![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Jongen, kom eens terug naar beneden, met je hoofdje uit de wolkjes, en met beide voetjes terug op de grond. Want je zweeft geen kilometers hoog, maar lichtjaren!!! Electromagnetische fenomenen waren de auteur van het scheppingsverhaal naar alle waarschijnlijkheid totaal onbekend. Ik betwijfel of één van diens tijdgenoten zelfs maar een idee had van "licht" dat eigenlijk geen licht is. Ik geloof heilig dat elk woord in de Bijbel een boodschap inhoudt, en dat daar geen woord teveel en geen woord te weinig in staat. De Bijbelse God onderscheidt Zich juist van de Koraanse god doordat Hij steeds de mensen in begrijpelijke taal toespreekt. Niet wij moeten Hem verstaan, Hij past Zich in liefde aan aan ons. Hoe wil je nu dat Hij met dat licht een toendertijd volstrekt onbegrepen (natuurkundig) fenomeen heeft willen laten doorschemeren bij de toenmalige mensheid? Het idee alleen al komt me bijna heiligschennend over. Wat zou God dan wél kunnen bedoeld hebben? Uiteraard wil ik niet pretenderen het zeker te weten. Niettemin wil ik vanuit de Bijbel zélf een antwoord pogen te formuleren. Ik kom er dadelijk op terug, en wel als antwoord op volgend citaat. Citaat:
Okee, draaien we onze Bijbel eventjes een pak pagina's door, recht naar de eerste verzen van onze zo mystieke en even mysterieuze Adelaar: Citaat:
Keren we even terug naar Genesis. Citaat:
Citaat:
Nergens stel ik dat mijn interpretatie de enige ware is. Maar ik vind ze toch stukken zinvoller dan jouw - eerlijk gezegd armzalige - poging om de Bijbel enige wetenschappelijke autoriteit toe te dichten. Dat moslims dit te pas en te onpas met hun Koran doen, laat me siberisch. Maar als wij, christenen, hen daarin moeten gaan naäpen, dan is het ver gekomen en geeft dit duidelijk blijk van... geloofsarmoede. Citaat:
Tenzij je dat niet wist natuurlijk. Dan houden we beter even op met discussiëren, in afwachting dat je je bijbelse wordingsgeschiedenis hebt bijgespijkerd. Hoedanook: als ik de dagen van Genesis interpreteer op een symbolische wijze, dan zou het nogal inconsequent zijn om de dagen waarvan sprake in Exodus op een letterlijke manier te zien. Omgekeerd geldt natuurlijk ook: vermits jij Genesis letterlijk neemt, kan je bezwaarlijk anders doen met Exodus. Enfin... zoek dat fragment maar eens op. Ik ben eens curieus... (Voor je gemak: de Tien Geboden vind je in Exodus, hoofdstuk 20.) Citaat:
Doe eens een poging, haal de Apocalyps erbij en deel dan je bevindingen mee. Welke zin zie jij in een eventueel verband tussen Genesis en Apocalyps? En worden verbanden met andere bijbelboeken daarmee geen geweld aangedaan? Citaat:
Maar door alleen fragmenten in hun context te laten kom je er - jammer maar helaas - nog lang niet. Bovendien moet je elk bijbelfragment pogen te zien door de ogen van de mensen die leefden toen dat bijbelfragment ontstond. Daartoe dien je uiteraard eerst te onderzoeken rond welke tijd welk fragment ontstond. Vervolgens dien je je te verdiepen in de sociale, politieke, economische... ja soms zelfs klimatologische omstandigheden waarin die lui indertijd leefden. Je moet m.a.w. niet alleen een bijbelfragment in zijn context laten, maar ook in zijn tijdscontext. Het scheppingsverhaal moet je bvb. trachten te lezen mét, maar ook zonder inachtname van elke geboekte wetenschappelijke vooruitgang. Mét, omdat jij en ik kinderen zijn van onze tijd: 20e en 21e eeuw. Zónder, omdat de auteur van Genesis (en zijn tijdsgenoten tot wie God zich door die auteur richtte) kinderen waren van hún tijd. En dáárom, mijn waarde, vind ik jouw verband tussen het licht van Genesis en electromagnetische golven écht van de pot gerukt. Op geen enkele wijze respecteer je daarmee de tijdscontext van het scheppingsverhaal. Dat uitgerekend een gelovige die (overigens zeer terecht) oproept tot het respecteren van de context deze fout maakt... vind ik - alwéér - een blijk van geloofsarmoe. Maar goed... er is nog hoop voor je... ![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
