Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 07:47   #181
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Ik schrijf allah zonder hoofdletter.

Wellicht komt er een wet die dat strafbaar maakt. Vlug, nu het nog kan.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 09:18   #182
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik schrijf allah zonder hoofdletter.

Wellicht komt er een wet die dat strafbaar maakt. Vlug, nu het nog kan.

Troublemaker.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:07   #183
nero1
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Ik volg geen religieuze leider, maar wat ik geloof gaat wel verder dan 'iets' dat alles geschapen heeft.

'God bestaat niet, hij doet maar alsof' (G. Reve).

Mijn godsbeeld vertoont ook wel gelijkenissen met dat van Kierkegaard:

"This is all that I've known for certain, that God is love. Even if I have been mistaken on this or that point: God is nevertheless love."

BTW, religie en godsdienst zijn voor mij geen synoniemen.
Ah ok, dit soort "geloof" is bewonderenswaardig!!
Het is een verademing dat jij aan het woord "geloof" jouw eigen invulling hebt gegeven.

Laatst gewijzigd door nero1 : 18 augustus 2007 om 13:07.
nero1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 19:41   #184
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Dat de concrete organisatie en de rituelen van het Jodendom, het Christendom en de Islam licht verschillen, doet niks aan het punt af dat ze dezelfde hardvochtige, perverse, wrede, gewelddadige, genocidaire woestijngod aanbidden.
Ik heb één woordje rood geverfd.

Voor het overige geen commentaar.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 19:50   #185
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind het niet zwak om toe te geven dat je troost nodig hebt, ook al is die troost verstandelijk gezien onzin.
Zonder probleem stoppen wij onze kindjes samen met hun knuffel in bed, omdat zij aan die knuffel kennelijk veiligheid, geborgenheid en troost kunnen onttrekken.

Niemand die zich daarover verwondert. En eigenlijk ook heel vanzelfsprekend: de mens is een zoogdier, en zoogdieren knuffelen mekaar onderling veel méér dan andere dieren. Zoogdieren zijn i.z.z. "speelser" dan vogels, reptielen, amfibieën en vissen.

Als apen mekaars vacht ontluizen, om mekaar terwille te zijn...

... als één van twee mekaar onbekende honden zich ruggelings neervleit en zijn weke buik aan zijn bijtgrage tegenstander durft te tonen, enkel met de bedoeling hem terwille te zijn...

... als leeuwenwelpen met mekaar spelen en door hun moeder gelikt en "geliefkoosd" worden...

... hoeft het ons dan te verwonderen dat de mens, speciaal zoogdier, dit knuffelgedrag (dat we ook bij onze kinderen terugzien) op een hoger plan vertoont en abstraheert tot een religieus besef: een God Die hem kan troosten, Die hij zich steeds nabij weet?

Ik ben zelfs bereid aan te nemen dat God "alleen maar" tussen onze oren zit. Dat maakt hem niet minder reëel dan Rubens' wereldberoemde Kruisafname die zich immers ook "maar" tussen 's mans oren bevond toen hij zijn voorbereidingen nam om die indruk voor altijd op doek vast te leggen. En wie twijfelt aan de "realiteit" van Rubens' Kruisafname: die hangt in de kathedraal te Antwerpen.

Inderdaad, beste Stratcat: wat tussen de oren zit is, verstandelijk gezien, vaak onzin. Maar de mens is méér dan verstand alléén...
Oud 18 augustus 2007, 19:53   #186
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat is het gemakkelijkste. Weglopen.

Zwak, zéér zwak.
Tot de kunst van goed discussiëren hoort ook het kunnen herkennen van het ogenblik waarop je de discussie best kan laten voor wat ze is omdat er toch niets nieuws meer gezegd wordt en beide discussiepartners zichzelf oeverloos beginnen te herhalen en persoonlijke aanvallen beginnen te lanceren.

Waarmee ik niet gezegd heb dat C2C tot dat ogenblik gewacht heeft...
Oud 18 augustus 2007, 19:57   #187
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
De uitroeiing van 90 miljoen Indios is geen subjectieve bedenking van mijnentwegen. Dat is een historisch feit.

De Christelijke vernietiging van Irak is een feit. Geen figment van mijn verbeelding.

De zeer diepgelovige dictator Bush heeft letterlijk gezegd dat de vernietiging van Irak hem is ingefluisterd door zijn Christelijke God.
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pre.../06/bush.shtml

Eén miljoen mensen hebben dat geweten. Ga maar eens aan de nabestaanden van die doden zeggen dat ze enkel "subjectieve bedenkingen" maken.

Ge zult verbaasd staan van hun reactie.

Ja, maar iemand geen last bezorgen is een beetje een zwaktebod, zeker wanneer ge deel uitmaakt van een wrede club waarvan vele leden wél als bezetenen aan permanente massamoord doen.

In zo'n geval vind ik dat het uw eerste en voornaamste plicht is om uw clubgenoten te zeggen dat wat ze doen niet kan.

Gij neemt blijkbaar vrede met uw kleine zelf dat niemand last bezorgt en meer niet.

Dat vind ik pas subjectief. En individualistisch. En zelfs een tikkeltje laf.

PS: er waren ook veel Duitsers die geen enkele Jood hebben kwaadgedaan, maar wel op de NSDAP stemden en die waan volop steunden. Maakt dat ze onschuldig? Ik denk het niet hé. Ze hadden immers de keuze om tégen de NSDAP te zijn. Enkele moedigen durfden dat.
Impliceert je betoog dat gelovigen - of in dit geval christenen - méér verantwoordelijkheid dragen dan niet-gelovigen inzake het op respectvolle en waardige manier met mekaar omgaan?
Oud 18 augustus 2007, 21:20   #188
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik apprecieer je pogingen, maar sorry, het is wat het is en het is geen theorie, dus uitleggen kan ik niet.
Vandaar dat Freud dat ook "het oceaangevoelen" heeft genoemd.

Maar voor System zijn metaforen ongetwijfeld ook utilitaire machines. Ik vind zijn poging om dit debat wat op te tillen echt licht uitvallen.

Laten we dus terugkeren naar het hoofdonderwerp. Wat vinden de Christenen hier op het forum van de uitspraak van de Bisschop. Is universeel "Allah" gebruiken een goede eucemenische strategie?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 21:44   #189
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:

Maar voor System zijn metaforen ongetwijfeld ook utilitaire machines. Ik vind zijn poging om dit debat wat op te tillen echt licht uitvallen.

Laten we dus terugkeren naar het hoofdonderwerp. Wat vinden de Christenen hier op het forum van de uitspraak van de Bisschop. Is universeel "Allah" gebruiken een goede eucemenische strategie?
Ik ben niet christen maar ik denk dat dat een persoonlijke mening van hem is. Iedereen noemt God hoe hij dat wil. Moslims hier zeggen God Christenen in Arabie zeggen Allah, zodus wat is het verschil?

Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 18 augustus 2007 om 21:45.
vrijheid en recht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 21:45   #190
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent de Joden vergeten.

Naar het schijnt is het allemaal dezelfde. Alleen noemen joden hem Jahweh... moet christenen hem dan jahalah noemen of zo? jahwallahweh?

blijkbaar was de bisschop dit vergeten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2007 om 21:47.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 08:08   #191
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat het eerder een kleine provocatieve uitspraak geweest is om het debat op gang te zetten, dan een serieus bedoelde strategie. Het doel van die uitspraak lijkt bereikt te zijn.

Persoonlijk vind ik "Allah" echter ook wel een mooier woord dan "God". Een god "God" noemen heb ik altijd een beetje raar gevonden, maar eigenlijk maakt mij dat niet echt veel uit.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 08:41   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik denk dat het eerder een kleine provocatieve uitspraak geweest is om het debat op gang te zetten, dan een serieus bedoelde strategie. Het doel van die uitspraak lijkt bereikt te zijn.

