![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Maar ik zal niet vanwege hun ongehoorzaamheid zodra zij kind-af zijn (zeg een jaar of 12) elke band met hen verbreken en hen in een sloppenwijk van Brasilia dumpen.
|
|
|
|
#362 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Maar opnieuw verdraai je men woorden door te beginnen over "erop kloppen" en "kinderen opvoeden als beesten". Ik heb dat niet gezegd. Ik vind wel dat je als ouder uit liefde voor uw kind je dat kind een goede opvoeding moet bijbrengen en ja indien nodig vind ik een corrigerende tik zeker een goed instrument. De softe aanpak van tegenwoordig is zeker niet bijbels en komt zoals gewoonlijk uit linkse hoek. |
|
|
|
|
|
|
#363 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#364 |
|
Minister
|
Heb even de tijd genomen deze discussie diagonaal door te lezen. Het valt me op hoezeer de slechtheid van de mens in de verf wordt gezet, en dit vooral door forumleden die pretenderen gelovig te zijn.
Primo: God schiep de mens naar Zijn beeld. Hoe kan de mens dan van nature (voornamelijk) slecht zijn? Zou God dan (voornamelijk) slecht zijn? Secundo: Verreweg de meeste mensen - ook zij die niet geloven - hebben zoiets als een geweten. Dit houdt in dat mensen het onderscheid tussen goed en kwaad herkennen en erkennen; bovendien neigt het geweten (vaak onbewust) naar het goede. Waarom zouden we ons anders schuldig voelen wanneer we iets verkeerds doen? Ik hou het erop dat de mens in principe goed is, zij het zwak. Maar zwak is wel iets héél anders dan verdorven of slecht. Tertio: God Zélf gelooft kennelijk toch zozeer in de mens dat Hijzelf in de persoon van Christus mens geworden is om de mensheid voor ééns en voor altijd te verlossen van de gevolgen van diepmenselijke zwakheid. Als de mens van nature slecht zou zijn, kan ik veel moeilijker die menswording van God plaatsen. Als Jezus ons ter stichting werd gezonden, hoe zouden wij dan Zijn voorbeeld kunnen volgen als wij van nature slecht zouden zijn? Quarto: Goedheid (en slechtheid) speelt hem vooral op het intermenselijke domein. Slechtheid jegens God schaadt Hem niet in het minst, en wel omdat Hij zo hoog boven ons verheven is. Slechtheid jegens je medemens daarentegen, schaadt die medemens wel degelijk. Daarom is slechtheid jegens je medemens naar mijn aanvoelen een nog véél zwaardere zonde dan slechtheid jegens God Zélf. In Matteüs 25 horen we Christus Zélf aan het woord, hoe Hij zal oordelen over wie tijdens zijn leven geen goedheid betoond heeft tegenover anderen. Ultimo: Het kruis is niet alleen het symbool van het christendom omdat het het marteltuig is waaraan de Heer stierf. Veel dieper gaat de betekenis van de horizontale balk, die de intermenselijke relaties voorstelt, gepaard met de betekenis van de vertikale balk die de relatie tussen mens en God representeert. Wie dus beweert in God te geloven - de vertikale balk - kan niét buiten het geloof in zijn medemens - de horizontale balk. Met één balk maak je geen kruis, je hebt ze beide nodig, wil je jezelf enigszins voor christen laten doorgaan. En geloof in de mens - geïnspireerd door geloof in God - impliceert dat je die mens het voordeel van de twijfel geeft. Ergo: de mens is van nature goed van wil, al is het vlees soms nogal zwak. |
|
|
|
|
|
#365 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Als hij dat allemaal al weet, waarom voert hij het dan überhaupt nog uit?
|
|
|
|
|
|
#366 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Het idee van een vagevuur waarin je moet verblijven tot je gelouterd bent, klinkt streng en rechtvaardig. Jouw idee van de hel klinkt onrechtvaardig en sadistisch. Een liefdevol god accepteert iedereen; spreekt eerlijk tegen iedereen waarover hij verheugd en waarover hij teleurgesteld is. Maar de god waar de meeste christenen in geloven is geen liefdevolle god. Ze zouden dat graag willen en schrijven hem veel liefdevolle aspecten toe, maar als je zijn plannen kent, valt hij als een charlatan door de mand.
|
|
|
|
#367 |
|
Gouverneur
|
Waaruit blijkt dat volgens jou?