57,4. Hij is het Die de hemelen en de aarde in zes dagen schiep; daarna zette Hij zich op de Troon neder. U beweert dat ik die 6 dagen letterlijk moet nemen, namelijk als 6 gewone aardse dagen binnen de tijdruimte van deze kosmos. Dan veronderstel ik dat ik die troon ook letterlijk moet nemen als een materieel object. Dus nogmaals, waar in de kosmos kan ik die troon gaan bezichtigen? Op de planeet Pluto? In Mekka? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 22 februari 2008 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De vreemdelingen die hier verblijven, zijn open onthaald. Met die mensen hebben we al onze handen vol als we ze willen integreren. Werkelijk EFL, er is een grens, en die is niet veraf. Ik ga uit van de verschillen tussen mensen en de moeilijkheden waartoe dit kan leiden, in tegenstelling tot u. Dat betekent dat ik inzie dat de huidige situatie makkelijk uit de hand kan lopen indien ze nog lang blijft voortduren. Ik wil niet bijdragen aan een dergelijke ramp. Ik ken m'n geschiedenis EFL (waarmee ik niet wil insinueren dat u ze niet zou kennen). Ook ik wil dus het beste voor de mensen. En ik vind het al een mooi ideaal om te beginnen met de mensen die hier aanwezig zijn. Ik kan de wereld niet redden. Ik geloof ook niet in globale oplossingen. Ik ben ervan overtuigd dat competitiedrang altijd zal primeren, om tal van redenen. U wilt teveel hooi op uw vork nemen. Dat wordt niet alleen uw eigen ondergang, maar ook die van vele anderen. Eigenlijk willen we hetzelfde. Maar onze wegen daarheen zijn bijzonder verschillend. Dat bedoelde ik onder andere met de extreme verschillen tussen ons. Laatst gewijzigd door Dycore : 22 februari 2008 om 22:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#384 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, u zult de toetsing aan de criteria van het katholieke geloof niet doorstaan. Zoveel is me wel duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Diepmenselijke xenofobie, mijn waarde, leidt lang niet altijd tot conflicten. Niemand vreest één Marokkaans gezin in zijn straat; die passen zich noodgedwongen aan. Pas wanneer meerdere Marokkanen verschijnen, ervaart men dit als bedreigend en ontstaan er conflicten. De fout uit het verleden om alle immigranten samen te laten hokken, zodat bepaalde stadswijken de facto degradeerden tot ghetto's, die fout maken we beter niet meer. Het gaat hier toch duidelijk om immigranten, die verschillen van "we". Ook u ontsnapt niet aan het groepsdenken waarde EFL. Wie laat ze anders samenhokken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het was een grap Jan. Zie jij dat niet? Laatst gewijzigd door Dycore : 22 februari 2008 om 23:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#390 |
Banneling
|
![]() Laatst gewijzigd door Dycore : 22 februari 2008 om 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kun je mij eens klaar en duidelijk uitleggen wat de gevolgen zijn voor EFL vanwege het "bewandelen van dwaalwegen" en "het niet kunnen doorstaan van de vereiste criteria"? Terwijl je dan toch bezig bent, kun je en passant ook eens de gevolgen voor mij als vrijdenker schetsen? Ik ben benieuwd.
![]() |
![]() |
#392 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kun je mij eens klaar en duidelijk uitleggen wat de gevolgen zijn voor EFL vanwege het "bewandelen van dwaalwegen" en "het niet kunnen doorstaan van de vereiste criteria"? Terwijl je dan toch bezig bent, kun je en passant ook eens de gevolgen voor mij als vrijdenker schetsen? Ik ben benieuwd. O ja, was ik nog vergeten. Kun je ook eens duiden op welke manier die zogenaamde officiele instanties dat aan EFL ...euh... eventjes diets te maken?
![]() |
![]() |
#393 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kun je mij eens klaar en duidelijk uitleggen wat de gevolgen zijn voor EFL vanwege het "bewandelen van dwaalwegen" en "het niet kunnen doorstaan van de vereiste criteria"? Terwijl je dan toch bezig bent, kun je en passant ook eens de gevolgen voor mij als vrijdenker schetsen? Ik ben benieuwd. O ja, was ik nog vergeten. Kun je ook eens duiden op welke manier die zogenaamde officiele instanties dat aan EFL ...euh... eventjes diets dienen te maken?
![]() |
![]() |
#394 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dubbel.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 februari 2008 om 04:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dubbel
![]() |
#396 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() nou, nou.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 februari 2008 om 04:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, omdat het heil het gemakkelijkst te benaderen valt door God "in geest en waarheid" te aanbidden. M.a.w. in overeenstemming met de openbaring en de navolging van Gods geboden. Ongetwijfeld is er een welgemeende houding bij de heterodoxen, maar zij aanbidden God niet langer "in geest en waarheid".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 23 februari 2008 om 13:49. |
|
![]() |
![]() |