![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Terwijl één van de dikke pijlers van het christelijk geloof juist de vergiffenis is. Iemand doet me pijn. Wel, ik heb twee mogelijkheden: wraak nemen of vergeven. Als christen poog ik te kiezen voor de tweede mogelijkheid, en wel om te laten blijken dat ik uit beter hout gesneden ben dan degene die me pijn gedaan heeft, in de hoop dat hij daardoor tot inkeer komt. Precies door elkaar te vergeven verheft iemand zich op een hoger plan. En dit in navolging van Christus, de mensgeworden God. Hoe kan je dan volhouden dat God in het Oude Testament precies het tegenovergestelde deed? Hij zette Zichzelf - althans volgens jouw interpretatie - niét op een hoger plan, maar verlaagde Zich tot het plegen van een al even verwerpelijke misdaad. Niet dat dit mijn interpretatie van die tekst is, hé. Het is de jouwe. En je grijpt die interpretatie dan nog aan om genocide - want dát is de misdaad in kwestie - goed te praten!!! Mooie christen ben jij... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#423 |
Minister
|
![]() Heb ik gedaan. Je gebruikt (op niet al te handige wijze, zoals gewoonlijk) wel een héél sterk eufemisme om een volkerenmoord te omschrijven: "in de ban slaan".
Bang van het woord "genocide"? Bang een kat een kat te noemen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#425 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar draai niet zo rond de pot, want met de vetgedrukte woorden bedoelde de schrijver wel degelijk een volkerenmoord. En die heb jij goedgekeurd. Verbaast me niets van iemand die de Bijbel letterlijk leest, zonder ook maar het minste respect voor politieke, sociale en economische achtergronden die uit geschiedkundig (dus wetenschappelijk) onderzoek gebleken zijn. Ik ga je niet lastigvallen met mijn interpretatie van die teksten, omdat je een flink pak geschiedenisles kennelijk mist. Daar zijn universiteiten voor, en er zijn er nog andere dan "katholieke" hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is dat nog christendom? Foei. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 juni 2008 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
Gouverneur
|
![]() Natuurlijk ben ik op de hoogte van de mens, zoals deze beschreven staat in de bijbel. Lees anders Romeinen 3 vers 10 en verder nog even terug.
![]() |
#429 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Toen God dit volk met de ban sloeg, bestond het christendom dan al voor Jezus? Foei. Nee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#432 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#434 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Iemand die liegt is een leugenaar. Iemand die gelooft is een gelovige. Iemand die brood bakt is een bakker. Iemand die muziek maakt is een muzikant enz...
![]() |
![]() |
#436 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=g60kR1gPGlw Toch, in het NT: Wat doet Petrus hier? http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/3.html (de tora heeft een similaire bepaling) Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 29 juni 2008 om 16:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Volgens uw zelfde zieke logica verdiend het hele Duitse volk de dood omdat de nazi's slecht waren
![]() |
![]() |
#438 |
Parlementslid
|
![]() Ik begin te vermoeden dan "herboren" christenen hun hersenen tot moes maken. Enige vorm van denkvermogen blijkt te ontbreken
![]() |
#439 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonder ook maar iets te willen goedpraten, moeten we toch een aantal dingen op een rijtje zetten.
1 Verdiend een volk bestaansrecht als haar idealisme een martelen van kinderen omvat? Is het volstrekt abnormaal, dat de ouders van wie die kinderen die potentiële slachtoffers zijn van die cultus, die cultus geen bestaansrecht gunnen? 2 als er een God zou zijn die verantwoordelijk is voor ons bestaan, hebben wij dan het recht om Hem in zijn beslissing, over wie mag leven en wie moet sterven, te veroordelen? Een bedenking van... Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar zie jij ergens een volk dat niet van zijn kinderen houdt, en dat ondanks het feit dat kindermishandeling voorkomt zowat overal ter wereld? Wij is de mens om te pretenderen te handelen in naam van God? Het is niet God die hier beoordeeld wordt, maar die pretensieuze, en gevaarlijke mens die meent te kunnen moorden in naam van God, en desondanks pretendeert het gebod op doden te respecteren. Dit kan alleen door de tegenstander te 'ontmenselijken'. Een werkelijk verwerpelijk menselijk gedrag. Met de bijbel als argument de medemens doden. Het kan. En dan zeggen dat het 'Gods wil' was. Het kan. En blijven zeggen 'het goede' te doen. Dat kan ook. Maar dat maakt het nog niet goed. Wie ben jij om te pretenderen God's wil te voltrekken op basis van jouw interpretatie van wat geschreven staat? |
|
![]() |
![]() |