![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nee hoor, don't worry, dat laat ik over aan mensen die hun daden weten goed te praten door te wijzen oip hun "hogere" motieven. Ik zou zoiets nooit kunnen verantwoorden voor mezelf.
![]() |
![]() |
#222 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
De religieuze filosofie inzake echtelijke relaties is van een hoger niveau. De vraag is nog maar of de paus als hij het condoom verbiedt, in congruentie is met dat hogere niveau. Er zijn hier potten, en ketels ... Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zalven en slaan, daar is de kerk altijd goed in geweest. Al 2000 jaar lang. Dat is waarschijnlijk één van de redenen waarom de kerk heeft weten te overleven al die tijd. Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 16:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
't Zou er verdorie nog aan mankeren ook dat de burgemeester (of de ambtenaar van Burgerlijke Stand) nog gaat nalaten om een koppel ook terloops eventjes te wijzen op de plichten. En onze wetgeving stipuleert zelfs een paar plichten die de duur van het huwelijk zelfs overschrijden. Want nadat een huwelijk ontbonden is, blijft er de zorg voor de kinderen, en blijft er ook de alimentatieplicht. Wat mij bijzonder aan het hart gaat - en dit hoeft niet eens een tegenstelling te wezen tussen gelovigen en niet-gelovigen - is dat men, wanneer men daar op het gemeentehuis in de trouwzaal zit, of in de kerk voor het altaar, men zich nauwelijks nog rekenschap geeft van de plichten. In de hele discussie rond bvb. het homohuwelijk komt het woord "plicht" niet of nauwelijks voor. En ook vele heterohuwelijken worden vandaag bij wijze van spreken tussen de soep en de patatten gesloten, want men heeft - inderdaad - dat "recht". Moet je nu echt gelovig zijn om je daarbij vragen te stellen? Eigenlijk heeft het geloof zélf er niet eens zoveel mee te maken. Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat ook bij vele niet-gelovigen vragen rijzen aangaande bvb. het hoge aantal echtscheidingen. Zolang het dan nog bij echtscheidingen blijft, tot daaraan toe; wanneer het echter op vechtscheidingen aankomt, dan... ... dan zouden wij ons daarover kennelijk niet mogen bezinnen. Of dan zou een eventueel alternatief - een oudere definitie met wat meer nadruk op "plichten" - al bij voorbaat afgeschoten worden enkel en alleen omdat het toevallig een katholiek standpunt is, zonder dieper op de inhoud van dat alternatief in te gaan. Bovendien, als dit "katholieke" alternatief niet bevredigt, dan kan er nog altijd gezocht worden naar andere. Maar ook dat is klaarblijkelijk al teveel gevraagd. Neen, liever grijpt men naar nepargumenten als:
Citaat:
Citaat:
Ad 2: Ja. Ten eerste omdat ik geen politieke aspiraties heb. Ten tweede omdat een verbod de slechtst denkbare methode is om mensen aan het denken te zetten. Mocht ik aan "politiekitis" lijden, dan zou ik mijn energie vooral bewaren opdat mensen zich over het begrip "huwelijk" zouden bezinnen, in de (mogelijk ijdele) hoop het aantal echtscheidingen op een spontane en ongedwongen manier te doen dalen. (En daar heb ik geen vrouwen aan de haard voor van node.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat we voor de kerk niet té veeleisend mogen zijn. De kerk ondersteunt ook niet wat zijn politieke vleugel vandaag doet. Je ziet dat de CD&V zich in de meest onmogelijke bochten wringt om toch maar de macht te behouden, terwijl de kerk nu toch beter kan vasthouden aan rechtvaardigheid, en theologisch denken daarrond. Ik zou Preusse niet meteen als representatief voor de hogere theologie beschouwen. Al moet ik toegeven dat hij wel eens een terechte opmerking aan het adres van atheïsten weet te maken. Er zit daar ook nogal veel kaf tussen weinig koren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Met deze logica schuif je Dutroux' strapatsen in de schoenen van alle Belgen, omdat die kerel toevallig... een Belg is. Met een beetje kwade wil kunnen zwarten diens smeerlapperijen op het conto van alle blanken schuiven, want... Dutroux is blank. Maar gelukkig kunnen wij, Vlamingen ons toch nog van hem distantiëren, want hij is tenslotte "toch maar" een Waal. Sommige niet-katholieken gaan zo ver de katholieke Kerk te discrediteren omdat Hitler in zijn jonge jaren katholiek zou zijn geweest. Tja... zo kan je álles onderuit halen en blijven er geen zekerheden meer over. En zeggen dat we in deze doldraaiende cirkus juist véél nood aan zekerheid hebben. Zeg dat deze postbode, die dit alle dagen ondervindt bij "zijn" mensen, het gezegd heeft!!! Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En als er nu zwarte bisschoppen zijn, dan is het omdat de zwarten de blanken met hun bisschoppen hebben buitengekieperd uit Afrika. En anders waren er nog steeds geen 'zwarte' bisschoppen. Laatst gewijzigd door system : 29 juli 2008 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 |
Minister
|
![]() Da's toch wel heel extreem vind ik. En de heer waarover u het heeft gaat volgens mij niet iedereen die wat kritiek uit op zijn (achterlijke) standpunten beginnen uitschelden voor links atheïstisch schorriemorrie, zonder na te denken dat ie wel eens te maken heeft met mensen die beschikken over een grotere intelligentie.
