Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2008, 14:03   #321
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zou dat géén individueel goed zijn?
Ik sla u. Wat heeft Flippend Rund daarmee te maken? Lijkt me allemaal heel individueel (als in: waarneembaar over welke individuen het gaat.)
Het is geen individueel goed omdat het individu ook kan kiezen om andermans vrijheden wél te beperken. Als je het als maatschappij niet goed vindt dat vrijheden worden beperkt, bijvoorbeeld door middel van geweld, kan het niet zo zijn dat je niet collectief regelt dat dat bestraft dient te worden. Dat kan niet omdat individuen er vaak andere meningen op nahouden. Waarom zou het immers slecht zijn als ik jou sla, of je organen in een stoofpot steek? Wat heeft Flippend Rund daar immers mee te maken? Het lijkt me allemaal hartstikke individueel.
Citaat:
Dit is een vrij holle frase om te beargumenteren dat het dáárom als collectief goed betaald moét worden (en afgedwongen enal enzo.)

Voedsel is nog elementairder. Zonder voedsel, niet al te veel mensen en dat werkt niet zo goed op uw samenleving.
Voedsel is helemaal niet zo elementair als veiligheid. Zonder veiligheid kan er geen voedsel geproduceerd worden. Zonder veiligheid kan een mensheid niet bestaan. Zonder collectieve veiligheid kan je geen particuliere veiligheid opzetten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 14:05   #322
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Het is geen individueel goed omdat het individu ook kan kiezen om andermans vrijheden wél te beperken. Als je het als maatschappij niet goed vindt dat vrijheden worden beperkt, bijvoorbeeld door middel van geweld, kan het niet zo zijn dat je niet collectief regelt dat dat bestraft dient te worden.
Waarom 'kan dat niet zo zijn'?
Enfin; ik zou het tof vinden - lijkt me een goed projectje - om met een stel anderen onze rechtsprakelijke mutualiteit op te richten. Maar ik zie geen reden waarom dat moét.

Citaat:
Dat kan niet omdat individuen er vaak andere meningen op nahouden. Waarom zou het immers slecht zijn als ik jou sla, of je organen in een stoofpot steek? Wat heeft Flippend Rund daar immers mee te maken? Het lijkt me allemaal hartstikke individueel.
Omdat mensen er andere meningen op nahouden, moét et allemaal samen gebeuren? Vind je dat zelf niet wat raar?
Flippend Rund moet zich daar ook niets van aantrekken; het zou echter tof zijn als mijn vrienden en familie dat wél deden (of zij die ik heb ingehuurd om mij te beschermen, etc.)

Citaat:
Voedsel is helemaal niet zo elementair als veiligheid. Zonder veiligheid kan er geen voedsel geproduceerd worden. Zonder veiligheid kan een mensheid niet bestaan. Zonder collectieve veiligheid kan je geen particuliere veiligheid opzetten.
Ah, mooi, de incentive om veiligheid te voorzien is dus gegantisch. Waar is het probleem?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 14:07   #323
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als beklaagde en aanklager dat willen, wat heb jij u te moeien?
Wie zegt er dat de beklaagde dat wil? Moet die van tevoren een contract tekenen ofzo voordat hij onderworpen kan worden aan rechtspraak? Moet iedereen dat? Dan kan ik uw lichaam toch in een stoofpot steken omdat ik mijzelf niet heb vrijwillig onderworpen aan rechtspraak?
Oud 30 maart 2008, 14:08   #324
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt er dat de beklaagde dat wil? Moet die van tevoren een contract tekenen ofzo voordat hij onderworpen kan worden aan rechtspraak? Moet iedereen dat? Dan kan ik uw lichaam toch in een stoofpot steken omdat ik mijzelf niet heb vrijwillig onderworpen aan rechtspraak?
Dan zoekt de beklaagde zijn eigen rechter en kunnen de beide rechters het onderling uitvechten, bij wijze van voorbeeld.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 30 maart 2008, 14:12   #325
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat mensen er andere meningen op nahouden, moét et allemaal samen gebeuren? Vind je dat zelf niet wat raar?
Flippend Rund moet zich daar ook niets van aantrekken; het zou echter tof zijn als mijn vrienden en familie dat wél deden (of zij die ik heb ingehuurd om mij te beschermen, etc.)
Ik denk niet dat je als libertariër zo erover kunt denken. Je vindt namelijk dat niemand elkaars vrijheid mag inperken. Als je dit vindt heb je collectieve rechtspraak nodig. Anders geldt namelijk de regel; je bent vrij voor zover je jezelf kunt redden omdat niemand anderen ervan weerhouden word jouw vrijheid te beperken. Jij praat in de naam van de vrijheid moorden goed, omdat die persoon zich niet heeft kunnen redden. Ben jij misschien naast libertariër ook nog Darwinist?

Citaat:
Ah, mooi, de incentive om veiligheid te voorzien is dus gegantisch. Waar is het probleem?
Uhm... in sommige landen draait bijna de helft van de economie op criminaliteit, bijvoorbeeld Italië. Zij hebben alle belang bij géén veiligheid. Op deze manier krijg je burgeroorlog.
Oud 30 maart 2008, 14:13   #326
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zoekt de beklaagde zijn eigen rechter en kunnen de beide rechters het onderling uitvechten, bij wijze van voorbeeld.
Anarchias de meizon, ouk estin kakon...