|
|
|
#368 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zonder te willen reclame maken voor de corrigerende tik - ik tracht ze in de mate van het mogelijke te vermijden - moet het me van het hart dat een opvoeding zonder ook maar de minste handtastelijkheid een ideaal is. En zoals elk ideaal is ook dit voor de overgrote meerderheid te hoog gegrepen - ook voor mezelf. Is het dan niet beter om in de opvoeding van onze kinderen ook ons eigen diepmenselijke beperkingen een plaats te geven? Mag ons kroost m.a.w. niet af en toe geconfronteerd worden met onze eigen onvolkomenheden? Bvb. wanneer we voor de "gemakkelijke" (maar niet noodzakelijkerwijze de beste) oplossing kiezen voor een of ander opvoedkundig probleem: de corrigerende tik. Want, als wij, volwassenen, onze kinderen niet durven te confronteren met ons eigen falen, dan zijn we niet alleen oneerlijk tegenover hen. We zadelen hen daarenboven op met de idee dat je als volwassene... geen tekortkomingen meer mag hebben. Als kind zou ik dan, eerlijk gezegd, bang zijn om volwassen te worden... |
|
|
|
|
|
|
#369 | ||||
|
Parlementslid
|
Citaat:
Citaat:
'Want niet wat ik wens, het goede, doe ik, maar wat ik niet wens, het kwade, dát doe ik.' - Romeinen 7:19 Citaat:
Antwoord: omdat omwille van het kruiswerk van Jezus de uitstorting van de heilige Geest mogelijk was op pinksterren. Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#370 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dat verband is niet vanzelfsprekend. Het is even aannemelijk als een verband tussen afname aan fysieke straffen en toename van de levensverwachting, afname van zuigelingensterfte en toename van mobiliteit.
|
|
|
|
#371 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#372 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#373 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#374 |
|
Parlementslid
|
Omdat God doorheen al het kwaad dat de mens uitsteekt, wegen zoekt om hem uit te redden. En eens alle mensen die bestemd zijn voor de eeuwigheid tot geloof gekomen zijn, dan zal God Zijn oordeel vellen. Voorlopig wacht Hij nog geduldig en spreekt Hij voortdurend tot het hart van de mens in de hoop dat de mens zijn verloren toestand erkent en dusdanig bevrijdt wordt uit zijn slavernij aan zonde die leid tot de dood.
Laatst gewijzigd door luc154 : 16 juli 2008 om 19:30. |
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ik neem aan dat je gelooft in satan/de duivel/lucifer als katholiek ? God heeft hem ook geschapen en hij was toen ook goed, maar hij is op een bepaald moment gevallen en verbannen uit de hemel. Is God daarom slecht ? Nee maar satan heeft op een bepaald moment beslist (vrije wil) dat hij wou rebelleren tegen God. Voor Adam en Eva geldt dat ze van nature uit goed waren (denk ik) tot aan de zondeval want toen is er iets veranderd waardoor de mens van nature uit slecht werd. Dus toen God de mens schiep was die goed, maar daarna is het misgelopen omdat de mens uit eigen vrije wil besloten heeft om te zondigen. |
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Minister
|
Citaat:
Van verder commentaar onthou ik me liever maar... want dat éne woordje - en wel jouw eigen woord - is genoeg om jezelf volledig te discrediteren en je hele betoog daarbij... |
|
|
|
|
|
|
#377 | |
|
Minister
|
Citaat:
Terwijl er ook nog zoiets als zwak bestaat... en nog duizendenéén andere nuances... Wat is jouw geloof toch zo héérlijk simpel. Alleen... mij bevredigt die simplificatie allerminst... 't Zal wel aan mij liggen zeker... |
|
|
|
|
|
|
#378 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Nee de belangrijkste reden voor het verval is om het heel algemeen te stellen het weglopen van God, het ons verwijderen van God. Minder en minder zijn regels toepassen en meer en meer de onze. Dat is wat er ten gronde ligt aan het probleem van vandaag. |
|
|
|
|
|
|
#379 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Kan je dat ook even aan Jezus uitleggen dan ? Jezus zelf zei toch dat wie niet met hem is, tegen hem is ? En God zegt toch dat 1 zonde al genoeg is om de 2de dood te verdienen ? |
|
|
|
|
|
|
#380 |
|
Minister
|
Kan je lezen? Kan je de Bijbel lezen? Dan weet je toch dat zowel Jezus als de Vader nog zoveel méér gezegd hebben.
|
|
|
|