![]() |
#232 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 |
Minister
|
![]() Ja ok, akkoord. Maar dat neemt niet weg dat dergelijke standpunten levens kosten, en zeker niet die van ons, maar van degenen die over niets beschikken (en die meestal geen goede opleiding kunnen genieten om zich daar kritisch tegenover te kunnen opstellen). Ik ben van mening dat de paus en heel zijn tralalala er mag zijn, maar dan enkel en alleen om inzicht te verlenen aan de gelovigen omtrent de filosofie achter het gehele 'godsverhaal', en zich voor de rest niet mag bemoeien met de manier waarop de mensen hun leven leiden. DAAR zou ik pas respect voor kunnen opbrengen.
![]() |
#234 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar het is ook onze plicht als christen om ongelovigen de waarheid te vertellen en hen uit te leggen dat zonder bekering ze naar de hel gaan. Ze doen daar mee wat ze willen. Maar ze moeten dan niet tegen God zeggen "niemand heeft me ooit over u of de hel verteld" want God zal dan zeggen "ja maar, herinner je je nog die keer dat iemand u daarvoor heeft gewaarschuwd" Ik wil dit dan toch even vragen ... heb je een ander concept over de hel misschien ? Je snapt toch wel dat veel mensen daar naartoe gaan hoop ik ? En dan wil je die mensen toch wel waarschuwen dat ze verkeerd bezig zijn ? Jezus komt niet om ons te redden van een matig leven , maar om ons te redden van hel en en dan als bonus mogen we notg naar de hemel voor eeuwig. Maar mensen die zijn aanbod niet aannemen die gaan naar de hel en als je zoiets beseft ... . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | ||
Minister
|
![]() Fijn zo, dat is toch al iets.
Citaat:
Maar het vertellen van de waarheid zadelt ons op met een zeer zware verantwoordelijkheid, wanneer we merken dat nagenoeg niemand naar ons luistert. Dan is er sprake van een communicatiestoornis. Eerlijkheidshalve kunnen we dan niet onder de vraag uit in hoeverre wijzelf debet zijn aan die communicatiestoornis, dan wel onze gespreksgenoot. Me dunkt schud jij die verantwoordelijkheid nogal makkelijk van je af door a priori te stellen dat je gesprekspartner van slechte wil is. De conclusie dat hij zich niet wil laten bekeren en dat hem bijgevolg de hel wacht is dan wel héél erg makkelijk genomen. M.a.w: je vergeet jezelf de vraag te stellen waarom anderen zo moeilijk naar je luisteren, waarom je geloofsgetuigenis niet aanslaat. Niet alleen je geloofsgetuigenis op zichzelf is belangrijk, maar ook de manier hoe je dat getuigenis aan de man brengt. Door te pas en te onpas met de hellestraf te schermen werk je eerder contraproductief. Het is maar zeer de vraag in hoeverre God met dergelijke "dreig-verkondiging" opgezet is. Citaat:
... en brengt ons dus des te meer in verleiding om die verantwoordelijkheid te ontvluchten en gemakshalve dan maar de "ander" van slechte wil te betichten zodat we hem kunnen wijzen op de dreiging van de hellestraf, waardoor hij zich nog harder tegen ons gaat opstellen enz... En zo raak je in een vicieuze cirkel verstrikt, die je geloofsgetuigenis nagenoeg waardeloos maakt... Jammer voor zoveel welgemeende bedoelingen en zoveel verloren energie...! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#236 |
Minister
|
![]() Deze wint de prijs voor meest laffe en gemakkelijke politieke recuperatie van de holocaust.
![]() |
![]() |
#237 |
Minister
|
![]() Dat zijn dan ook zondige daden die de persoon zou stellen. Blijkbaar moet tegenwoordig alles en iedereen zich maar aanpassen aan de grillige willen van een minderheid. Voor de wet is diefstal ook een overtreding, volgens de hysterische logica die U hanteert worden wetsovertreders dus zwaar gediscrimineerd door de Belgische staat, de grondwet en de politiediensten. Misschien moet U daar eens beroep bij Straatsburg tegen gaan aantekenen?
![]() |
![]() |
#238 |
Minister
|
![]() En dan? Andere tijden, andere zeden. Het is niet eens in overeenstemming met wat de H. Kerk tijdens zijn bestaan zoals we het vandaag kennen predikt.
![]() |
![]() |
#239 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | |
Banneling
|