![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#861 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#862 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 3 augustus 2008 om 10:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#863 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#864 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn oudste zus scheidde 20 jaar geleden van haar eerste man, na amper 2 jaar huwelijk. (Er waren nog geen kinderen.) Ik heb haar nooit rechtstreeks gezegd wat ik daarvan vond - wie ben ik? - maar toch heeft zij mijn mening altijd gekend en - meer zelfs - heeft zij nooit bij mij de indruk gewekt me die mening kwalijk te nemen. Mijn mening terzake is niet zozeer die van "afkeuring" - nogmaals: wie ben ik? - maar vooral van "spijt omdat het gebeurd is". Zo ook mijn goede vriend waarvan hierboven sprake. Ik heb hem nooit rechtstreeks aangesproken op zijn homocontacten. Toch kent hij mijn mening hierover, en hij neemt me die mening niet kwalijk. Vermoedelijk omdat het hem "evenveel spijt" als mij, net zoals het mijn zus "evenveel spijt" dat haar eerste huwelijk op de klippen gelopen is. Waarmee ik maar wil zeggen dat het wel degelijk mogelijk is stelling te nemen tegen iets, zonder daarom met een steen te gooien - precies wat de Heer ons letterlijk vraagt, en precies zoals Hij het ons in Johannes 8 voorgedaan heeft. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#865 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#866 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#867 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#868 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#869 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Richt je verzoek tot de pastoor van de parochie waar je woont, of het secretariaat van die parochie. Het adres, telefoonnummer en mailboxadres en de openingsuren vind je hetzij in het parochieblad - dat je evt. kan inkijken bij je buur - of op de website kerknet.be Je naam wordt uit het doopregister geschrapt. Dit houdt in dat je te kennen geeft voortaan af te zien van de toediening van elk sacrament. Je kan dus niet meer kerkelijk huwen, en ook niet meer de ziekenzalving ontvangen (lees: "in de kerk" begraven worden). Ook kan je niet meer als peter of meter fungeren voor een katholiek gedoopt kind. Je wordt gevraagd je niet meer ter communie aan te bieden, en je wordt ook vrijgesteld van de (individuele of collectieve) biecht. Een doopsel ongedaan maken kan niét, onder geen beding. Geen enkele procedure daartoe is voorzien. Je zegt enkel je lidmaatschap aan de kerkgemeente op, niks meer en niks minder.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 3 augustus 2008 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#870 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#871 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of ken jij een andere manier om aan kindjes te komen - technische ingrepen als IVF of eventueel klonen daargelaten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#872 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#873 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ze zouden juist een vermelding naast je naam aanbrengen. Maar EFL antwoordde al, zie ik nu. En als het een garantie is dat ze mijn lijk niet naar een kerk gaan slepen, dan zit er toch nog een zeker nut in. Een kennis van me nam een uitvaartverzekering, en liet er expliciet in vermelden dat hij niet in de kerk wou begraven worden. Moet ik hem eens vertellen. Laatst gewijzigd door cor : 3 augustus 2008 om 11:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#874 |
Minister
|
![]() Kan U als nieuw-protestant naar de kerk gaan op zondag? Tenzij men in een grote stad, en dan nog veelal alleen in Antwerpen en Brussel dacht ik, woont lijkt me dat een moeilijke zaak?
![]() |
![]() |
#875 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Waarom zou de katholieke Kerk zich enerzijds méér moeite getroosten om iemand kerkelijk te begraven, als zij anderzijds de strenge eisen, verbonden aan het sacrament van het huwelijk, het vormsel en het doopsel, opnieuw naar de voorgrond schuift? Als een kerkelijk huwelijk vandaag niet meer zo vanzelfsprekend is, en zelfs niet meer zo vanzelfsprekend mag zijn, waarom zou dat dan wél het geval zijn met een begrafenis? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#876 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#877 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw verklaring houdt dus geen steek. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#878 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#879 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het gaat me niet zozeer om het aantal hoor. Wel om de ervaring. Wanneer mensen hetzelfde ervaren als iets dat hen intens gelukkig maakt, dan is een vraag daarover evident. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 3 augustus 2008 om 12:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#880 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |