![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: ik denk dat.. | |||
creationisme juist zit |
![]() ![]() ![]() |
5 | 8,20% |
het creationisme ernstig genomen moet worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,28% |
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 4,92% |
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit |
![]() ![]() ![]() |
51 | 83,61% |
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar misschien noem je de Bijbel citeren "onder tafel praten".
![]() |
![]() |
#242 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() waar zeg ik dat IK gelovigen haat? Ik kom zelf van een gelovig gezin en haat trouwens niemand omwille van wat hij of zij gelooft. Leer lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#243 |
|
![]() Hoe verklaart ge dat doorheen de geschiedenis, steeds minder en minder dingen aan bovennatuurlijke krachten worden toegeschreven? vroeger was het weer bepaald door goden, ook natuurrampen zoals vulkaanuitbarstingen, plagen, droogtes, etc. werden toegeschreven aan bv. straffen van God. Meer en meer begon men na te denken wat misschien alternatieve verklaringen zouden kunnen zijn, en tot op vandaag is er een trend van steeds maar minder fenomenen die door God verklaard moeten worden. Typisch is dat dit begon met (voor ons) heel eenvoudige zaken en de graad van complexiteit steeds groter werd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens kwa ethische vragen is er nog nooit zoveel vooruitgang geweest, mensen hoeven niet nodeloos meer te lijden op het einde van hun leven, vrouwen hoeven niet meer hun toekomst te verliezen door ongeplande zwangerschap.... Ons geweten dicteert nu wat goed en slecht is, en niet een oude vent in een kleed.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Integendeel, ook de gelovigen hebben erbij gewonnen. Waar anno 1700 zo ongeveer 100% van de gelovigen de Bijbel nog min of meer letterlijk namen, is dat percentage (gelukkig en terecht) vandaag geslonken tot marginale proporties, en hebben vele geloven de Bijbel "in de diepte" leren lezen, waardoor hij verrassend actueel en hedendaags wordt en zich laat kennen als een boek van alle tijden met universele waarde. Ja, zelfs in de protestantse States, waar de creationisten weliswaar veel herrie maken en sterk hun mondje roeren, maar waar ze vooralsnog in de minderheid blijven. Ik vrees er alleen voor dat het bij voortduring voeding geven aan een onbehagen aan gelovigen in het algemeen (dus ook de niet-creationistische meerderheid onder hen) de klok wel eens enigszins achteruit zou kunnen draaien, zodat we in spanningsvelden belanden die anno 1700 misschien opgeld deden, maar vandaag eigenlijk niet meer van de tijd zijn. En aangezien je om ruzie te maken met twee moet zijn, treft de blaam in deze ook diegenen (meestal niet-gelovigen) die dat spanningsveld blijven voeden met het voeren van een hopeloos achterhaald achterhoedegevecht. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een niet-gelovige een gelovig niet-creationist wil aanvallen op basis van argumenten die hij tegen creationisten hanteert. Toch is precies dát wat er gebeurt met argumenten zoals het vetgedrukte hierboven, argumenten die eigenlijk helemaal niets meer te bepleiten hebben tegen het creationisme, maar tegen elk geloof tout court: oversimplificatie, gebrek aan nuance en gebrek aan ernstige meningsvorming. Ik zou dus zeggen: maak je huiswerk voortaan wat zorgvuldiger. De beste manier, me dunkt, om dat creationisme te fnuiken is het gewoon... doodzwijgen en elke discussie weigeren. Niet alleen is er voor hen dan snel de lol af, maar ook worden gevoelens van onbehagen dan niet meer gevoed. Want weet dat ook niet-creationistische gelovigen zich niet bepaald gerust voelen met uitspraken als zou geloof niet langer nodig zijn omdat het vervangen wordt door wetenschap. Het houdt een ontkenning in van datgene wat hen bezighoudt. Vertel eens een musicus dat muziek binnen afzienbare tijd niet meer nodig zou zijn. Denk je dat er daarom geen muzikale talenten meer geboren zullen worden? Neem je wensen toch niet zo voor werkelijkheid. Tot slot: als wetenschap morgen geloof vervangen heeft - wat m.i. onmogelijk is omdat citroenen nooit appelen kunnen vervangen - dan zou wetenschap misschien wel eens zélf geloof kunnen worden. Me dunkt zou je daarmee de wetenschap allerminst een dienst bewijzen, om nog maar te zwijgen van het argument waarvan creationisten zich bedienen ("de evolutieleer is een geloof") dat je hen daarmee op een schoteltje aanreikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
Banneling
|
![]() Stop met auto te rijden beste jonge aarde creationisten ! Want aardolie kan niet bestaan in uw wereld !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Kom je tot héél andere inzichten dan door een letterlijke lezing hoor. En véél waardevollere, waarmee je een heel stuk geloofwaardiger zou overkomen bij anders- en niet-gelovigen. Want als jij met één probleem worstelt, dan is het met je geloofwaardigheid. Onder gelijkgezinden zal alles wel koek en ei zijn (kan ook moeilijk anders), maar ik betwijfel in hoeverre jij vruchtbaar over geloof kan praten met andersgezinden (in casu illo niet-gelovigen). Alleen valse bescheidenheid zou me ervan weerhouden je niet op mijn onderschrift te wijzen, maar ik ben nog liever niét bescheiden dan vals bescheiden, dus... lees mijn onderschrift eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | |
|
![]() Citaat:
Klik Geen dank.
