Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat vind je van de nieuwe "grondwet"?
Ik vind het een goede zaak 11 26,19%
Ik vind het een twijfelachtige zaak 7 16,67%
Ik vind het een slechte zaak 22 52,38%
Ik weet niet wat ik er van moet vinden 2 4,76%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2007, 11:55   #261
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Maar u bent toch tegen de EU an sich? U vindt bestaande verdragen zoals Schengen toch voldoende? Dan maakt het toch niks uit hoe de EU evolueert (wordt efficiënter), als u erin de mogelijkheid ziet er afscheid van te kunnen nemen?
Ik zou het ideaal vinden als de EU niet zou bestaan, maar ze bestaat nu eenmaal en dan stel ik mij heel pragmatisch op: liever een efficiënte EU met beperkte bevoegdheden, dan een grote EU met veel bevoegdheden zoals men in de oude grondwet voorstelde.
Oud 29 juni 2007, 12:00   #262
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik zou het ideaal vinden als de EU niet zou bestaan, maar ze bestaat nu eenmaal en dan stel ik mij heel pragmatisch op: liever een efficiënte EU met beperkte bevoegdheden, dan een grote EU met veel bevoegdheden zoals men in de oude grondwet voorstelde.
Waarom vindt u dat ideaal?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:07   #263
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Waarom vindt u dat ideaal?

Mijn korte visie op Europa:

Citaat:
Ik ben pro-Schengen, pro-EER, pro-Euro, pro uniforme producteisen, pro overkappende rechtscollege's en arbitragehoven, maar dit zijn allemaal zaken die éénmaal goed geregeld moeten worden en waar verder weinig omkijken naar is. Men richt simpelweg een Europese bank, een Europees arbitragesysteem en enkele ambtenarencommisies op om deze zaken te regelen en verder is het niet nodig om hier een politieke macht boven te zetten.

Oftewel; ik ben voor Europese samenwerking, maar tegen de EU en zijn neiging om steeds verder uit te dijen, dat is namelijk nergens voor nodig.
Het probleem als je de verschillende organisaties bij elkaar voegt (zoals de afgelopen 10 a 20 jaar is gebeurd); het wordt een te groot machtsblok en het krijgt de pretentie een staat te zijn. Zo'n machtsblok heeft twee toekomstmogelijkheden: 1. het blijft continue vechten met de lidstaten om meer bevoegdheden (zoals nu het geval is) 2. Ze krijgt het recht om de lidstaten zaken op te leggen (zoals na de grondwet het geval zou zijn). Beide mogelijkheden staan mij niet aan en het bestaan van losse samenwerkingsverdragen is voldoende om toch de voordelen (vrijhandel, vrij personenverker, etc.) uit Europa te halen.
Oud 29 juni 2007, 12:15   #264
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Die 'geringe kennis' is niet iets wat ik heb bedacht. Het is in diverse enquêtes naar voren gekomen.

Ik weet niet of Nederlanders en Belgen zo sterk van mening verschillen. De Belgen kregen de kans niet zich in een referendum uit te spreken. We zullen het dus niet weten. Dat er geen referendum in België heeft plaatsgevonden is jammer. Een belangrijke reden daarvoor is de schizofrenie van België, m.a.w. de Vlaams-Waalse problematiek.

'Belg=Verhofstadt' is een wel een heel simpele redenering. De VLD heeft bij de laatste verkiezingen flink verloren. Dat zegt al een heel wat.
Dat de EU alleen zaken op bovennationaal niveau regelt is zelfs een uitgangspunt, nl. verwoord in het subsidiariteitsbeginsel. In de praktijk pakt het wel eens wat anders uit, maar dat is een andere kwestie.
Die "enquêtes" lap ik aan mijn laars, zijn van hetzelfde gehalte als het opgetogen geloei van de doordruk-politici die feitelijk helemaal geen inspraak of meedenken wensen; bovendien heeft er nog nooit zo'n enquête binnen mijn gezichtsbereik plaatsgevonden en dat stemt mij nog minder gerust.

