![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Minister
|
![]() Ik schrijf allah zonder hoofdletter.
Wellicht komt er een wet die dat strafbaar maakt. Vlug, nu het nog kan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Troublemaker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Het is een verademing dat jij aan het woord "geloof" jouw eigen invulling hebt gegeven. Laatst gewijzigd door nero1 : 18 augustus 2007 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voor het overige geen commentaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niemand die zich daarover verwondert. En eigenlijk ook heel vanzelfsprekend: de mens is een zoogdier, en zoogdieren knuffelen mekaar onderling veel méér dan andere dieren. Zoogdieren zijn i.z.z. "speelser" dan vogels, reptielen, amfibieën en vissen. Als apen mekaars vacht ontluizen, om mekaar terwille te zijn... ... als één van twee mekaar onbekende honden zich ruggelings neervleit en zijn weke buik aan zijn bijtgrage tegenstander durft te tonen, enkel met de bedoeling hem terwille te zijn... ... als leeuwenwelpen met mekaar spelen en door hun moeder gelikt en "geliefkoosd" worden... ... hoeft het ons dan te verwonderen dat de mens, speciaal zoogdier, dit knuffelgedrag (dat we ook bij onze kinderen terugzien) op een hoger plan vertoont en abstraheert tot een religieus besef: een God Die hem kan troosten, Die hij zich steeds nabij weet? Ik ben zelfs bereid aan te nemen dat God "alleen maar" tussen onze oren zit. Dat maakt hem niet minder reëel dan Rubens' wereldberoemde Kruisafname die zich immers ook "maar" tussen 's mans oren bevond toen hij zijn voorbereidingen nam om die indruk voor altijd op doek vast te leggen. En wie twijfelt aan de "realiteit" van Rubens' Kruisafname: die hangt in de kathedraal te Antwerpen. Inderdaad, beste Stratcat: wat tussen de oren zit is, verstandelijk gezien, vaak onzin. Maar de mens is méér dan verstand alléén... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarmee ik niet gezegd heb dat C2C tot dat ogenblik gewacht heeft... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar voor System zijn metaforen ongetwijfeld ook utilitaire machines. Ik vind zijn poging om dit debat wat op te tillen echt licht uitvallen. Laten we dus terugkeren naar het hoofdonderwerp. Wat vinden de Christenen hier op het forum van de uitspraak van de Bisschop. Is universeel "Allah" gebruiken een goede eucemenische strategie?
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 18 augustus 2007 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naar het schijnt is het allemaal dezelfde. Alleen noemen joden hem Jahweh... moet christenen hem dan jahalah noemen of zo? jahwallahweh? blijkbaar was de bisschop dit vergeten.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 18 augustus 2007 om 21:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik "Allah" echter ook wel een mooier woord dan "God". Een god "God" noemen heb ik altijd een beetje raar gevonden, maar eigenlijk maakt mij dat niet echt veel uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u vindt dat het vreemd is om in ons taalgebruik God God te noemen, dan moet u ook "Allah" vreemd vinden. In het Arabisch is dat ook "God". In tegenstelling tot uw gevoel is "Allah" geen eigennaam maar een omschrijving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De zaak lijkt me eenvoudig: bij taaleigen woordenschat peilt men onmiddellijk naar de diepte van een woord; bij een vreemd woord niet. Daarom grijpen sommigen graag naar dat laatste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Freud moeten we met een grote korrel zout nemen. Dat wordt in onze tijd meer en meer aangetoond. Eén voorbeeld: zo zei Feud dat homofilie een neurose was. Meer en meer wordt het duidelijk dat homofilie een genetische component heeft. U moet zich toch wat bijschaven wat de freudiaanse theorieën betreft en deze toetsen aan de huidige wetenschappelijke stand van zaken. Allah is een naam voor God die wij in onze streken niet gebruiken. Het is cultuurvreemd. Wij noemen het opperwezen hier 'God', niet 'Allah' . Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Of is dat ook weer te 'simplistisch' voor u? Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U past de precepten van uw bijbel niet toe: het verhaal van de splinter en de balk in eigen ogen. Als ik mij herhaal, dan is dat omdat u niet antwoordt op mijn vragen of dat u altijd met dezelfde uitleg komt aandraven. Ja, en dan moet ik wel hetzelfde antwoorden of herhalen. Ik weet nu nog steeds niet of het God is geweest (of niet) die gezegd heeft tegen de Israëlieten dat ze de inwoners van het Beloofde Land mochten uitmoorden. Volgens mij weet u het ook niet. Of...durft u het misschien niet te zeggen dat God het was die deze licence to kill gaf? Dat kan ook natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 09:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Banneling
|
![]() Allahoe klinkt toch beters zenne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Europees Commissaris
|
![]() Is het nu zo moeilijk om aan te nemen wat evident is : alle mensen zijn verschillend - het is precies dat in wezen kleine verschil dat mensen interessant maat
- alleen moeten we leren in dat verschil geen aanleiding te zoeken om elkaar uit te moorden of op andere manieren dwars te zitten. Terzijde : monotheïsten hebben veel met elkaar gemeen irakezen moorden elkaar uit - dat er irakezen quasi bij ongeluk als eens een amerikaan of brit doden en dezelfden al eens per ongeluk een onschuldige "burger" is "collateral damage".. er is te veel "collateral damage" in de wereld..
![]() |
#200 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |