Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper?
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... 17 23,61%
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... 13 18,06%
Neen want... 42 58,33%
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2007, 13:18   #401
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kunt helemaal niets verwoorden op dit punt. Dat is het hem juist.
...

Ik ga toch niet moeten beginnen met tekeningskes bij mijn posts te zetten hoop ik?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 13:26   #402
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
De vraag is, hoe meet je de ontwikkeling van de hersenen? Is dat niet gewoon proefondervindelijk via praktijktestjes? Is er echt een objectief biologisch criterium om bepaalde hersenen een score te geven op ontwikkelingsgraad?

Volgens mij speelt het milieu zoiezo mee als factor in de ontwikkeling van de hersenen. Men zegt dat wilde ratten beter ontwikkelde hersenen hebben dan laboratorium ratten, terwijl ze biologisch gezien niet verschillen.

Ik vind het daarom eigenlijk nogal kort door de bocht om zelfbewustzijn rechtstreeks te koppelen aan deze ontwikkeling van de hersenen. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat iemand met een hoger IQ meer zelfbewustzijn zou hebben.
Meer ontwikkelde hersenen == betere redeneringsfaciliteiten & beter geheugen.

Is een pasgeboren kind zelfbewust?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 10 oktober 2007, 13:30   #403
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Meer ontwikkelde hersenen == betere redeneringsfaciliteiten & beter geheugen.

Is een pasgeboren kind zelfbewust?
Een kei die op de grond ligt, is zelfbewust.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 13:32   #404
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Dat jij niet het grootste licht op't forum bent wisten we al, bedankt om nog maar eens met een van de pot gerukte one-liner langs te komen.
Oud 10 oktober 2007, 13:47   #405
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet. Ik heb daar geen informatie over. Alleen, als mensen zeggen dat er geen god bestaat (en dan ga ik uit van een algemene betekenis van god als, oerkracht, eerste begin) dat zeg ik: hoe kan men dat nu weten dat er geen is? Niemand weet het echt.
Ja goed, maar dan zijn we volgens mij over wetenschap bezig. Spreek dan als een wetenschapper en niet als een priester. Jij gebruikt de term god in een misplaatste context. Een eerste begin? Natuurlijk weet ik niet of dat er al dan niet is. Een oerkracht? Ik ben ervan overtuigd dat die er is/was. Een god? Neen, die is er niet.

Laatst gewijzigd door Dycore : 10 oktober 2007 om 14:09.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 15:19   #406
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Ja goed, maar dan zijn we volgens mij over wetenschap bezig. Spreek dan als een wetenschapper en niet als een priester. Jij gebruikt de term god in een misplaatste context. Een eerste begin? Natuurlijk weet ik niet of dat er al dan niet is. Een oerkracht? Ik ben ervan overtuigd dat die er is/was. Een god? Neen, die is er niet.
Hoe kan men nu als wetenschapper een uitspraak doen over iets waar men geen informatie over heeft? Niet erg wetenschappelijk.

Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 15:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 15:23   #407
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik heb een zekere definitie van god, die aansluit bij de gangbare definities. Die durf ik idd uitsluiten.

Maar u weet zelfs niet waarover u praat. Lijkt me vrij logisch dat je dat niet kan uitlsuiten. Ik kan hetgeen ik niet weet, ook niet uitsluiten.
Welke definitie? Er zijn er zovelen.
Oud 10 oktober 2007, 15:28   #408
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 15:30.
Oud 10 oktober 2007, 15:28   #409
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En de argumenten die ik daarvoor aanhaal heeft u niet kunnen uitsluiten. Dus?

Een niet-materieel wezen? Ja, dat valt met heel veel argumenten te weerleggen. Plenty.
Neen dat kunt u niet. U kunt zich (zijnde zelf een materieel wezen) nog niet eens een niet-materieel wezen voorstellen, laat staan het bestaan ervan weerleggen.

Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 15:31.
Oud 10 oktober 2007, 15:35   #410
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er zoiets als een god zou bestaan, dan kan men god gelijkstellen met het eerste begin (de oorsprong van alles). U zegt nu zelf dat u dit niet weet. U bent dus ook een agnost ook al hoort u het niet zo graag.
Oud 10 oktober 2007, 15:49   #411
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Omdat ik informatie heb over de kerstman en niet over een mogelijke god.
U heeft evenveel, en even waardevolle informatie over de kerstman dan over god... Beide zijn ontsproten in een menselijk brein, en beide zijn er boekskes over...