Er van uitgaan dat vooral de nee-stemmers in het Referendum "slecht geïnformeerd" waren vind ik een gotspe; het echte "vee" heeft heus wel "ja" gestemd òf is thuisgebleven.

Op enige manier vind ik de constructie van de EU meer op het huidig "problematisch België" lijken dan op die van het al zeer lang veel gezondere Zwitserland; dus alweer weinig geschikt om mijn vertrouwen te vergroten.
Oud 29 juni 2007, 12:20   #265
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De Benelux heeft zijn tijd gehad ,Het verdrag kan nu wel opgeheven worden.
Politiek gezien heeft Nederland niet veel overeenkomsten met Belgie.
Wij kunnen ons beter op de Scandinavische landen richten.
Bovendien Nederland heeft naast de prima verhoudingen met Engeland ,de laatste jaren ook uitstekende verhouding met Duitsland.

Belgie is van huis uit een Latijns land ,die met zijn EU politiek dichter bij de Middenlandse zee ligt dan bij de Noordzee.

( om misverstanden te voorkomen ,met Belgie bedoel ik niet Vlaanderen)
Als Vlaanderen onafhankelijk is ,zal het dus anders zijn)
Benelux NIET afdanken, Scandinavië erbij o.k; Walen mogen (onder Vlaamse curatele ) blijven meedoen maar voertalen doordrukken op Engels en Duits.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 juni 2007 om 12:22.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 12:55   #266
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Benelux NIET afdanken, Scandinavië erbij o.k; Walen mogen (onder Vlaamse curatele ) blijven meedoen maar voertalen doordrukken op Engels en Duits.
Wat hebben jullie toch met die Walen.
Ze zijn niet hulpbehoevend of gehandicapt
Met de KLM/AIR FRANCE hebben we voorlopig genoeg.
Frankrijk is een prachtig land voor vakantie ,maar niet om te werken.
Oud 29 juni 2007, 21:44   #267
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat hebben jullie toch met die Walen.
Ze zijn niet hulpbehoevend of gehandicapt
Met de KLM/AIR FRANCE hebben we voorlopig genoeg.
Frankrijk is een prachtig land voor vakantie ,maar niet om te werken.
Het zou er prachtiger zijn als vakantieland zonder Nederlanders die er overal komen parasiteren maar niets inbrengen in de plaatselijke economie. Ze slepen liever alles mee uit hun thuisland ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 21:46   #268
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat ik je nu een dilemma voorleggen. Waar zwem je liever in:
-Een kleine, overzichtelijke put waar je niet of nauwelijks uit kan.
-Een open zee, met uitzicht op een lijfwacht waar je, indien nodig, van gebruik kan maken.
Aangezien je tegenstander bent van een EU lijkt mij de keus snel gemaakt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2007, 21:49   #269
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Het zou er prachtiger zijn als vakantieland zonder Nederlanders die er overal komen parasiteren maar niets inbrengen in de plaatselijke economie. Ze slepen liever alles mee uit hun thuisland ...
Wéér een cliché. Wanneer ik in Frankrijk ben met mijn ouders op vakantie, ga ik twee keer in de week uit eten, koop ik eten in de lokale supermarkt, betaal ik voor toeristische attracties, enzovoort. Vertrouw ermaar op dat de Fransen de Nederlanders niet graag zien vertrekken. Toen ik twee jaar geleden in Spanje was bleek ik op een camping te staan die op de rand van de afgrond stond, omdat de Nederlanders massaal wegbleven. Die zaten in Turkije.
Oud 29 juni 2007, 21:49   #270
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
U bent erg slecht op de hoogte.
Oud 29 juni 2007, 21:50   #271