Persoonlijk vind ik "Allah" echter ook wel een mooier woord dan "God". Een god "God" noemen heb ik altijd een beetje raar gevonden, maar eigenlijk maakt mij dat niet echt veel uit.
Wat daar nu mooier en anders aan is, weet ik niet. Ik denk dat het gewoon een soort zucht naar vreemde woorden is, net zoals er mensen zijn die "transpireren" mooier vinden dan "zweten". In ieder geval, "al-Lah", eigenlijk "al-Ilah" is gewoon Arabisch voor "God". Letterlijk vertaald staat er "het Opperwezen", "de God".

Als u vindt dat het vreemd is om in ons taalgebruik God God te noemen, dan moet u ook "Allah" vreemd vinden. In het Arabisch is dat ook "God". In tegenstelling tot uw gevoel is "Allah" geen eigennaam maar een omschrijving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 08:53   #193
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat daar nu mooier en anders aan is, weet ik niet.
Gewoon persoonlijke smaak, meer moet je daar niet achter zoeken.

Citaat:
Ik denk dat het gewoon een soort zucht naar vreemde woorden is, net zoals er mensen zijn die "transpireren" mooier vinden dan "zweten".
Ik vind "transpireren" ook een mooier woord dan "zweten"

Citaat:
Als u vindt dat het vreemd is om in ons taalgebruik God God te noemen, dan moet u ook "Allah" vreemd vinden.
Moest ik Aramees spreken misschien wel, maar nu leg ik niet echt die associatie.

Citaat:
In het Arabisch is dat ook "God". In tegenstelling tot uw gevoel is "Allah" geen eigennaam maar een omschrijving.
Ik had het dan ook over mijn persoonlijk gevoel.
Oud 19 augustus 2007, 09:18   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Moest ik Aramees spreken misschien wel, maar nu leg ik niet echt die associatie.
De zaak lijkt me eenvoudig: bij taaleigen woordenschat peilt men onmiddellijk naar de diepte van een woord; bij een vreemd woord niet. Daarom grijpen sommigen graag naar dat laatste.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:24   #195
Visjnu
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De zaak lijkt me eenvoudig: bij taaleigen woordenschat peilt men onmiddellijk naar de diepte van een woord; bij een vreemd woord niet. Daarom grijpen sommigen graag naar dat laatste.
Dat lijkt mij inderdaad een plausibele verklaring.
Oud 19 augustus 2007, 09:34   #196
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Alles heeft een utilitair doel. Wat we ook doen. U kunt dat niet toegeven omdat het u te simplistisch lijkt. Omdat het menselijk handelen in uw ogen, in deze optiek, misschien daardoor 'ontheiligd' wordt, 'gedevalueerd' wordt. En uw begrip 'naastenliefde' natuurlijk vanuit een heel ander hoek moet worden geïnterpreteerd. De natuur zoekt permanent zijn voordeel. En wij zijn een product van de natuur. Wanneer zuster Theresa indertijd zich inzette voor de armen in Calcutta, dan deed ze dat zogezegd om de armen te helpen. En dat deed ze ook. Maar het onderliggend motief om de armen te helpen is, dat zij zich goed in haar vel voelde door deze mensen te helpen.Dat is het hoofdmotief. En dat is een leidraad bij alle mensen bij wat ze ook doen: hun psychisch of materieel voordeel te halen. Men hoeft dat niet pejoratief op te vatten. Maar mensen zoals u ligt deze uitleg niet omdat hij 'simplistisch' is. U probeert dit te ontkennen natuurlijk omdat u het niet graag hoort, omdat u dan moet toegeven dat het menselijk handelen moet verklaard worden vanuit het eigenbelang. Toch is het zo en daar is niets verkeerds aan.

Freud moeten we met een grote korrel zout nemen. Dat wordt in onze tijd meer en meer aangetoond. Eén voorbeeld: zo zei Feud dat homofilie een neurose was. Meer en meer wordt het duidelijk dat homofilie een genetische component heeft. U moet zich toch wat bijschaven wat de freudiaanse theorieën betreft en deze toetsen aan de huidige wetenschappelijke stand van zaken.

Allah is een naam voor God die wij in onze streken niet gebruiken. Het is cultuurvreemd. Wij noemen het opperwezen hier 'God', niet 'Allah' . Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Of is dat ook weer te 'simplistisch' voor u?

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 10:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:49   #197
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tot de kunst van goed discussiëren hoort ook het kunnen herkennen van het ogenblik waarop je de discussie best kan laten voor wat ze is omdat er toch niets nieuws meer gezegd wordt en beide discussiepartners zichzelf oeverloos beginnen te herhalen en persoonlijke aanvallen beginnen te lanceren.

Waarmee ik niet gezegd heb dat C2C tot dat ogenblik gewacht heeft...
U hebt er anders ook een handje van weg om mensen persoonlijk aan te vallen. Alleen, u merkt het niet. U merkt het alleen bij de anderen.

U past de precepten van uw bijbel niet toe: het verhaal van de splinter en de balk in eigen ogen.

Als ik mij herhaal, dan is dat omdat u niet antwoordt op mijn vragen of dat u altijd met dezelfde uitleg komt aandraven. Ja, en dan moet ik wel hetzelfde antwoorden of herhalen. Ik weet nu nog steeds niet of het God is geweest (of niet) die gezegd heeft tegen de Israëlieten dat ze de inwoners van het Beloofde Land mochten uitmoorden. Volgens mij weet u het ook niet. Of...durft u het misschien niet te zeggen dat God het was die deze licence to kill gaf? Dat kan ook natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 09:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 09:53   #198
duncan
Banneling

Standaard

Allahoe klinkt toch beters zenne
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 10:15   #199
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Is het nu zo moeilijk om aan te nemen wat evident is : alle mensen zijn verschillend - het is precies dat in wezen kleine verschil dat mensen interessant maat
- alleen moeten we leren in dat verschil geen aanleiding te zoeken om elkaar uit te moorden of op andere manieren dwars te zitten.

Terzijde :
monotheïsten hebben veel met elkaar gemeen

irakezen moorden elkaar uit - dat er irakezen quasi bij ongeluk als eens een amerikaan of brit doden en dezelfden al eens per ongeluk een onschuldige "burger"
is "collateral damage".. er is te veel "collateral damage" in de wereld..
Oud 19 augustus 2007, 10:33   #200
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Is het nu zo moeilijk om aan te nemen wat evident is : alle mensen zijn verschillend - het is precies dat in wezen kleine verschil dat mensen interessant maat
- alleen moeten we leren in dat verschil geen aanleiding te zoeken om elkaar uit te moorden of op andere manieren dwars te zitten.

Terzijde :
monotheïsten hebben veel met elkaar gemeen

irakezen moorden elkaar uit - dat er irakezen quasi bij ongeluk als eens een amerikaan of brit doden en dezelfden al eens per ongeluk een onschuldige "burger"
is "collateral damage".. er is te veel "collateral damage" in de wereld..
De irakezen kunnen zich niet per ongeluk op hun knieen zetten voor de Amerikanen. De Amerikanen kunnen daar gewoon per ongeluk weg, ze zijn daar niet per ongeluk welkom. Of moeten we beginnen zoals in Palestina, als je je niet laat onderdrukken dan ben je een terrorist. En dan zullen wij per ongeluk moeten aanvallen en er zullen per ongeluk burgers vermoorden omdat wij er per ongeluk altijd naast schieten. loool Irakezen zijn in hun land en meester in hun land. Zij hebben het recht zich te verdedigen. Anders ben ik wel akkoord met jou, we moeten elkaar leren kennen dat is een feit, daarvan leert men bij.
vrijheid en recht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be