Het enige verschil dat er is is dat IEDEREEN ervan overtuigd is dat de kerstman niet bestaat... maar van god zijn er vele overtuigd, en vele die twijfelen...

tot zover de verschillen...

Laatst gewijzigd door Zyp : 10 oktober 2007 om 15:50.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 16:19   #412
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Als er zoiets als een god zou bestaan, dan kan men god gelijkstellen met het eerste begin (de oorsprong van alles). U zegt nu zelf dat u dit niet weet. U bent dus ook een agnost ook al hoort u het niet zo graag.
Ik denk eerder dat men de verschillende theorien over en rond god zoals die in vele godsdiensten word bekeken en vereerd, wel al zaken zijn dat op de vuilbak mogen hoor... Gewoonweg omwille van het feit al dat men al 2000 jaar aan het smeken is voor vanelles, maar er nog niets is van in huis gekomen of waar gemaakt, en al zeker niet door 'goddelijke' hand... Dus mag men die theorien dan al niet schrappen? want ze blijken proefondervindelijk niet te werken, al 2000 jaar niet...

Dan zeg ik niet dat er geen soort ' god' kan zijn, maar blijkbaar niet diegene die iedereen aanroept...

Laatst gewijzigd door Zyp : 10 oktober 2007 om 16:26.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 21:08   #413
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg, da's al geen stof meer om tussen de telefonskes door te beantwoorden ze Misschien iets voor een nieuwe thread?
Sorry, ik dacht dat het geposte onderwerp hier op z'n plaats was, daar de onderzoekskennis van het oosterse denken zich via het zelfbewustzijn richt naar het levensbeginsel in zichzelf en in elk ander wezen of object en dit in tegenstelling tot wat orthodoxe gelovigen en zelfbenoemde atheisten denken, die het al dan niet bestaan van een externe schepper of een uit het niets gevallen toeval poneren, buiten zich zelf om dus.

De aangehaalde bewustzijnslink tussen de bevindingen van de oosterse zelf-kennis met die van de moderne kwantumfysica is dan ook duidelijk frappant.
Beide diciplines hebben het over de wezenlijke onafgescheidenheid van alle dingen in een dynamisch bewustzijnsveld, als de inherente grondslag van alle verschijningsvormen, inbegrepen de 'bewuste keuzes' die individuele fotonen kunnen maken.

Vandaar m'n blijkbaar ambetante 'tussen de telefonskes door te beantwoorden' invulling erover.

Soit..,
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2007, 22:23   #414
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat jij niet het grootste licht op't forum bent wisten we al, bedankt om nog maar eens met een van de pot gerukte one-liner langs te komen.
Geen probleem, ik zal in kleine stapjes werken.

Jazeker, een pasgeboren kind is zelfbewust.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 00:45   #415
blabylonia
Partijlid

blabylonia's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon Re
Heb jij dan wetenschappelijke bewijzen dat een kei die op de grond ligt, NIET zelfbewust is?
blabylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 01:03   #416
blabylonia
Partijlid

blabylonia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp
Ik denk eerder dat men de verschillende theorien over en rond god zoals die in vele godsdiensten word bekeken en vereerd, wel al zaken zijn dat op de vuilbak mogen hoor... Gewoonweg omwille van het feit al dat men al 2000 jaar aan het smeken is voor vanelles, maar er nog niets is van in huis gekomen of waar gemaakt, en al zeker niet door 'goddelijke' hand... Dus mag men die theorien dan al niet schrappen? want ze blijken proefondervindelijk niet te werken, al 2000 jaar niet...

Dan zeg ik niet dat er geen soort ' god' kan zijn, maar blijkbaar niet diegene die iedereen aanroept...
Misschien is die God-die-wij-allen-aan(ge)roepen (hebben) wel die G-o-d NIET die vervuld is van compassie, gelijk(w)aardigheid (doorheen culturen/religies), waar we door onze opvoeding, sorry: indoctrinatie, in zijn gaan geloven..

Ik noem het liever _ Goddelijke Energie_.

Ondanks 't feit dat ik geen praktiserende religieus ben, is die positieve Energie wel een inspiratie en toeverlaat voor oorspronkelijke waarden zoals Goedheid, Compassie, Geven, Vergevingsgezindheid, Begrip, Creatie en Liefde.