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wéér een cliché. Wanneer ik in Frankrijk ben met mijn ouders op vakantie, ga ik twee keer in de week uit eten, koop ik eten in de lokale supermarkt, betaal ik voor toeristische attracties, enzovoort. Vertrouw ermaar op dat de Fransen de Nederlanders niet graag zien vertrekken. Toen ik twee jaar geleden in Spanje was bleek ik op een camping te staan die op de rand van de afgrond stond, omdat de Nederlanders massaal wegbleven. Die zaten in Turkije.
Jij hebt meer moeite genomen dan ik voor deze man
Oud 29 juni 2007, 21:52   #272
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
U bent erg slecht op de hoogte.
Ik woon al jaren gemiddeld drie maanden per jaar in Frankrijk. Ik heb er een bedrijf, bijna een eeuw oud, en ik werk in de streek waar ik woon al jaren met franse aannemers. En wat ik net heb neergeschreven is evenzeer hun opinie en die van de plaatselijke bevolking.
Oud 29 juni 2007, 21:55   #273
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon al jaren gemiddeld drie maanden per jaar in Frankrijk. Ik heb er een bedrijf, bijna een eeuw oud, en ik werk in de streek waar ik woon al jaren met franse aannemers. En wat ik net heb neergeschreven is evenzeer hun opinie en die van de plaatselijke bevolking.
Laten we het maar niet hebben over de gevolgen van wegblijvende Nederlanders. Sterker nog, in sommige Europese landen is het belang van de Nederlanders heel erg aanwezig. Zo wordt in Griekenland vrijwel alleen maar Amstelbier geschonken omdat vrijwel alle toeristen Nederlands zijn. Als dat niet rendabel zou zijn, waarom schenkt men dan bijna uitsluitend dat?
Oud 29 juni 2007, 22:00   #274
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Laten we het maar niet hebben over de gevolgen van wegblijvende Nederlanders. Sterker nog, in sommige Europese landen is het belang van de Nederlanders heel erg aanwezig. Zo wordt in Griekenland vrijwel alleen maar Amstelbier geschonken omdat vrijwel alle toeristen Nederlands zijn. Als dat niet rendabel zou zijn, waarom schenkt men dan bijna uitsluitend dat?
Uit pure commerciële overwegingen. Zoals overal. En dat in Griekenland de toeristen vrijwel alleen maar Nederlanders zijn is een hoax.
Oud 29 juni 2007, 22:01   #275
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat het wegblijven van de Nederlanders econmische gevolgen zou hebben, ja, dat staat buiten kijf, maar dat verandert niets aan hun gedrag en de opinie die de plaatselijke bevolking erover heeft.
Oud 29 juni 2007, 22:01   #276
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
En heeft u ook verschillende gebieden bezocht waar Nederlandse toeristen komen ?

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 29 juni 2007 om 22:02.
Oud 29 juni 2007, 22:04   #277
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
En heeft u ook verschillende gebieden bezocht waar Nederlandse toeristen komen ?
Tientallen gebieden, la France c'est ma deuxième patrie.
Oud 29 juni 2007, 22:04   #278
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat het wegblijven van de Nederlanders econmische gevolgen zou hebben, ja, dat staat buiten kijf, maar dat verandert niets aan hun gedrag en de opinie die de plaatselijke bevolking erover heeft.
Frankrijk is een prachtig land ,maar onze opinie over de Fransen is toch wel iets anders.
Oud 29 juni 2007, 22:08   #279
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tientallen gebieden, la France c'est ma deuxième patrie.
Dan heb ik toch andere ervaringen in een aantal gebieden.
Ze verdienen goed aan de Nederlanders.Ze zijn vaak wel erg jaloers omdat er zoveel Nederlanders een 2e huis daar kopen.
Oud 29 juni 2007, 22:08   #280
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Frankrijk is een prachtig land ,maar onze opinie over de Fransen is toch wel iets anders.
Ik verdien er veel geld mee, veel meer dan met Nederlanders, die kijken soswieso neer op de Belgen, dat maakt het verschil.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be