![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#861 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
btw: voor sommige stromingen (oa in economie) is het uitgangspunt nog steeds dat de mens rationeel is ...
|
|
|
|
#862 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
1. Welke stromingen zoal buiten de economie? 1.B. Welke stromingen in de economie? 2. Is 'economie' een stroming? 3. Welk rationalitaitsconcept?
|
|
|
|
|
#863 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Maar hier hebben we het over economische theorievorming en modellen en niet zozeer het libertarisme. Mainstream economie gebruikt het idd erg veel, maar ik snap niet echt wat het in deze libertarische discussie komt doen. |
|
|
|
|
|
|
#864 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Om maar te zwijgen dat Austrian Economics die absurdse assumptie niet gebruikt.
|
|
|
|
|
#865 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Euhm nee, ze veronderstellen dat simpelweg omdat je moeilijk iets kan zeggen over irrationele mensen. Bij economische literatuur over beleggingen beginnen ze steevast met de uitleg dat mensen niet rationeel zijn, omdat ze een aantal 'natuurlijke geneigdheden' hebben, die irrationeel zijn. Dat wordt dan gestaafd met een opsomming van die geneigdheden (survivorship bias, anchoring bias, framing, ...).
|
|
|
|
|
|
#866 | |
|
|
Citaat:
[quote]het allesbepalende uitgangspunt van de economie, dat mensen hun keuzen rationeel maken, ligt al decennia onder vuur.[/quote http://www.deijskast.nl/2007/10/24/u...zoek-gebleken/ Als je wat terugbladert zul je het zien. Toen ging het hier even over de visie van het libertarisme op rationaliteit.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 juni 2008 om 01:23. |
|
|
|
|
|
|
#867 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() Dit kan je samenvatten als: 'ik heb geen flauw idee wat er bedoelt wordt met 'rationeel'.' Idioten.
|
|
|
|
|
#868 | |||||||||
|
|
(vervolg van een vorge post)
Inhoudsloos argumentum ad hominem. Citaat:
Citaat:
Gratis een valling bij een pak waspoeder of wat? Neen echt: hoe ga je dat concreet doen, te weten dat er studies nodig zijn om geneeskunde te mogen beoefenen. Studies die in een libertarische samenleving niet goedkoop zullen zijn... Of verwacht je daarin ook een mega-aanbod. Zo ja, hoe ga je dan garanderen dat er weer een privé-firma de kwaliteit op een voldoende hoog niveau houdt? Heb je het artikel gelezen ivm de praktijken in privéziekenhuisen in Milaan? Citaat:
Je kan je toch voorstellen dat een man als Bill Gates in zijn eentje een potje bij mekaar krijgt dat veel groter is dan dat wat heel Afrika samenkrijgt bij mekaar gezameld. Zo ja, dan ben ik er zeker van dat je je ook kan voorstellen dat Bill Gates als die toekomt op een spoedafdeling (ik hoop voor hem van niet, daar niet van) eerder zal geholpen worden dan één van die Afrikanen uit die groep. Citaat:
Zijn de bedrijven plots te lief om dat te doen omdat hun inkomsten hoog genoeg zijn? Als mensen niet kunnen betalen voor de gezondheidszorg: er zijn zes miljard mensen dus er zullen er toch wel een paar zijn die het wel kunnen betalen, en als we die ineens drie miljoen euro armer kunnen maken voor een penicilinepil waarom zouden we dan ons bezig houden met 20 000 mensen aan vijf euro een penicelinepil te geven? Bovendien is er gelukkig veel liefdadigheid en zal een arme met een ziekte dus sowieso probleemloos aan die drie miljoen euro geraken. Zo niet, is het waarschijnlijk een asociale zak en de pil niet eens waard. Of welke redenering schuilt hier achter? Het primaire verschil tussen libertarisme en wat jij noemt mainstream economie (en denken) is dat de tweede uitgaat van winst-maximalisatie, altijd en overal. Volgens de libertaristen zijn de mensen echter zo menslievend,dat het feit dat men enkel uit is op winstmaximalisatie een gevolg is van de verkeerde organisatie van de samenleving. Als die organisatie veranderd, ontstaat er peis en vree en worden we allemaal liefdadig. Is dat een goede samenvatting? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 13 juni 2008 om 14:52. |
|||||||||
|
|
|
|
|
#869 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door anarchy : 13 juni 2008 om 15:25. |
|
|
|
|
|
|
#870 | |
|
|
Citaat:
Maar hoe duur zou water dan kosten in de toekomst? Of een brood of een stuck chocola? Je geeft nu één voorbeeld waarbij subsidies een nadelig effect hebben voor een land. Maar ik kan ook duizend voorbeelden aanhalen waarbij die zorgen voor een voordeel. Is het libertarisme volledig utilitaristisch?