Wat we vandaag, en doorheen (ook) de (meer recentere) geschiedenis hebben vastgesteld, is dat een positieve Energie steeds minder slaagkracht heeft verwezelijkt.

Idd, de mate waarin het individu zijn waarden in zijn omgeving tentoonspreidt, heeft natuurlijk zijn gevolgen op de collectieve en spirituele krachten van Energetische Velden.

Het negatieve, materialistische en destructieve krijgt vandaag ook steeds meer 'airtime', 'papertime' en sociale evidenties toegeschoven..
blabylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 09:28   #417
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Sorry, ik dacht dat het geposte onderwerp hier op z'n plaats was, daar de onderzoekskennis van het oosterse denken zich via het zelfbewustzijn richt naar het levensbeginsel in zichzelf en in elk ander wezen of object en dit in tegenstelling tot wat orthodoxe gelovigen en zelfbenoemde atheisten denken, die het al dan niet bestaan van een externe schepper of een uit het niets gevallen toeval poneren, buiten zich zelf om dus.

De aangehaalde bewustzijnslink tussen de bevindingen van de oosterse zelf-kennis met die van de moderne kwantumfysica is dan ook duidelijk frappant.
Beide diciplines hebben het over de wezenlijke onafgescheidenheid van alle dingen in een dynamisch bewustzijnsveld, als de inherente grondslag van alle verschijningsvormen, inbegrepen de 'bewuste keuzes' die individuele fotonen kunnen maken.

Vandaar m'n blijkbaar ambetante 'tussen de telefonskes door te beantwoorden' invulling erover.

Soit..,
Jij had in't verleden al eens een grote post geplaatst hierover dacht ik, weet je nog waar ergens? PM eens
Oud 11 oktober 2007, 09:29   #418
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Geen probleem, ik zal in kleine stapjes werken.

Jazeker, een pasgeboren kind is zelfbewust.
Ok, wijs dit aan, illustreer hoe een pasgeboren kind bewust is van zichzelf en zijn onringende omgeving.
Oud 11 oktober 2007, 09:31   #419
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabylonia Bekijk bericht

Heb jij dan wetenschappelijke bewijzen dat een kei die op de grond ligt, NIET zelfbewust is?
Het gebrek aan enige stofwisseling is al een grote aanwijzing in die richting, maar effectief, ik kan dat niet bewijzen, een negatieve bewijzen is nogal vaak onmogelijk, ik kan evenmin bewijzen dat er geen vliegende paarden bestaan.

Laatst gewijzigd door Amon_Re : 11 oktober 2007 om 09:31.
Oud 11 oktober 2007, 09:36   #420
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabylonia Bekijk bericht
Misschien is die God-die-wij-allen-aan(ge)roepen (hebben) wel die G-o-d NIET die vervuld is van compassie, gelijk(w)aardigheid (doorheen culturen/religies), waar we door onze opvoeding, sorry: indoctrinatie, in zijn gaan geloven..

Ik noem het liever _ Goddelijke Energie_.
Be my guest, maar in dat geval verliest uw energie wel zijn goddelijkheid in de betekenis die voor de meeste mensen van toepassing is (system excluded)

Citaat:
Ondanks 't feit dat ik geen praktiserende religieus ben, is die positieve Energie wel een inspiratie en toeverlaat voor oorspronkelijke waarden zoals Goedheid, Compassie, Geven, Vergevingsgezindheid, Begrip, Creatie en Liefde.
Ah, dat zijn eerder morele eigenschappen, en voor mij allesinds ingegeven door onze opvoeding & omgeving

Citaat:
Wat we vandaag, en doorheen (ook) de (meer recentere) geschiedenis hebben vastgesteld, is dat een positieve Energie steeds minder slaagkracht heeft verwezelijkt.
Vind je? Ik zie eerder dat de mens nog steeds zijn meest primitieve instincten niet heeft kunnen verstoten, al manifesteren die zich tegenwoordig onder andere vormen.

Citaat:
Idd, de mate waarin het individu zijn waarden in zijn omgeving tentoonspreidt, heeft natuurlijk zijn gevolgen op de collectieve en spirituele krachten van Energetische Velden.

Het negatieve, materialistische en destructieve krijgt vandaag ook steeds meer 'airtime', 'papertime' en sociale evidenties toegeschoven..

Leuke gedachte, maar voor mij persoonlijk te ver gegrepen, ik zie de oorzaken voor de dingen die je aankaart anders in.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be