Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 16:15   #441
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke
Een goede opvoeding... indien nodig een corrigerende tik... maar geen onnodig geweld, brandmerking, marteling of hel. En van jouw god vind je het wel normaal dat hij dat zou doen.
en zeggen dat de mens leert door imitatie.

Het lijkt soms alsof de criteria voor de mens om 'goed' te zijn strenger gesteld worden als voor God zelf.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 16:15   #442
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Want hoe kan je het goede willen als je absoluut slecht bent, zoals sommigen hier denken.
Uit het hart van de mens komt het kwaad want Jezus zei zelf:
'Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.' - Matteüs 15:19
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 16:18   #443
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
De woorden uit de Bijbel komen niet uit mensen maar uit God.
Daarom snijden ze door merg en been bij sommigen onder u.
Daarom zie je van tijd tot tijd dergelijke hevige reacties.
Dat begrijp ik, ik heb het ook gemerkt.

Citaat:
'Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.' - Hebreeën 4:12
Precies, en daarom proberen ze G-d te ontkennen, in de hoop hun verantwoordelijkheid te ontlopen, en aan hun menselijkheid te ontsnappen. Resultaat is dat ze meer onder druk komen te staan, de behoefte om G-d te ontkennen vergroot, etc, etc ...
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 16:21   #444
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Dat begrijp ik, ik heb het ook gemerkt.

Precies, en daarom proberen ze G-d te ontkennen, in de hoop hun verantwoordelijkheid te ontlopen, en aan hun menselijkheid te ontsnappen. Resultaat is dat ze meer onder druk komen te staan, de behoefte om G-d te ontkennen vergroot, etc, etc ...
Het andere desastreuze gevolg is dat ze van hun hart een steen maken en daarmee hun geweten dichtschroeien. Zodanig dat ze niet meer gevoelig zijn aan de waarheid die God hen verkondigd.
Oud 17 juli 2008, 16:27   #445
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
De Bijbel noemt het "gevuld zijn met Gods Geest".
Hoe noemt die met de chequeboek het?
Oud 17 juli 2008, 16:30   #446
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154
'Want uit het hart komen boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.' - Matteüs 15:19
Maar uit datzelfde hart komt de wens goed te zijn. Dat hart kan dus van nature uit niet geheel 'slecht' zijn.

Of ontken je het bestaan van de vrije wil om het goede te willen?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 17 juli 2008 om 16:37.
Oud 17 juli 2008, 17:02   #447
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ik ben inderdaad een gelovige geweest mijn beste Paulus...
Opgevoed in een klein dorpje waar het geloof met de paplepel werd ingegeven...
Een dorpje waar de kerk elke zondag stampvol zat en waar meneer pastoor als een heerser over zijn gelovigen regeerde en wiens preken eerder donderpreken waren....
En wiens woord door zijn parochianen dan ook gevolgd werd,en welke gevolgen zijn woorden hadden heb ik destijds ook kunnen vaststellen....
Het heeft mij méér dan 20 jaar gekost om dit geloof af te gooien waaronder jaren van vertwijfeling....
Maar mijn beste Paulus ,het was het waard ,al die jaren van wikken en wegen,geloven of niet geloven...
Nu voel ik mij onbezorgd en vrij mijn beste....
Weg met alle ketenen waarmee het geloof mij bond....
Nu huldig ik één gouden regel,de reden van mijn bestaan en mijn omgang met ieder in mijn directe leefomgeving en dat is mijn beste " doe nooit iemand aan,wat gijzelf niet aangedaan wil worden"

En méér moet dat niet zijn,alle verantwoordelijkheid ligt bij mezelf,voor elke fout die ik maak acht ik mijzelf verantwoordelijk zonder een hogere macht te moeten aanroepen om mijn fout te vergeven...
Dat doe ik namelijk niet bij mezelf,niet vergeven,wel onthouden en zorgen dat diezelfde fout in de toekomst niet meer voorvalt....

Ik hoef géén god mijn beste als hogere macht,ikzelf ben mijn hogere macht,mijn geweten en moraal bepaalt mijn menszijn....
Als je het zo zegt moet ik je gelijk geven. Een God die de vrijheid beknot ipv ze vergroot, is inderdaad het dienen niet waard.

Gelukkig was ik nooit Rooms gelovig.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 17:04   #448
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Hé, jij had beloofd niet meer te reageren om mij.
Woordbreker!
Ik had gezegd je een week te negeren.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 17:45   #449
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar uit datzelfde hart komt de wens goed te zijn. Dat hart kan dus van nature uit niet geheel 'slecht' zijn.

Of ontken je het bestaan van de vrije wil om het goede te willen?
Lees Jeremia 17:9:
'Niets is zo onbetrouwbaar als het hart, onverbeterlijk is het. Wie zal het kennen.'
Oud 17 juli 2008, 17:50   #450
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik had gezegd je een week te negeren.
In uw fantasie dan zeker, zoals de rest van je beweringen. Ge hebt juist niks gezegd over een week.
En ten andere, ik tel maar drie dagen, geen week. Maar 't zal zo wel in uw bijbel staan zeker?
"En god zei: ik zal u drie dagen geven voor een week. En hij zag het, en vond het verdomd goed van zichzelve."
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 18:21   #451
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Ho, ho, niet te snel EFL. Nu ga je de betekenis van het kruis niet recupereren voor het christendom, hé.

Wat je schrijft van de horizontale en de verticale lijn is juist, maar deze symboliek, als kruis, bestond al duizenden jaren vóór het christendom. Ze is zo oud als de mensheid zelf. Kruisen als symbolen vindt je dan ook in vele oude culturen.
Terzijde: De kans is ook groot dat christus niet aan een kruis gestorven is (als hij bestaan heeft), maar aan een romeinse T-balk, of gewoon gestenigd en opgehangen (zoals reeds verschillende malen in dit forum vermeld).

Het kruis, het mens-oude symbool met de horizontale en verticale lijn, is in astrologie (ook duizenden jaren oud) ten andere de basis van een horoscoop, als weergave in een plat vlak van de mens en de ruimte waarin hij leeft.
De horizontale lijn (ascendant - descendant) geeft de relatie tussen ik (ascendant) en de andere (descendant), de tegenpool van ik, zonder dewelke de mens niet tot bewustzijn kan komen. De horizontale lijn is dan ook de lijn van bewustzijn, en tegelijk de horizon in de horoscoop (planeten onder de horizon staan in de onderste helft van de horoscoop, onttrokken aan ons dagelijks bewustzijn). Door zich te verplaatsen in de ruimte ('zijn horizon uitbreiden') breidt de mens zijn bewustzijn uit (iets wat jij zeker zult beamen).
De verticale lijn (zenith - nadir, MC - IC in de horoscoop) symboliseert de doelstelling van de mens, de weg die hij volgt in zijn ontwikkeling in de maatschappij waarin hij leeft. Het IC onderaan geeft de wortels van de mens weer, zijn thuis, de aard van de grond waaruit hij gegroeid is. Het MC, de top van de horoscoop, zijn roeping, wat hij zal verwezenlijken in de maatschappij.
De twee assen samen symboliseren de mens, zijn bewustzijn en wat hij ermee doet. Een bewustzijn zonder werkzaamheid blijft een dode boel; zonder bewustzijn, blind streven.
Het was helemaal niet de bedoeling het kruis te laten monopoliseren door het christendom. Mijn kleine teen wist ook al dat het kruis als symbool nog veel ouder is.

Merkwaardig dat er zoveel overeenkomsten bestaan tussen jouw interpretatie ervan en de mijne. En dat voor iemand die zich niet bepaald als gelovige profileert...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 18:29   #452
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verwondert me allang niet meer van jou dat je zo selectief de Bijbel citeert, maar zedig je mond houdt over de reden waarom God in Jezus tot de mens gekomen is.

Of anders gezegd: Jezus heeft zoveel méér gezegd... Niet dat ik jou wil overtuigen daarvan, ik werp geen parels (meer) voor de zwijnen. Mijn enige beweegreden achter mijn replieken op jouw onzin is anderen - vaak niet-gelovigen - attenderen op hoezeer een letterlijke en uit de context gerukte bijbellezing tot enggeestigheid (om niet te zeggen: blindheid) kan leiden.

Laat nu net dát - letterlijke lezing zonder oog voor context - bij velen weerzin oproepen voor alles wat zelfs maar van ver met de Bijbel of met geloof te maken heeft. Je bent echt een levende "antireclame".
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 19:18   #453
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je moet naar het eindresultaat kijken. Er zal een dag komen waarop alle lijden, ziekte, verderf en dood zal stoppen.
Nee, want dan begint de oneindig lange straf voor x% van de mensheid die naar de hel gaan. Of is dat dan geen leed misschien?

Op hoeveel procent schat je dit aantal trouwens?

Citaat:
Dan zal God de schepping vernieuwen en die geven aan de mensen die op God vertrouwd hebben in dit leven.
Citaat:
Daarom is het de moeite meer dan waard dat God de mens geschapen heeft. Want zoals ik nu iets van Hem mocht kennen, en dat is bitter weinig, ben ik nu al vol ontzag en aanbidding voor deze geduchte liefdevolle God. Hoe zal dat dan niet zijn als wij Hem zullen mogen aanschouwen in Zijn volle heerlijkheid. God heeft de mens daarvoor ook geschapen opdat ze Hem zouden kennen:
'Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.' - Johannes 17:3
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:04   #454
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
De woorden uit de Bijbel komen niet uit mensen maar uit God.
Daarom snijden ze door merg en been bij sommigen onder u.
Daarom zie je van tijd tot tijd dergelijke hevige reacties.

'Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden.' - Hebreeën 4:12
Raar, bij mij stimuleert het "woord van God" alleen maar mijn kaakspieren, om te gapen.
Oud 17 juli 2008, 20:11   #455
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal een dag komen waarop alle lijden, ziekte, verderf en dood zal stoppen.
Gaan de fundi's verdwijnen ?
Oud 17 juli 2008, 20:12   #456
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wautd Bekijk bericht
Een corrigerende tik moet kunnen, maar als je de bijbelse aanpak wil volgen dienen ongehoorzame kinderen gestenigd te worden. Het is maar dat je het weet

Nee dat was voor de Israelieten. Sinds de komst van Jezus leven we onder de gratie van God en niet meer onder de wet van Mozes.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 20:24   #457
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht

Laat nu net dát - letterlijke lezing zonder oog voor context - bij velen weerzin oproepen voor alles wat zelfs maar van ver met de Bijbel of met geloof te maken heeft. Je bent echt een levende "antireclame".

Ik zou me pas zorgen beginnen maken als iedereen altijd zou akkoord gaan met wat ik op het forum zet.

Of zoals dr Hovind dat formuleert ... "you should be the salt of the earth" en "if everyone likes you, you are doing something wrong" of zoiets. Ik kan me daar alleen maar bij aansluiten.
Jezus zelf gaf duidelijk aan dat "de wereld" (lees alle ongelovigen) ons zouden haten omdat ze hem eerst gehaat hebben. Dus als je merkt dat ongelovigen steeds akkoord gaan met je ... dan is er wellicht iets mis met wat je aan het vertellen bent.

EDIT : het is niet letterlijk en we hebben wel degelijk oog voor context, context is net heel erg belangrijk bij vele passages, maar je moet ook de rest van de bijbel in gedachte houden bij het lezen en bestuderen en je moet niet met externe info aankomen

Laatst gewijzigd door dirk001 : 17 juli 2008 om 20:29.
Oud 17 juli 2008, 20:27   #458
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Op hoeveel procent schat je dit aantal trouwens?
Tja dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. Maar ik zou zeggen dat wellicht 90% of meer van iedereen die ooit geleeft heeft naar de hel zal gaan of er al is. Ik hoop natuurlijk dat ik er heel ver naast zit en dat het omgekeerd is, maar ik vrees ervoor. Als we kijken naar wat de bijbel zegt en vergelijken met wat de meeste mensen doen en zeggen dan denk ik dat 90% niet overdreven is.
Oud 17 juli 2008, 20:34   #459
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Zonde is in de eerste plaats overtreding tegen God. Hem de eer niet geven die Hem toekomt. In opstandigheid leven tegenover God.
Al de rest (moord, overspel, diefstal, hebzucht, onverschilligheid, haat..) zijn maar neveneffekten van onze kanker genoemd zonde.
Daar God niet bestaat kan je ook niet opstandig zijn tegenover hem. Dus zonde besataat niet.
Oud 17 juli 2008, 20:34   #460
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Tja dat is moeilijk te zeggen natuurlijk. Maar ik zou zeggen dat wellicht 90% of meer van iedereen die ooit geleeft heeft naar de hel zal gaan of er al is. Ik hoop natuurlijk dat ik er heel ver naast zit en dat het omgekeerd is, maar ik vrees ervoor. Als we kijken naar wat de bijbel zegt en vergelijken met wat de meeste mensen doen en zeggen dan denk ik dat 90% niet overdreven is.
Man man...

En op welke bijbelse teksten baseert u zich om tot dit getal te komen, of is dit een theologische guesstimate ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be