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
En dat is allemaal nog binnen de grenzen van de opvatting dat de bijbel waar en onfeilbaar is. Het boek werd lang geleden geschreven en nadat het geschreven is, heeft de mens zich verder ontwikkeld en heeft nieuwe inzichten gekregen in de wereld en de mens. Deze kennis kan je negeren of je kan schijnbare verbanden tussen deze kennis en bijbelteksten proberen te zoeken.
![]() |
![]() |
#252 |
|
![]() Dirk spreekt zichzelf tegen. Eerst "rust" zodanig wegrelativeren in denkbeeldige "interpretaties", en daarna afkomen dat de bijbel slechts op éen namelijk letterlijke manier gelezen kan worden.
Het begin zo stillekesaan heel zielig te worden.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Daarnaast zoals ik al eerder heb gevraagd geef eens uw interpretatie of de katholieke interpretatie van genesis 1 en 2. Integenstelling tot u heb ik de mijne al voldoende gegeven op dit forum, maar u bekritiseert enkel de mijne en geeft zelf niks in de plaats. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door dirk001 : 7 juni 2008 om 22:03. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Nee hoor, maar u en anderen zijn ten kwade wille en blijven dingen zeggen die absoluut niet correct zijn. De bijbel moet gelezen worden zoals hij geschreven is, zoals de auteurs het bedoeld hebben. Je kan wel degelijk een echte gebeurtenis vertellen en tegelijk gebruik maken van beeldspraak. De kranten staan er tegenwoordig vol van. Maar in de bijbel zou het dan plots niet meer kunnen ? Dat is niet ernstig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
|
![]() Citaat:
hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 |
Parlementslid
|
![]() Nee hoor, (het grootste deel van de )olie, steenkool en aardgas is ontstaan tijdens en kort na de zondvloed. En als u denkt dat het miljoenen jaren duurt om zoiets te maken ze hebben in Australië aangetoond dat het kan in 30 minuten !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sterker nog, jullie verdraaien alle mogelijke feiten en negeren volop alle bewijzen die jullie creatonistische versie weerleggen.. Wie zijn dan diegenen van kwade wille.... Begin maar eens uit te leggen hoe die ark van Noah voorzien van zijn reeks ankerstenen die aan lange touwen die bevestigd zijn onder stuurboord ,midscheeps en bakboordzijde er in zullen slagen om een schip in woelig water stabiel te houden.... Zij veroorzaken immers door de waterbewegingen een slingereffect wat absoluut nefast is voor de stabiliteit van een schip, en mijn beste U vergeet steeds weer dat zulke ankerstenen het schip zoveel zwaarder maken dat het op zichzelf al ongeladen véél dieper in het water komt te liggen... Of hebt U nooit van het principe drijfvermogen/ballast gehoord... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het heel erg moeilijk om de bijbel jusit te lezen zonder de Heilige Geest vrees ik, maar goed als u zonder vooroordelen de bijbel leest en er geen externe info probeert bij te sleuren zou het ook moeten lukken. De bijbel zelf geeft aan dat genesis als een authentiek, feitelijk, historisch accuraat boek moet gelezen worden. Mensen die de grondteksten hebben bestudeerd en die zelf les geven in Hebreeuws hebben dit trouwens al bevestigd. Ze mogen dan zelf niet geloven dat genesis correct is, maar ze twijfelen er niet aan dat de bedoeling van de auteur was om genesis zoals hierboven beschreven te lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 |
Gouverneur
|
![]() Slaat dat (ook) op mij en mijn berichten? Graag zou ik dan een reactie zien waarin je aangeeft wat absoluut niet correct is aan wat ik schrijf.
![]() |
#260 | |
|
![]() Citaat:
maar néen dirk, je bent fout geïnformeerd. Ofwel hebt ge foute informatie opgevangen, ofwel hebt ge de informatie fout begrepen. Allesins: toon het aan, plaats linkje, etc. (de dingen die we gebruikelijk niet te zien krijgen bij u) |
|
![]() |
![]() |