|
|
|
|
|
#871 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nog een paar vragen:
1. Niet-gewelddadigheid tussen individuen: is dat een assumptie om de theorie op verder te bouwen? 2. Gaat libertarisme uit van de "homo rationalis"? En is rationaliteit ook een assumptie? 3. Als aanhangers van libertarisme, in welke mate leven jullie naar die filosofie?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
|
|
|
|
#872 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#873 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Net zoals AH kom ik ook van sociaal-democratische achtergronden en studeer ik ook een menswetenschap, dus er moest eventjes nagedacht worden over hoe dat precies te bewerkstelligen
Laatst gewijzigd door Casca : 13 juni 2008 om 16:43. |
|||
|
|
|
|
|
#874 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Maximumprijzen zorgen er dan wel voor dat er een groter aandeel is van de bevolking die in principe het goed in kwestie zou kunnen betalen, maar dan moeten ze er wel rap bijzijn, want de voorraden zijn rap op, vooral aangezien het plafonneren van de prijs overconsumptie stimuleert. Dus, wat wil je: rijen aan de ene waterpomp of genoeg waterpompen? In de aan- of afwezigheid van subsidiëring voor bio-brandstoffen? Citaat:
Doen!
Laatst gewijzigd door Casca : 13 juni 2008 om 16:46. |
||
|
|
|
|
|
#875 | |
|
Minister
|
Citaat:
Voor kinderen stel ik mij gewoon vaak de vraag vanaf wanneer een mens verantwoordelijkheid draagt voor zijn daden... Ik neem aan dat dat iets is dat van handeling tot handeling afhangt en van persoon tot persoon, en dat zoiets best beoordeeld wordt in een concrete situatie... Any literature on the matter?
|
|
|
|
|
#876 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|||
|
|
|
|
|
#877 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Oostenrijkse economische theorie hanteert de vooronderstelling dat mensen doelen hebben en middelen gaan inzetten om die doelen te bereiken. Ik weet niet in welke mate dat verschilt van of overeenkomt met de homo rationalis-definitie die meestal gehanteerd wordt. Citaat:
Wat wel moeilijker is in de samenleving waarin we verkeren is geen gebruik maken van met dwang afhandig gemaakte middelen (~overheidsdinges). Maar dat is geen probleem met de libertarische ethiek op zich, vind ik.
Laatst gewijzigd door Casca : 13 juni 2008 om 16:56. |
|||
|
|
|
|
|
#878 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ga het even duidelijker stellen: niet-gewelddadigheid is een centraal aspect in heel het libertarisme. Maar hoe kom je er toe om deze houding onder de mensen te doen gelden? Citaat:
Citaat:
Het tweede deel: er is, volgens mij, inderdaad geen tegenspraak met de libertarische ethiek.
|||
|
|
|
|
|
#879 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Complex, en ik ga frietjes eten Citaat:
Wat wel van belang is, is dat je het onderscheid beseft tussen de economische theorie enerzijds en de rechtsfilosofische/ethische kant anderzijds. Citaat:
Coolio.
|
|
|
|
|
#880 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Smakelijk. Ik ga naar de film Salvador kijken en straks, als'k er zin in heb, overval ik misschien wel een frietkot.
|
|
|