denk je niet dat veel van die vrouwen toch maar hun doek dragen voor de familie? Ik denk dat wel, ik heb moslim vriendinnen die hun sjaal afdoen het moment dat we samen weggaan en weer opzetten als ze naar huis gaan. Ik vind dat erg, waarom mogen zij die keuze niet zelf maken? Waarom steeds dat gepush van familie en vrienden? Ik begrijp dat niet goed. Want het staat niet in de Koran (zeg jij want ik heb hem nog niet gelezen, ik wil het wel) en toch zeggen die familieleden dat het wel moet. Ik kan daar niet aan uit hoor. (ik vind dat erg voor die meiden, ze willen zich gewoon amuseren)

Following the leader where ever he may go...

Wolffke, 4-ever RIP

Laatst gewijzigd door Linfindil : 28 juni 2007 om 14:53.
Oud 28 juni 2007, 15:14   #714
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat op mij?
Nee, alle vragen die ik stel zijn bedoeld voor Fikr. Je mag je uiteraard vrij voelen om ook te antwoorden.
Oud 28 juni 2007, 15:17   #715
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:

Beste Fikr,

Is het niet zo dat in onze Westerse maatschappij, de hoofdoek net alle aandacht trekt? Een hoofdoek dragen in Europa is als het ware vragen om een blik.
Oud 28 juni 2007, 15:19   #716
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
U wenst uw identiteit en persoonlijkheid te behouden? Kan u begrijpen als onze cultuur dat ook wenst? Wat als beiden niet samengaan?

Laatst gewijzigd door Dycore : 28 juni 2007 om 15:21.
Oud 28 juni 2007, 15:21   #717
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien eens een legering proberen?
Oud 28 juni 2007, 15:23   #718
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nubian Bekijk bericht
Elke godsdienst is vredelievend
Ik weet wiet waar je dit haalt, maar er is wel degelijk een verschil tussen godsdiensten en ALS ze vredelievend zijn, is het enkel binnen de eigen gelovigen.

Als je binnen de koran en ahadith duidelijk aanwijzingen vindt tot het doden van ongelovigen, dan zie ik daar de vredelievendheid niet van in.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2007, 15:28   #719
Dycore
Banneling

Standaard

Beste Fikr,

Uit mijn gesprekken met moslims maak ik op dat zij allen een andere gedachte hebben over hun god en koran. Zoals u zelf ook wel zal weten bestaan er extreme verschillen tussen alle individuele moslims.
Wat is het nut van een religie zonder richting?
Oud 28 juni 2007, 15:30   #720
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Beste Fikr,

Uit mijn gesprekken met moslims maak ik op dat zij allen een andere gedachte hebben over hun god en koran. Zoals u zelf ook wel zal weten bestaan er extreme verschillen tussen alle individuele moslims.
Wat is het nut van een religie zonder richting?
En zegt u mij eens: welke richting kan een religie zoal aannemen?
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be