(... niets is erger dan anarchie...)
Oud 30 maart 2008, 14:16   #327
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat je als libertariër zo erover kunt denken. Je vindt namelijk dat niemand elkaars vrijheid mag inperken. Als je dit vindt heb je collectieve rechtspraak nodig. Anders geldt namelijk de regel; je bent vrij voor zover je jezelf kunt redden omdat niemand anderen ervan weerhouden word jouw vrijheid te beperken.
Maar mensen kunnen sámenwerken, natuurlijk. Dat lijkt me zelfs heel realistisch, wegens de gecombineerde voordelen daarvan.

Ik zie nog steeds de noodzaak tussen 'elkaars vrijheid inperken' en 'collectieve rechtspraak'.

Wat bedoel je feitelijk met 'collectieve rechtspraak'?

Citaat:
Jij praat in de naam van de vrijheid moorden goed, omdat die persoon zich niet heeft kunnen redden. Ben jij misschien naast libertariër ook nog Darwinist?
Ah, echt? Ik doe hier vandaag interessante ontdekkingen. Al die mensen die mij hier mijn diepste gedachten komen blootleggen.

Citaat:
Uhm... in sommige landen draait bijna de helft van de economie op criminaliteit, bijvoorbeeld Italië. Zij hebben alle belang bij géén veiligheid. Op deze manier krijg je burgeroorlog.
Alé; de Italiaanse economie draait 'voor bijna de helft van economie op misdaad'. Misdaad kan geen economische welvaart genereren, alleen parasiteren, natuurlijk.

In ieder geval; waarom zou daar dan één belang hebben bij veiligheid?

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 maart 2008 om 14:16.
Oud 30 maart 2008, 14:19   #328
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anarchias de meizon, ouk estin kakon...

(... niets is erger dan anarchie...)
Fiat Justita ne pereat mundus.
Oud 30 maart 2008, 14:42   #329
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik snap trouwens Pelgrims probleem niet echt: als de staat in handen van de heersende klasse is, en als de klassenstrijd ongenadig hard zou worden zonder staat, dan lijkt me dat juist een droomscenario voor echte marxisten.
een situatie waarbij het proletariaat als kannonnenvoer dient voor de conflicten van de bourgeoisieên is niet ons droomscenario nee.

Voor liberalen wel, dat kan ik begrijpen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 14:43   #330
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Voor het libertarisme is het koninklijk absolutisme, of het feodalisme, of eender welke andere meester-slaafverhouding overigens evengoed verwerpelijk.
hoezo? Absolutisme is een logisch gevolg van libertarisme, dus dat zou wel vreemd zijn.
Oud 30 maart 2008, 14:44   #331
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar ge vraagt u natuurlijk niet af hoe hij aan die rechten is geraakt, natuurlijk. Zo'n a-historische visie kan niet anders dan incorrect zijn.
hij is aan die rechten geraakt omdat anti liberale tendensen machtiger dreigdente worden dan liberale.
Oud 30 maart 2008, 14:45   #332
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wet van de sterkste

Het is namelijk heel dubieus dat er een sterkste zal zijn, het lijkt me evident dat er eerder een gigantsche check/balance zal zijn.
als dat zo evident is, dan zal het geen moeite zijn om eens heel concreet die gogantische check/balance te geven, niet?
Oud 30 maart 2008, 14:45   #333
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lol. Het is dubieus dat dat zou ontstaan uit een vrije markt, zonder schending van recht enzo.
welk recht? Uw liberalisme kent helemaal geen rechten?
Oud 30 maart 2008, 14:48   #334
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Vertel jij me dan maar eens hoe je de toepassing van de wet van de sterkste/meest bewapende gaat voorkomen.

Concreet eh. Geen libertair esotherisch gezever over Vrije Contracten en Natuurrechten.
hallo?
Oud 30 maart 2008, 14:49   #335
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hij is aan die rechten geraakt omdat anti liberale tendensen machtiger dreigdente worden dan liberale.
Je verschuift het probleem, hoor. Enfin, waarom zijn de anti liberale tendensen machtiger?
Oud 30 maart 2008, 14:50   #336
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als dat zo evident is, dan zal het geen moeite zijn om eens heel concreet die gogantische check/balance te geven, niet?
Wel, zoals Percy al zei. Als er redelijk wat mensen (en bedrijven) veiligheid voorzien, zie ik niet in waarom dat per sé op een burgeroorlog moet uitdraaien, integendeel zelfs.
Oud 30 maart 2008, 14:51   #337
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
welk recht? Uw liberalisme kent helemaal geen rechten?
'geen geweld ondergaan' enzo.
Oud 30 maart 2008, 14:51   #338
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hallo?
Jow!
Oud 30 maart 2008, 14:52   #339
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je verschuift het probleem, hoor. Enfin, waarom zijn de anti liberale tendensen machtiger?
ik verschuif niks problemen. Jij negeert daarentegen problemen.

Waarom antiliberale tendensen machtiger zijn? Omdat het gros van de mensen beseft dat liberalisme de meest inhumane ideologie is op het nazisme na misschien?
Oud 30 maart 2008, 14:53   #340
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, zoals Percy al zei. Als er redelijk wat mensen (en bedrijven) veiligheid voorzien, zie ik niet in waarom dat per sé op een burgeroorlog moet uitdraaien, integendeel zelfs.
leg me dan - eindelijk - eens uit hoe jij concreet gaat voorkomen dat concurrerende gewapende privémachten elkaar niet gaan bestrijden?

je weet wel:

Citaat:
Vertel jij me dan maar eens hoe je de toepassing van de wet van de sterkste/meest bewapende gaat voorkomen.

Concreet eh. Geen libertair esotherisch gezever over Vrije Contracten en Natuurrechten.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 30 maart 2008 om 14:54.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be